شناسهٔ خبر: 60446562 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تشریح کرد:

منابع انسانی، پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره و کمبود تجهیزات ۳ چالش‌ دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: منابع انسانی و تربیت مربیان، کمبود زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره و هزینه تجهیزات کارگاهی سه چالش این دانشگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عرفان خسرویان روز دوشنبه در «همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی» که هم‌اکنون در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم برنامه های مختلفی را با بیش از ۱۸۰ شعبه در سراسر کشور برای ۱۸۰ هزار دانشجو در دست اجرا دارد و در واقع متولی تربیت تکنسین در کشور است.

وی گفت: تنها زیرنظام دولتی در کشور هستیم که خدمات آموزش عالی مهارتی را رایگان و به صورت دولتی ارائه می دهیم ولی چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد؛ مهمترین چالش سهم بودجه تخصیص داده شده آموزش های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای، از کل بودجه آموزش عالی است که یک سوم کل بودجه آموزش های نظری دانشگاه هاست و این سهم باید افزایش یابد.

خسرویان افزود: بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و شکاف بودجه ای دانشگاه تاحدی جبران شده ولی در کل آموزش عالی کشور بیش از ۹۰ درصد هزینه ها به خدمات دانشجویی، غذا و خوابگاه تخصیص می یابد و سهم آموزش های مهارتی کم است‌.

وی ادامه داد: سه چالش دیگر نیز در دانشگاه وجود دارد؛ اولی منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت تکنسین در دانشگاه است. این دانشگاه از آموزش و پرورش جدا شده و مربیان این دانشگاه از آن وزارتخانه بوده اند که بازنشسته شده اند و اعضای هیات علمی که جذب شده اند، بیشتر برنامه های آموزشی دارند. این امر باعث شده به مرور سطح خدمات مهارتی به خدمات آموزشی تبدیل شود. باید تصمیم گرفت نظام جذب و ارتقای اساتید در دانشگاه فنی و حرفه ای چطور باید باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در تولید تکنسین برای زنجیره پیچیده صنعتی و حرفه ای، امروز از ترکیه و عربستان هم عقب افتادیم‌؛ کمبود نیروی کار تکنسین در صنایع به شدت دیده می شود و موقعیت شغلی تکنسین با مهندس اشغال شده که شایستگی های شغلی تکنسین را در صنعت نمی تواند ایفا کند.

وی افزود: حضور تکنسین ها روز به روز به لحاظ تعداد و کیفیت کاهش می یابد و این مساله حل نمی شود، مگر وقتی بحث نظام تکنسین پروری را در دانشگاه فنی و حرفه ای حل کنیم.

خسرویان چالش دیگر را پروژه های عمرانی دانست و گفت: به تناسب دانشجوی موجود در دانشگاه باید تولید فضای آموزشی و کمک آموزشی در آموزش های مهارتی اختصاص یابد. در دانشگاه فنی و حرفه ای میراث دار بیش از ۹۰ پروژه عمرانی هستیم که کامل نشده است، ولی در سال اول و دوم دولت سیزدهم ۲۴ پروژه عمرانی را کامل کردیم و ۲۰ هزار فرصت به صندلی آموزش های مهارتی اضافه شده است. امیدواریم ۷۰ پروژه را تا پایان دولت با افزایش سهم بودجه تملک دارایی دانشگاه کامل کنیم‌.

افتتاح پروژه تمام خیرساز به زودی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: برای تکمیل پروژه ها از خیرین کمک گرفتیم‌. پروژه تمام خیرساز مهریز یزد را به زودی با حضور وزیر علوم افتتاح می کنیم.

خسرویان تاکید کرد: آموزش مهارتی با کمک مردم و دولت در حال انجام است، ولی باید بخش خصوصی و خیرین را هم به این روند وارد کنیم.

آموزش ۳۳ هزار نیروی متخصص و کارشناس در پردیس شهید عباسپور

رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: شعار ما در دانشگاه شهید بهشتی هر دانشجو یک مهارت است‌ و این دانشگاه به عنوان دانشگاه مهارت محور در زمینه مهندسی است. همچنین پردیس شهید عباسپور مسئولیت تربیت نیروی انسانی را برای وزارت نیرو برعهده دارد.

محمودرضا آقامیری در این همایش افزود: پردیس شهید عباسپور در سال گذشته برای ۳۳ هزار نفر دوره تعریف کرده و در زمینه تخصصی و تربیت تکنسین زمینه های مختلف فنی آموزش داده است.

وی ادامه داد: برای تحقق هر دانشجو یک مهارت هم با وزارت کار همکاری می کنیم و برخی دوره ها با استقبال زیاد دانشجویان روبرو شده است. معتقدیم دانش در سطح کارشناسی باید با مهارت همراه باشد.

نظر شما