شناسهٔ خبر: 6133037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه از روز هفتم مذاکرات وین

هشتمین دور مذاکرات در هتل کوبورگ وین با پایان ضرب الاجل و تمدید هفت روزه مذاکرات به اوج خود رسیده است. با این حال مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین در وقت اضافه پس از ضرب الاجل اولیه در جریان است و هفتمین روز از آن تا ساعتی دیگر با نشست های طرف مذاکره آغاز خواهد شد. این در حالی است اخبار رسانه های بین المللی به طور فزاینده ای از حصول پیشرفت در مذاکرات حکایت دارند.

صاحب‌خبر -

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. در این راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

به گزارش اعتدال، با پایان روز ضرب الاجل 30 ژوئن طرف های مذاکره کننده تصمیم گرفتند مذاکرات را به مدت 7 روز تمدید نمایند. در همین حال دیروز نیز مذاکرات به صورت جدی و در سطوح مختلف ادامه داشت به نحوی که صالحی که به تازگی وارد مذاکرات شده همانند چهارشنبه، روز پنجشنبه نیز رایزنی دو جانبه سخت و فشرده و سه ساعته با مونیز وزیر انرژی آمریکا داشت.


دیروز روز پرکاری برای ظریف و سایر وزرای خارجه عضو 5+1 محسوب می شد. دیروز ظریف با ری، هاموند، اشتاین مایر، فابیوس، وانگ یی و موگرینی نشست های دوجانبه و فشرده ای را برگزار کرد. مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید روز پنجشنبه نیز به طور فشرده انجام شد و در آخرین دور آن دیشب از 9 شب تا 3 بامداد جمعه ادامه داشت.

 

این در حالی است که اخبار رسانه های بین المللی به طور فزاینده ای از حصول پیشرفت در مذاکرات حکایت دارند. در همین راستا، شبکه خبری «المنار» در خبری فوری از آغاز تدوین قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.

 شبکه تلویزیونی «المنار» در خبری فوری اعلام کرد کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که در موضوع هسته ای طرف مذاکره با ایران هستند، کار تدوین قطعنامه ای به منظور لغو تحریم های موجود علیه ایران را آغاز کرده اند.

بر اساس این خبر، در حال حاضر تلاش این کشورها در راستای تدوین قطعنامه ای برای تصویب در شورای امنیت است که به موجب آن و بر اساس توافق نهایی هسته ای میان ایران و 1+5، تحریم های موجود علیه ایران لعو شود. این شبکه خبری به نقل از یکی از مذاکره کنندگان حاضر در وین که نخواسته نامش فاش شود می افزاید وزرای خارجه گروه 1+5 در حال تدوین متن قطعنامه مذکور هستند تا در صورت حصول توافق نهایی، آن را جهت تصویب به شورای امنیت ارسال کنند.

گفتنی است خبر احتمال تدوین قطعنامه ای برای لغو تحریم های ایران، نخستین بار صبح روز پنجشنبه از سوی خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام شد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی نوشت تصویب یک قطعنامه دارای محدودیت زمانی توسط شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو تحریم های ایران، یکی از گزینه های مورد بحث در مذاکرات است.

به گفته این منبع دیپلماتیک، قطعنامه سازمان ملل ممکن است برای یک مدت زمان خاص ادامه پیدا کند و در صورت انقضای زمان آن، باید تمدید شود؛ مگر اینکه ایران تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای را نقض کند. با این حال، این منبع تأکید کرده بود که تا وقتی درباره همه مسائل تصمیم گیری نشده، در واقع هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

 

ظریف: آمریکا باید بین توافق و تحریم‌ یکی را انتخاب کند

محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی المانیتور در وین گفت: آمریکا باید بین توافق و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تعامل و مشارکت با شش قدرت جهانی یک تصمیم راهبردی بوده که از سوی ایران اتخاذ شده است، که آماده است تا این روند را تا پایان ادامه دهد. ظریف توضیح داد که چه اندازه تعهدش به حفظ صبرش کمک کرد حتی وقتی شدیدا در حال تلاش بوده است. او همچنین گفت وقتی موضوعی که برای کشور ایران و منطقه آنقدر حائز اهمیت نبوده چگونه می بایست متفاوت واکنش نشان دهد.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا خطوط قرمز تعیین شده توسط آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران، دستیابی به یک توافقنامه را غیر ممکن نخواهد کرد، گفت: اظهارات رهبر معظم ایران چیز تازه ای نبوده است، این موضع باثبات و پایدار ایران از روزی است که مذاکرات را آغاز کردیم.

