شناسهٔ خبر: 67601408 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پنج مکان ممنوعه که نمی‌توانید از آن‌ها بازدید کنید - اکونیوز

اقتصاد ایران: علم، فناوری و تمدن بشر روزانه پیشرفت می‌کنند، اما همچنان مکان‌های اسرارآمیز بسیاری در این دنیا وجود دارد که هیچ انسان عادی نمی‌تواند واردشان شود.

صاحب‌خبر -

ما معمولاً به شنیدن داستان‌های جالب و هیجان‌انگیز درمورد مکان‌هایی که می‌توانیم روزی از آن‌ها بازدید کنیم، عادت داریم. وقتی که مکانی ما را مجذوب خود می‌کند، با خودمان فکر می‌کنیم که باید این مکان را هم به فهرست سفرهای خود اضافه کنیم و روزی در آینده، از آن بازدید کنیم. اما در دنیا مکان‌هایی نیز وجود دارد که به‌طور قطع، می‌توانیم آن‌ها را از فهرست خود خط بزنیم.

برای مثال، پایگاه‌های نظامی و اماکن باستانی حساس، به دلایل واضحی که می‌دانیم، امکان بازدید ندارند. برخی از مکان‌ها نیز خطرناک هستند، اما برخی دیگر، به هر دلیلی، فقط مانند میوه‌ی ممنوعه، امکان بازدید ندارند. آیا درباره‌ی این مکان‌های ممنوعه‌ای که هیچ انسان عادی به هیچ وجه اجازه‌ی ورود به آن‌ها را ندارد، چیزی شنیده‌اید؟

برای مثال، ممکن است از منطقه ۵۱ یا گروم لیک نوادا، منطقه‌ای نظامی و فوق‌سری در ایالات متحده، شنیده باشید. اما منطقه ۵۱ تنها مکان اسرارآمیزی نیست که از چشم عموم مخفی نگه داشته می‌شود. در حقیقت، دنیا پر است از چنین مکان‌هایی که چه از لحاظ مسائل امنیتی و چه برای محافظت از راز و رمزهایشان، به شدت محافظت می‌شوند و کسی نمی‌تواند از آن‌ها بازدید کند.

در فهرست زیر، نگاهی به پنج مورد از اسرار‌آمیز‌ترین مکان‌های دنیا خواهیم داشت که هیچ‌کس اجازه‌ی ورود به آن‌ها و امکان بازدید از آن‌ها را ندارد؛ مگر در صورتی که محقق، نظامی و یا بسیار جسور باشد.

کپی لینک

جزیره سنتینل شمالی

جزیره سنتینل شمالی، واقع در خلیج بنگال در هند، سکونتگاه منزوی‌ترین گروه از مردم جهان است. اهالی سنتینل شمالی یکی از معدود قبیله‌های هستند که بدون هیچ تماسی با دنیا باقی مانده‌اند و به دور از تمدن، به زندگی خود ادامه می‌دهند. رفتار سنتینلی‌ها با بیگانگان به‌شدت متخاصمانه است. آن‌ها با قدرتی مرگبار، از جزیره‌ی کوچک و جنگلی خود در برابر مهاجمان محافظت می‌کنند.

سنتینل شمالی که تقریباً به اندازه‌ی جزیره لاوان در هرمزگان است، شاید به عنوان مشهورترین جزیره از جزایر آندامان، بسیار شناخته‌شده باشد. این جزیره در نتیجه‌ی چندین تلاش فاجعه‌بار و نابخردانه برای بازدید از این نقطه‌ی بهشتی زمین، شهرت فراوانی کسب کرده است. آخرین تلاش، در سال ۲۰۱۸ و توسط جان چائو، مبلغی مذهبی آمریکایی رخ داد که در حین نزدیک‌شدن به جزیره، به دست سنتینلی‌ها کشته شد. او ظاهراً قصد داشت که مسیحیت را تبلیغ کند.

