نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی ژن‌هایی که استخوان‌ها را شکل می‌دهند

محققان با استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل ده‌ها هزار تصویر اشعه ایکس توانستنئد ژن‌های تشکیل دهنده اسکلت بدن انسان را شناسایی کنند.

شناسایی ژن‌هایی که استخوان‌ها را شکل می‌دهندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نتایج تحقیقاتی دید ما را از نحوه رشد و تکامل استخوان‌های بدن انسان از گذشته تا به امروز، گسترش داده و دریچه‌ای را به سوی آینده‌ای باز کرده است که در آن، پزشکان می‌توانند با توسعه راهبرد‌های درمانی جدید، از خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کمردرد یا آرتریت، بکاهند.
دانشمندان، به دنبال تعیین تغییرات ژنتیکی بودند که در تکامل ساختار اسکلت انسان ها، دخیل بوده اند. علاوه بر این، محققان قصد داشتند دریابند که نحوه استخوان بندی بدن انسان ها، چگونه ممکن است بر خطر ابتلا به بیماری‌های اسکلتی عضلانی از جمله آرتریت زانو تأثیر بگذارد.
یافته‌های تحقیقاتی نشان داد: افرادی که طول استخوان ران بلندتری دارند، بیشتر مستعد ابتلا به زانو درد، آرتروز زانو و سایر مشکلات مربوط به زانو هستند. علاوه بر این، احتمال کمردرد در افرادی که بالاتنه بلندتری دارند، بیشتر است. پژوهشگران توضیح کرده‌اند، این اختلالات، به دلیل فشار‌های زیست مکانیکی روی مفاصل در طول عمر، ظاهر می‌شوند.
به طور کلی، محققان توانستند تا به کمک روش‌های یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل ژنتیکی، بینش‌های ارزشمندی را درباره زیربنای ژنتیکی رشد استخوان‌ها به دست بیاورند؛ این یافته ها، زمینه را برای تحقیقات بیشتر فراهم و درک عمیق تری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی ارائه می‌کنند.
افته‌های تحقیقاتی در مجله Science منتشر شده اند.