شناسهٔ خبر: 58645994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزئیات تازه از زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه

ستاره صبح:زلزله 7.7 ریشتری در مرز ترکیه و سوریه همچنان توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است.فیلم های منتشر شده نشان می‌دهد که ساختمان‌های بزرگ و کوچک ویران شده اند.شمار قربانیان تا شب گذشته در حالی از مرز 6هزار نفر عبور کرده که پیش بینی می شود این رقم 8برابر شود.اردوغان رئیس جمهور ترکیه 7روز عزای عمومی اعلام کرده است.تیم‌های امدادی و درمانی 19 کشور اروپایی به ترکیه اعزام شده اند.فاجعه زلزله اخیر در 84 سال گذشته بی سابقه بوده است.تاکنون 312 پس لرزه ثبت شده است.در همین حال مطابق گزارش ها حدود هزار نفر نیز در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.در ادامه جزئیات تازه از زلزله را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

مرگ ۷ کشتی‌گیر در زلزله ترکیه
طاها آکگل، چهره شاخص کشتی جهان و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک روز گذشته دوشنبه با اعلام این که ۳۰ تا ۴۰ کشتی‌گیر یک باشگاه ورزشی زیر آوار یک ساختمان مانده‌اند، خواستار کمک فوری برای نجات این کشتی‌گیران شد. رسانه‌های ترکیه نیز دیروز اعلام کردند اجساد دو کشتی‌گیر ۱۴ و ۱۵ ساله را بیرون کشیده‌اند.اتحادیه جهانی کشتی در این‌باره نوشت: این زمین لرزه ورزشکارانی را که قرار بود در مسابقات بین‌المللی کشتی در استان کهرمان ماراش شرکت کنند تحت تاثیر قرار داده است. جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم‌های کشتی از فرانسه، کوزوو و ازبکستان از مناطق آسیب دیده به مناطق امن منتقل شده‌اند. با این حال، هفت کشتی‌گیر ترکیه‌ای جان خود را از دست داده‌اند و سرنوشت بسیاری از آن‌ها نامشخص است.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه ممکن است به ۸ برابر برسد
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تعداد قربانیان زمین‌لرزه مهیب جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ممکن است به هشت برابر برسد.«کاترین اسمالوود» از مدیران ارشد مدیریت بحران سازمان جهانی بهداشت در اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفته: «متاسفانه این روندی است که همیشه در زمین‌لرزه‌ها با آن مواجهیم؛ این که گزارش‌های اولیه از آمار جان‌باختگان و مجروحان در طول روزها و هفته‌های بعد از زلزله بسیار افزایش می‌یابد».اسمالوود تاکید کرد که با توجه به سرمای زمستان در مناطق زلزله‌زده خطر را برای زلزله زدگانی که بدون سرپناه مانده‌اند را هم افزایش خواهد داد.

حرکت دو کشتی حامل کمک‌های جمهوری تُرک قبرس شمالی به سمت ترکیه
دو کشتی حامل کمک‌های دولت و مردم جمهوری تُرک قبرس شمالی برای آسیب دیدگان از زلزله قهرمان‌ماراش به سمت بنادر ترکیه حرکت کردند.این دو کشتی که حامل کمک‌های سازمان های دولتی، ارتش، شهرداری‌ها و مردم جمهوری تُرک قبرس شمالی هستند از بنادر گیرنه و غازی‌ماغوسا به سمت بندر مرسین ترکیه حرکت کرده اند.این دو کشتی حامل 200 تن انواع پتو، لباس، گرمکن، مواد غذایی، سرم و دارو هستند.

اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به زلزله‌زدگان سوریه
سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ‎جمهوری اسلامی ایران به زلزله‌زدگان سوری شامل پتو، چادر، مواد غذایی، دارو و دیگر نیازمندی‌ها نیمه‌شب ۱۷ بهمن با یک فروند هواپیمای ایرانی و با استقبال مهدی سبحانی سفیر کشورمان، به فرودگاه ‎دمشق وارد و به سرعت برای مناطق ‎زلزله‌زده ارسال شد.»