در روز نخست مذاکرات، رهبر معظم ایران در حساب کاربری خود در توییتر عکسی را از ظریف و تیم وی منتشر کرده و این عبارت را زیر آن نوشته بود: من مذاکره کنندگانمان را افرادی قابل اعتماد، متعهد، شجاع و وفادار می دانم.

ظریف زمانی که این عکس را به یاد می آورد با لبخندی از شادی تاکید کرد: این عکس همراه با تیم مذاکره کننده در نطنز گرفته شده است، حمایت رهبری برای تیم ما بسیار مهم است.

ظریف به تعهد جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز احترام می گذارد. ظریف گفت: جان کری یک فرد منطقی است. البته آمریکا باید تصمیم بگیرد که خواستار توافق است یا تحریم. توافق حاصل خواهد شد یا شکسته خواهد شد و این مساله بستگی به این دارد که آمریکا خواستار لغو تحریم ها یا حفظ آنهاست.

 

 

ریابکوف: ایران هیچ پروژه‌ای برای تسلیحات هسته‌ای ندارد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سطح بازرسی‌ها از ایران به اندازه‌ای هست که نشان دهد این کشور هیچ برنامه یا پروژه‌ای برای تسلیحات هسته‌ای ندارد.

به گزارش اسپوتنیک سرگئی ریابکوف افزود: من این را با مسئولیت‌پذیری می‌گویم و آماده‌ام تا از این موضع دفاع کنم.

وی اظهار کرد: نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم ک چند ساعت زمان برای حل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات لازم است اما همه طرف‌ها مصمم به رسیدن به نتیجه در خصوص این مسئله طی روزهای آینده و بدون تمدید هستند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: کنترل‌های شدیدی قرار است بر عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران در این راه حل‌ها اعمال شود اما این اتفاقات برمبنای سازش خواهد بود نه فشار.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما اطمینان داریم که می‌توانیم به توافقی دست یایبیم که همانگونه که در عنوان سند آمده است، جامع خواهد بود.

وی ادامه داد: نه فقط من، بلکه تمام هیئت‌های دیگر مصمم به تکمیل این کار در روزهای آینده هستند. هفتم ژوئیه ضرب‌الاجل است و اگر زودتر به توافق برسیم برای‌مان خوب خواهد بود.

وی هم‌چنین تاکید کرد: شایعاتی مبنی بر پایان متن که به مدیران سیاسی و وزرای خارجه ارائه داده می‌شوند، حقیقت ندارند.

 

 

ظریف با رییس‌جمهوری اتریش دیدار کرد

وزیر خارجه ایران که برای رایزنی‌های هسته‌ای در وین به سر می‌برد، دقایقی قبل با رییس‌جمهوری اتریش دیدار کرد.

در حوزه مذاکرات، امروز جلسات معاونان و کارشناسان ادامه دارد.

 

 

رسانه های چین: روند مذاکرات در وین از پیشرفت های تازه حکایت دارد

رسانه های چین روز پنجشبه با پرداختن به نشست نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی - برای رسیدن به توافق جامع - در وین اعلام کردند: به رغم بدقولی های آمریکا در طول برگزاری مذاکرات، روند گفت وگوها از پیشرفت های تازه در مسیر دستیابی به توافق نهایی حکایت دارد.

تلویزیون مرکزی چین روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از مذاکراتی طولانی گفته اند که پیشرفت های مستمری در مذاکرات داشته اند.

«گلوبال تایمز» از ارگان حزب حاکم چین نیز آورده است: کشورهای طرف مذاکره کننده ایران بر این باورند که می توان در روزهای باقیمانده، باقی اختلافات را حل و فصل کرد. این نشریه افزود که لغو شدن برخی تحریم ها به شکل تدریجی در روزهای اخیر نشان دهنده مسیر صحیح گفت و گوهاست.

