شناسهٔ خبر: 58457811 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

زلزله ۵.۹ ریشتری خوی را لرزاند / ۳ کشته و ۴۴۷ مصدوم / حجم تخریب نسبتا بالاست؛ تخریب کامل برخی از روستا‌ها

دقایقی قبل زلزله ۵.۹ریشتری بار دیگر شهرستان خوی را لرزاند. این زمین لرزه در ساعت ۲۱:۴۴:۴۴ در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰، عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ و عمق زمین‌لرزه ۷ کیلومتری و در ۶ کیلومتری خوی رخ داده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دقایقی قبل زلزله ۵.۹ریشتری بار دیگر شهرستان خوی را لرزاند.

این زمین لرزه در ساعت ۲۱:۴۴:۴۴ در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰، عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ و عمق زمین‌لرزه ۷ کیلومتری و در ۶ کیلومتری خوی رخ داده است.

کانون این زلزله در 117 کیلومتری ارومیه و 134 کیلومتری شهر تبریز است.

گزارشات اولیه خبرنگار فارس از حجم بالای تخریب منازل و ساختمان‌ها در شهرستان خوی حکایت دارد.

گفتنی است ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای به قدرت ۵.۴ ریشتر در نزدیکی این شهرستان به وقوع پیوسته بود که با خساراتی به منازل شهری و روستایی همراه شده بود.

این زمین لرزه علاوه بر تبریز در شبست و مرند هم احساس شد.

در پی این حادثه ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

براساس مشاهدات اولیه حجم تخریب خانه‌ها و ساختمان‌ها در شهرستان خوی نسبتا زیاد است.

هجوم مردم خوی به خیابان ها / تخریب کامل برخی از روستاها

مهر نوشت، پس از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه امروز شنبه تا کنون بیش از زمین لرزه که تمامی این پس لرزه ها بالاتر از ۳ ریشتر و تنها ۲.۸ ریشتر در این شهرستان ثبت شده است.

قدرت این زمین لرزه به حدی بود که در بیشتر شهرهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و حتی کشورهای همسایه احساس شد و موجب وحشت مردم شده و هم اکنون بیشتر مردم مناطق زلزله زده خوی در خیابان های به سر می برند.

بر اساس گزارش های اولیه مردمی به دلیل بزرگی این زمین لرزه میزان تخریب و خسارات مالی بالا بوده و باعث تخریب کامل برخی از روستاهای این شهرستان شده است.

هم اکنون در سطح شهر خوی نیز مردم وحشت‌زده در خیابان‌ها به سر میبرند و ساختمان های متعددی تخریب شده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر، روز چهارشنبه همچنین ۲۸ دی منطقه فیرورق در غرب شهرستان خوی را لرزاند که موجب بروز خسارت‌های زیادی در شهر فیرورق و ۱۵ روستای این منطقه شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت:به دلیل شدت و بزرگی ۵.۹ ریشتری زلزله در خوی آمار مصدومان بالاست و تاکنون گزارشی فوتی نداشتیم.

از ساعاتی پیش بارش برف در مناطق زلزله‌زده آغاز شده است / احتمالا تعداد مصدومان زلزله قابل توجه خواهد بود

امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اکنون تمام نیروهای امدادی به حالت آماده باش درآمده اند و همه بیمارستان های شهرستان های معین خوی با دستور استاندار آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و چایپاره در حالت آماده باش هستند.

وی ادامه داد: همچنین بیمارستان های استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان آماده باش هستند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: پس از وقوع زلزله، بلافاصله تیم های ارزیاب به خوی اعزام شدند و تیم های خدمات رسان هم در حال امدادرسانی هستند.

جعفری اظهار کرد: بارش نزولات آسمانی هم در خوی شروع شده ولی از مردم می خواهیم که خونسردی خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه برق بخشی از مناطق در خوی قطع است، گفت: دما هوای شهرستان خوی پایین است و بارش برف از دو ساعت پیش آغاز شده، احتمالاً تعداد مصدومان زلزله زیاد خواهد بود.

مصدومان زلزله افزایش یافت؛ ۴۴۷ نفر تا ساعت یک بامداد

صادق محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر آخرین شمار مصدومان زلزله را تا ساعت یک بامداد یکشنبه، نهم بهمن ماه ۴۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: عمده این افراد به دلیل ترس یا در حین فرار از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند. از این تعداد ۴۴۰ نفر در شهرستان خوی و هفت تن در شهرستان سلماس دچار مصدومیت شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۱ روستا از سوی تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فوتی‌های زلزله به ۳ تن رسید

روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشورمان در اعلام تازه‌ترین آمار فوتی‌های زلزله خوی به نقل از مرکز EOC اورژانس کشور از افزایش شمار جانباختگان به سه تن خبر داد.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما