شناسهٔ خبر: 58302958 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

از متن تا حاشیه کنکور سراسری 1402؛ اعلام نتایج اولیه کنکور تا نیمه اسفند/سازمان سنجش: ادعای «فروش سؤالات» صحت ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- نوبت اول کنکور ۱۴۰۲،از ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی آغاز شد.

به گزارش شفقنا، کنکور سراسری از سالهای آغازین برگزاری همواره در تابستان برگزار می‌شد تا داوطلبان پس از رقابت با یکدیگر، از مهرماه سال جدید و همزمان با آغاز سال تحصیلی روی صندلی‌های دانشگاه‌ها قرار بگیرند. امسال بخاطر تغییرات بسیار زیاد، برای نخستین بار کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود.نخستین نوبت از آزمون ورود به دانشگاه‌ها در روزهای پنج‌شنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دی و دومین مرحله در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال آتی برگزار می‌شود.

نخستین گروهی که نشستن بر روی صندلی‌های آزمون نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ را تجربه می‌کنند، داوطلبان گروه علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ شرکت کننده هستند که بیشترین تعداد داوطلب را در بین سایر گروه‌های آزمایشی کنکور امسال به خود اختصاص داده‌اند.

داوطلبان گروه زبان‌های خارجی نیز از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه عصر امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه برای ورود به دانشگاه‌ها به رقابت می‌پردازند.

آزمون دو گروه آزمایشی ریاضی‌فنی و علوم‌انسانی نیز ساعت ۸ صبح فردا جمعه ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود و داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز رقابت خود را آغاز می‌کنند.

گروه آزمایشی علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر بیشترین تعداد داوطلب را در کنکور ۱۴۰۲ دارد و ۴۶ درصد داوطلبان را از آن خود کرده است. پس از آن، گروه آزمایشی علوم‌انسانی با ۳۰۹ هزار نفر که معادل ۳۱.۶ درصد داوطلبان است از منظر تعداد داوطلبان در جایگاه دوم قرار دارد.

۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر نیز برای شرکت در کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی‌فنی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند.

تعداد افراد متقاضی شرکت در آزمون هنر ۳۹ هزار نفر است که کمترین تعداد داوطلبان به این گروه آزمایشی تعلق دارد. همچنین ۶ درصد داوطلبان که معادل ۵۹ هزار نفر هستند در آزمون زبان‌های خارجی امسال شرکت می‌کنند.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با شرکت ۹۷۸ هزار و۴۶۰ داوطلب در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود.

آغاز رقابت دو گروه آزمایشی در آخرین روز کنکور ۱۴۰۲

در دومین و آخرین روز برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی “ریاضی‌فنی” و “علوم‌انسانی”از لحظاتی پیش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، دومین و آخرین روز از برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با برگزاری آزمون ۳ گروه آزمایشی برگزار می‌شود و داوطلبان پس از برگزاری کنکور هنر در عصر امروز، باید تا اسفند ماه برای دریافت نتایج اولیه این آزمون منتظر باشند.

تعداد داوطلبان گروه آزمایشی “علوم‌انسانی” ۳۰۹ هزار نفر است که معادل ۳۱.۶ درصد داوطلبان می‌شود. همچنین ۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر نیز برای شرکت در کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی‌فنی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند. تعداد افراد متقاضی شرکت در آزمون هنر ۳۹ هزار نفر است که کمترین تعداد داوطلبان به این گروه آزمایشی تعلق دارد.

نوبت نخست آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها سال ۱۴۰۲، صبح روز گذشته پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه با برگزاری آزمون گروه علوم‌تجربی آغاز شد؛ آزمونی که ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر برای حضور در آن نام‌نویسی کرده بودند. تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر بود که نسبت به سایر گروه‌های آزمایشی، بیشترین متقاضی را دارد.

همچنین آزمون گروه زبان که ۵۹ هزار داوطلب دارد، عصر روز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه برگزار شد.

تاکنون آمار رسمی ز سوی سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر تعداد داوطلبان غایب منتشر نشده اما دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح روز پنج‌شنبه ۲۹ دی ماه در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور در دانشگاه صنعتی شریف، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره استقبال داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی به عنوان اولین شرکت کنندگان نوبت اول کنکور امسال، گفت: معمولا و به طور طبیعی، ۱۰ تا ۲۰ داوطلبان در آزمون‌‎ها شرکت نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد: دونوبته شدن کنکور سبب انتخاب بهتر می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به دونوبته شدن کنکور گفت: از سال جاری، آزمون ورود به دانشگاه‌ها ۲ مرتبه در سال برگزار می‌شود و برگزاری کنکور به این نحو برای تمام داوطلبان بهتر است و سبب انتخاب بهتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، صبح امروز ۳۰ دی ماه در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور در دانشگاه آزاد تهران مرکز در جمع خبرنگاران گفت: آزمون ورود به دانشگاه‌ها یک کار ملی به حساب می‌آید و به همین منظور دانشگاه آزاد، تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌دهد.

طهرانچی در ارتباط با تعداد واحدهای دانشگاه آزاد که محل برگزاری کنکور است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد همواره به هنگام برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در خدمت سازمان سنجش آموزش کشور است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از تعداد واحدهای برگزاری آزمون سراسری در دست نیست، اما ۴۰۰ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد همواره در زمان برگزاری آزمون سراسری در خدمت سازمان سنجش هستند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به انتشار ۳ صفحه از سؤالات آزمون روز گذشته اعلام کرد: تاکنون «ارسال پاسخ تقلب به حوزه‌های امتحانی» در کنکور امسال نداشتیم

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه موضوع ارسال سؤال و دریافت پاسخ آن در فرآیند تقلب آزمون‌ها بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: تاکنون هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق نیفتاده است. این موضوع طی چند روز آینده به واسطه فعال شدن نرم افزارهای تخصصی سازمان سنجش اثبات می‌شود.

دکتر عبدالرسول پور عباس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار سؤالات گروه آزمایشی گروه تجربی در فضای مجازی گفت: روز گذشته ۲۹ دی ماه سه صفحه از دفترچه سؤالات این گروه آزمایشی قبل از پایان آزمون، منتشر شد اما به دلیل اینکه دفترچه‌های سؤالات آزمون سراسری از سیستم خاصی برخوردار هستند. به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و دستگیر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر متخلف از فرصت بیشتری برخوردار بود صفحات بیشتری از دفترچه را منتشر می‌کرد اما به سرعت شناسایی و دستگیر شد، اعلام کرد: متخلف در یکی از حوزه‌های امتحانی استان آذربایجان شرقی حضور داشت.

وی ضمن بیان این مطلب، درباره امنیت حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها گفت: هنگامی که موضوع امنیت آزمون ورود به دانشگاه‌ها مطرح می‌شود منظور این است که سؤالات از حوزه خارج نشود و پاسخی برای داوطلب ارسال نشود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تعداد داوطلبان پایه در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجی گفت: بطور معمول ۱۰ تا ۲۰ درصد داوطلبان در آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها شرکت نمی‌کنند. اما در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از میزان افرادی که در دو آزمون نخست شرکت کرده‌اند ارائه داد.

دکتر پور عباس با بیان اینکه اعلام دقیق تعداد شرکت کنندگان منوط به اعلام آمار داوطلبان حاضر در حوزه‌های شهرستان‌ها است، اظهار کرد: آمار دقیق داوطلبان تا سه روز آینده اعلام می‌شود.

سازمان سنجش: ادعای فروش سؤالات صحت ندارد

با وجودی که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در آخرین نشست خبری پیش از برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ اینترنت را آخرین حلقه امنیت کنکور بیان کرد، ساعتی پس از آغاز فرایند برگزاری کنکور، موضوع امنیت و انتشار سؤالات آزمون گروه تجربی در فضای مجازی خبرساز شد، به طوری که سازمان سنجش ساعتی پس از پایان نوبت صبح کنکور به آن واکنش نشان داده و اعلام کرد ادعای فروش سؤالات صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، موضوع قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ برای بار نخست از سوی دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش مطرح شد که با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی همراه شد. اگرچه واکنش‌ها نسبت به این موضوع زیاد بود اما دکتر محمدعلی‌زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها که که ۱۵ دی ماه برگزار شد؛ درست ۲۴ ساعت پس از اعلام خبر قطع اینترنت از سوی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، اعلام کرد: «قطع اینترنت در حوزه برگزاری کنکور یکی از راه‌حل‌های موجود است و مطمئن هستم که مردم قطع اینترنت را می‌پذیرند، چرا که سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان، مردم با سعه صدر در زمان برگزاری آزمون سراسری با ما همکاری لازم را خواهند داشت. می‌خواهیم با نظارت بیشتر یک محیط امن برای برگزاری کنکور فراهم کنیم تا داوطلبان با نظارت بیشتر در حوزه کنکور، در کمال آرامش و آسایش به رقابت علمی بپردازند.»

اظهار نظر وزیر علوم درباره قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور نوبت اول، محدود به اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها نشد. بلکه صبح امروز نیز وزیر علوم به هنگام بازدید از دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان یکی از حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری گفت: «به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.»