خبرگزاری رسمی چین گزارش کرده است که دیپلمات های ایرانی و غربی از احتمال توافق نهایی هسته ای در هفته آینده خبر داده اند. «شین هوا» خاطر نشان کرد: البته ممکن است نهایتا برخی رضایت کامل از توافق نهایی نداشته باشند اما این به معنای این نیست که توافق خوبی صورت نخواهد گرفت بلکه همه می خواهند بهترین نتایج را بدست آورند و در این میان بخصوص ایران می خواهد در مسیری توافق شود که آینده خوبی برای مردم این کشور ترسیم شود.

«چاینا ارگ» از تارنماهای دولت چین آورده است که تلاش زیادی در حال انجام است تا هفتم جولای کار پایان یابد. این تارنما افزوده است که مسوولان ایرانی به شدت بر لغو تحریم ها تاکید می ورزند و می خواهند حقوق هسته ای ایران نیز بر اساس موازین بین المللی محترم شناخته شود نه اینکه میان ایران و دیگر کشورها تفاوتی قائل شوند.

رادیو بین المللی چین نیز گزارش کرده است که مقام های ارشد ایران نسبت به توافق نهایی خوشبین هستند و تاکید دارند که اگر طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند ایران هم بدقولی نخواهد کرد و پایبندی به همه تعهداتش را نشان خواهد داد.

«خوئن چیو شی بائو»، نسخه چینی روزنامه گلوبال تایمز نیز می نویسد: ماراتن مذاکرات به شکلی نفس گیر و فشرده با حضور مقامات و دیپلمات های ارشد کشورهای شرکت کننده ادامه دارد و طرفین همچنان در حال بر طرف کردن موانع و برخی اختلاف نظرها هستند.

این رسانه با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران برای لغو فوری تحریم های بین المللی پس از دستیابی به توافق جامع، می نویسد: به نظر می رسد یکی از مسائل مورد اختلاف طرفین جدول رفع تحریم های بین المللی ایران باشد که همچنان موضوع اصلی بحث مذاکره کنندگان است.

نسخه چینی نشریه «آی.بی.تی تایمز» که در نیویورک منتشر می شود نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته است. این روزنامه گزارش کرد: شواهد موجود، نشان دهنده تلاش شدید طرفین برای دستیابی به توافقی جامع است که منافع همه طرفها را در خود نهفته داشته باشد.

 

 

گفت‌وگوی شش ساعته معاونان/ ادامه رایزنی معاونان از صبح جمعه

نشست معاونان و کارشناسان ایران و ۱+5 در روز جمعه آغاز شد.

مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید روز پنجشنبه نیز به طور فشرده انجام شد و در آخرین دور آن دیشب از 9 شب تا 3 بامداد جمعه ادامه داشت.

 

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: برخی از ضمائمی که در دستور کار کارشناسان بود اکنون به دست معاونان رسیده و تکمیل آنها و پاک کردن پرانتز ها ساعتها زمان می برد.

جزییات فنی و هسته ای، تحریم ها، همکارهای صلح امیز هسته ای، کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اقدامات متناظر از جمله ضمائمی است که کارشناسان بر روی ان کار کرده ا ند و اکنون متن انها در دست معاونان است.

متن دیگری هم هست که مشخص نیست جزو ضمائم بیاید یا به متن توافق افزوده شود و ان ، برنامه اجرایی است.

در مجموع 20 صفحه متن اصلی توافق و حدود 60 صفحه ضمیمه در دست معاونان است که باید برای تمیز کردن آنها از پرانتزها تاحد امکان تلاش کنند.

 

 

مدیر انجمن کنترل سلاح آمریکا: توافق ایران و گروه 1+5 در دسترس است

'داریل کیمبال' مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح آمریکا اعلام کرد: بر خلاف لفاظی های عمومی برخی از سیاستمداران مبنی بر وجود اختلاف نظرهای اساسی بین طرفین مذاکرات هسته ای ،توافق ایران و گروه 1+5 در دسترس است.


