شناسهٔ خبر: 58625593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تراژدی زلزله

ستاره صبح: زمین لرزه بزرگی بامداد دیروز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.شدت این زمین لرزه ۷.7 ریشتر بود که ساعت ۰۴:۱۷ بامداد رخ داد.این زلزله خسارت های بسیار زیادی به ساختمان‌ها وارد کرد. تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده اند. این زلزله همچنین کشورهای همجوار مانند عراق، سوریه،ایران،عربستان،یونان و لبنان را لرزاند.رویترز گزارش کرد تاکنون شمار قربانیان این حادثه به 2400 نفر رسیده است.همچنین گزارش ها حاکی از آن است که ده هزار نفر مصدوم و زیر آوار مانده اند.متاسفانه تراژدی زلزله زمستان نخست در ایران رخ داد و سپس به ترکیه و سوریه سرایت کرد.در ادامه گزارشی درباره آخرین وقایع زلزله در ترکیه و سوریه را می خوانید.گفتنی است وقایع و آمارها در این گزارش تا ساعت 22 شب گذشته است.

صاحب‌خبر -

حضور مسئولین در مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد)
در دقایق اولیه پس از وقوع زلزله 7.7 ریشتر در منطقه پازارجیک قهرمان ماراش ترکیه ، فواد اوکتای معاون رئیس جمهور و برخی از وزرای کشور، در حال هماهنگی امور در مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) هستند.فواد اوکتای معاون رئیس جمهور، سلیمان سویلو وزیر کشور، مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی و محمد قصاب اوغلو وزیر ورزش، پس از وقوع زلزله به سرعت عازم مرکز هماهنگی آفاد شدند.معاون رئیس جمهور ترکیه به همراه وزرا، تمامی اقدامات لازم را از این مرکز پیگیری می‌کنند.

آغاز عملیات جستجو و نجات
پس از وقوع زمین لرزه 7.7 ریشتری در منطقه پازارجیک استان قهرمان‌ماراش، عملیات جستجو و نجات در سطح شهر آغاز شده و کماکان ادامه دارد.پس از این حادثه، یک مرکز بحران توسط فرمانداری قهرمان‌ماراش ایجاد شد و تمام نهادهای امدادی به‌ویژه آفاد به سمت محل حادثه اعزام شدند.در جریان عملیات جستجوی شهروندان از زیر آوار، تعدادی از شهروندان نجات یافتند.پس از وقوع زلزله در برخی مناطق آتش سوزی رخ داد. آتش نشانان برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند.پس از این زمین‌لرزه شدید در بزرگراه‌های قهرمان‌ماراش - کایسری و قهرمان‌ماراش - غازی‌انتپ فروریختگی‌هایی رخ داد و تردد به صورت کنترل شده انجام می‌گیرد.

آمار قربانیان
قربانیان زلزله در سوریه و ترکیه بیش از هزاران نفر برآورد می شود همچنین تعداد زخمی های این حادثه بیش از ده ها هزار نفر اعلام شده است.طبق آخرین گزارش رویترز آمار جانباختگان تاکنون حدود 2400 نفر می باشد.

آفاد: شدت زلزله قهرمان‌ماراش 7.7 ریشتر بود
سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه آفاد اعلام کرد: با بررسی دقیق لرزه‌نگاری انجام شده، شدت زمین لرزه‌ای که ساعت 4 و 17 دقیقه صبح در قهرمان‌ماراش به وقوع پیوست 7.7 ریشتر بود.

روسیه آماده اعزام تیم امداد و نجات 100 نفری به ترکیه است
وزارت شرایط اضطراری روسیه با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که آماده اعزام یک تیم 100 نفره امداد و نجات به ترکیه است.براساس این اطلاعیه، تیم امداد و نجات 100 نفره روسیه با دستور الکساندر کورنکوف، وزیر شرایط اضطراری این کشور آماده اعزام به ترکیه با دو فروند هواپیمای ایلیوشن « İl-76» است.کورنکوف در این اطلاعیه تاکید کرده که روسیه آماده کمک به «کشور دوست» ترکیه در شرایط کنونی است.

