شناسهٔ خبر: 6126178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات وین

صاحب‌خبر -



دیدار وزیران خارجه ایران و چین عصرپنجشنبه در هتل کوبورگ وین آغاز شد.


وانگ ایی وزیر خارجه چین در بدو ورود به هتل کوبورگ وین محل مذاکرات هسته ای گفت: باحضور همه وزریران سعی می کنیم متن توافق را با در نظر گرفتن تمامی جزییات مستحکم کنیم.


وی گفت :چین در این زمینه نقش خیلی سازنده  ای دارد چرا که معتقد است طرفین باید به توافقی عادلانه و منصفانه برای هر دو طرف  دست پیدا کنند.



همچنین دیدار دوجانبه  وزیران امور خارجه ایران و انگلیس بعدازظهر امروز در هتل کوبورگ وین برگزار شد.


فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که  هنوز به راه حل نهایی نرسیدیم.وزیر امور خارجه کشورمان نیزدر هتل کوبورگ وین درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات گفت: به سمت جلو حرکت می کنیم.



ظریف: سفری به تهران ندارم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از وین، محمدجواد ظریف درپاسخ به این سوال که آیا شما به تهران باز می گردید؛ گفت: سفری به تهران ندارم.


وزیر امور خارجه ایران از طبقه سوم هتل محل مذاکرات با خبرنگاران خوش و بش کرد و به پرسش آنها پاسخ داد.


دکتر ظریف در بالکن طبقه سوم هتلی ظاهر شد که محل مذاکرات هسته ای است. 


ظریف از بالکن هتل کوبورگ: باید امیدوار بود


خبرنگاری از این فاصله دور با فریاد از ظریف پرسید " آقای ظریف، آیا شما مطمئن هستید که می توانید به توافق دست پیدا کنید؟"


ظریف در پاسخ گفت: ما باید امیدوار باشم. اینجا چشم انداز زیبایی دارد. 




.........................................................................................


20:56  سباستین کورتس خارجه اتریش  با حضور در مقابل خبرنگاران در هتل کوبورگ وین گفت: امیدوارم رسیدن به توافق در وین ممکن باشد.


20:54 دیدار محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران , جان کری وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر پنج شنبه درهتل کوبورگ وین آغاز شد. در این دیدار معاونان وزرای خارجه دو کشور , صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا حضور دارند.


20:30  شبکه تلویزیونی المنار اعلام کرد : هم اکنون تلاش می شود متن قطعنامه شورای امنیت که براساس آن تحریم های ایران به موجب توافق هسته ای لغو خواهد شد، تهیه شود.


19:24 دیدار محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با مسوول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا عصرپنج شنبه درهتل کوبورگ وین آغاز شد. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به هتل کوبورگ وین گفت: در مذاکرات از لحاظ فنی پیشرفت داریم.


18:56 وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه چند متر باقیمانده تا خط پایان توافق هسته ای با ایران بسیار سخت و دشوار می گذرد، گفت: مسیر دستیابی به توافق اتمی با ایران کوتاهتر شده است.

18:32 از اخبار حاشیه ای مذاکرات هسته ای میتوان به درخواست چهل سازمان آمریکایی  از کنگره این کشور برای تصویب توافق با ایران اشاره کرد.پایگاه اینترنتی کمیته دوستان قانونگذاری ملی(کمیته دوستان کنگره آمریکا)اعلام کرد چهل سازمان با نوشتن نامه ای به کنگره از این نهاد قانونگذاری آمریکا خواستند توافق با ایران را تصویب کند.


17:07 وزرای امور خارجه فرانسه و چین عصر امروز در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران و پنج به علاوه یک در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.


17:06 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی ‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین دیدار کردند


وزیر امور خارجه آمریکا دیدار دوجانبه خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سازنده توصیف کرد.


17:02 فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس گفت تازه دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را به پایان رسانده است.هاموند در توئیتر نوشت هدف همچنان دستیابی به توافق نهایی در چند روز آینده است.


16:17 وزیر امور خارجه فرانسه در بدو ورود به محل مذاکرات هسته ای در وین برای پیشرفت مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد.لوران فابیوس گفت:در برخی موارد پیشرفت هایی داشته ایم و برخی موارد هم هنوز پیشرفتی نداشته اند و من برای ادامه کار می روم و امیدوارم موجب پیشرفت مذاکرات شویم.وی گفت: امروز به پاریس باز خواهم گشت. 


15:47 دیدار دوجانبه محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر  وزرای خارجه ایران و آلمان بعدازظهر امروز در هتل کوبورگ وین برگزار شد. 



15:21 مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ورود به هتل کوبورگ وین گفت:در مذاکرات از لحاظ فنی پیشرفت داریم .فدریکا موگرینی،افزود :ما امروز هم فرصت داریم درباره برخی مسائل سیاسی گفت وگو کنیم. وی در باره سفر آمانو به تهران نیز گفت که این سفر اهمیت بسیاری دارد. موگرینی با اشاره به اینکه هنوز به مقصد نرسیده ایم و حرکت می کنیم ،افزود: اما پیشرفت رو به جلو است.




15:07 شبکه العربیه ادعا کرد:متن توافقنامه بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات وین، احتمالا سحرگاه دوشنبه نهایی خواهد شد. 



14:54  یک منبع دیپلماتیک غربی امروز اعلام کردکارشناسان ایران و 1+5پیش نویس توافقنامه پایانی در مورد برنامه هسته ای ایران را به پایان رسانده و این سند را به مدیران سیاسی تسلیم کرده اند. 


این منبع گفت: «مدیران سیاسی تمام طول روز روی پیش نویس کار کردند». وی با اعلام اینکه هنوز باید در مورد دو یا سه موضوع پیچیده هماهنگی شود افزوددرصورتی که همه چیز به خوبی پیش برود ممکن است وزیران امور خارجه پیش نویس توافقنامه پایانی را به پایتخت های خود ببرند. 




14:34 وزیران خارجه ایران و فرانسه امروز دیدار می کنند.


13:51 وزیرخارجه انگلیس:هنوز به لحظه سرنوشت ساز درمذاکرات وین نرسیده‌ایم.


وی گفت:« کارها ادامه دارد در چند روز آینده، شاهد ورود و خروج وزرا خواهیم بود تا فضای مذاکرات همچنان حفظ شود  ما هرکاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.»



13:38 نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.


12:25 بگفته تخت روانچی روزهای آخر مذاکرات است؛ بررسی چند موضوع کلیدی درنشست معاونان



12:15 یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفتگو ها و رایزنی های خود با مقامات کشورمان درباره مذاکرات هسته ای، عصر پنج شنبه با رئیس جمهور ایران دیدار کرد.مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با دکتر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.




نظر شما