داریل کیمبال افزود: منابع آگاه در واشنگتن و وین، رسیدن به توافق نامه ای جامع را قابل دستیابی می دانند و موضع طرفین مذاکرات موجبات دستیابی به توافقی در جهت رفع نگرانی ها و دستیابی به خواسته های اساسی را امکان پذیر ساخته است.

مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح آمریکا ضمن اذعان بر اینکه هیج کشوری در جهان حاضر به بازرسی های نا متعارف از سایت های نظامی کشور خود نخواهد بود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست اضافه کرد: سوء برداشت های زیادی در مورد درخواست کشورهای غربی در مورد نحوه بازرسی از سایت های نظامی ایران و همچنین خط قرمزهای تعیین شده رهبر عالی ایران در مورد بازرسی های غیرقابل قبول از طرف ایران وجود دارد.

 

 

ریابکوف: ۹۱ درصد متن توافق تدوین شده است

به گزارش المنار، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه گفت متن نهایی توافق درباره برنامه هسته ای ایران تا 91 درصد تدوین شده است.

این مقام روسی افزود: صحبت از وجود متن آماده شده مورد توافق درباره برنامه هسته ای ایران در لحظه کنونی، صحبت دقیقی نیست و بازگشت مجدد تحریمها نیز در متن توافق گنجانده خواهد شد.

وی افزود: همگان برای تلاش طی مدت چند روز باقیمانده تمایل دارند.

ریابکوف گفت مسئله بازگشت مجدد تحریمها در متن توافق گنجانده خواهد شد اما باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد.

وی هفته گذشته پیش از عزیمت به وین در گفتگو با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که در حدود 90 درصد متن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 آماده شده است.

 

 

 

رییس جمهور اتریش: مردم ایران و امریکا توافق را تایید خواهند کرد

هاینز فیشر رییس جمهوری اتریش پس از دیدار با محمد جواد ظریف گفت: وزیران خارجه ایران و امریکا توافقی خواهند کرد که ملت هایشان آن را تایید کند.

رییس جمهوری اتریش بعد از دیدار صبح جمعه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که توافق جامع حاصل شود.

وی گفت: اگر این توافق بدست آید عازم ایران می شود و اولین دیدار یک رییس جمهور اروپایی از تهران از سال 2005 به این سو خواهد بود.

فیشر اظهار داشت: وزیر خارجه ایران به عنوان طرف اصلی مذاکرات خوشبین است. او واقف است است که توافق نهایی هنوز حاصل نشده است اماموانع بزرگ نیست بلکه مساله اصطلاحاتی است که قرار است در متن بیاید. سند نهایی بسیار جامع خواهد بود و این احتمال وجود دارد که یک قطعنامه سازمان ملل هم به آن اضافه شود .

رییس جمهوری اتریش در پاسخ به این سوال که آیا ظریف و کری می توانند با چنین توافقی مردم خود را قانع کنند، گفت :من این باور هستم که دو طرف توافقی نخواهند کرد که نتوانند آن را مورد تایید مردم کشور خود قرار دهند.

فیشر گفت که معیار یک توافق قریب الوقوع حضور هماهنگ کننده سابق اتحادیه اروپا کاترین اشتون در وین خواهد بود .

 

 

 

امیدواری عراقچی به حل مساله پی.ام.دی/ اماده همکاری با آمانو هستیم

 سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه سفر یوکیا امانو به تهران را «خوب و موفق» ارزیابی کرد و گفت: تهران اماده همکاری با آژانس برای رفع سوءتفاهم ها در زمینه پی. ام.دی است.

وی صبح جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در وین اظهار داشت: بسیار امیدواریم هستیم که در حل مساله پی.ام.دی. پیشرفت حاصل شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پی.ام.دی را « بحثی قدیمی و مزمن » توصیف کرد که به سالها پیش مربوط می شود. او گفت: آن زمان ادعاهایی نسبت به برنامه هسته ای ایران مطرح شد که مبنای فشارها و تحریمها قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و سوالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود درفضایی آرام تر حل و فصل شود. ما هم آماده همکاری با آقای امانو هستیم تا مشخص شود ادعاهایی که وجود دارد و پرونده هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده واهی است و کارنامه سفید برنامه هسته ای ایران نشان داده شود.