جان چائو که در جزیره سنتینل شمالی به قتل رسید جان چائو، مبلغ مذهبی آمریکایی که در سال ۲۰۱۸، در سن ۲۶ سالگی توسط سنتینلی‌ها کشته شد.
عکاس: John Allen Chau / Reuters

در حقیقت، مقاومت بیش‌از‌حد سنتینلی‌ها در برابر ورود بازدیدکنندگان اصلاً به‌دور از عقل نیست، زیرا ورود بیگانگان، می‌تواند به معنای ورود سیلی از ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زایی باشد که به راحتی، قبیله‌ای منزوی را که در برابر هیچ‌کدام از این بیماری‌ها مصونیت ندارند، از بین می‌برند.

بنابراین، امروزه گارد ساحلی هند برای حفاظت از بومیان و بازدیدکنندگان مهاجم، ممنوعیت شدیدی را در مقابل هرگونه بازدید از سنتینل شمالی اعمال کرده و در این راستا، دائم در آب‌های خلیج بنگال گشت‌زنی می‌کند.

نمای هوایی جزیره سنتینل شمالی در هند نمای هوایی جزیره سنتینل شمالی در جزایر آندامان، خلیج بنگال، هند.
عکاس: Gautam Singh / Associated Press
کپی لینک

خزانه سری واتیکان

خزانه سری واتیکان، در اوایل قرن هفدهم و با هدف نگهداری از اسناد شخصی همه‌ی پاپ‌ها ساخته شد. نام این خزانه در سال ۲۰۱۹ به «بایگانی‌های سری واتیکان» تغییر کرد. برای بیش از ۲۵۰ سال، اسناد و سوابق مخفی در این خزانه کاملاً مهر‌و‌موم‌شده بودند و به شدت تحت نظارت قرار داشتند، اما در سال ۱۸۸۱، سرانجام پاپ لئون سیزدهم محدودیت‌های خاص را کاهش داد و برای گروهی از دانشمندان کاتولیک، امکان دسترسی به بایگانی‌ها را صادر کرد.

با این حال، تا به امروز، بازدید از این خزانه برای گردشگران ممنوع بوده است و خبرنگاران نیز از ورود به این مکان منع شده‌اند. فقط تعداد بسیار محدودی از دانشگاهیان مذهبی که با دقت اعتبارسنجی می‌شوند، امکان ورود دارند و حتی آن‌ها نیز از گشت‌و‌گذار در مجموعه منع می‌شوند.

آرشیو بایگانی‌های سری واتیکان اسناد باستانی در بایگانی‌های سری واتیکان.
AP Photos
کپی لینک

خزانه روز قیامت

مرکز حفاظت‌شده‌ی خزانه روز قیامت که با عنوان رسمی «خزانه جهانی بذر سوالبارد» شناخته می‌شود، در جزیره اسپیتس‌برگن در نروژ، در شمالی‌ترین منطقه مسکونی دائمی زمین قرار دارد. خزانه روز قیامت که در اعماق مدار شمالگان واقع شده، از دانه‌های بیش از ۱٫۳ میلیون گونه‌ی گیاهی و محصولات کشاورزی از سراسر جهان، محافظت می‌کند. این خزانه در صورت وقوع بلایای طبیعی (یا حتی غیرطبیعی) که ممکن است ما را از بین ببرد، پشتیبانی حیاتی از تمام منابع موجود را به بشر ارائه می‌دهد.

تأسیسات این مرکز در تخته‌سنگ‌های خالص و بدون هیچگونه پوشش گیاهی ساخته شده است و بیش از ۱۰۰ متر آن، در دل کوه قرار دارد. همچنین، خزانه با مقاومت کافی در‌برابر زلزله، حملات هسته‌ای و افزایش سطح آب دریاها ساخته شده است و به شدت در مقابل میکروب‌ها و سایر بازدیدکنندگان ناخواسته، از جمله انسان‌ها، محافظت می‌شود.

خزانه جهانی بذر سوالبارد خزانه جهانی بذر سوالبارد در نروژ.
Shutterstock
کپی لینک

جزیره مارها

ایله دا کی مادا گرنجی، جزیره‌ای در سواحل برزیلی اقیانوس اطلس است و در ۳۳ کیلومتری خلیج سائوپائولو قرار دارد. این جزیره که به عنوان «جزیره مارها» شناخته می‌شود، حدود ۱۱ هزار سال پیش از سرزمین اصلی برزیل جدا شد. در آن زمان، مارهای بومی نسبت به دیگر همتایان قاره‌ای خود، مسیر تکاملی بسیار وحشی‌تری را آغاز کردند.