اعزام امدادگران اتحادیه اروپا به ترکیه
جینز لنارجیج، عضو دفتر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: در مرحله نخست امدادگران 10 کشور عضو این اتحادیه برای کمک به زلزله زدگان به ترکیه اعزام می‌شوند.وی در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که ابن 10 کشور شامل هلند، لهستان، رومانی، کرواسی، بلغارستان، یونان، چکیا، فرانسه ایتالیا و مجارستان است.او ضمن عرض تسلیت به ترکیه به خاطر وقوع این حادثه گفت که سازوکار حفاظت از غیرنظامیان اتحادیه اروپا بنا به درخواست ترکیه وارد عمل شده است.لنارجیج ابراز امیدواری کرد که شمار این کشورها طی ساعت‌های آینده افزایش خواهد یافت.عضو دفتر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اتحادیه اروپا با بیان این که ترکیه از سال 2016 از کشورهای جزء این سازوکار است، گفت: برخی از امدادگران اعزم شدند. در خصوص استقرار آن‌ها در حال تماس با ترکیه هستیم. هم اکنون با ارسال عکس‌های ماهواره‌ای از آوار کمک می کنیم.وی همچنین خاطرنشان کرد که در سوریه نیز تلفات بزرگی ایجاد شده و در این قالب به این کشور نیز کمک ارسال خواهد شد.

اعلام همبستگی ناتو برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آنلانتیک شمالی (ناتو) در توئیتر در خصوص زلزله 7.7 ریشتری در قهرمان‌ماراش ترکیه اعلام کرد: در همبستگی کامل با ترکیه هستیم. من با جناب اردوغان و چاووش‌اوغلو در تماس هستم. متحدان ناتو برای کمک به ترکیه بسیج شده‌اند.

آذربایجان تیم 370 نفره امداد و نجات به ترکیه اعزام می‌کند
وزارت وضعیت فوق العاده آذربایجان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که یک تیم امداد و نجات 370 نفره از این کشور به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام خواهند شد.این تیم امداد و نجات درپی دستور الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و به منظور مشارکت در کمک به زلزله زدگان به مناطق متاثر از زلزله 7.7 ریشتری جنوب شرق ترکیه اعزام خواهد شد.

ژاپن تیم بین‌المللی نجات اضطراری خود را به ترکیه اعزام کرد
در این بیانیه ژاپن آمده است که هواپیمای حامل تیم رهبری متشکل از 3 نفر از تیم بین المللی نجات اضطراری و تیم امدادرسانی متشکل از 15 نفر از فرودگاه هاندا ژاپن به مقصد ترکیه حرکت کرده است.

اعزام تیم امداد و نجات از قرقیزستان به ترکیه
وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بنا به دستور صدر جباروف، رئیس جمهور کشور تیم 63 نفره امداد و نجات برای کمک رسانی در منطقه زلزله‌زده جنوب شرق ترکیه اعزام شد.

امیران قطر و کویت دستور اعزام نیروهای نجات به ترکیه را دادند
به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور دستور آغاز سفر‌های هواپیمایی حامل کمک‌ها به زلزله زدگان ترکیه داده است.در همین راستا اولین پرواز به مقصد ترکیه برای مقابله با زلزله امروز انجام می‌شود و در اولین هواپیما بیمارستان صحرایی و امدادرسانی مختلف و تیم جستجو و نجات حضور خواهد داشت.

فراخوان اتحادیه جهانی علمای مسلمان از جهان اسلام برای کمک فوری به مناطق زلزله‌زده
اتحادیه جهانی علمای مسلمان، جهان اسلام را به کمک فوری به مناطق زلزله‌زده فراخواند.در بیانیه  اتحادیه جهانی علمای مسلمان آمده است، این اتحادیه با مردم ترکیه و سوریه به دلیل زلزله به مرکزیت قهرمان‌ماراش که کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است، همبستگی دارد.در این بیانیه با آرزوی رحمت الهی برای جان‌باختگان زلزله و شفای عاجل برای مجروحان، از کشورهای اسلامی و سازمان‌های امدادی خواستار رساندن کمک‌های اضطراری به مناطق زلزله‌زده شد.

