شناسهٔ خبر: 5815845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اظهارات طرف های یمنی از موافقت با آتش بس حکایت دارد

تهران - ایرنا - اظهارات نمایندگان طرف های یمنی شرکت کننده در مذاکرات ژنو، حاکی از توافق آن ها با پیشنهاد برقراری آتش بس در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن می کوشد تا در مذاکرات ژنو دیدگاه طرف های سیاسی درگیر در مناقشه این کشور را به یکدیگر نزدیک کند. هرچند این گروه ها تا کنون از مذاکره مستقیم با یکدیگر امتناع کرده اند.

بحران یمن از چند ماه قبل با سرکوب جریان های مردمی خواستار اصلاحات و احقاق حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی از سوی حکومت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری فراری این کشور آغاز و با تجاوز نظامی کشورهای همپیمان عربستان سعودی در ششم فروردین سال جاری، تشدید شد.

در نتیجه این حملات به خاک یمن، تاکنون هزاران غیرنظامی کشته، زخمی و یا آواره شده اند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل دوشنبه گذشته با فراخواندن طرف های یمنی به برقراری آتش بس، رسما مذاکرات ژنو را آغاز کرد.

غالب المطلق عضو جنبش جدایی طلب یمن جنوبی (حراک) دیروز گفت که آتش بس پیشنهادی به مدت یک ماه ادامه خواهد یافت و در این مدت عربستان سعودی نیز بمباران یمن را متوقف خواهد کرد.

وی پس از دیدار نمایندگان هیات صنعا (نمایندگان جنبش انصارالله) با ولد شیخ احمد گفت: همگی درباره ضرورت برقراری آتش بس موافقیم، اما هنوز بحث درباره جزییات آن ادامه دارد.

این نماینده شورشی یمن افزود: به نظر می رسد همه طرف ها از جمله عربستان در این زمینه آمادگی دارند، اما جزییات مربوط به این توافق هنوز قطعی نشده است.

ولد شیخ احمد نیز در پایان مذاکرات دیروز گفت: نباید اهمیت این مساله را دست کم گرفت. این که حرکت به سوی روند سیاسی آغاز شده، بسیار مهم است .

وی در عین حال یادآور شد که مسیر پیش رو دشواری های زیادی نیز خواهد داشت.

حمزه الحوثی یکی از اعضای هیات انصارالله به خبرگزاری رویترز گفت: اعتقاد ما بر این است که مشورت های جامعی که در حال انجام است، به درک اساس لازم برای آغاز گفت و گویی سیاسی منتهی خواهد شد.

در همین حال، عبدالمالک الحوثی رهبر جنبش مقاومت مردمی انصارالله در سخنرانی تلویزیونی درباره کارشکنی های عربستان در روند یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران یمن، هشدار داد.

وی تجاوزهای رژیم سعودی را مانعی مهم بر سر راه رسیدن به برون رفت سیاسی از بحران یمن دانست.

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) دیروز اعلام کرد که در نتیجه حملات ائتلاف تحت سرکردگی عربستان به شهر تعز، یک کودک و چهار زن عضو یک خانواده کشته شدند. بر اساس این گزارش، حملات دیروز یک مدرسه دخترانه در مرکز این شهر را هدف قرار داد.

بر اساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز حملات هوایی عربستان به یمن تاکنون بیش از دو هزار و 600 یمنی کشته شده اند.

سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که از میان کشته شدگان تجاوز هوایی ائتلاف عربستان دست کم یک هزار و 412 نفر غیرنظامی و از این تعداد 210 نفر زن هستند.

رابرت ماردینی مدیر منطقه ای صلیب سرخ جهانی نتیجه حملات عربستان و هم پیمانانش به یمن را طی بیش از هشتاد روز گذشته، هرج و مرج، کشتار و نابودی توصیف کرد.

خاورم**9156**1651

نظر شما