شناسهٔ خبر: 59203248 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی داستان سرای ایرانی در ترکمنستان

به مناسبت بزرگداشت داستان‌سرای نامی ایرانی، «حکیم نظامی» همایشی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این مراسم سفیر کشورمان در ترکمنستان،گفت: نظامی، خدمات زیادی را به فرهنگ و زبان فارسی در قالب نظم داشته است  و برای همه فارسی‌زبانان قابل احترام است.

غلامعباس ارباب خالص با اشاره به ثبت ۲۱ اسفند در تقویم ایران به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی و گرامیداشت مقام و منزلت شاعر بزرگ پارسی گوی ایرانی در تقویم ملی ایرانیان افزود: حکیم نظامی، شاعر پارسی‌گوی بزرگ و آفریننده حماسه‌های عاشقانه قرن ششم هجری در ایران در کتاب دیوان اشعارش درباره نژاد، زبان، ملیت خود سخن گفته است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان هم در این مراسم تصرح کرد: واژه پارسی در متون کهن ما دو معنا دارد یکی ایرانی و دیگر زبان پارسی؛ و نظامی در اشعار خود بار‌ها دو واژه پارسی را در این دو معنی به کار برده و گاهی به جای پارسی در معنی زبان، دری را هم به کار برده است.

نویدرسولی تأکید کرد : نظامی که به زبان فارسی، اندیشه‌های بلند خود را بیان کرده است و جایگاه ارزشمندی در ادبیات جهان دارد، مایه افتخار همه جهانیان  است  و دنیا باید تلاش کند تا شاعرانی همچون نظامی بیش از پیش به جهانیان معرفی شوند.

این مراسم با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، اجرای نقالی داستان «شیرین و فرهاد»، مسابقه مشاعره اشعار نظامی و خواندن اشعاری از این شاعر بزرگ پارسی گوی توسط فارسی آموزان ادامه یافت.

اهدای جوایز و پذیرایی پایان بخش مراسم  امروز گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر و داستان‌سرای ایرانی بود.

نظر شما