مشارکت نیروهای مسلح ترکیه 
با 37 هواگرد در فعالیت امداد و نجات
نیروی مسلح ترکیه که به دنبال وقوع زمین لرزه‌‌های شدید در قهرمان ماراش ترکیه «کریدور هوایی ارسال کمک» ایجاد کرده بود، بدون توقف در طول نیم شب گذشته از طریق هواگردها به فعالیت‌‌های خود در راستای حمل نیروهای امداد و نجات و محموله‌های کمکی را به مناطق زلزله زده ادامه داد.در این راستا 37 هوا گرد از جمله هواپیماهای حمل و نقل A400M به منطقه مجموعا 154 سورتی (رفت و برگشت) انجام دادند. همچنین شماری از مجروحین توسط این هواپیماها حمل شدند.همچنین هم‌زمان با فعالیت نیروها در مناطق زلزله زده دو فروند پهپاد «آکینجی» برای هماهنگی‌های بیشتر به پرواز ادامه می‌دهند.در پی وقوع زمین لرزه در جنوب شرق ترکیه میز وضعیت اضطراری در این راستا در وزارت دفاع ترکیه تشکیل شده بود.

اعزام تیم امدادی 145 نفره از مکزیک به ترکیه 
برناردو آگیلار کالوو، مدیرکل بخش اروپایی وزارت امور خارجه مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: به فرمان آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور این کشور، به همراه یک تیم جستجو و نجات 145 نفری برای یاری به زلزله‌زدگان به ترکیه می‌رویم.وی افزود: به همراه 93 پرسنل وزارت دفاع، 37 نفر از پرسنل نیروی دریایی، 15 نفر از پرسنل صلیب سرخ به کمک به برادرانمان در ترکیه می‌رویم.

پاکستان تیم جستجو و نجات به ترکیه اعزام کرد
دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که به دستور شهباز شریف، نخست‌ وزیر این کشور یک تیم جستجو و نجات متشکل از 50 نیرو و 25 تن تجهیزات امدادی برای یاری به زلزله‌زدگان، صبح دیروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی (PIA) عازم ترکیه شد.

امدادگران ترکمنستانی 
عازم ترکیه شدند
توگان اورال سفیر ترکیه در عشق‌ آباد پایتخت ترکمنستان در توئیتی نوشت: هواپیمای حامل امدادگران ترکمنستانی ومحموله کمک‌های بشردوستانه را صبح دیروز در عشق‌آباد بدرقه کردیم.

راه‌اندازی کمپین‌های بشردوستانه 
در آذربایجان 
سازمان هلال احمر آذربایجان با هدف کمک به زلزله‌زدگان در ترکیه کمپینی با عنوان «در کنار ترکیه هستم» راه‌اندازی کرد.همچنین توسط «پلتفرم اتحاد و همبستگی قرن ترکیه» متشکل از بازرگانان اهل ترکیه در آذربایجان نیز کمپین دیگری با همین هدف راه‌اندازی شد.کمک‌های مردم آذربایجان پس از جمع‌آوری به مناطق زلزله‌زده در ترکیه ارسال خواهند شد.

کره‌ جنوبی و هندوستان تیم‌های امدادی به ترکیه می‌فرستند
کشورهای کره‌ جنوبی و هندوستان اعلام کردند که برای کمک به تلاش‌های امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه نیروهای امدادی اعزام می‌کنند.وزارت امور خارجه این کشور نیز اعلام کرد که 5 میلیون دلار کمک‌ بشردوستانه اضطراری ارائه و حدود 110 پرسنل را برای مشارکت در فعالیت‌های امداد و نجات به ترکیه اعزام می‌کند.

وقوع زلزله 5.3 ریشتری در جنوب شرق ترکیه
سازمان مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی 5.3 ریشتر ساعت 06:13 بامداد دیروز به وقت محلی در شهر شهر گول‌باشی استان آدی‌یامان به وقوع پیوسته است.

