شناسهٔ خبر: 6137186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانس‌پرس/آمانو: براي دستيابي به توافق با تهران به «کار بيشتري» نياز است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/12
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم سیمون استوردی (simon sturdee) نوشت:
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز جمعه پس از سفر به ایران بر نیاز به «کار بیشتر» به منظور دستیابی به توافق با ایران تاکید کرد هرچند دوطرف در خصوص برخی مسائل «به درک بهتری» دست یافته اند.
آمانو روز پنج شنبه برای حل مسئله مربوط به احتمال وجود فعالیت های گذشته با ابعاد نظامی در برنامه هسته ای ایران به تهران سفر کرد. این سفر با ادامه مذاکرات بین ایران و قدرت های بزرگ در وین برای دستیابی به توافق نهایی همزمان شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی اساسی در آن خواهد داشت.
این دیپلمات ژاپنی در تهران با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفتگو کرد.
در بیانیه آمانو آمده است: «فکر می کنم دوطرف به درک بهتری دست یافته اند... ولی نیاز به کار بیشتری است». این بیانیه می افزاید: «هدف این سفر، گام برداشتن در جهت حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران به ویژه (دریافت) توضیحات در خصوص بعد نظامی احتمالی این برنامه بود».
آژانس بین المللی انرژی اتمی گمان می کند تهران تا سال 2003 و شاید حتی بعد از این تاریخ، تحقیقاتی برای دستیابی به بمب هسته ای انجام داده است ولی ایران این (ادعا) را تکذیب می کند. آژانس به دنبال مصاحبه با دانشمندانی که در این فعالیت ها مشارکت داشتند و همچنین اطلاع یافتن از مدارک و بازرسی از مراکزی است که احتمالا این تحقیقات در آنجا صورت گرفته است.
تهران می گوید این ادعاها مبتنی بر اطلاعات جاسوسی جعلی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و موساد اسرائیل در اختیار آژانس قرار داده اند.
مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 بر آینده توانایی هسته ای ایران متمرکز است. قدرت های بزرگ خواستار افزایش دامنه نظارت بر برنامه هسته ای ایران هستند تا آژانس انرژی اتمی بتواند از مراکز نظامی هم دیدن کند.
صبح روز جمعه عباس عراقچی یکی از اعضای برجسته هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین به خبرنگاران گفت: «ما آماده همکاری با آمانو برای اثبات این مسئله هستیم که اتهامات درباره جمهوری اسلامی ایران بی اساس است... ما آماده همکاری با آژانس درباره بعد نظامی احتمالی (برنامه هسته ای ایران) و تسریع روند همکاری تا دستیابی به نتیجه هستیم. عراقچی افزود: «امیدواریم در خصوص بعد نظامی احتمالی، پیشرفت حاصل شود».
حسن روحانی نیز پس از دیدار پنج شنبه شب با آمانو به نوبه خود تاکید کرد: «ایران آماده دستیابی به توافقی عادلانه در مدت محدود و در چارچوب قوانین موجود، برای حل مسائلی است که همچنان حل نشده باقی مانده است».
در زمینه سیاسی نیز مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در وین به کندی پیش می رود. ولی طرف های ذیربط امیدارند توافق نهایی، هفته آینده به دست آید.
146/136

نظر شما