شناسهٔ خبر: 5815925 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سحر دولت‌شاهي در پرفرمنس «خارش»+ عکس

صاحب‌خبر -

پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» به نویسندگي، ایده‌پردازي و اجراگرداني امير صادقي كنجاني و با بازي سحر دولت‌شاهی، حسن پورشیرازی، محسن رستگار و الهه بخشی، در روزهاي 27 و 28 و 29 خردادماه، در پلت‌فرم داربست (گالري محسن) اجرا مي‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، اين اجراي چندوجهي و چندلايه كه با همكاري دانشگاه والت‌ديزني و گالري محسن صورت مي‌پذيرد، شامل طراحي بخش‌هاي نمايشي و اجراي موسيقي توسط گروه زهي و چند تك‌نواز (سوليست) خواهد بود.
رهبر ارکستر و آهنگساز اين پرفورمنس خود امیر صادقي کنجانی است و جمعي از برجسته‌ترين نوازنده‌هاي موسيقي كلاسيك كشورمان، از جمله یاسمن کیمیاوی (ابوا)، گلنار شعاری (کلارینت)، پندار پارسی (ویلن)، علی آقاجانی (ویلنسل)، دینا کهنی (فرنچ هورن) و آیدا موسوی (ترومپت) به عنوان سوليست او را همراهي مي‌كنند.


۶۱
كنجاني در باره اين اجرا مي‌گويد: «پس از سه‌ سال تحقیق و تجربه این بار با معماری آغاز کردیم، و عزیمت یک تفکر به تفکری دیگر پایه و متن اثر قرار گرفت. هنر معماری در لحظه لحظه این اجرا مورد توجه قرار گرفته است و در واقع حتي موسیقی‌ِ اثر از معماری اصوات شکل می‌گیرد. اجرای خارش پرفورمنسی است که سعی‌ دارد تا از پایانه‌های عصبی و حسی چندگانه انسان به‌صورتی‌ متفاوت استفاده کند.در واقع شما از طریق دیدن می‌شنوید و از طریق شنیدن تجسم خواهید کرد.»
او همچنين به اهميت و نقش پررنگ «ديوار ششم» در اين پرفورمنس اشاره مي‌كند. دیوار ششم دیوار جدیدی است که در هنر پرفورمنس توسط خود کنجانی در دانشگاه والت دیزنی مطرح و ثبت شده است. به اين ترتيب كه در تعاريف هنر اجرا، دیوار چهارم دیوار بین مخاطب و اجرا کننده است که سال‌ها پیش مطرح و تلاش‌های زیادی جهت شکسته شدنش انجام شد و دیوار پنجم دیوار بین اجرا کننده و منتقدین است. كنجاني در اين رابطه مي‌گويد: «دیوار ششم به سایه‌ها و عدم انطباق صدا با منبع آن توجه دارد. در واقع گاهی سایه‌ي صدا مهم‌تر از خود منبع آن خواهد بود و یا صدای واقعی‌ بازیگر-اجراكننده «سایه»ی صدای شنیده شده خواهد شد كه در اين پرفورمنس به اين موضوع اهميت زيادي داده شده است.»


امير صادقي كنجاني، پیانیست، آهنگساز و ایده‌پرداز، فارغ‌التحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر از کنسرواتوار ترینیتی لندن در زمینه موسیقی معاصر است. او تا به حال دو آلبوم با عنوان «اشعار ژاک پرور» (با صدای احمد شاملو) و «استعاره‌ای تا ابدیت» منتشر كرده و به‌عنوان آهنگساز برگزیده در بیست‌و‌چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر برای ساخت «راپسودی ایرانی» انتخاب شده است.


۵۱كنجاني بيشتر از هر چيز به‌واسطه خلاقيت و نوآوري‌هايش در موسيقي و اجراي پرفورمنس‌هاي چندوجهي و چندلايه شناخته مي‌شود. او پيشتر نيز پرفورمنس «ذهن شيشه‌اي» با بازي پگاه آهنگراني و ستاره پسياني و همراهي هشت نوازنده فلوت را در ايران اجرا كرده است كه اين اجرا با استقبال بسيار خوب هنردوستان و منتقدان مواجه شد.
از نوآوري‌هاي پربازتاب او مي‌توان به ابداع شیوه جدید رهبری ارکستر به همراه لامپ‌های برقی اشاره كرد. از اين شيوه كه در سال 2010 ميلادي جايزه «لايت ورك فستيوال» لندن را دريافت كرد و ثبت اختراع شد، براي اولين بار در ايران، در پرفورمنس «خارش – هنر مقصود» در گالري محسن استفاده خواهد شد. به اين ترتيب كه نوازنده‌هاي مستقر در محل و سه كوارتت جداگانه به‌صورت مستقيم توسط كنجاني و همزمان توسط لامپ‌هاي برقي رهبري مي‌شوند.
در اين اجرا عرشیا والی، به‌عنوان نوازنده پرکاشن و سازهای کوبه‌ای و پیمان ابوالحسنی، برهان همتی، طناز اسدالله، سهراب ملک زاده، امیر پاشا فاطمی، مهرناز زند رحیمی، غفار بجوی، مجید حاتمی و وحید حاج میری، به‌عنوان نوازندگان اركستر زهي حضور خواهند داشت.


براي تهيه بليت اين برنامه مي‌توانيد به قسمت خريد بليت كنسرت در وبسايت پيشنهاد (www.peeshnahad.com) مراجعه كنيد.

نظر شما