بلینکن: نخستین کمک‌های آمریکا به ترکیه در راه است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌ها به ترکیه در راه است و آنها برای تامین نیازهای احتمالی در روزهای آینده، با ترکیه در تماس هستند.وی اظهار داشت که ایالات متحده از وقوع زلزله و تلفات جانی و خسارات شدید در ترکیه و سوریه عمیقاً متاسف است.بلینکن ضمن تسلیت به خانواده‌های جان باختگان زلزله گفت: ما در حال ارزیابی گزینه‌های ارائه کمک‌های جامع خود هستیم. به تیم خود دستور داده‌ام که در روزهای آینده با متحدان ترک خود در تماس نزدیک باشند تا مشخص شود که منطقه به چه چیزی نیاز دارد.

هشدار آلتون به ایلان ماسک در خصوص انتشار اطلاعات نادرست در مورد زمین‌لرزه ترکیه در توییتر
فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، به ایلان ماسک، مالک پلتفرم رسانه اجتماعی توییتر، در مورد اطلاعات نادرست در مورد زمین‌لرزه واقع در قهرمان‌مرعش در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.فخرالدین آلتون در توییتر برای ایلان ماسک پیامی ارسال کرد.آلتون با تاکید بر اینکه توجه ویژه به اطلاعات نادرست در مواقع اضطراری مانند زلزله بسیار مهم است، اظهار داشت که اطلاعات نادرست می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود و فعالیت‌های ترکیه را کند کند.مدیر ارتباطات گفت انتظار دارند توئیتر در این مورد موضع محتاطانه‌ای داشته باشد.

مدارس سراسر ترکیه به مدت یک هفته تعطیل شد
«محمود اوزر»، وزیر آموزش و پرورش ترکیه اعلام کرد مدارس سراسر این کشور در نتیجه زلزله شدید امروز به مدت یک هفته تا 13 فوریه ماه جاری تعطیل می‌شود.

زلزله دیگری به بزرگی 7.6 ریشتر شرق ترکیه را لرزاند
سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) از وقوع زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی 7.6 ریشتر در منطقه البیستان در استان قهرمان‌ماراش خبر داد.براساس سایت اطلاع رسانی این سازمان، این زلزله ساعت 13:24 به وقت محلی در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داده است.

تسلیت رئیسی،پوتین و برخی سران کشورها به ترکیه و سوریه
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: وقوع حادثه دلخراش زلزله در ترکیه به جان‌باختن و مصدومیت جمع قابل‌توجهی از شهروندان و همچنین واردآمدن خسارات بسیار زیادی شده است.ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه با ارسال پیامی به رجب طیب اردوغان٬ رئیس‌جمهور ترکیه وقوع زلزله و جان باختن و زخمی شدن تعدادی از شهروندان کشور را تسلیت گفت. همچنین سایر کشورها مانند عربستان،امارات،قطر،المان،آمریکا،فرانسه،کرواسی و .. در پیام هایی جداگانه این فاجعه را تسلیت گفتند
 
سکوت یک دقیقه‌ای در سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد به یاد جان باختگان زلزله در ترکیه و سوریه یک دقیقه سکوت کرد.چابا کوروسی، رئیس هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با خانواده‌های قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه ابراز همدردی کرد.

قطر پویش کمک رسانی به زلزله زدگان ترکیه و سوریه را آغاز کرد
این پویش با شعار «کمک به آسیب دیدگان زلزله» در ترکیه و سوریه کار خود را آغاز کرده است.در بیانیه این انجمن، آمده است که خیریه قطر حداکثر تلاش های امدادی و پزشکی میدانی خود را در جنوب ترکیه و شمال سوریه به کار خواهد گرفت.این انجمن کمک به صدها خانواده آسیب دیده با تامین نیازهای ضروری آنها را خواستار شد تا از بدتر شدن وضعیت برای آسیب دیدگان جلوگیری شود.

کشته شدن خواهر نخست وزیر سوریه و 9 فرزند و نوه‌اش زیر آوار زلزله
به گزارش «اسپوتنیک» خواهر «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه و 9 نفر از فرزندان و نوه هایش در زیر آوار ناشی از زمین لرزه صبح امروز سوریه در شهر حماه کشته شدند.این منبع افزود: جسد 5 تن از آنان به بیمارستان منتقل شده و دیگر اجساد نیز در حال بیرون کشیده شدن از زیر آوار است.

نظر شما