شناسهٔ خبر: 6128757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارشگرالميادين: ايراني‌ها خواستار عملکرد غيرسياسي آژانس در بازرسي‌ها هستند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/11
00:08:48.14
گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین در تهران گفت : مقامات ایرانی در دیدار با یوکیا آمانو خواستار اطمینان یافتن از عملکرد غیرسیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در آینده هستند.
نورالدین الدغیر در گفتگوی زنده با المیادین درباره اهمیت سفر یوکیا آمانو به تهران همزمان با مذاکرات وین بین ایران و 1+5 گفت: «می دانیم که دو گره اصلی در مذاکرات وجود دارد ؛ گره تحریم ها و به نظر می رسد دوطرف ایرانی و گروه 1+5 راهی برای بازکردن این گره از طریق توافق ها و تفاهم ها پیدا کرده اند. اما گره اصلی، فعالیت های هسته ای نظامی احتمالی (ایران) است. در این زمینه دو مسئله مهم وجود دارد که ایرانی ها به آن اعتراض کرده اند. این مسائل شامل بازرسی از مواضع نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران است. این دو مسئله دستیابی به توافق هسته ای را دشوار کرده است. می توان در این باره به تفاهم دست یافت ولی مشکل در اجرای تفاهم و اقداماتی است که برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران لازم است. یوکیا آمانو برای حل این مسائل به تهران سفر کرده است زیرا این مشکل اساسا به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارتباط دارد. همین آژانس بود که پرونده هسته ای ایران را بر اساس تردیدهایی که درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران داشت به شورای امنیت ارجاع داد. آژانس در گزارش اخیر خود بر پایبند بودن تهران به تفاهم ژنو تاکید کرد که شاید نوعی مشوق برای تهران است».
گزارشگر المیادین افزود: «آمانو همچنین به دنبال دادن تضمین هایی درباره پروتکل الحاقی به ایرانی ها است که اجازه ورود به مراکز حساس را می دهد. طرف ایرانی نیز تلاش می کند در دیدار با آمانو، به میزان جدی بودن آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همکاری با ایران به دور از بحث های سیاسی پی ببرد. ایرانی ها نیز قصد دارند پیشنهادی به آمانو برای اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ارائه کنند. این پیشنهاد را علی اکبر صالحی در دوره اول ریاست خود بر سازمان انرژی اتمی مطرح کرده بود».
00:12:35.03

نظر شما