عراقچی گفت:ما آماده هستیم در موضوع پی.ام.دی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری ها سرعت بخشید تا به یک جمع بندی روشن در این مخصوص برسیم و عدم صحت تمامی آن ادعاها ثابت شود.

وی سفر یوکیا امانو مدیرکل آژانس به تهران در روز پنج شنبه را خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: گزارش هایی که از تهران دریافت کردیم و گزارش هایی که همکاران ایشان دادند نشان می دهد که این سفر، سفری موفق و حرکتی رو به جلو بوده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران دربخش دیگری از این گفت و گو ملاک و مبنای دستیابی به توافق برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را رعایت خطوط قرمز ترسیم شده عنوان کرد و گفت: ازنظر ما رسیدن به خواسته هایمان و رعایت تمام اصول و چارچوب و خطوط قرمزی است که ترسیم شده است.

عراقچی گفت: این ها باید رعایت شود. هر وقت به این ها رسیدیم و در متن توافق رعایت شد ، توافق خواهیم کرد . زودتر و دیرتر ملاک نیست. مقید به زمان نیستیم.

 

 

صالحی و مونیز با یکدیگر دیدار کردند

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا از ساعت 9:30 به وقت محلی (12 به وقت تهران) با یکدیگر دیدار کردند.

 

 

سخنگوی کاخ سفید: موضوعات پیچیده‌ای برای حل شدن وجود دارد

 

به گزارش وال استریت ژورنال؛ اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که هنوز موضوعات پیچیده‌ای هستند که باید حل شوند.

وی ادامه داد: ائتلاف گروه 1+5 همچنان منسجم است و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تا 7 ژوئیه ادامه دارد.

 

مقامات کاخ سفید در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که این تاریخ قطعی نیست، تاکید کردند که تمام طرف‌ها این ضرب‌الاجل را جدی می‌گیرند و خواهان حصول توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

 

 

آمانو پس از بازگشت از تهران: تفاهم بهتری پیدا کرده ایم

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران گفت معتقدم طرفین تفاهم بهتری برای پیشبرد بعضی مسائل پیدا کرده اند ولی هنوز مسائلی هست که نیاز به کار بیشتر دارد.

در متنی که سایت خبری آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرده به نقل از آمانو آمده است: هدف از این سفر پیشبرد فعالیت در مورد حل و فصل تمام مسائل باقی مانده در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود از جمله شفاف سازی درباره ابعاد احتمالی نظامی هسته ای ایران.

آمانو گفت : مذاکرات من با مقامات ایرانی نیز شامل صحبت در مورد روند مذاکرات 3+3 و جمهوری اسلامی ایرن , در مسیر توافق نهایی و در یک چار چوب مشخص برای تائید و رصد اقدامات آژانس در رابطه با مسائل هسته ای ایران بود .

 

 

 

عضو تیم مذاکره ایران:برجام هیچ بخش محرمانه ای ندارد

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبرسازی برخی رسانه های امریکایی مبنی بر اینکه بخش هایی از برجام محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند.

وی امروز (جمعه) با اعلام این نکته افزود : این گونه مطالب هیچ پایه و اساسی ندارد وهیچ بخشی از توافق جامع یا برجام محرمانه نیست.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: اگر توافق جامع حاصل شود همه اسناد و ضمائم مربوط به آن منتشر خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت , طرف ایرانی بر این امر پافشاری دارد.

 

 

 

ظریف: پیشرفت زیادی صورت گرفته است


وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: پیشرفت زیادی صورت گرفته اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد و در نهایت تصمیم سیاسی که من بارها گفته‌ام باید محقق شود.

محمدجواد ظریف روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز پنجشنبه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و در سه روز گذشته همه وزیران خارجه به وین آمدند و برخی وزیران مجددا به وین خواهند آمد. ما یک دور مسایل را مرور کردیم و پیشرفت‌های زیادی نسبت به کاری که شروع کردیم انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد و در نهایت کشورهای باید تصمیم سیاسی که من بارها گفتم را بگیرند که دنبال توافق هستند یا فشار.