فرار 20 زندانی از یک زندان در مرز سوریه و ترکیه
به گزارش «الجزیره»، در زندان پلیس نظامی در روستای «راجو» در مرز سوریه با ترکیه حدود 2 هزار زندانی نگه‌داری می‌شوند که نزدیک به 1300 تن از آنها متهم به همکاری داعش هستند.مقامات این زندان که در کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه است، اعلام کرده‌اند که دوشنبه شب و در پی زمین‌لرزه، زندانیان این منطقه دست به نافرمانی زدند و حدود 20 تن از آنها از زندان فرار کردند.این مقامات گفته‌اند که زمین لرزه 7.7 ریشتری در منطقه باعث فروریختن برخی دیوارهای زندان شد و این عرصه را برای فرار زندانیان فراهم کرد.

جان باختن 50 فلسطینی 
در زمین‌لرزه سوریه
به گزارش «آناتولی»، «فائد مصطفی» سفیر فلسطین در ترکیه، تأکید کرد که با شناسایی 19 قربانی جدید در شمال سوریه، تعداد جان‌باختگان فلسطینی زمین‌لرزه به 50 تن رسیده است.او گفت که این افراد در اردوگاه‌های الرمل لاذقیه و نیرب و حندراب در حلب جان خود را از دست داده‌اند.وی افزود که برخی در میان جان‌باختگان اعضای کامل چند خانواده بوده‌اند.

گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان ترکیه و سوریه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو همتای تُرک خود، جانباختن شمار زیادی براثر زلزله در مناطق جنوبی ترکیه را به وی تسلیت گفت.همچنین امیرعبداللهیان با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه تلفنی گفتگو کرد.

گفتگوی تلفنی بایدن با اردوغان
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جان باختن شماری از شهروندان کشور در زلزله را تسلیت گفت.به گزارش «مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه»، وی در این تماس تلفنی همچنین برای مجروحان این زلزله آرزوی بهبودی کرد.

گفتگوی ماکرون با اردوغان
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جان باختن شماری از شهروندان کشور در زلزله را تسلیت گفت.

ابراز همدردی مولوی عبدالحمید با زلزله زدگان ترکیه و سوریه
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار توییتی ضمن تسلیت به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه از جامعه جهانی خواست برای کمک بشتابند.

آغاز پرواز‌های رایگان خطوط هوایی ترکیه به مناطق زلزله‌زده
یحیی اوستون، مشاور مطبوعاتی خطوط هوایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) در توئیتر اعلام کرد که این شرکت هواپیمایی تصمیم گرفته پروازهای مستقیم داخلی به استان‌های زلزله زده تا روز دوشنبه 13 فوریه به صورت رایگان انجام شود.وی تصریح کرد: ما با هماهنگی آفاد به فعالیت‌های خود برای انتقال کمک‌های بشردوستانه و تیم‌های جستجو و نجات به منطقه زلزله‌زده ادامه می‌دهیم.

سویلو: 18 هزار نیروی ژاندارمری و 10هزار پلیس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که در منطقه پازارجیک قهرمان‌ماراش، مرکز زلزله حضور دارد، طی سخنانی در بین خبرنگاران گفت: پس از وقوع زلزله تاکنون 18 هزار نیروی ژاندارمری و نزدیک به 10 هزار مامور پلیس از سراسر ترکیه به منطقه زلزله زده اعزام شده‌اند.وی با اشاره به اینکه دولت با تمام نهادهای خود در کنار شهروندان ایستاده است، افزود: دستور اعزام 10 هزار نیروی ژاندارمری دیگر را نیز داده‌ایم.

اردوغان: در 10 استان زلزله‌زده به مدت 3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهو ترکیه در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی درباره آخرین تحولات در مناطق زلزله قهرمان‌ماراش گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داده٬ در 10 استان زلزله‌زده به مدت 3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیمرئیس‌جمهور اردوغان درباره عمق بحران ناشی از زلزله ابراز داشت: با یک فاجعه بزرگ روبرو هستیم که نه تنها در طول تاریخ جمهوری ترکیه، بلکه در جغرافیای ما و جهان نیز کم‌سابقه است.

نظر شما