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در دانشگاه صنعتی‌شریف و در جریان بازدید از روند برگزاری کنکور با بیان اینکه اولین آزمون همواره حساس‌ترین آزمون به حساب می‌آید، گفت: در روند برگزاری اولین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ هجمه‌های فراوانی به سازمان سنجش وارد شد و کار از تقلب گذشته بود و برخی به دنبال این بودند که توانمندی ما را زیر سؤال ببرند.

رئیس سازمان سنجش در جمع خبرنگاران مدعی شد که بررسی‌ها حاکی از آن است که متخلفان کنکور هیچ توفیقی پیدا نکرده‌اند تا به اهداف خود برسند. به گفته وی، در روز گذشته، چهارشنبه ۲۸دی ماه توانستیم یک فرد حرفه‌ای که اصطلاحاً «کلیدزن» است، شناسایی کنیم. همچنین یک گروه در گرگان دستگیر شدند که اقدام به فروش تجهیزات می‌کردند. محل پنهان این گروه در شهر گرگان بود اما کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دادند. همچنین ۸۳۷ شبکه که توسط ۵۴ نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سؤال بودند، دستگیر شدند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دوشنبه هفته جاری با حضور در ایسنا، درباره ادعای مطرح شده در برخی کانال‌های فضای مجازی خصوص تقلب و فروش سؤالات کنکور علوم انسانی گفته بود: سؤالات هنوز طراحی نشده و از بانک سؤال خارج نشده است. یک ماه پیش از برگزاری هر آزمون، نهاد امنیتی درباره قرنطینه کردن افراد و سؤالات اقدام می‌کند و با دستگاه‌های خاص محل قرنطینه را بررسی و کنترل می‌کند. قرنطینه هیچ مسیر ورودی و خروجی ندارد و اجازه خروج هیچ وسیله‌ای ممکن نیست. سؤالات نیز در بانک سوالات طراحی می‌شود و سپس انتخاب می‌شود. پس چگونه برخی ادعا می‌کنند سؤالات آزمون از حالا فروخته شده است؟ به فرض محال سؤالات را بسازند چگونه برای آن کلید تعریف می‌کنند؟ در حالی که کلیدهای نامتعارف به سادگی قابل شناسایی هستند.

با تمام این تفاسیر، هنگامی که انتظار می‌رفت ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم‌تجربی در آرامش کامل به رقابت بپردازند؛ با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی با انتشار تصاویری، از انتشار برخی سؤالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سؤالات کنکور را در اختیار دارند و براساس آن پاسخ سؤالات را هم داده‌اند. این موضوع با واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی همراه شد تا جایی که سازمان سنجش آموزش کشور پس از برگزاری نوبت صبح امروز، اطلاعیه‌ای درباره این موضوع منتشر کرد.

دکتر عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان سنجش در این رابطه گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد. آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با موفقیت کامل به پایان رسید. از همراهی و صبوری عموم مردم به ویژه ساکنین اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون تشکر و قدردانی می‌کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه سؤالات این آزمون بلافاصله پس از برگزاری آزمون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، گفت: در برگزاری این آزمون نهادها و دستگاه‌های زیادی از جمله شورای امنیت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی مشارکت داشته و سازمان سنجش آموزش کشور را یاری کردند که لازم است مراتب قدردانی خود را از مسئولان و کارکنان این دستگاه‌ها ابراز نماییم.

رئیس سازمان سنجش در مورد تخلفات صورت گرفته در این آزمون نیز، گفت: ۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند و یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

اعلام نتایج اولیه کنکور تا نیمه اسفند/هماهنگی برای برگزاری کنکور داوطلبان مناطق زلزله زده خوی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره وضعیت داوطلبان کنکوری شهر خوی که روز گذشته زلزله ۵/۴ ریشتری در آن به وقوع پیوست و باعث بروز خساراتی شد، اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم در ارتباط با برگزاری کنکور داوطلبان این شهر انجام شده است. همچنین با توجه به وقوع سیل در برخی بخش‌های استان سیستان و بلوچستان، از استاندار خواسته‌ایم که با استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی، داوطلبان را به نقطه امن منتقل کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس صبح امروز در بازدید از حوزه امتحانی نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبائی، در مورد برگزاری نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: نخستین کنکور زمستانی از صبح امروز در حال برگزاری است و موضوع گرمایش سالن‌های برگزاری آزمون در کانون توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که امروز حدود ۵۵۰ هزار نفر در دو آزمون گروه تجربی و گروه زبان‌های خارجی در دو نوبت صبح و عصر کنکور خود را برگزار می‌کنند، گفت: امیدوارم بتوانیم نتایج اولیه آزمون را تا نیمه نخست اسفندماه اعلام کنیم.

