شناسهٔ خبر: 6146319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می دهد

تب و تاب این روزهای وین

صاحب‌خبر - مقامات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در مراحل پایانی گفت و گوهای هسته ای برای تدوین گام نهایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار دارند و آخرین‌ تلاش‌ها برای تکمیل نگارش متن توافق نهایی در وین ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته مذاکرات ظریف و جان کری وزرای خارجه آمریکا و ایران در وین برای هشتمین بار در هفته جاری برگزار شد. پس از این دیدار در حالی که ظریف اعلام کرد پیشرفت هایی داشتیم ولی هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و فکر می کنم با یک اراده سیاسی این مسائل را حل خواهیم کرد؛ وزير امور خارجه آمريکا نيز گفته است، هنوز مسايلی دشوار پيش رو وجود دارند، اما همه طرف های حاضر در مذاکرات با حسن نيت و جديت در حال در تلاش برای حل اين مسايل هستند؛ جان کری وزیر خارجه امریکا با اشاره به اینکه تیم های مذاکره کننده بسیار سخت و فشرده برای پیشرفت مذاکرات کار می کنند اعلام کرد هر دوطرف بسیار سخت کوش هستند.

ظریف همچنین در پیامی ویدئویی با بیان اینکه 1+5 باید یک تصمیم حساس و تاریخی از میان توافق یا تحمیل انتخاب کنند، گفته است دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.

وی گفته است من امیدوار هستم؛ زیرا نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.

در شرایطی که وزیران خارجه ملاقات و رایزنی می کنند معاونان وزرای خارجه ایران و امریکا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات سنگین و فشرده ای برای تکمیل متن توافق و ضمائم آن و نیز پیش نویس قطعنامه شورای امنیت داشتند.

سید عباس عراقچی، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کشورمان پس از این دیدار ها مبنای دستیابی به توافق را رعایت خطوط قرمز ترسیم شده عنوان کرد و گفته است ازنظر ما راه رسیدن به خواسته‌های‌مان، رعایت تمام اصول و چارچوب و خطوط قرمزی است که ترسیم شده است. هر وقت به این‌ها رسیدیم و در متن توافق رعایت شد، توافق خواهیم کرد. زودتر و دیرتر ملاک نیست. ما مقید به زمان نیستیم. وی همچنین بر لغو کامل و یکجا در مورد تحریم‌های یکجانبه تاکید کرد.

گفتنی است برخی از ضمائمی که در دستور کار کارشناسان بود اکنون به دست معاونان رسیده و تکمیل آنها و پاک کردن پرانتز ها ساعتها زمان می برد. جزییات فنی و هسته ای، تحریم ها، همکارهای صلح امیز هسته ای، کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اقدامات متناظر از جمله ضمائمی است که کارشناسان بر روی ان کار کرده ا ند و اکنون متن انها در دست معاونان است. البته متن دیگری هم هست که مشخص نیست جزو ضمائم بیاید یا به متن توافق افزوده شود و ان ، برنامه اجرایی است. در مجموع 20 صفحه متن اصلی توافق و حدود 60 صفحه ضمیمه در دست معاونان است که باید برای تمیز کردن آنها از پرانتزها تاحد امکان تلاش کنند. با این حال ، روانچی پیش بینی کرده که یکی دو موضوع برای تصمیم گیری در سطح وزیران بماند. متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در صورت اعلام توافق باید صادر و تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران را لغو کند هم در دست معاونان وزیران است که باید آماده شود. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت : کار بر روی بعضی از ضمائم جلوتر و در برخی عقب تر است. کار خیلی فشرده است و به مرحله ای رسیدیم که شب ها نیز تا دیر وقت کار انجام می شود تا بتوانیم به موقع کار را تمام کنیم.

در همین حال مذاکرات علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز نیز در جریان است و روز گذشته ساعات های طولانی برای بحث درباره موضوعات فنی جلسه داشتند. روز گذشته - جمعه- هم مذاکرات صالحی - مونیز ازصبح اغاز شد و تا شب یافته است. می توان گفت این روزها تقریبا طولانی‌ترین مذاکرات را صالحی و مونیز دارند به طوری که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده اند که این دو تمام روز تقریبا با هم هستند.

مهلت تعیین شده دو طرف برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه نهم تیر ماه به پایان رسید و با توجه به اختلافات باقی مانده، طرفین تصمیم گرفتند این گفتگوها را به مدت یک هفته دیگر تا 16 تیر ماه تمدید کنند. با تمدید هفت روزه مذاکرات حساس هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در وین مذاکرات به صورت جدی تر و فشرده تر ادامه دارد به طوری که محمد نهاوندیان روز گذشته جمعه برای ارائه مشورت های لازم، به مذاکره کنندگان در وین پیوست.

مذاکرات در وین در حالی ادامه دارد که سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با آخرین روزهای مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در وین پیش از مهلت شانزدهم تیر ماه برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامه اتمی ایران صورت گرفت. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به تهران آمد و روز پنجشنبه با حسن روحانی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین بار توافقی را با عنوان «چارچوبی برای همکاری» امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که همچنان بحث بر روی آن باقی است. آمانو پس از بازگشت از تهران گفت معتقدم طرفین تفاهم بهتری برای پیشبرد بعضی مسائل پیدا کرده اند ولی هنوز مسائلی هست که نیاز به کار بیشتر دارد. وی گفته بود من معتقدم که طرفین تفاهم بهتری در رابطه با پیشبرد بعضی از مسائل پیدا کرده اند ولی هنوز کار بیشتری نیاز است.
در حالی که معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج شنبه گفت وزاری خارجه گروه 1+5 روز پنج شنبه وین را ترک می کنند روزنامه انگلیسی گاردین امروز اعلام کرد انتظار می رود که بسیاری از وزرای کشورهای مذاکره کننده - انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا - روز یکشنبه وارد وین شوند.

نظر شما