شناسهٔ خبر: 60934264 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقال زائران ایرانی به مشاعر مقدسه آغاز شد

­مدیر حمل و نقل عملیات حج تمتع ۱۴۰۲ از آغاز انتقال زائران ایرانی از بامداد امروز دوشنبه (هشتم ذی الحجه) به مشاعر مقدسه برای انجام دادن مناسک حج تمتع خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید آذرپی گفت: حمل و نقل ترددی برای شروع فرایند عملیات انتقال زائران به مشاعر مقدسه در آمادگی کامل به سر می‌برد و عملیات انتقال زائران ایرانی نیز از نخستین ساعات امروز دوشنبه هشتم ذی الحجه (یوم الترویه)، با انتقال زائران اهل سنت به منا آغاز شده است.

وی افزود: فرایند انتقال زائران اهل سنت ایران با ۷۱ دستگاه اتوبوس در ۳ مسیر رفت و برگشت صورت می‌پذیرد.

مدیر حمل و نقل عملیات حج تمتع ۱۴۰۲ تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار نفر از خواهران و برادران اهل سنت صبح امروز با اتوبوس‌های حمل و نقل ترددی از مکه به منا انتقال می‌یابند و به این ترتیب، مرحله نخست عملیات ترددی آغاز شده است.

آذرپی گفت: از عصر امروز (هشتم ذی الحجه) نیز عملیات انتقال زائران شیعه به سرزمین عرفات آغاز می‌شود که این عملیات تا نیمه شب نهم ذی الحجه به طول خواهد انجامید.

وی افزود: کار انتقال بیش از ۷۶ هزار زائر شیعه ایرانی نیز با ۵۵۰ دستگاه اتوبوس ترددی در ۳ مسیر رفت و برگشت صورت می‌گیرد.

آذرپی گفت: مرحله دوم حمل و نقل ترددی صبح روز نهم ذی الحجه (فردا سه شنبه) انجام خواهد شد که شامل عملیات انتقال زائران اهل سنت از منا به عرفات است.

وی افزود: در این مرحله، زائران اهل سنت ایران با ۵۴ دستگاه اتوبوس ترددی در ۴ مسیر رفت و برگشت منتقل می‌شوند و به این ترتیب، همه زائران کشورمان در نهم ذی الحجه در عرفات حضور خواهند داشت.

مدیر حمل و نقل عملیات حج تمتع افزود: در هر مرحله یک راهنما از نیرو‌های ستادی کشورمان در هر اتوبوس حضور دارد و راهنمایی‌های لازم را به زائران و راننده اتوبوس انجام می‌دهد.

امسال ۸۷ هزار و ۵۴۱ زائر ایرانی در مناسک حج تمتع حضور دارند که بخشی از دو میلیون و ۳۰۰ هزار زائر را از کشور‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

ایام تشریق مطابق تقویم از هشتم ذی الحجه تا سیزدهم ذی الحجه در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) انجام می‌شود و در آن، زائران اعمالی نظیر بیتوته، رجم شیطان، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند را انجام می‌دهند.

آن‌ها سپس برای انجام دادن طواف نسا به مکه مکرمه و مسجدالحرام باز می‌گردند و با انجام دادن آن، مناسک حج آنان کامل می‌شود.

نظر شما