پورعباس یادآور شد: نمراتی که در نیمه اول اسفندماه اعلام می‌شود نمره خام داوطلبان است؛ هنگامی که سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش اعلام شود نمره کل داوطلبان به اطلاع آنها می‌رسد. نمره کل داوطلبان، نمره تراز شده است که شامل ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد نمره کنکور داوطلب است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد، اغلب داوطلبان به صورت آزمایشی در آزمون نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده‌اند که این موضوع برای ارزیابی وضعیت فرد قلمداد می‌شود. سازمان سنجش از داوطلبان می‌خواهد که هر دو نوبت آزمون را جدی بگیرند چرا که این احتمال وجود دارد که داوطلبان بخواهند در نوبت اول به نتیجه خوب دست یابند.

وی درباره امنیت برگزاری نوبت اول آزمون سال ۱۴۰۲ گفت: همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای برگزاری کنکور به پای کار آمده‌اند سه شبکه بزرگ عمده در ارتباط با مساله تقلب در کنکور کشف شدند. سازمان سنجش کشور برای نخستین بار طی همکاری با پلیس فتا، وزارت اطلاعات، ضابطین قضایی و قضات کشیک موفق به کشف یک شبکه تقلب در شهر گرگان شد و یکی دیگر از این شبکه‌های بزرگ تقلب در یکی از شهرستان‌های کشور کشف شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره شبکه‌های کشف شده در تهران توضیح داد: در جریان رصد پلیس فتا ۸۳۷ شبکه اینترنتی مجرمانه کشف شدند که ۵۴ نفر متهمان عضو این سایت‌ها از شهرهای اقماری استان تهران بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شبکه‌ها پوشش کشوری داشتند و محل استقرار آنها در شهرهایی مثل گرگان و تهران بود.

پورعباس اضافه کرد: دستگاه‌های زیادی از این افراد کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به این‌که سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور ۴۰ درصد تاثیر مستقیم دارد، ادامه داد: برخی از داوطلبانی که از سوابق تحصیلی برخوردار بودند در دی‌ماه فرصت داشتند که برای ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند اما اگر داوطلبان از سوابق تحصیلی برخوردار نیستند باید در بازار برای خود سابقه ایجاد کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: اغلب داوطلبان به صورت آزمایشی در این آزمون شرکت می‌کنند و تمرکز خود را روی آزمون تیرماه سال آینده می‌گذارند. تمام افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند می‌توانند در آزمون تیرماه شرکت کنند.

نگاهی به آمار تعداد شرکت کنندگان در کنکور ریاضی و انسانی

آزمون سراسری امروز در گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی ادامه می‌یابد اما نگاهی به آمار تعداد شرکت کنندگان این دو گروه جالب توجه است.

به گزارش شفقنا از فارس، نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از صبح روز گذشته پنج شنبه ۲۹ دی ماه با رقابت داوطلبان در گروه علوم تجربی آغاز شد و بعدازظهر روز گذشته نیز داوطلبان در گروه زبان‌های خارجی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

صبح امروز روز دوم آزمون با رقابت داوطلبان در گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی آغاز شد.

اما نگاهی به آمار تعداد شرکت کنندگان این دو گروه جالب توجه است.

با توجه به این آمار تعداد داوطلبان گروه علوم ریاضی سوال برانگیز می‌شود، وقتی تعداد شرکت کنندگان در علوم انسانی از دو برابر تعداد شرکت کنندگان در علوم ریاضی نیز بالاتر است.

این مسأله نشان دهنده خیز علوم انسانی در سال‌های اخیر و ادامه انزوای علوم ریاضی است.

علوم تجربی هم که سال‌هاست جذاب‌ترین رشته برای انتخاب داوطلبان کنکور به شمار می‌رود.

در کنکور ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر ثبت نام کردند، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، ۳۸.۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن گروه‌های علوم انسانی، زبان های خارجی، هنر و ریاضی قرار دارند.
آزمون سال ۱۴۰۱ از نظر تعداد نفرات واقعی، نسبت به سال قبل چیزی حدود ۶۳ هزار نفر افزایش تعداد داوطلب داشت که عمده این میزان افزایش در گروه علوم انسانی ۴۲ هزار و ۱۸ نفر بود.

در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ نیز تعداد یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت نام کردند، در آزمون گروه آزمایشی هنر تعداد ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی تعداد ۵۹۴ هزار ۲۵۹ داوطلب و در آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب شرکت کردند.

نظر شما