شناسهٔ خبر: 67675861 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه:

محوریت اخلاق در واقعه عاشورا باید برای جوانان درست تبیین شود

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تاکید کرد: روایت تاریخی باید دور از نکات مبهم باشد و چنانچه محوریت اخلاق در واقعه عاشورا درست تبیین نشود، نمی‌توانیم جوانان و دانشگاهیان را مجاب کنیم با آرمان‌های عاشورا پیوند برقرار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در طول تاریخ جوانان نقش پررنگ و اثرگذاری داشتند. اولین شخصی که دعوت پیامبر (ص) را پذیرفت حضرت علی (ع) بود که در سنین جوانی اسلامی را پذیرفت و تا پایان عمر در راه اسلام و دفاع از حقانیت گام برداشت. اشخاصی همچون بلال، عمار و یاسر نیز در دوران جوانی دین اسلام را پذیرفتند و مسلمان شدند. در واقعه عاشورا نیز شاهد نقش آفرینی حضرت علی اکبر(ع) و قاسم ابن حسن (ع) بودیم که نقشی پررنگ و اثرگذار داشتند و در دفاع حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

سید حسین طباطبائیاصل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره تببین واقعه عاشورا برای جوانان و دانشجویان اظهارداشت: نسل جدید، نسل جوان و دانشجویان کشور نسلی نیستند که صرفا مبتنی بر عواطف و احساسات واقعیت ها را بپذیرند.

وی ادامه داد: باید واقعیت‌های تاریخی را همراه با تحلیل، شرح جوانب و حواشی برای جوانان نقل کنیم تا متوجه واقعیت‌های بیشتری شوند.

طباطبائی تصریح کرد: در نسل جوان امروزی تا هنگامی که ذهن مجاب نشود عاطفه تحریک نمی‌شود؛ تا عقل نپذیرد احساس هم نمی‌پذیرد و این نقطه تفاوت جوانان امروز با دوره های قبل است. در دوره‌های گذشته مدل ذهنی مردم اینطور بود که با تحریک عواطف و احساسات عقل هم تسلیم می‌شد اما هم اکنون اینطور نیست و این نقطه اشکال است.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی به مداحان و اهل منبر توصیه کرد که با ادبیات و شیوه‌های قدیمی نمی‌توان با نسل جدید ارتباط برقرار کرد. همچنین وظیفه مسجد، منبر، روضه، مداحی و سینه زنی این است که ذهن و قلب نسل جدید را به سمت آرمانی که اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش به خاطر آن شهید شد ببرد و این نقطه اتکای ماست.

وی ادامه داد: اگر روایت تاریخی، صحیح، بدون دروغ و دور از بیان نکات مبهم و غیر قابل استناد بیان شود می‌تواند برای درگیر کردن ذهن جوان با واقعه عاشورا کمک کند.

محوریت اخلاق در واقعه عاشورا باید برای جوانان درست تبیین شود

حقانیت اسلام در توسعه اخلاق و انسان‌دوستی است

وی عاشورا را سند بزرگ برای اثبات حقانیت اسلام دانست و اضافه کرد: حقانیت اسلام در توسعه اخلاق و انسان دوستی است. اگر محوریت اخلاق را در واقعه عاشورا درست تبیین نکنیم، نمی‌توانیم جوانان را مجاب کنیم که با آرمان‌های عاشورا پیوند برقرار کنند.

طباطبائی گفت: واقعه عاشورا از قبل تا بعد از آنکه رخ دهد؛ قبل از حرکت امام حسین (ع) یارانش به سمت صحرای کربلا و بعد از اسارت خاندان و یاران باوفایش، سرشار از آموزه های اخلاقی است.

وی ادامه داد: عاشورا سرشار از آموزه هایی است که انسان می‌تواند زندگی خود را بر اساس آن بنا کنند و این کارکرد ویژه کسانی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند. هر کسی در این زمینه می‌خواهد فعالیت کند باید به آرمان‌ها و نقطه‌های تابناک اخلاقی واقعه عاشورا نگاه کند، آموزه ها را ببیند و آنها را بیان کند.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی معتقد است اتکای بیش از حد به موضوعات عاطفی بدون طرح مبانی عقلی، عرفانی، اخلاقی و آموزشی قیام اباعبدالله (ع) نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی درباره درس‌های عاشورا گفت: همه جزئیات واقعه عاشورا درس است و به اعتقاد بنده نمی‌توان گفت مهمترین درس عاشورا چیست؟ عاشورا درس‌های مهم زیادی دارد، یکی از آنها این است که مسلمان بی تفاوت نیست و مفهومی که امروز به عنوان شهروند مسئول گفته می‌شود در این واقعه قابل درک و مشاهده است. این مسئولیت این قدر بالاست که حاضر است جان خود و عزیزان خود را نثار کند؛ اما در مقابل تحولات منفی اجتماعی سکوت نکند. مسلمان تراز قیام عاشورا و مکتب اباعبدالله (ع) بی تفاوت نیست.

طباطبائی با بیان اینکه مسلمان تراز قیام عاشورا به‌موقع حرکت می کند، گفت: نکته‌ای که کمتر به آن توجه کردیم این است که اباعبدالله الحسین (ع) که در عاشورای سال ۶۱ هجری قیام کرد و حماسه بزرگ آفرید ۱۰ سال قبل در مسند امامت بوده، اما به عهدنامه ای که امام پیش یعنی امام حسن (ع) با معاویه منعقد کرده بود، پایبند ماند. بنابراین حرکت بی‌موقع ممکن بود منجر به شهادت شود، اما شهادتی خنثی و بی اثر.

وی ادامه داد: در تحلیل قیام امام حسین (ع) و مقایسه با حرکت امام حسن (ع) به این نکته توجه می دهیم که اگر امام حسن مجتبی (ع) همان کاری را می کرد که بعدها اباعبدالله (ع) در مقابل یزید انجام ‌داد، خون او به هدر می رفت و امروز اثری از اسلام دین تشیع و آرمان علوی باقی نبود.

محوریت اخلاق در واقعه عاشورا باید برای جوانان درست تبیین شود

موقع‌شناسی؛ درس قیام عاشورا

طباطبائی گفت: مسلمان تراز عاشورا به موقع و به هنگام تصمیم می گیرد، سکوتش به موقع است، فریادش به موقع است و قیامش هم به موقع. موقع شناسی درس دوم با اهمیت قیام امام حسین (ع) است. امر به معروف و نهی از منکر جهاد و موضوعاتی که مطرح است قابل بررسی است

وی اظهارداشت: ویژگی‌هایی در زندگی امام حسین (ع) وجود دارد که ایشان را از کودکی تا هنگام شهادت ممتاز می‌کند و همیشه اسوه است. ایشان در خطبه عاشورا خطاب به یاران و همراهانشان فرمودند من اسوه و الگوی شما هستم.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تاکید کرد: خود امام حسین (ع) کاندیدای بهترین الگو برای همه کسانی است که طالب حق و حقانیت هستند. سبک زندگی امام حسین(ع) در کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و حتی دوران امامت لحظه به لحظه الگوی ما است. امام حسینی که بایستی همه زوایای زندگی وی را بشناسیم و وجود ایشان را فقط محدود به نیم روز عاشورا نکنیم و رفتار ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

نظر شما