شناسهٔ خبر: 6128259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

آمانو با روحانی دیدار کرد

صاحب‌خبر -

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

این دیدار عصر پنج‌شنبه (11 تیر) در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: آژانس باید بدون تبعیض به وظایف خود عمل کند

به گزارش ایرنا، روحانی و آمانو درباره روابط آژانس و  ایران در قالب سند(چارچوب همکاری) و چگونگی سرعت بخشیدن به حل همه مسائل مهم برنامه هسته‌ای ایران از جمله فعالیت‌های گذشته هسته‌ای، گفت‌وگو کردند.

آژانس در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه هسته‌ای یعنی کاهش ذخایر اورانیوم، کاملا پایبند بوده است.

صبح امروز هم آمانو با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرد.

آمانو برای دیدار با مقام‌های ایران صبح پنج‌شنبه وارد تهران شد.

در همین حال نماینده دائم و سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان گفت و گو یوکویا آمانو مدیرکل آژانس با مقامات عالی ایران، این رایزنی‌ها  را «مفید و سازنده» خواند.  

رضا نجفی گفت: این سفر و مذاکرات در فضایی «تعاملی همراه با تفاهم، زمینه لازم را برای تبیین و رفع دغدغه ها و رویکرد های طرفین فراهم کرد.»

وی همچنین گفت: دو طرف در جریان ملاقات ها در مورد مورد چارچوب زمانی، تدوام همکاری ها با در نظر داشتن ملاحظات ایران و آژانس برای تسریع در حل و فصل موضوعات گذشته به تقاهم کلی رسیدند.

دیدار آمانو با با مقام‌های ایران به درخواست تهران و برای گفت‌وگوی مستقیم درباره‌ برخی مواضع و پیشنهادها در رابطه با حل مسایل میان ایران و آژانس و بحث راستی‌آزمایی انجام شد.

پس از آن که ایران مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی خود را نپذیرفت، آژانس خواستار راه‌ حل پیشنهادی ایران شد که قرار بود ایران در سفر آمانو به تهران راهکاری را برای پاسخ به سوال‌های آژانس درباره‌ فعالیت‌های گذشته‌ هسته‌ای خود ارائه دهد.

آمانو چند روز قبل از سفر به تهران با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در هتل کوبورگ دیدار کرده بود.

ایران می‌گوید چارچوب همکاری که در آبان 1392 در تهران امضا شد، مبنای خوبی برای حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) است.

م ف/م ح 

 

برچسب‌ها:

نظر شما