شناسهٔ خبر: 5821475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایده ای جدید از یک کارگردان ایرانی

تهران-ایرنا- نمایش پرفورمنس ( اجرای متکی بر حرکت بازیگر و موسیقی) به کارگردانی امیر صادقی کنجانی، با شیوه ثبت شده این هنرمند ایرانی در دانشگاه والت دیزنی به صحنه می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار تئاتر ایرنا، در این پرفورمنس که علاوه بر کارگردانی، کار ایده پردازی و اجرا گردانی آن نیز برعهده امیر صادقی کنجانی است، بازیگرانی چون سحر دولت شاهی، حسن پورشیرازی، محسن رستگار و الهه بخشی نیز حضور دارند.

پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» در گالری محسن به صحنه می رود و محصول همکاری هنرمندان ایرانی با همکاری دانشگاه والت دیزنی و گالری محسن است که از بخش های نمایشی و اجرای موسیقی توسط گروه زهی و چند تک نواز (سولیست) تشکیل شده است.

کنجانی درمورد این اجرا، با بیان آنکه پس از سه سال تحقیق و تجربه برای تولید این اثر به سراغ هنر معماری رفتیم و عزیمت یک تفکر به تفکری دیگر پایه و متن اثر قرار گرفت؛ گفته است: هنر معماری در لحظه لحظه این اجرا مورد توجه قرار گرفته است و در واقع حتی موسیقی ِ اثر از معماری اصوات شکل می گیرد. اجرای این اثر در حقیقت پرفورمنسی است که سعی دارد تا از پایانه های عصبی و حسی چندگانه انسان به صورتی متفاوت استفاده کند. در واقع شما از طریق دیدن می شنوید و از طریق شنیدن تجسم خواهید کرد.

وی به اهمیت و نقش پررنگ «دیوار ششم» در این پرفورمنس اشاره کرده است.

دیوار ششم دیوار جدیدی است که در هنر پرفورمنس توسط خود کنجانی در دانشگاه والت دیزنی مطرح و ثبت شده است. به این ترتیب که در تعاریف هنر اجرا، دیوار چهارم بین مخاطب و اجرا کننده است که سال ها پیش مطرح و تلاش های زیادی جهت شکسته شدن آن انجام شد و دیوار پنجم بین اجرا کننده و منتقدین است.

کنجانی در این رابطه نیز گفته است: دیوار ششم به سایه ها و نبود انطباق صدا با منبع آن توجه دارد. در واقع گاهی سایه صدا مهمتر از خود منبع آن خواهد بود و یا صدای واقعی بازیگر- اجراکننده، سایه صدای شنیده شده خواهد شد که در این پرفورمنس به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شده است.

امیر صادقی کنجانی، پیانیست، آهنگساز و ایده پرداز، فارغ التحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر از کنسرواتوار ترینیتی لندن در زمینه موسیقی معاصر است. وی تا به حال دو آلبوم با عنوان «اشعار ژاک پرور» (با صدای احمد شاملو) و «استعاره ای تا ابدیت» منتشر کرده و به عنوان آهنگساز برگزیده در بیست و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر برای ساخت راپسودی ایرانی انتخاب شده است.

کنجانی پیشتر نیز پرفورمنس ذهن شیشه ای با بازی پگاه آهنگرانی و ستاره پسیانی و همراهی هشت نوازنده فلوت را در ایران اجرا کرده بود که این اجرا با استقبال بسیار هنردوستان و منتقدان مواجه شد.

در این اجرا که کار رهبری ارکستر و آهنگسازی آن بر عهده امیر صادقی کنجانی است، نوازندگانی چون یاسمن کیمیاوی (ابوا)، گلنار شعاری (کلارینت)، پندار پارسی (ویلن)، علی آقاجانی (ویلنسل)، دینا کهنی (فرنچ هورن) و آیدا موسوی (ترومپت) به عنوان سولیست و عرشیا والی به عنوان نوازنده پرکاشن و سازهای کوبه ای و پیمان ابوالحسنی، برهان همتی، طناز اسدالله، سهراب ملک زاده، امیرپاشا فاطمی، مهرناز زند رحیمی، غفار بجوی، مجید حاتمی و وحید حاج میری، به عنوان نوازندگان ارکستر زهی حضور خواهند داشت.

فراهنگ**9266**1027

نظر شما