وی ادامه داد: فشار و توافق موضوعاتی نیستند که بتوان با یکدیگر جمع بست. ما از نظر اصل اراده یا ادعای وجود اراده بارها شنیده‌ایم که گفتند دنبال توافق هستند. برخی مواقع در نگارش مشکلاتی پیش می‌آید که نشان می‌دهد بیشتر در دیوان‌سالاری‌های برخی کشورها گرایش به سمت حفظ تحریم هاست. باید از این مشکلات هم عبور کنیم. احساس می‌کنیم اراده سیاسی کافی وجود دارد ولی هنوز این اراده سیاسی به سیستم اداری منتقل نشده است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با رییس‌جمهور اتریش که صبح روز جمعه انجام شد نیز گفت: نیاز بود از مهمان‌نوازی دولت و مردم اتریش برای میزبانی مذاکرات تشکر کنیم و رییس‌جمهور این کشور را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار دهیم.

 

 

مقام ارشد غربی:در مذاکرات پیشرفت داشته‌ایم

 

این مقام غربی با تاکید بر این‌که در مذاکرات پیشرفت داشته‌ایم، گفت که گفت‌وگوها در روندی رو به جلو در حال حرکت است.

وی تاکید کرد که به طور قطع در مذاکرات تمدید نخواهیم داشت.

 

 

نشست معاونان به پایان رسید

نشست معاونان وزیر خارجه ایران با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

 

نهاوندیان به مذاکره کنندگان در وین پیوست

محمد نهاوندیان امروز برای ارائه مشورت های لازم، به مذاکره کنندگان در وین پیوست.

رییس دفتر رییس جمهوری صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: التماس دعا.

گفته می شود او با ماموریت های ویژه و برای مشورت های لازم به جمع مذاکره کنندگان پیوسته است.

 

 

مقام ایرانی: هنوز زود است درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کنیم

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین نوشت: صحبت درباره آینده روابط ایران آمریکا واقعا بسیار نابهنگام است.

این مقام ایرانی در ادامه گفت: اگر در موضوع هسته‌ای موفق به امضاء توافق شویم فرصتهایی هم برای ایران و هم آمریکا وجود خواهد داشت.

 

 

ظریف و کری بار دیگر دیدار می‌کنند

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل کوبورگ دیدار می‌کنند.

 

 

اگر توافق هسته‌ای حاصل شود فکت‌شیت مشترک صادر خواهد شد

در وین یک منبع نزدیک به فرآیند مذاکرات نیز اعلام کرد که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای یک فکت‌شیت مشترک منتشر خواهد شد. وی دلیل این امر را اجتناب از ارائه تفسیرهای مختلف درباره توافق  احتمالی دانست.

 

 

 

معاون وزیر امور خارجه آمریکا: ایران به تعهداتش عمل کرده است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا از قانونگذاران مخالف توافق هسته‌ای با ایران خواست تا علاوه بر مشخص کردن علت مخالفت‌شان راه‌های جایگزین خود برای مذاکره را تشریح کنند.

 تونی بلینکن در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا درباره تمدید 7 روزه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:‌ من وارد جزئیات این رایزنی‌ها نمی‌شوم اما همان‌طور که می دانید تقریبا دو سال است که درگیر این مذاکرات هستیم؛ بنابراین این کار ارزش آن را داشت که مذاکرات را چند روز دیگر ادامه دهیم تا ببینیم می‌توانیم این توافق را نهایی کنیم یا نه.

وی  اظهار کرد:‌ واضح است که موضوع ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران باید شفاف سازی شود و این یک پروسه جداگانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: ایران و آژانس مدتی است که روی این مسأله کار می‌کنند که در اینجا مسأله دسترسی وبازرسی ها مطرح می‌شوند و اگر ما و آژانس بین‌المللی دسترسی‌های لازم برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و این‌که این کشور مواد شکاف‌پذیر برای ساخت تسهیلات هسته‌ای را تولید نمی‌کند، نداشته باشیم توافقی حاصل نخواهد شد.

