شناسهٔ خبر: 58967091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟

روزهای شلوغ هیدئو کوجیما

صاحب‌خبر -

بدون شک استودیو کوجیما پروداکشنز و در راس آن، خود شخص هیدئو کوجیما یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت بازی‌های ویدئویی هستند. بخشی که بعد از جدایی از کونامی و رسیدن به استقلال، بیشتر از همیشه در اخبار حضور دارند و به سختی می‌توان هفته‌ای را پیدا کرد که خبری در مورد این بازیساز و استودیو تحت مدیریت او، در آن نباشد.

سال ۲۰۲۳ قرار است از این نظر شلوغ‌ترین سال، بین همه‌ی سال‌های فعالیت این بازیساز ژاپنی باشد. آن هم در حالی که قرار نیست هیچ محصولی از طرف کوجیما در سال جاری میلادی عرضه شود. قصد داریم تا در این مقاله به مواردی بپردازیم که می‌توانیم در مورد آن‌ها هیجان‌زده باشیم؛ مواردی که همگی به هیدئو کوجیما و استودیو کوجیما پروداکشنز مرتبط است.

پادکست Brain Structure

اولین و البته در دسترس‌ترین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، پادکستی است که به شکل هفتگی منتشر می‌شود. پادکستی که با عنوان کامل “Hideo Kojima Presents: Brain Structure” به شکل اختصاصی از اسپاتیفای منتشر می‌شود. کوجیما در پادکست خودش، تقریبا در مورد هرچیزی که دلش بخواهد صحبت می‌کند و در انتها هم رفیق شفیقش، یعنی جف کیلی می‌آید و چند خبر مهم از صنعت بازی را می‌خواند.

گهگاهی هم شخصی، مهمان این برنامه صوتی می‌شود. مهمانانی از جمله جردن پیل، کارگردان فیلم‌هایی از جمله «برو بیرون» و «ما» گرفته تا اِل فنینگ، بازیگر  آمریکایی که بیشتر از همه با فیلم «شیاطین نئونی» و سریال «کبیر» شناخته می‌شود.

در این پادکست، کوجیما در مورد فیلم‌های مورد علاقه‌اش، بازی‌ها و پروژه‌های در حال توسعه‌اش، کتاب‌هایی که به تازگی خوانده و… صحبت می‌کند و مخاطبان آن می‌توانند با گوش دادن به آن، درک بهتری از پروسه‌ی خلاقه‌ای داشته باشند که به خلق جهان‌ها و بازی‌هایی مثل سری متال گیر سالید یا دث استرندینگ ختم شده است.

پادکست «ساختار مغز» به شکل هفتگی و انحصاری از اسپاتیفای پخش می‌شود و همیشه در دو نسخه‌ی ژاپنی و انگلیسی در دسترس مخاطبان خود قرار می‌گیرد. اگر شما هم مثل خود بنده می‌خواهید از فعالیت‌های هفتگی بازیساز محبوب خود مطلع شوید، شنیدن این پادکست خاص را از خود دریغ نکنید.

از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو

دومین نسخه از Death Stranding

سال ۲۰۱۹ بالاخره اولین بازی مستقل کوجیما بعد از جدایی از کونامی منتشر شد. بازی دث استرندینگ که به شکل یک بازی انحصاری زمانی برای پلی‌استیشن ۴ منتشر شده بود، به سرعت تبدیل به یک موفقیت بزرگ برای استودیو کوجیما پروداکشنز تبدیل شد. این بازی بعدتر برای رایانه‌های شخصی هم منتشر شد تا گستره‌ی مخاطبان خود را از همیشه بیشتر کند و در نهایت هم با محتویات اضافه و با عنوان «کات کارگردان»، برای کنسول نسل نهمی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۵ منتشر شد.

در مراسم گیم آواردز بود که بالاخره و با انتشار یک تریلر جذاب، دنباله‌ی این بازی با عنوان Death Stranding 2 تایید شد. مثل همه‌ی بازی‌های قبلی کوجیما، بعد از انتشار تریلر دث استرندینگ ۲ هم گمانه‌زنی‌ها در مورد داستان و شخصیت‌های بازی شروع شد.

صد البته که قرار نیست این بازی در سال جاری میلادی، یعنی سال ۲۰۲۳ منتشر شود، ولی بعید است که در این سال، خبری از پروسه‌ی ساخت آن منتشر نشود. مخصوصا اینکه خود کوجیما گهگاهی در پادکست خودش در مورد بازی صحبت می‌کند و مثل بازی اول، از بازیگران هالیوودی برای اجرای نقش‌های اصلی داستانش استفاده کرده.  بازیگرانی که برای تبلیغات و پروموت کردن محصولات دیگر خود، به برنامه‌های مختلف می‌روند و با رسانه‌های زیادی گفتگو می‌کنند و ممکن است در یکی از همین گفتگو‌ها، اطلاعات یا جزئیات جدیدی از DS2 منتشر شود.

از طرفی به نظر می‌رسد که دث استرندینگ ۲ اولویت اول استودیو است و بخش عمده‌ی منابع مالی و انسانی استودیو را به خودش اختصاص داده تا در سریع‌ترین زمان و البته با بهترین کیفیت ممکن، آماده انتشار شود.

دث استرندینگ ۲ قرار است دنباله‌ی مستقیم بازی اول باشد و در تاریخی نامعلوم، به شکل انحصاری برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شود. عنوانی که در کنار بازیگران بازی اول، مثل نرمن ریداس، لیا سیدو و تروی بیکر، میزبان بازیگران جدیدی از جمله اِل فنینگ نیز باشد.