این مارهای فوق‌العاده خطرناک، در نهایت تبدیل به گونه‌ای شدند که ما امروزه به عنوان افعی سرنیزه‌ای زرین می‌شناسیم. افعی‌های سرنیزه‌ای زرین دارای سمی هستند که می‌تواند گوشت انسان را ذوب کند و در عرض یک ساعت، به مرگ فرد منجر شود.

بر اساس افسانه‌ها، آخرین ساکن دائمی جزیره یک نگهبان فانوس دریایی بود که گفته می‌شود تمام اعضای خانواده اش در دهه‌ی ۱۹۲۰، به‌دست همسایگان مارپیکر کشته شدند. از آن زمان، جزیره کاملاً توسط مارها تسخیر شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در هر متر مربع از جزیره، یک مار وجود دارد.

با توجه به خطرات ناشی از حیات‌وحش بومی، هیچ انسان عاقلی مایل به بازدید از ایله دا کی مادا گرنجی نیست، حتی اگر امکان بازدید عمومی نیز وجود داشته باشد. بنابراین، به دلایل واضح، دولت برزیل تمامی گردشگران را از پا گذاشتن به جزیره مارها منع کرده است. اگرچه، برخی محققان از امکان مطالعه‌ی مارها در جزیره برخوردار هستند، البته به شرط اینکه یک پزشک نیز آن‌ها را همراهی کند.

نمای هوایی از فانوس دریایی جزیره ایله دا کی مادا گرنجی یا جزیره مارها در برزیل نمای هوایی از فانوس دریایی جزیره ایله دا کی مادا گرنجی یا جزیره مارها، در برزیل.
Brazilian Navy
کپی لینک

کلیسای مریم مقدس صهیون

شاید شخصیت تخیلی ایندیانا جونز جام مقدس خود را در پترا کشف کرده باشد، اما افسانه‌ها می‌گویند تابوت عهد در حقیقت، در کلیسایی در شهر مقدس اکسوم، در شمال اتیوپی قرار دارد. بعضی از محلیان منطقه نیز معتقدند که تابوت عهد در این کلیسا نگه داشته می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را ببیند.

در فیلم‌های تخیلی، گفته می‌شود که حافظان این اثر باستانی مقدس از ترک‌کردن مقر نگهبانی منع شده‌اند و ظاهراً، آموزش دیده‌اند تا هر کسی را که قصد ورود به کلیسا را دارد، با دست خالی بکشند.

کلیسای مریم مقدس صهیون در اکسوم اتیوپی کلیسای مریم مقدس صهیون در اکسوم، اتیوپی.
عکاس: Fazal Ahmad / Shutterstock

اما در واقعیت، شی مقدس و مورد‌ تکریمی که در کلیسای مریم مقدس صهیون قرار دارد، احتمالاً نسخه‌ی تقلبی تابوت عهد است. وجود تابوت عهد در دنیای واقعی ممکن است اصلاً حقیقت نداشته باشد. با این حال، از آنجایی که در حال حاضر هیچ انسان زنده‌ای امکان ورود به این کلیسا را ندارد، کشف حقیقت و دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی در آن مکان است، آسان نیست.

تصور وجود چنین مکان‌هایی در دنیای ما دشوار است، اما تعداد مکان‌های ممنوعه به این پنج مورد محدود نمی‌شود. همچنان مکان‌های خطرناک و عجیب بسیاری وجود دارد که ممکن است هیچ‌یک از ما، هرگز به بازدید از آن‌ها تمایلی نداشته باشیم. با این حال، بسیاری از این مکان‌ها نیز ما را مجذوب خود می‌کنند، مانند میوه‌ای ممنوعه که بسیار خواستنی است. مکان‌های ممنوعه، گردشگران کنجکاو را مانند آهن‌ربا جذب می‌کنند و آن‌ها را وادار می‌کنند تا برای کشف سرزمین‌های ناشناخته تلاش کنند. اما بهتر است به خاطر محافظت از جان خود، حتی به بازدید از این چنین مکان‌هایی فکر هم نکنید.

نظر شما