 

وی به برنامه اقدام مشترک اشاره کرد و گفت:‌ ما پیش از این نیز توانستیم به توافق برسیم و ایران به خوبی به تمام تعهداتش طبق این توافق همانگونه که آژانس ما و دیگر کشورها راستی‌آزمایی کرده‌ایم عمل کرده است؛ بنابراین اگر بتوانیم در وین به یک توافق با ایران دست یابیم، سوابق ایران از توافق اولیه ژنو نشان می‌دهد که آن‌ها به تعهدات‌شان عمل خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: اگر بتوانیم به توافق برسیم، این توافق جهان را امن‌تر خواهد کرد.

 

 

دیدار صالحی و مونیز/ معاونان مذاکرات را از سر گرفتند

علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در ادامه مذاکرات صبح جمعه گفت‌وگوها را یک بار دیگر به طور دوجانبه از سر گرفتند.

با پایان کار کارشناسی بر روی متن پنج ضمیمه توافق جامع هسته‌ای گفت‌وگو بر سر برخی اختلاف‌های باقی مانده که نیاز به بررسی در سطح معاونان و وزیران داشته است از روز دوشنبه و با ورود علی اکبر صالحی شدت گرفته است.

این روزها تقریبا طولانی‌ترین مذاکرات را صالحی و مونیز دارند به طوری که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده اند که این دو تمام روز تقریبا با هم هستند.

 

 

ذخایر اورانیوم ایران کاهش نمی‌یابد


در حالی که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده است «ایران با انتقال ۹ تن اورانیوم غنی شده به خارج موافقت کرده است» اما از ذخایر اورانیوم ایران در چارچوب توافق جامع هسته‌ای چیزی کم نمی‌شود.

بر اساس تفاهم‌ها و راه‌حل‌های بدست آمده در لوزان ایران موافقت کرده است که ذخایر دائمی اورانیوم خود را طی اجرای توافق تا 300 کیلوگرم نگه دارد و مابقی را که اکنون حدود 8 تن است را یا تبدیل یا به فروش برساند.

فروش یا تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در مرحله نهایی توافق است، اما بر فرض ایران قصد صادر کردن اورانیوم خود را نداشته باشد یا کشوری خریدار اورانیوم ایران نباشد در آن صورت هم در چارچوب توافق جامع ایران می‌تواند ذخایر خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی به کشور ثالث منتقل کند.

 

 

تحلیل رسانه روسی از مذاکرات وین

 

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت؛ یکی از مشکلاتی که مسبب بلا تکلیفی مذاکرات ایران با 1+5 است بی اختیار بودن نماینده مذاکره کننده ایالات متحده و بی تکلیف بودن دیگر نمایندگان کشورهای غربی در این مذاکرات است.

 

 

گفت و گوی ظریف - کری پس از ساعت ها مذاکره فنی و سیاسی معاونان

پس از ساعت ها مذاکره سیاسی امریکا و اروپا برای نگارش پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، متن توافق جامع و ضمائم در روز جمعه وزیران خارجه ایران و امریکا به گفت و گو نشستند.

روز جمعه هم به مذاکرات طولانی و سنگین معاونان وزیر امور خارجه با معاون وزیر خارجه امریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذشت.

سید عباس عراقچی پیش از این، مذاکرات را « بسیار فشرده و رو به جلو» توصیف کرد و گفت: جلسات کارشناسی تقربیا به سرانجام رسیده است و فقط در سطح سیاسی مذاکرات صورت می گیرد . در سطح معاونین فعلا ، کار روی ضمائم و بعضا در سطح خود وزیران است.

 

 

پیشرفت‌هایی به دست آمده است/ کارهایی بیشتری باید انجام شود


ظریف و کری پیش از نشست امروز خود تاکید کردند که پیشرفت‌هایی به دست آمده است اما همچنان کارهای بیشتری باید انجام شود.

کری در پاسخ به پرسش خبرنگاری تاکید کرد که تیم آمریکایی به شدت برای دستیابی به پیشرفت حداکثری در حال تلاش است.

