شناسهٔ خبر: 67675812 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار صورت گرفت؛

حمایت از «تولید بار اول دانش بنیان‌ها» با صدور ۱۱۴ ابلاغیه

مهتاب چابوک

معاونت علمی برای حمایت از محصولات تولید بار اول دانش بنیان‌ها تا سال گذشته ۱۱۴ ابلاغیه ترک تشریفات برگزاری مناقصات به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره قراردادهای تولید بار اول توضیح داد و گفت: براساس ظرفیت‌های قانونی تولید بار اول در ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان و اعتبار مالیاتی در ماده ۱۱ این قانون، نیاز دستگاه‌های اجرایی به جای واردات با هزینه‌های بالا، توسط شرکت های دانش بنیان با توانایی بالا رفع می‌شود و شرکت هایی که برای بار اول اقدام به تولید یک محصول فناورانه می‌کنند زیر چتر مصوبه معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و مشمول حمایت‌های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز خواهند شد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: برنامه تولید بار اولِ اقلام راهبردی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است که با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده است و در چند سال گذشته نتایج خوبی در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه محصولی تولید بار اول است که دانش‌بنیان باشد سابقه فروش نداشته باشد (براساس اظهارنامه‌های مالیاتی) و مشابه داخلی نیز نداشته باشد، به ذکر آماری در این خصوص اشاره کرد و گفت: از مهر ۱۳۹۸ تا تیر ۱۴۰۳، ۱۵۲ ابلاغیه (با هدف صدور مجوز عدم الزام به برگزاری مناقصات برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان) به ارزش بیش از ۳۳۲ میلیون دلار با امضای معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای دستگاه‌های اجرایی مختلف صادر شده است که بیش از ۸۰ درصد این ابلاغیه‌ها از سال ۱۴۰۰ به بعد صادر شده است.

اسدی فر اضافه کرد: تعداد و ارزش ابلاغیه ها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۷ ابلاغیه به ارزش ۳۳ میلیون دلار، ۴۱ ابلاغیه به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار و ۳۶ ابلاغیه به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار بوده است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: براساس بررسی انجام شده توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول، هزینه تولید و بومی‌سازی کالا و خدمات دانش‌بنیان از مسیر قانون تولید بار اول به‌طور متوسط ۳۰ الی ۶۰ درصد کمتر از نمونه خارجی این محصولات خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که با تحقق بومی‌سازی محصولات در این برنامه، به ازای هر ۱ دلار ابلاغیه تولید بار اول به طور میانگین ۱۰ دلار کاهش ارزبری سالانه را به همراه دارد.

به گفته اسدی فر در دوره چهارم قراردادهای تولید بار اول، از مجموع درخواست‌های دریافت شده، ۱۳۰ قرارداد مربوط به حوزه نفت است که رشدی دو و نیم برابری داشته است. در بین مجموعه‌های وزارت نفت، در مجموع چهار دوره، شرکت ملی گاز ایران و در دوره چهارم، شرکت ملی نفت ایران بیشترین پروژه‌های بار اول را داشته‌اند که طی این چهار دوره ۸۲ پروژه، سهم شرکت ملی نفت بوده که عمدتاً طرح‌های با فناوری و اهمیت بالای این حوزه به شمار می‌روند و از جنس ازدیاد برداشت، پیشرفت اکتشاف و فرآوری نفت هستند.

نظر شما