شناسهٔ خبر: 5858683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري / جان کربي: اين آژانس است که دسترسي مورد نياز خود در ايران را تعيين مي کند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی
1394/03/30
00:04:26.04
سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا
گفت این آژانس بین المللی انرژی اتمی است که دسترسی مورد نیاز خود را در ایران تعیین می کند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛
جان کربی در نشست خبری روز جمعه در وزارت امور خارجه ی آمریکا بدون آنکه صحبت های مقدماتی داشته باشد به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگاری درباره ی گفتگوهای صلح یمن در ژنو پرسید.
جان کربی گفت:
مشورت ها در ژنو پس از چند روز به پایان رسید. به اعتقاد ما این مشورت ها شروعی مفید برای روند پیش رو بود. گفتگوها در ژنو تحت هدایت سازمان ملل متحد بود. ما همچنان از طریق فرستاده ی ویژه ی سازمان ملل از این روند حمایت خواهیم کرد. ما همچنان از همه ی طرف های یمنی می خواهیم که دستیابی به توافق برای پایان دادن به درگیری ها را در اولویت خود قرار دهند. به نظر ما گفتگوهای ژنو شروعی مفید برای یک روند احتمالا طولانی بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ی دست دادن بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با یکی از اعضای هیئت یمنی که گفته می شود تروریست است، افزود:
ما همچنان نگران هستیم که دولت یمن هیئتی را برای این گونه گفتگوها شکل بدهد که یکی از اعضای آن یکی از تامین کنندگان مالی شناخته شده در عرصه ی تروریسم بین الملل باشد. ما این نگرانی ها را با سازمان ملل متحد درجریان گذاشتیم.
00:08:13.13
خبرنگاری درباره ی انتشار گزارش وزارت خارجه ی آمریکا درباره ی تروریسم در سال دوهزار و چهارده پرسید.
جان کربی گفت:
در زمینه ی نبرد با شبکه های تروریستی در سراسر جهان، پیشرفت حاصل شده است البته معنی این گفته این نیست که ما در آینده ی نزدیک موفقیت نهایی علیه این گروهها را اعلام می کنیم. روندهای نگران کننده ای در این گزارش وجود دارد. به همین علت است که این گزارش اهمیت دارد و ما آن را بسیار جدی می گیریم. ما می خواهیم درکی صریح از میزان چالش برانگیز بودن این مشکل داشته باشیم. این گزارش باید به مردم آمریکا این حس فوریت را که جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا دارد، برساند.
ما در برابر داعش در عراق و نیز در سوریه موفقیت داشتیم اما آیا کار در برابر داعش به پایان رسیده است؟ خیر! ما در این باره هم صداقت داشته ایم و گفتیم که سه تا پنج سال طول خواهد کشید. داعش همچنان یک گروه مرگبار است. داعش همچنان قصد دارد که سرزمین های تصرف شده را حفظ کند و
می خواهد وضعیت خود را بهبود بخشد.
سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا افزود:
ما در برابرالقاعده پیشرفت داشته ایم و تردیدی دراین باره وجود ندارد. سران ارشد القاعده قطعا کاهش یافته اند البته معنی این گفته این نیست که این سران رفته باشند. آن چیزی که همچنان مایه ی نگرانی است این است که گروههایی از القاعده منشعب می شوند مثلا القاعده ی شبه جزیره ی عربستان که این گروه بسیار مهلک است. باید به این گروهها فشار وارد کرد. هیچ کس نمی تواند در دنیا بگوید که در طی یک دهه ی گذشته آمریکا تهدید تروریسم را جدی نگرفته است.
00:12:07.05
خبرنگاری گفت:
من می دانم که این گزارش چند ساعتی منتشر شده است. آیا شما هیچ پاسخ و واکنشی را از تهران درمورد بخش های مربوط به ایران دریافت کرده اید؟
پرسش دیگر این است که آیا شما هیچ نشانه ای دارید که جان کری وزیر امور خارجه در وضعیت مناسبی قرار دارد تا به گفتگوها ملحق بشود؟
جان کربی در پاسخ به این پرسش گفت:
پاسخ کوتاه به هر دو پرسش شما این است که خیر ! من از واکنش هیچ یک از کشورها از جمله ایران به این گزارش اطلاع ندارم . من در مورد برنامه ی سفر وزیر خارجه ی آمریکا نیز هیچ خبر تازه ای ندارم.
00:12:50.15
در ادامه ی این نشست خبری ، خبرنگاری گفت:
شما دو روز پیش در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفته بودید که ایران باید به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی مورد نیاز برای حل کردن هرگونه ابعاد نظامی احتمالی را بدهد. من می خواهم تائید این نکته را از شما بگیریم که سیاست آمریکا این است که ایران باید این موضوعات را « حل کند » نه اینکه به آنها « بپردازد ». این طور نیست؟
جان کربی در پاسخ گفت:
ما در گذشته در این باره صحبت کردیم و گفتیم به عنوان بخشی از هرگونه توافق، این مسئله چیزی است که هم در ماه نوامبر ، و هم در لوزان و در ماه آوریل در بهار درباره اش توافق شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی را که برای رفع نگرانی اش در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه ی هسته ای ایران درگذشته و در زمان حال نیاز دارد، بدست خواهد آورد.
خبرنگار گفت:
پس آنها قبل از رسیدن به توافق دسترسی خواهند داشت؟
جان کربی گفت:
من چنین چیزی را نگفتم. من گفتم که برای اینکه توافق بدست آید ، آنها باید پارامترهای دسترسی را که آژانس می خواهد فراهم کنند.
خبرنگار گفت:
اما شما از مشکلات در این زمینه اطلاع دارید. ایران وعده های بسیاری در گذشته داد و به آنها عمل نکرد. آیا شما می گوئید که آنها قبل از توافق مجبور نیستند دسترسی را فراهم کنند بلکه فقط باید بگویند که دسترسی را فراهم خواهند کرد؟
جان کربی در پاسخ گفت:
آنها در توافقنامه ی لوزان گفتند که پارامترهایی را ایجاد خواهند کرد که این دسترسی را فراهم کنند.
خبرنگار گفت:
پس شما اطمینان دارید که وقتی ایرانی ها
می گویند کاری را می کنند این کار را خواهند کرد و دسترسی را که درباره اش صحبت
می کنند فراهم خواهند کرد؟
سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا گفت:
دسترسی که ما می خواهیم دسترسی است که آژانس می گوید به آن نیاز دارد تا بتواند نگرانی ها درباره ی ابعاد نظامی احتمالی را رفع کند. مسئله فقط به اعتماد مربوط نمی شود. رژیم راستی آزمایی قابل توجهی وجود دارد که مذاکره کنندگان روی آن کار می کنند.
خبرنگار گفت: اگرشما دسترسی نداشته باشید
نمی توانید راستی آزمایی کنید.
جان کربی پاسخ داد:
به همین علت است که ما مشغول کار کردن هستیم.
جان کربی که با پرسش خبرنگار دیگری روبروشده بود تاکید کرد که قصد ندارد درباره ی موضوعاتی صحبت کند که همچنان درباره شان مذاکره می شود.
وی گفت:
من در اینجا آمادگی ندارم که در نوزدهم ژوئن به شما بگویم که توافقنامه ی نهایی چگونه خواهد بود؟
آنها در لوزان تصریح کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دسترسی را که برای حل موضوعات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی نیاز دارد،در اختیار داشته باشد. بدون داشتن معیارهایی برای اینگونه دسترسی ها ، هیچ توافقی در کار نخواهد بود. ما گفتیم که نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.
خبرنگار گفت:
وقتی شما از پارامترهای دسترسی صحبت می کنید به ما می گوئید که به عنوان بخشی از توافقنامه ی نهایی ، این پارامترها می توانند مشمول مذاکرات بیشتر شوند. اما برداشتی که در اینجا وجود دارد این است که توافقنامه ی نهایی شامل شروط عملی توافقنامه است نه اینکه شامل پارامترهای بیشتری باشد که باید روی آنها هم کار شود.
جان کربی گفت:
من قصد ندارم وارد جزئیاتی شوم که مذاکره درباره ی آنها در جریان است.
آنچه که در لوزان مورد توافق قرار گرفت این بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دسترسی مورد نیازش را داشته باشد.
خبرنگار گفت:
آیا آژانس تعیین می کند که به چه نوع دسترسی نیاز دارد؟
سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا گفت:
بله ، آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی مورد نیاز خود را تعیین می کند و این باید بخشی از توافقنامه باشد.
00:16:58.16
خبرنگار دیگری گفت:
من اندکی درباره ی آنچه که در لوزان تعیین تکلیف شد سردر گم شده ام. ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و باید مشمول نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد ضمن آنکه در قطعنامه های شورای امنیت هم این مسئله مورد اشاره قرار گرفته است. پرسش این است که چرا باید هجده ماه یا بیشتر مذاکره صورت گیرد تا فقط آن چیزی گفته شود که آنها تاکنون هم ملزم به انجام دادن آن هستند ولی آن را انجام ندادند.
جان کربی در واکنش به این پرسش گفت:
همه ی آن چیزی که می توانم به شما بگویم این است که در توافقنامه ی لوزان چه به دست آمد؟ توافقنامه ی لوزان سندی اساسی بود که در ماه آوریل مورد توافق قرار گرفت که طبق آن آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بتواند به دسترسی مورد نیاز خود برسد. من اکنون قصد ندارم فراتر از این مسئله بروم. هنوزموضوعاتی وجود دارند که روی آنها در اروپا مذاکره صورت می گیرد.
00:18:01.05
خبرنگار گفت:
با توجه به اینکه موضوع ابعاد نظامی احتمالی قرار بود طی یک توافقنامه حل شود و اکنون روند حل کردن این موضوع بعد از توافق نیز ادامه خواهد داشت.آیا فقدان دسترسی یا حل نشدن این مسئله باعث در هم شکستن توافقنامه حتی پس از امضای آن خواهد شد ؟
جان کربی گفت:
من قصد ندارم وارد پرسش های فرضی شوم.
00:44:32.23
خبرنگاری پرسید:
برخی گزارش های رسانه ای نشان می دهد عصائب اهل الحق که یک شبه نظامی شیعی طرفدار ایران است اقدام به ربودن دویست نفر از ساکنان موصل کرده است که عازم بغداد بودند تا حقوق شان را دریافت کنند. شما این گزارش ها را مشاهده کردید؟
جان کربی گفت:
من چنین گزارشی را مشاهده نکردم.

00:45:22.14

نظر شما