شناسهٔ خبر: 60603966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جشن‌های ویژه غدیر در سراسر کشور برگزار می‌شود

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با تاکید بر ضرورت مشارکت همه افراد و گروههای مردمی در برگزاری جشن‌های غدیر گفت: نظام اسلامی ایران نظامی ولایی و محتوای انقلاب ایران، محتوای عاشورایی است.

صاحب‌خبر -
جشن‌های ویژه غدیر در سراسر کشور برگزار می‌شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در سومین جلسه  این ستاد  با اشاره به برگزاری گرامیداشت دو مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد در روزهای گذشته گفت: مناسبت‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و دو فصل مهم در نهضت اسلامی و انقلابی ایران است.
 
وی افزود: در مراسم ۱۴ خرداد، مردم سراسر کشور، احساسات و عواطف خود را نسبت به امام راحل به نمایش گذاشتند و عشق و علاقه مردم، در بدرقه آن امام بزرگوار و حضور در مراسم سالگرد ایشان، حکایت از دلبستگی و ارادت اقشار مختلف ملت ایران به نهضت امام(ره) دارد. نهضتی که امروز به پرچم داری شخصیتی بزرگ و شاگرد برجسته ایشان، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ادامه دارد و مردم به عنوان جانشین لایق امام راحل، با عشق و علاقه و بصیرت، با ایشان بیعت کردند و تا به امروز بر این میثاق پایبند بوده و حمایت می‌کنند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با بیان اینکه هر انقلابی محتوایی دارد، افزود: با توجه به اینکه نظام ما، نظام امامت و ولایت است، محتوای این نظام، محتوای عاشورایی و برگرفته از شعار هیهات منا الذّله و نصر من الله و فتح قریب است و شعار نهضت ما حسینی است که از ابتدا و شروع انقلاب توسط مردم سرداده شد، حکایت از محتوای عاشورایی این انقلاب دارد و ما وظیفه داریم، این محتوا را بازخوانی و تبیین کرده و به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم.
 
حجت الاسلام  تقوی گفت: غدیر از  مناسبت‌های مهم است و شورای هماهنگی اسلامی، قصد دارد با ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی میان این دستگاهها و ظرفیت‌های مردمی، جشن‌های غدیر پربارتر، غنی تر و  با شکوه تر از گذشته برگزار شود.
 
وی با تاکید بر ضرورت تقسیم کار و سازماندهی مناسب، در برگزاری برنامه‌های اجرایی مربوط به بزرگداشت غدیر گفت: باید  برای هر یک از برنامه‌های اجرایی، متولی تعیین شود تا ضمن پیگیری و ساماندهی برنامه‌ها، اعضای ستاد در جریان روند و پیشرفت کارها قرار بگیرند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امام و ولایت با اشاره به برنامه‌های اجرایی کشوری به مناسبت دهه امامت و ولایت، افزود: فعالیت‌های رسانه‌ای، توزیع منسجم و هدفمند نذورات و بسته‌های مؤمنانه، فراهم‌سازی تسهیلات ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم جشن و شادی در مساجد و محلات و بقاع متبرکه، آذین‌بندی و تبلیغات محیطی و میدانی، برنامه‌های ویژه سادات و دیدار با سادات و احیای مراسم عقد اخوت، آزادسازی زندانیان، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و پیاده‌روی خانوادگی و کاروان‌های میثاق با ولایت  از  مهمترین برنامه‌های این ایام است که باید با هماهنگی و هم‌افزایی همه  دستگاهها و گروههای مردمی برنامه‌ریزی و اجرا شود.
 
وی تاکید کرد: این ستاد باید زمینه را فراهم کند تا افراد و گروههایی که علاقمند به همکاری در این برنامه‌ها هستند، در سراسر کشور شناسایی و ساماندهی شده و به این جریان عظیم معنوی بپیوندند.
 
 در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان،  با تقدیر از همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ورود به برگزاری مناسبت‌ها و آیین‌های مذهبی گفت: با ورود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در موضوعات مذهبی، این مراسم تقویت شده و از همه  ظرفیت‌ها برای برگزاری این ایام استفاده خواهد شد که بسیار ارزشمند است.
 
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به استقبال مردمی از مراسم معنوی اعتکاف و راهپیمایی اربعین افزود: این مناسبت‌ها که در ابتدا به صورت محدود برگزار می‌شد، به تدریج با استقبال مردم قرار گرفت و رواج پیدا کرد.
 
به گفته وی  مراسم اعتکاف، برای اولین بار در مسجد دانشگاه تهران به صورت خودجوش برگزار شد و راهپیمایی روز اربعین نیز ابتدا از میدان امام حسین(ع) تا شهر ری و سپس به صورت گسترده در قالب پیاده روی اربعین  با  استقبال مردم و تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت.
 
پناهیان با اشاره به ضرورت برگزاری بزرگداشت غدیر به صورت اجتماع و تجمعات مردمی افزود: چیزی که در روز غدیرخم اتفاق افتاد، یک تجمع عظیم مردمی بود و باید با الگوبرداری از این تجمع، مراسمی را برگزار  کنیم که هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکل برگزاری، در تراز و شأن غدیر باشد.
 
وی با تاکید بر مشارکت اهل سنت در برنامه‌ها و جشن‌های غدیر افزود:  باید از ظرفیت این روز درجهت  تقویت وحدت میان مسلمانان استفاده کنیم.
 
سومین جلسه ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس این ستاد، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، جمعی ازکارشناسان خبره مذهبی از تهران و قم، مسئولان تشکل‌های مردمی فعال در حوزه غدیر  و نمایندگان دستگاههای عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و همچنین روسای دفاتر استانی سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس، امروز چهارشنبه ۱۷ خرداد در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

نظر شما