شناسهٔ خبر: 51897609 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت - دی ۱۴۰۰

مقرون به صرفه‌های بازار لپ تاپ کدامند؟

صاحب‌خبر -

آشفتگی بازار این روزهای کشور، تجربه‌ی گیمینگ را بیش از پیش دشوار کرده است. تهیه سیستم‌ کامپیوتر خانگی مناسب گیم این روزها کار سختی است. از طرفی خرید لپ تاپ گیمینگ با توجه به انتخاب‌های محدود بازار ایران هم چندان امر ساده‌ای نیست. لپ تاپ‌ها بخاطر قابلیت حمل آسان، قیمت مناسب و در دسترس پذیری بالا انتخاب بسیاری از کاربران است.

با این حال با توجه به محدودیت بودجه، کمبود تنوع بازار و همچنین قیمت بسیار بالا، خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت دشوارتر از همیشه هست. به همین منظور پیش از این در مقاله‌ی «هرآنچه که باید پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ بدانید» به بررسی ویژگی‌های قابل تامل در لپ تاپ‌های گیمینگ پررداختیم. در این مقاله نیر قصد داریم به معرفی بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت و اقتصادی در بازار ایران بپردازیم.

نکات پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت

پیش از معرفی مدل‌های منتخب لازم است به صورت گذرا بررسی کنیم که یک لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت بایستی چه ویژگی‌هایی داشته باشد. معمولا لپ تاپ‌های گیمینگ بایستی علاوه بر گرافیک مستقل حداقلی، بالای ۱۲ گیگابایت رم قابل استفاده داشته باشند. مجهز بودن به SSD و یا امکان افزودن این ماژول نیز برای مدل‌های گیمینگ مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت بهتر است پردازنده‌ی به روز و نسبتا جدیدی داشته باشد. و در نهایت این پکیج با حضور نمایشگر مناسب با ریفرش ریت بالا و سیستم خنک کننده‌ی قدرتمند و هیت سینک‌های مدرن تکمیل می‌شود. مجهز بودن این لپ تاپ به پورت‌های متنوع و کافی نیز می‌تواند از ویژگی‌های حائز اهمیت در لپ تاپ‌های گیمینگ تلقی شود. بنابراین هر لپ تاپی با حداقل این ویژگی‌ها را می‌توان در رده‌ی گزینه‌های مناسب گیمینگ جای داد.

لپ تاپ گیمینگ ارزان چه بازی‌هایی را می‌تواند اجرا کند؟

پاسخ به این که هر لپ تاپ چه توانی برای اجرای بازی‌ها دارد کمی چالش برانگیز است. با این حال در یک نگاه کلی نسبت به مدل‌های معرفی شده در این مقاله می‌توان گفت لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت می‌توانند اکثر بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین محبوب را نظیر سی‌اس گو، فورتنایت، دوتا دو، ماینکرفت، ایپکس، ولورانت، وارزون و… را در رزولوشن 1080p و با فریم ریت معقول بالای ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند.

همچنین این لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت قادر است تا بازی‌های نسل هشتم را با کیفیت قابل قبول و بدون مشکل اجرا کند. با این حال اجرای برخی از بازی‌های بزرگ نسل جدید ممکن است در تنظیمات گرافیکی پایین‌تر ممکن باشد. با این حال لپ تاپ گیمینگ انتخابی است مناسب که تا رنج قیمت ۳۰ میلیون تومان امکان تجربه‌ی رنج گسترده‌ای از بازی‌ها را به شما می‌دهد.

۱.لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی HP مدل HP DK1056WM

۱.لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی HP مدل HP DK1056WM ۱.لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی HP مدل HP DK1056WM

در میان مدل‌های اقتصادی برند اچ‌ پی (HP) توانسته است مدل‌های معدودی با قیمت مناسب معرفی کرده است. در این میان لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی HP مدل HP DK1056WM از با ارزش خرید بالاترین محصولات این برند در ایران است. این لپ تاپ نسل دهم اینتلی از کارت گرافیک مستقل Nvidia GeForce GTX 1650 استفاده می‌کند.

پردازنده Intel Core i5-10300H
کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1650
رم ۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز
حافظه ۱ ترابایت حافظه HDD و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD
نمایشگر پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی و رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰
قیمت ۲۷,۳۰۰,۰۰۰ الی ۲۸,۵۰۰,۰۰۰

این مجموعه در کنار ۱۶ گیگابایت رم با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتزی و بهره گیری از ماژول SSD از نوع NVMe ترکیبی برنده را برای تجربه‌ی باکیفیت از گیمینگ فراهم نموده است. همچنین بهره گیری از نمایشگر IPS با پورت‌های متعدد لپ تاپ فوق را در میان برترین مدل‌های ارزان قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان قرار داده است.

۲.لپ تاپ لنوو مدل Lenovo IdeaPad Gaming 3

لنوو (Lenovo) در حال حاضر از بهترین برندهای بازار ایران است که در همه‌ی رده‌ها لپ تاپ‌هایی با ارزش خرید بالا معرفی می‌کند. سری آیدیا پد این برند نیز به واسطه‌ی عرضه‌ی کانفیگ قدرتمند در برابر قیمت خرید معقول از بهترین گزینه‌های این لیست است.

