شناسهٔ خبر: 67810349 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان:

شهرداری اصفهان پیشتاز استفاده از انرژی خورشیدی در کشور است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: تأمین ۱۰ درصد برق مصرفی شهرداری اصفهان از انرژی خورشیدی در شهرداری اصفهان، عملکردی است که در کشور هیچ شهری ورود نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی امروز _چهارشنبه سوم مرداد_ در سی‌وپنجمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت تحقق تولید ۱۰ درصد از برق مصرفی شهرداری اصفهان از طریق انرژی خورشیدی اظهار کرد: امروز شهرداری اصفهان چهارمین مانور خود را با همکاری شرکت توزیع برق انجام می‌دهد.

وی افزود: تأمین ۱۰ درصد برق مصرفی شهرداری اصفهان از انرژی خورشیدی در شهرداری اصفهان، عملکردی است که در کشور هیچ شهری ورود نکرده است، هر چند این عدد باید بالاتر می‌بود، اگر زودتر به فکر می‌افتادیم، اما برای تحقق آن طبق برنامه حرکت می‌کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در بودجه‌ریزی این اقدام خوب عمل شده و حرکت اجرایی آن نیز مطلوب بوده است و سال جاری نیز در حال برگزاری مناقصات آن هستیم.

بقایی با بیان اینکه در مدل مانور مانور سنجش آمادگی مناطق برای گذر از پیک مصرف برق که با همکاری شرکت توزیع برق اصفهان برگزار می‌شود، خدمات در مناطق و سازمان‌ها کاهش داده نمی‌شود، گفت: در این مانور سنجش بهینه مصرف را در پیک بار مصرف داریم؛ در این راستا سال جاری تمام مناطق و سازمان‌ها مجهز به دیزل ژنراتور هستند که وارد مدار می‌شود.

وی ادامه داد: پایان آئین امروز نمودار عملکرد هر منطقه در مصرف انرژی به نمایش گذاشته می‌شود که کدام مناطق از نظر سرعت عمل و کاهش مصرف بهترین عملکرد را داشتند و مسیر بهتری برای این موضوع انجام دادند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته این مانور را محدودتر برگزار کردیم، اما هم‌اکنون به‌صورت دائم مصرف مناطق و سازمان‌ها چک می‌شود، افزود: شهرداری از سال ۱۳۸۵ به موضوع انرژی‌های تجدید پذیر ورود کرد و تا سال ۱۴۰۰، ۶۰۰ کیلووات برقی که شهرداری مصرف می‌کنند، از انرژی خورشیدی تأمین کردیم.

اصفهان ۳۳۰ روز آفتابی دارد که جز بهترین شهرها برای استفاده انرژی خورشیدی است

وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌ریزی انجام شده است که در مدت ۱۰ سال و تا افق ۱۴۱۰ بتوانیم کل دیماند مصرفی را از انرژی خورشیدی تأمین کنیم، البته همزمان کاهش مصرف را در دستور کار داریم.

بقایی یادآور شد: امروز ۲.۴ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌کنیم که بیش از ۱۰ درصد است، اما بر اساس برنامه باید امسال به ۲.۴ درصد می‌رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۰، ۲۵ مگاوات، مصرف داشت که آن رو به ۲۲ مگاوات رساندیم، در حالی که باید این رقم طی ۱۰ سال محقق می‌شد و طی دو تا سه سال آن را کاهش دادیم که اتفاق مهمی است.

بقایی ادامه داد.: طی دو سال فعالیت‌ها را ۴ برابر کردیم و سال جاری نیز دو برابر خواهیم کرد، همچنین تا پایان سال ۱۴۰۳ تأمین برق مصرفی را از انرژی خورشیدی به ۲۰ درصد خواهیم رساند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در موضوع کاهش دی اکسید کربن در سال ۱۴۱۰ حدود ۸۰ هزار تن در سال کاهش مصرف دی اکسید کربن داریم که معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار درخت بالغ است، ظرفیتی شبیه یک جنگل با یک میلیون و ۸۰۰ هزار درخت که در سال ۱۴۱۰ انجام داده باشیم.

وی گفت: از سال گذشته سیاست دوم را در موضوع انرژی خورشیدی اجرایی کردیم که قرار دادن آن در معرض دید شهروندان است، در این راستا سال گذشته ۵۰۰ کیلو وات در آرامستان باغ رضوان افتتاح کردیم و دیگری در کنار ترمینال صفه در معرض دید عموم قرار دادیم.

بقایی تصریح کرد: در موضوع شهر خورشیدی به نقطه‌ای که علاقه‌مند بودیم، نرسیدیم، زیرا تحقق آن نیازمند همکاری سازمان‌ها است و در مصوبه شورای گفت‌وگو استانداری و اتاق بازرگانی تصریح شده است که شرکت‌ها برای کمک به فرایند اعطای وام به شهروندان، به کمک بیایند اما هنوز به آن نقطه نرسیدیم.

وی با بیان اینکه اصفهان ۳۳۰ روز آفتابی دارد که جز بهترین شهرها برای استفاده انرژی خورشیدی است، افزود: تحقق شهر خورشیدی و تأمین دیماند کل شهر از انرژی خورشیدی جز آرزوهای ما است که امیدوارم در این مسیر گام برداریم و جز شهرهایی باشیم که که کل برق شهر را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کنیم.

نظر شما