وی افزود که کارهای زیادی در پیش داریم؛ برخی مسائل دشوار هستند ولی باید تلاش‌های جدی انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که امشب و فردا شب کار می‌کنیم تا ببینیم که آیا می‌توانیم به یک جمع‌بندی برسیم.

ظریف نیز گفت که ما فقط کار می‌کنیم. همه ما به سختی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.

وزیر خارجه ایران افزود که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی ادامه داد: «همچنان برخی مسائل برای بحث کردن و حل شدن وجود دارد ولی من معتقدم که با اراده سیاسی به نتیجه می‌رسیم.»

«علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا هم به طور مستقیم از جلسه خود به نشست ظریف و کری پیوستند.

 

 

دیدار ظریف و کری به پایان رسید

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش به پایان رسید.

دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی که ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل کوبورگ آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

 

 

نهاوندیان طی ساعات آینده به تهران بازمی‌گردد

رییس دفتر رییس جمهوری کشورمان طی ساعات آینده به تهران بازخواهد گشت.

«محمد نهاوندیان» که به جمع مذاکره‌کنندگان در وین پیوسته بود، طی ساعت‌های آینده این شهر را ترک می‌کند.

 

 

ظریف در پیام یوتیوبی:هیچ‌گاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده‌ایم

پیام یوتیوبی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دقایقی پیش منتشر شد.

ظریف در این پیام یوتیوبی تاکید کرد که دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت‌های کهنه است.

 

 

نشست بعدی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ یکشنبه برگزار می‌شود

نشست بعدی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

به گزارش ایتارتاس، یکی از نمایندگان هیئت فرانسوی در مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه گفت نشست بعدی وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) قرار است پنجم جولای (یکشنبه 14 تیر) برگزار شود.

وی افزود در مورد نشست وزیران امور خارجه ایران و 1+5 در روز یکشنبه توافق وجود دارد اما حضور همه وزرای خارجه در این نشست مسئله ای است که باید در درون هیئت ها حل شود.

این منبع فرانسوی تصریح کرد :« لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پنجم جولای به وین پایتخت اتریش باز می گردد و ما اطلاع داریم که برخی متحدان اروپایی نیز پنجم ژوئیه در وین خواهند بود.»

 

 

آسوشیتدپرس به نقل از مقام ایرانی: در صورت بازگشت تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر می‌گیرد

یک مقام ایرانی در وین گفت: اگر ایران با برقراری مجدد مجازات‌ها مواجه شود و آمریکا و شریکانش تعهدات خود برای کاهش تحریم‌های اقتصادی را رعایت نکنند، ایران این حق را دارد که به صلاحدید خود برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز جمعه به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: ایران روز پنجشنبه با رد هرگونه قوانین بازرسی غیرمتعارف و تهدید به افزایش غنی‌سازی در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها توسط ایالات متحده و دیگر کشورها پس از اجرای توافق، موضع سختی در قبال دو خواسته‌ی اصلی قدرت‌های جهانی اتخاذ کرد.

یک مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین، جایی که در آن دیپلمات‌ها سعی دارند به یک پیمان هسته‌ای جامع دست یابند، گفت که قوانین متعارف آژانس اتمی سازمان ملل در مورد دسترسی به اطلاعات دولتی، سایت‌ها و دانشمندان مورد نظر می‌بایست کافی باشد تا اثبات شود که برنامه ایران صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است.

او گفت: هر چیزی فراتر از این، غیرعادلانه خواهد بود. ایالات متحده و بعضی دیگر از کشورهای مذاکره کننده از ایران می خواهند که فراتر از این برود.

این مقام ایرانی که با نمایندگان رسانه‌های خبری به شرط ذکر نشدن نام خود صحبت می‌کرد، گفت: ما باید واقع بین باشیم.

وی همچنین مشروعیت درخواست کشورهایی را که خود نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نپذیرفته‌اند و خواهان اعمال مطالبات سختگیرانه‌تر از ایران بیش از تعهدات دیگر کشورها هستند، زیر سوال برد.

نظر شما