شناسهٔ خبر: 5811216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از نگاه رسانه های لبنانی

اجلاس یمن در ژنو، ادامه جنگ در میدان سیاست

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی السفیر نوشت:طرف های یمنی برای مشورت و گفت وگو به ژنو نیامده اند بلکه آمده اند تا جنگ جاری را در میدان سیاست که سخت تر و خشن تر از آن نیست، تکمیل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزنامه لبنانی افزود: هیات اعزامی از ریاض فقط خواستار اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل است و آن را منفذی برای خروج از بحران می داند و هیات اعزامی از صنعا که با عبور از میان بمب های سیاسی کارگذاشته شده سعودی ها خود را به سلامت به ژنو رساند اصلا با وجود دو هیات و دو میز مذاکره مخالف است.

السفیر با بیان اینکه سرنوشت اجلاس ژنو در هاله ابهام قرار دارد، نوشت که حمزه الحوثی عضو هیات جنبش انصارالله به این روزنامه گفته است: اجلاس ژنو شروع کار است و ادامه خواهد داشت.

قطعنامه 2216 مشروعیت دولت غیرقانونی یمن تشکیل شده در ریاض را مشروع و از ارتش یمن و نیروهای انصارالله خواسته است تا از شهرها خارج شوند.

السفیر خاطرنشان کرد که بعداز شکست تجاوز سعودی ها علیه یمن و بروز ناتوانی نظامی ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود و مزدوران مورد حمایت آنها به ویژه تروریست های تکفیری، تنها برگ برنده هیات اعزامی ریاض همین قطعنامه است اما هیات صنعا که متکی بر قهرمانان و پیروزی های میدانی است برای باطل کردن این گونه قطعنامه ها و ناکام گذاشتن دسیسه ها و توطئه های سعودی تلاش می کند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: اجلاس ویژه یمن در ژنو همراه با هرج و مرج قبل از شروع آن بوده و سازمان ملل متحد را در یک تنگنای جدی قرار داده است.

اکنون هیچ نتیجه ای را نمی توان پیش بینی کرد و گفت که سرانجام مذاکرات و رایزنی ها حتی به آتش بس یک ماهه در ماه رمضان هم ختم می شود و یا نه.

حمزه الحوثی خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد راه حلی سیاسی و بازگرداندن قطار مذاکرات یمنی به ریل خود است تا ارکان و قوای سیاسی یمن دور یک میز بنشینند و در باره مسائل یمن با هدف حل آنها گفت وگو کنند.

السفیر به نقل از یک منبع نزدیک به هیات صنعا نوشت که هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و اختلافات وهمچنین رایزنی ها ادامه دارد.

این روزنامه لبنانی به آتش بس در ماه رمضان اشاره کرد و به نقل از علی العماد عضو دفتر سیاسی انصارالله تاکید کرد: آتش بس حق قانونی مردم یمن است اما سعودی های متجاوز باید به تجاوز خود پایان دهند.

السفیر به نقل از یکی از اعضای هیات صنعا خاطرنشان کرد: ما عبدربه منصور هادی را به عنوان رییس جمهور می پذیریم مشروط به اینکه اعتراف کند سعودی ها به یمن تجاوز کرده اند.

السفیر به نقل از اعضای هیات شرکت کننده صنعا در اجلاس ژنو تاکید کرد که سعودی ها همچنان برای کسب یک موفقیت هر چند کوچک دست و پا می زنند اما باید بدانند که هرگز به این آرزوی خود نخواهند رسید.



** مذاکراتی بدون چشم انداز

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم با اشاره به اینکه مذاکرات یمنی ها در ژنو با توجه به کارشکنی های سعودی ها و هیات اعزامی از ریاض بدون چشم اندازی روشن است ، نوشت که شاید آتش بس ماه رمضان تنها خروجی این مذاکرات باشد.

الاخبار هم با تایید به هرج و مرج در مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد که هیات اعزامی از صنعا که با عبور از یک میدان مین سیاسی سعودی وارد ژنو شد، هیات اعزامی از ریاض را « طرف سیاسی» خود نمی داند زیرا نامش در فهرست منتشره سازمان ملل قرار ندارد.

الاخبار هم به نقل از حمزه الحوثی خاطرنشان کرد که هدف گفت وگوها احیای روند سیاسی در یمن است و ما فقط به دعوت سازمان ملل به ژنو آمده ایم.

وی تاکید کرد: روند سیاسی و گفت وگوی بین یمنی ها در حال به نتیجه رسیدن بود که سعودی ها با تجاوز خود علیه یمن اجازه ندادند یمنی ها به یک راه حل سیاسی و توافق برسند.

یک عضو دیگر هیات صنعا تاکید کرد که بیشتر طرف ها بر ضرورت برقراری آتش بس و پایان جنگ و از سرگیری مذاکرات و روند سیاسی اتفاق نظر دارند.

الاخبار نوشت : در حالیکه هیات اعزامی از صنعا معتقد است سعودی ها باید به تجاوز خود علیه یمن پایان دهند ، عادل جبیر وزیر خارجه آل سعود دیروز در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده مدعی شد که تصمیم در برقراری آتش بس در اختیار حوثی ها است.

النهار دیگر روزنامه لبنانی هم با نگاه نه چندان خوشبینانه نوشت که هیات صنعا با آتش بس در ماه رمضان موافقت کرده است اما هیات اعزامی از ریاض برای آن شرط گذاشته و گفته است که نیروهای ارتش و انصارالله باید از عدن و تعز خارج شوند.

این روزنامه لبنانی افزود: هیات اعزامی از صنعا با این درخواست مخالفت و تاکید کرده است که با خارج شدن ارتش و نیروهای انصارالله ، تعز و عدن توسط گروه تروریستی تکفیری القاعده اشغال خواهد شد.

النهار با بیان اینکه روسیه و آمریکا هم تلاش هایی را در ژنو شروع کرده اند، نوشت: نماینده دبیرکل سازمان ملل با پیتر مولریان نماینده دایم آمریکا نزد سازمان ملل در ژنو ملاقات کرده است.

منابعی در سفارت روسیه هم گفته اند که الکسی بورودافکین نماینده دایم این کشور نزد سازمان ملل در ژنو به ولد الشیخ احمد گفته است که اولویت های مسکو برقراری آتش بس، ورود کمک های انسان دوستانه به یمن و سپس شروع گفت وگوهای سیاسی بین یمنی ها برای تشکیل دولت جدید است.

النهار افزود: منابعی در سفارت آمریکا اعلام کرده اند که مولریان قصد دارد با همه طرف های یمنی حاضر در ژنو با هدف کمک به روند عملیات صلح دیدار و گفت وگو کند.

دیگر روزنامه های لبنانی مانند البناء ، الجمهوریه ، المستقبل ، اللوء و الدیار هم با توجه به گرایش سیاسی و سیاست های خود اجلاس یمن در ژنو را مورد بررسی قرار داده اند.

خاورم ** 1324

نظر شما