پردازنده Intel Core i5-11300H
کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1650
رم ۱۶ گیگابایت
حافظه ۱ ترابایت حافظه HDD و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD
نمایشگر پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی و رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰
قیمت ۲۷,۳۰۰,۰۰۰ الی ۲۸,۵۰۰,۰۰۰

لپ تاپ لنوو مدل Lenovo IdeaPad Gaming 3 که از پردازنده‌ی نسل یازده بهره می‌برد با کارت Nvidia GeForce GTX 1650 و ۱۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود. این مجموعه به همراه ۵۱۲ گیگابایت ماژول SSD از نوع NVMe عرضه می‌شود و شاید تنها نقطه ضعف آن را در این بازه‌ی قمیتی بتوان ریفرش ریت پایین صفحه دانست.

۳.لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FX506LH

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FX506LH لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FX506LH

ایسوس (ASUS) همواره به عنوان یکی از برندهای باارزش خرید بالا در ایران شناخته می‌شد. این کمپانی با وجود عرضه‌ی مدل‌های حرفه‌ای، گزینه‌های خوبی در رده قیمت پایین تا متوسط نیز عرضه می‌کند که می‌تواند انتخاب مناسبی برای گیمرها باشد. لپ تاپ FX506LH از سری TUF Gaming نیز از همین مدل‌هاست.

پردازنده Intel Core i5-10300H
کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1650 با ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی
رم ۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز
حافظه ۱ ترابایت حافظه HDD و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD
نمایشگر پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰
قیمت ۲۸,۳۰۰,۰۰۰ الی ۲۹,۸۰۰,۰۰۰

این لپ تاپ که از پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل Core i5 و گرافیک Nvidia GeForce GTX 1650 است، جزو معدود مدل‌هایی است که از نمایشگرهای IPS با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. این موضوع در کنار ۱۶ گیگابایت رم یا فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتزی و ترکیب ایده آل حافظه‌ی HDD و SSD از بهترین‌های زیر ۳۰ میلیون تومان است.

۴.لپ تاپ MSI مدل GF63 Thin

ام‌اس‌آی (MSI) همواره از برندهای فعال گیمینگ در برند ایران شناخته می‌شود. این برند مدل‌های فراوانی در گستره‌ی قیمت اقتصادی تا لوکس عرضه می‌کند که برخی از آن‌ها نسبت به کانفیگ از ارزش خرید بالایی برخوردارند. لپ تاپ MSI مدل GF63 Thin یکی از این مدل‌های نسبتا ارزان قیمت است.

پردازنده Intel Core i5-10300H
کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 max-Q با ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی
رم ۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز
حافظه ۱ ترابایت حافظه SSD
نمایشگر پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰
قیمت ۲۸,۹۰۰,۰۰۰ الی ۳۰,۰۰۰,۰۰۰

این لپ تاپ که از کارت گرافیک اورکلاک شده‌ی NVIDIA GeForce GTX 1650 بهره می‌برد مجهز به ۱۶ گیگابایت رم با فرانس بالاست که در کنار پردازنده‌ی اینتلی نسل دهم و نمایشگر ۱۴۴ هرتزی آن، انتخاب بسیار مناسبی برای بازی کردن محسوب می‌شود. از مزایای این لپ تاپ نسبت به سایر مدل‌های این لیست می‌توان به حافظه‌ی یک ترابایتی از نوع SSD اشاره کرد که در این بازه قیمت کم نظیر است.

۵.لپ تاپ ایسر مدل Nitro 5 AN515

لپ تاپ ایسر مدل Nitro 5 AN515 لپ تاپ ایسر مدل Nitro 5 AN515

و در نهایت آخرین مدلی که در این لیست معرفی می‌کنیم، از جمله جدیدترین سری‌های ایسر () است. لپ تاپ ایسر مدل Nitro 5 AN515 که با کارت گرافیک سری ۳۰ عرضه شده است توانایی رندر بالاتر و همچنین بهره گیری از تکنولوژی‌های بصری مدرن‌تری نسبت به سایر مدل‌های این لیست دارد.

پردازنده Intel Core i5-10300H
کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050 با ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی
رم ۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز
حافظه ۱ ترابایت حافظه HDD و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD
نمایشگر پنل ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰
قیمت ۲۸,۹۰۰,۰۰۰ الی ۳۰,۰۰۰,۰۰۰

با این حال رم ۸ گیگابایتی این مدل می‌تواند در کنار پردازنده‌ی نسل دهمی و کارت قدرتمند این مجموعه، نقطه ضعف محسوب شود.با این حال خوشبختانه امکان افزودن ماژول رم در این لپ تاپ وجود دارد و شما می‌توانید آن را ارتقا دهید تا در کنار نمایشگر ۱۴۴ هرتزی IPS با بهره گیری از SSD انتخابی این آل در رده قیمت پایین بسازد.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی لپ تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت پرداختیم. این مدل‌های منتخب شامل لپ تاپ‌هایی هستند که تا بازه‌ی قیمت ۳۰ میلیون تومان می‌توانند تجربه‌ی کامل را از نسل هشتم و بعضا بازی‌های جدیدتر در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین این مدل‌ها توانایی ارائه‌ی تجربه‌ایی باکیفیت از غالب بازی‌های آنلاین چند نفره‌ی محبوب را دارند.

این مقاله به منظور پوشش دادن نیاز غالب کاربران، از این پس به صورت ماهیان و با افزودن مدل‌های به روز و ارزان قیمت لپ تاپ گیمینگ به‌روز رسانی خواهد شد. توجه داشته باشید که به منظور مطالعه‌ی با جزییات بیشتر می‌توانید از «هرآنچه که باید پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ بدانید» به عنوان مقاله‌ی مکمل کمک بگیرید.

نظر شما