از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو

اقتباس سینمایی Death Stranding

این موضوع به شکل رسمی تایید شده که فیلمی با عنوان دث استرندیگ در حال توسعه است و خود هیدئو کوجیما قرار است آن را کارگردانی کند. این خبر دلایل زیادی برای ایجاد هیجان دارد.

از طرفی، مدتی است که سونی با تاسیس یک بخش جدید با نام پلی‌استیشن پروداکشنز، قصد دارد بازی‌های مهم خود را وارد حوزه‌ی سینما و تلویزیون کند. تلاشی که اولین محصول آن، سریال «آخرین ما» است که با همکاری شبکه HBO و خالق سریال تحسین‌شده‌ی «چرنوبیل» تولید شده و تا همین الان هم بیشتر از هر اقتباس دیگری از بازی‌های ویدئویی تحسین شده و مورد توجه قرار گرفته. روندی که قرار است با ساخت سریال «خدای جنگ» در شبکه‌ی آمازون پرایم و کارگردانی فیلم «شبح سوشیما» توسط کارگردان سری جان ویک، یعنی چاد استاهلسکی ادامه پیدا کند.

چه از این بهتر که اقتباس سینمایی دث استرندینگ، توسط خالق خودش ساخته شود؟ گذشته از این موضوع، کوجیما همیشه متهم بوده که بازی‌هایش، بیشتر از اینکه «بازی» باشند، «فیلم» هستند و علاقه‌ی وی به سینما را در این موضوع دخیل می‌دانستند. حالا قرار است برای اولین بار شاهد این باشیم که هیدئو کوجیما واقعا پشت دوربین می‌رود و اولین فیلم بلند سینمایی خودش را می‌سازد.

اطلاعاتی از این فیلم در دسترس نیست، تنها چیزهایی که می‌دانیم، مواردی است که خود کوجیما در پادکست خودش به ما گفته. اینکه این فیلم قرار است رویکرد و شکل اقتباس از بازی‌های ویدئویی را تغییر دهد و البته اینکه قرار نیست با یک بلاک باستر پرهزینه طرف باشیم. کوجیما قرار است تا در این اقتباس سینمایی، رویکردی هنری داشته باشد.

امیدواریم که پروسه‌ی تولید فیلم هرچه سریع‌تر پیش برود و بتوانیم اولین فیلم بازیساز ژاپنی را تماشا کنیم.

از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو

بازی انحصاری اکس‌باکس

مورد آخر این مقاله، عجیب‌ترین آن است. کوجیما سال‌ها قبل از اینکه از کونامی جدا و مستقل شود هم روابط بسیار خوبی با مدیران سونی و پلی‌استیشن داشت. به همین دلیل هم در همان سال و اعلام همکاری او با برند پلی‌استیشن، کسی را متعجب نکرد. اما همکاری با رقیب شماره یک پلی‌استیشن، چیزی نبود که هر کسی منتظر آن باشد!

در کنفرانس خبری سال گذشته اکس‌باکس و در آخرین دقایق آن، تصویر هیدئو کوجیما روی نمایشگر‌های همه نقش بست و اعلام کرد که او و تیمش در حال توسعه‌ی یک بازی کاملا جدید برای اکس‌باکس است که قرار است از تکنولوژی ابری این شرکت، استفاده‌ی زیادی کند.

کوجیما در یکی از پادکست‌هایش گفت که مدت‌ها بود به دنبال ساخت این بازی بوده ولی تمام ناشران ایده‌ی او را رد می‌کرده‌اند و اجرای آن را نشدنی و یا حتی آن را احمقانه می‌دانسته‌اند. اما ظاهراً مایکروسافت و در راس آن، فیل اسپنسر به عنوان مدیر برند اکس‌باکس، علاقه‌ی زیادی به این ایده نشان داده و تمام شرایط مورد نیاز برای ساخت آن را در اختیار کوجیما قرار داده است.

هنوز هیچ مورد دیگری درباره‌ی این بازی مرموز نمی‌دانیم و تنها می‌توانیم به شایعات بسنده کنیم. شایعاتی از جمله اینکه قرار است با یک بازی علمی تخیلی و ترسناک طرف باشیم و… ولی تا زمان تایید یا تکذیب رسمی، همه‌ی این‌ها فقط شایعه هستند.

می‌توان حدس زد که این بازی، فاصله‌ی زیادی تا انتشار دارد. تمرکز اصلی استودیو روی ساخت و تکمیل دومین نسخه از دث استرندینگ است و تا انتشار آن بازی، احتمالا بازی مخصوص اکس‌باکس، مراحل پیش‌تولید خود را خواهد گذراند. البته همیشه هم می‌توان حدس زد که بازی پروسه‌ی ساخت خود را به خوبی طی می‌کند و به زودی اطلاعات بیشتری از آن منتشر خواهد شد. کسی چه می‌داند؟

از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو از کوجیما پروداکشنز در سال ۲۰۲۳ چه خواهیم دید؟ - ویجیاتو

در نهایت باید گفت که سال ۲۰۲۳، به همان اندازه که برای کوجیما پروداکشنز، سال شلوغ و پرکاری است، برای مخاطبان و طرفداران آن‌ها نیز، سال هیجان‌انگیزی است. سالی که می‌تواند سرشار اخبار و اطلاعات هیجان‌انگیز از بازی‌ها و پروژه‌های جدید هیدئو کوجیمای افسانه‌ای باشد.

نظر شما چیست؟ شما منتظر اطلاعات بیشتر از کدام یک از پروژه‌های هیدئو کوجیما هستید؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما