شناسهٔ خبر: 5877531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بر خلاف برخی خوش بینی ها تاکید کرد:

حل ابعاد نظامی احتمالی باید بخشی از توافق نهایی باشد

صاحب‌خبر -
همزمان با ادامه مذاکرات هسته ای در وین ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بر خلاف اظهارات چند روز پیش رییسش جان کری بار دیگر تاکید کرد که آن‌چه حل نگرانی‌های آژانس درباره‌ ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود باید بخشی از یک توافق نهایی و حتی پیش از حصول توافق باشد.
جان کری وزیر خارجه امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که نگاه ما به آینده است نه به گذشته ؛ ایالات متحده آماده برچیدن تحریم های اقتصادی ایران بدون رسیدگی به ادعاهای دست داشتن ایران در ساخت سلاح هسته ای است.
برخی ناظران این اظهارات جان کری را نشانه رفع سو تفاهمی دانستند که سال هاست در مذاکرات ایجاد بن بست می کند.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا خواهان پاسخگویی ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی است یا نه، گفت: همان طور که در نوامبر و سپس در اوایل ماه آوریل در لوزان به تفاهم رسیدیم، دسترسی آژانس برای حل نگرانی‌هایش در خصوص ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای گذشته و کنونی ایران باید بخشی از یک توافق نهایی و حتی زمانی باشد که یک توافق می‌تواند حاصل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: برای این که یک توافق به دست آید آنها ( ایرانی‌ها) باید پارامترها برای دسترسی مورد نیاز آژانس را مشخص کنند.
کربی تصریح کرد: آژانس برای اینکه بتواند نگرانی‌ها درباره‌ ابعاد نظامی احتمالی را حل کند باید دسترسی لازم را داشته باشد که این نه با اعتماد بلکه با یک رژیم راستی آزمایی مشخص اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه تاکید کرد: بدون این پارامترها توافقی‌ نخواهد بود همانگونه که گفته‌ایم دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است.
راستی‌آزمایی زیر بنای توافق هسته‌ای است
همچنین ،  وزیر انرژی آمریکا شفافیت و راستی آزمایی را زیربنای هر توافق هسته‌ای با ایران دانست و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن و اشخاص را در یک توافق هسته‌ای ضروری خواند.
ارنست مونیز، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه‌ پی‌بی‌اس بار دیگر بر لزوم دسترسی آژانس به اماکن و اشخاص مورد درخواستش در یک توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد و گفت: آمریکا در هر توافق هسته‌ای با ایران خواهان راستی آزمایی و دسترسی به سایت‌های مشکوک در این کشور است.
مونیز در ادامه این گفت‌وگو با تکرار ادعای غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد: یک توافق خوب توافقی است که به ما کاملا اطمینان دهد تمام راههای ایران برای ساخت بمب که شامل رسیدگی به راههای محرمانه است مسدود می‌شود .
وی افزود: هدف ما تکمیل این توافق است تا ما و همپیمانانمان در گروه 1+5 بتوانیم اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و این که اگر چنین نبود فورا آن را تشخیص و پاسخ مناسب بدهیم.
این مواضع نشان می دهد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال همان زیاده‌خواهی بر اساس اتهامات گذشته هستند و ادعای کری که گفته بود ما به گذشته کار نداریم و به آینده می‌پردازیم صرفا یک فریب رسانه‌ای بوده است.
کلید واژه راستی‌آزمایی به عنوان عاملی که امکان تحت الشعاع قرار دادن توافق و همچنین اعمال محدودیت و نظارت دائمی بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را فراهم می‌آورد در دستور کار غرب به خصوص آمریکا قرار گرفته است.
ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه  برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و آن ها را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.
بهانه ‌تراشی غرب برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران
در این خصوص ، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بهانه‌تراشی غرب در مواردی مثل بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را اشتباه استراتژیک مذاکره کنندگان غربی دانست و گفت که این مساله جز یک کار تبلیغاتی و ژورنالیستی چیز دیگری نیست.
محمد حسن آصفری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اظهار کرد: گزافه و زیاده گویی غرب برای این است که می‌خواهند پشت میز مذاکره امتیاز بیشتری از ما بگیرند لذا بهانه ‌تراشی و مسائلی را مطرح که تصور می‌کنند با طرح آن‌ها جمهوری اسلامی از حقوق خود کوتاه می‌آید اما این اشتباه استراتژیکی است که غرب انجام داده و جز وقت تلف کردن نتیجه‌ای ندارد.
نباید از تهران اقدامات غیر قابل انجام طلب شود
از سوی دیگر ، رییس جمهوری روسیه با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: گروه 1+5 نباید از ایران اقدامات غیر قابل انجام طلب کند.
«ولادیمیر پوتین» روز جمعه اظهار داشت: موضع ایران به طور چشم گیری تعدیل شده که این امر دستیابی به توافق را تا حدی ممکن می کند.
وی افزود: تنها مساله ای که آسیب زننده به نظر می رسد این است که به منظور به هم زدن توافق تعمدا از ایران خواسته شود دست به اقداماتی بزند که کاملا غیرممکن است انجامشان دهد، اقداماتی که در مقایسه با حل و فصل مساله اصلی، یعنی مساله منع گسترش سلاح های هسته ای بی اهمیت است.
رئیس جمهور روسیه ادامه داد: ما خواهان پایان بن‌بست در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم و امیدواریم که در تاریخ تعیین شده یعنی پایان ژوئن به توافق برسیم. بنابراین در حال حاضر بهترین چیز این است که از تهران خواسته‌های انجام نشدنی نداشته باشیم.
پوتین همچنین با اشاره به دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: از نظر من توافق در آینده نزدیک انجام خواهد شد. اما در دیدار با آمانو به این مسأله اشاره شد که روند اجرای توافقات بعد از امضای آن آغاز خواهد شد که شش ماه زمان می‌برد.
ادامه نگارش متن توافق جامع در وین
آخرین خبر دریافتی حاکیست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی دیروز نیز با هلگا اشمید برای ادامه نگارش متن توافق جامع مذاکره کردند.
معاونان وزیر امور خارجه از روز چهارشنبه در وین سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع هستند، روز جمعه نیز در دو نوبت با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کردند.
اگر چه هنوز زمان نشست عمومی نمایندگان ایران و 1+5 در سطح معاونین اعلام نشده ولی منابع ایرانی گفته اند که محمد جود ظریف همراه معاونانش روز دوشنبه در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
گفته می شود که ظریف از لوکزامبورک به وین خواهد رفت و تا پایان هفته در آن شهر خواهد ماند.
 

نظر شما