شناسهٔ خبر: 60936469 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرکز تماس اضطراری و ستاد خبری برای زائران ایرانی فعال شد

رئیس ستاد مدیریت بحران حج از راه اندازی مرکز تماس اضطراری و ستاد خبری برای زائران ایرانی حج تمتع خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وحید صفاری در آستانه ایام تشریق و اعزام زائران ایرانی به مشاعر مقدسه (صحرای عرفات، مشعر و منا) برای انجام دادن مناسک حج تمتع از امروز دوشنبه (هشتم ذی الحجه) گفت: مرکز تماس اضطراری و ستاد خبری برای زائران به منظور فراهم کردن ارتباط بین ستاد مدیریت بحران حج و زائران در شرایط اضطراری و در مواردی که نیاز به راهنمایی و کمک فوری دارند، به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

وی افزود: این اقدام نقش مهمی در بهبود پاسخگویی سریع و امدادرسانی به زائران در هنگام وقوع حوادث و مشکلات خواهد داشت.

صفاری، مدیریت بحران حج را واحدی کلیدی به منظور ارتقای امنیت و میزان رضایتمندی زائران ارزیابی و تصریح کرد: پیشگیری و علاج واقعه قبل از وقوع آن، به عنوان مهمترین فلسفه در مدیریت بحران تلقی می‌شود و در عملیات حج تمتع نیز همین مشی و رویه سرلوحه کار ما قرار گرفته است.

صفاری افزود: به همین منظور، تاکنون ۸ گزارش ارزیابی خطر پذیری (ریسک) و پیش بینی مسائل و مشکلات تهیه شده و در اختیار مقامات و مسئولان ذیربط قرار گرفته است.

رئیس ستاد مدیریت بحران حج، هماهنگی با سایر واحد‌های ستادی، استفاده از دانش روز دنیا، تجربه و فناوری‌های مدرن و ارتباط منظم با واحد‌های صف را مهمترین کلید موفقیت مدیریت بحران برشمرد و گفت:بهره گیری از این ویژگی‌ها تاکنون به پیشگیری از وقوع رویداد‌های غیرمنتظره و همچنین عملکرد اثربخش در مواجهه با بحران و نارضایتی‌ها کمک کرده است.

صفاری از آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه هدف، تدوین و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه، برگزاری تمرینات و آموزش‌های عملی مرتبط با مدیریت بحران، تشکیل تیم‌های اضطراری، ایجاد ساماندهی و هماهنگی بین نهاد‌های ذینفع، تدابیر امدادی و نجات برای کاهش خسارت‌ها و حفاظت از جان و اموال زائران را از دیگر اقدامات مدیریت بحران در حج تمتع سال جاری برشمرد.

وی افزود: ابلاغ واکنش سریع و مؤثر در برابر حوادث احتمالی شامل تشکیل گروه‌های اضطراری، ایجاد ساماندهی و هماهنگی بین نهاد‌های ذینفع، تدابیر امدادی و نجات، و تدابیر لازم در راستای کاهش خسارت‌ها و حفاظت از جان و اموال افراد از دیگر اقدامات این ستاد بوده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران حج همچنین به ارزیابی ریسک کانون‌های بحرانی در حج با استفاده از روش‌های استاندارد جهانی اشاره کرد و گفت: این ستاد با استفاده از روش EFMA و مشارکت موثر مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها اقدام به ارزیابی دقیق مخاطرات موجود کرده است که این مشارکت باعث بهبود فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای اقدامات پیشگیرانه و کاهش مخاطرات مرتبط با حج شده است.

صفاری همچنین به آماده سازی نرم افزار برکات طوبی با همکاری بنیاد برکت به منظور مدیریت بحران در سفر‌های زیارتی اشاره کرد و افزود: امسال با کمک این نرم افزار امکان رصد عملیات حج از جمله موقعیت نقل‌ترددی، راهنمایان حجاج و ارتباط اضطراری با آن‌ها فراهم شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران حج ابراز امیدواری کرد این ستاد با هماهنگی با مرکز پزشکی به منظور ارائه خدمات اضطراری به زائران و همچنین با تحلیل دقیق و رصد مستمر از وقوع رخداد‌ها و مسائل، بتواند اقدامات پیشگیرانه مناسب را در نظر بگیرد و از افزایش احتمال وقوع مشکلات و بحران‌های محتمل در حج جلوگیری کند.


راهنمایی حجاج در عرفات و منا
مسئول پشتیبانی ستاد مکه مکرمه نیز با اشاره به آخرین آمادگی‌ها در مشاعر مقدسه گفت: از روز گذشته، همه بنر‌های مربوط به مشخصات مجموعه‌ها و کاروان‌ها در قالب بنر‌های رنگی برای نصب بر سر در چادر‌های منا و عرفات بین مناطق چهارگانه مکه مکرمه توزیع شده است.

عاشوریان افزود: تا قبل از شروع مناسک حج در مشاعر این بنر‌ها از سوی مدیران مجموعه و کاروان‌ها بر سر در چادر‌های اسکان در عرفات و منا نصب می‌شود تا چنانچه هر یک از زائران کشورمان در این سرزمین به هر دلیلی از کاروان خود دور شده باشند، از طریق مشخصات این بنر‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان دسترسی به کاروان خود را داشته باشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر بنر‌های یادشده در صورت لزوم، زائران می‌توانند ۲۴ ساعته از طریق پل ارتباطی با شماره ۰۵۴۵۰۵۶۸۶۶ با ستاد مدیریت بحران مستقر در مشاعر مقدسه ارتباط برقرار کنند.

انتقال ۸۷ هزار و ۵۴۱ نفر از زائران ایرانی حج تمتع امسال از سوم خرداد تا سوم تیر به مدت یک ماه با هواپیما‌های شرکت‌های ایرانی انجام شد و از امروز با فرارسیدن ایام تشریق، کار انتقال آن‌ها به مشاعر مقدسه آغاز شده است.

ایام تشریق مطابق تقویم از هشتم ذی الحجه تا سیزدهم ذی الحجه در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) انجام می‌شود و در آن، زائران اعمالی نظیر بیتوته، رجم شیطان، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند را انجام می‌دهند.

انجام دادن این مناسک با حضور دو میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از کشور‌های مختلف در صحرای عربستان و در فضایی محدود و با استقرار حاجیان در خیمه (چادر) صورت می‌گیرد و به همین علت، مهمترین، حساس‌ترین و دشوارترین مرحله عملیات حج تمتع به شمار می‌رود.

نظر شما