شناسهٔ خبر: 60609759 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

غدیر عامل وحدت و نقطه عطف تاریخ است

مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهتمام بیشتر دستگاه‌های فرهنگی نسبت به مناسبت‌های دینی به ویژه عید خدیر خم گفت: غدیر عامل وحدت و نقطه عطف تاریخ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین نشست ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت (غدیر)، افزود: اعیاد غدیر و قربان دوگانه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که شادی آفرین اند؛ زیرا عید قربان عید دل کندن از وابستگی‌ها و عید غدیر، دلبستن به وارستگی هاست و گام دوم حرکت به سوی انسانی کامل است که از آن الگو سخن به میان می‌آید.

وی تصریح کرد: نباید به سادگی از اعیاد قربان و غدیر عبور کنیم، زیرا این دو عید حاوی پیام‌های بلندی است و باید برای ما به درستی ترسیم شود.

مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ با اشاره به ماجرای غدیر خم و حضور پیامبر (ص) در آخرین حج زندگی شان گفت: در مسیر برگشت از این حج خداوند در آیه‌ای که به حضرت پیامبر (ص) نازل شد، تاکید کردند که «ای پیامبر اکنون وظیفه داری آن حرفی را که ماموریت داری، بگویی» و پیامبر در این خطبه‌ها راجع به شخصیت حضرت علی (ع) تاکید و ایشان را به جانشینی خود معرفی کردند.

 ارباب سلیمانی ادامه داد: در غدیر خم اصل امامت و ولایت ترسیم شد و همچنین در این روز بیعت گرفتن پیامبر برای جانشینی حضرت علی (ع) به صورت برجسته و آشکار است و معرفی مصادیق امامت که ۱۲ امام معصوم هستند در همین روز نمود یافت.

وی با تاکید بر فلسفه وجودی عید غدیر تصریح کرد: موضوع غدیر در تاریخ ادیان و انبیا، برجسته است و نباید مغفول بماند چرا که غدیر عامل وحدت و نقطه عطف تاریخ است و نباید به سرعت و سادگی از این گنجینه و ظرفیت بزرگ عبور کنیم.

مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خطبه غدیر خم به عنوان فرصتی طلایی در فرهنگ اسلام، تنها به معرفی حضرت علی (ع) بسنده نمی‌کند بلکه در آن به همه امامان معصوم اشاره شده است چرا که ائمه اطهار چراغ هدایت و روشنایی بخش مسیر زندگی ما هستند و باید به آن‌ها توجه داشته باشیم تا مسیر را گم نکنیم.

 ارباب سلیمانی با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعیاد دینی، افزود: وزارت فرهنگ در این حوزه و برگزاری باشکوه اعیاد غدیرخم و قربان وظایفی دارد و باید نسبت به این مناسبت‌ها حساسیت داشته باشیم، بنابراین در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، دینی و ... برنامه‌های متنوعی در حال تدوین است که در دهه امامت و ولایت اجرا می‌شود.

در ادامه این نشست نمایندگان معاونت‌ها و مراکز تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظرات، پیشنهاد‌ها و مجموعه برنامه‌های خود را برای برگزاری در دهه ولایت و امامت (عید غدیر خم)، ارایه کردند.

نظر شما