شناسهٔ خبر: 58158292 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

ماجرای جوکر باردار چیست؟

عجب دلقکی!

صاحب‌خبر -

اشتباه نکنید، تیتر را درست خواندید! دی‌سی در کمیک‌های خود از یک جوکر باردار پرده برداشته است. اما دقیقاً ماجرا چیست؟ چطور شاهزاده جرم و جنایت گاتهام آبستن شده است؟ و یک جوکر باردار در دنیای کمیک‌های دی‌سی چه نقشی دارد؟ در این مقاله نگاهی به ماجرای جوکر آبستن و بازخوردهای حول محور آن می‌پردازیم.

جوکر چگونه باردار شد؟

جوکر ظاهراً باردار در شماره ۴ کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جوکر ظاهراً باردار در شماره ۴ کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جوکر ظاهراً باردار در شماره ۴ کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)

به سراغ اصل مطلب برویم. ماجرای باردار شدن جوکر چیست؟ ابتدا باید گفت که این ماجرا مربوط به شماره ۴ کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing است. منتهی نه به عنوان داستان اصلی کمیک، بلکه به عنوان یک بک آپ فیچر (Back-Up Feature) که در انتهای کمیک قرار دارد.

بک آپ فیچرها، داستان‌های کوتاهی هستند که در انتهای برخی کمیک‌ها جای می‌گیرند و معمولاً ماجرایی از شخصیت‌های درجه چندم را روایت می‌کنند. هر چند در برخی موارد مثل همین داستان، شخصیت‌های مهم‌تر نیز در مرکزیت این روایت‌ها قرار می‌گیرند.

سری The Joker: The Man Who Stopped Laughing نیز یکی از سری کمیک‌های جدیدی‌ست که در انتهای خود بک آپ فیچرها را جا داده است. بک آپ فیچرهای The Joker: The Man Who Stopped Laughing درون مایه کمدی دارند و ظاهراً در جهان اصلی دی‌سی روی نمی‌دهند.

شماره ۴ کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing شامل یک بک آپ فیچر با نام Knocked Upside Down! است که این اتفاق عجیب را روایت می‌کند. پس از یکی از شرارت‌های جوکر، زاتانا جلوی او را می‌گیرد. دلقک دیوانه گاتهام در حالی که سر و ته از یک طناب آویزان است با چرب زبانی قصد دارد دل زاتانای ساحره را به دست آورد اما در نهایت فقط به زمین سقوط می‌کند، کلی گِل می‌بلعد و طلسم می‌شود.

فردای این ماجرا، وقتی جوکر از خواب برمی‌خیزد، دستیارانش متوجه شکم برآمده او می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که او باردار است. دکتر فسفروس (Doctor Phosphorus) برای معاینه شاهزاده دلقکی جنایت گاتهام سر می‌رسد و حتی او نیز متوجه نمی‌شود چنین چیزی ممکن است.

در همان لحظه جوکر دچار حالت تهوع می‌شود و چیزی که از دهانش بیرون می‌آید همان گلی است که بلعیده بود! البته این گل جاندار است و شبیه به کلی‌فیس رفتار می‌کند. به دستور دلقک دیوانه، زیر دستانش مشغول به شکار این تکه گل می‌شوند ولی در نهایت این تکه گل خودش را شبیه به یک جوکر جوان می‌کند تا شاهزاده جنایت او را به عنوان فرزندش قبول کند.

هدف از جوکر آبستن چه بود؟

گِلی که تبدیل به جوکر کوچک شد! (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) گِلی که تبدیل به جوکر کوچک شد! (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) گِلی که تبدیل به جوکر کوچک شد! (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)

همان طور که در بخش «جوکر چگونه باردار شد؟» شد خواندید، دلقک دیوانه گاتهام عملاً آبستن نبود. کل ماجرای جوکر باردار شامل استفاده از جادو و طراحی دو پنل می‌شود. از آن جایی هم که ظاهراً این داستان‌های کوتاه به جهان اصلی دی‌سی تعلق ندارند، پس این ماجرا احتمالاً تأثیری روی جوکر اصلی دی‌سی نخواهد گذاشت.

با این وجود همین داستان کوتاه به عنوان یک بک آپ فیچر توانست توجه‌ها را به سمت سری کمیک The Joker: The Man Who Stopped Laughing معطوف کند؛ یک سری کمیک که تا به حال نتوانسته نظر مثبت مخاطبان را جلب کند و شماره به شماره ضعیف‌تر می‌شود. نمی‌توان با قاطعیت گفت که انگیزه اولیه انتشارات دی‌سی از به تصویر کشیدن جوکر آبستن جلب توجه بوده یا نه اما گمان نمی‌کنم انتشاراتی به بزرگی دی‌سی چنین شرایطی سبک و سنگین نشده باشد.

هر چند به طور کلی جوکر باردار بار طنز خود را دارد و به عنوان یک داستان کوتاه چند صفحه‌ای، می‌تواند روی چهره برخی خنده بنشاند.

بازخوردهای ضد و نقیض درباره جوکر باردار

طبیعتاً وقتی اتفاقی مثل باردار شدن جوکر می‌افتد، طرفداران کمیک‌ها که احتمالاً از هر مدیوم دیگر بیش‌تر درباره شخصیت‌ها گفت و گو می‌کنند، شروع به بحث با یکدیگر می‌کنند.

برخی از طرفداران اعتقاد دارند که چنین چیزی خیلی هم عجیب و غریب نیست. آن‌ها از دوره‌های گذشته کمیک‌ها نمونه‌هایی را به نمایش درمی‌آورند که شاید داستان‌هایشان از جوکر آبستن نیز حیرت‌انگیزتر به نظر بیایند. البته باید گفت که حتماً یک دلیل وجود دارد این دست داستان‌ها مربوط به سال‌های دور هستند و در دنیای مدرن کمیک‌ها توجه چندانی به این ماجرها نمی‌شود.

مخاطبان دیگری هم هستند که اعتقاد دارند حساسیت روی آبستن شدن جوکر بی‌دلیل بالا رفته است. همان طور که در بخش‌های پیشین خواندید، شاهزاده جرم و جنایت گاتهام واقعاً باردار نبود و همه چیز حول محور جادو و کمدی می‌چرخد. در واقع این دست از مخاطبان باور دارند که حساسیت روی جوکر آبستن به خاطر عدم اطلاع از محتوای داستان Knocked Upside Down! و تأثیر رسانه‌ها روی مخاطبان است.

دسته دیگری نیز هستند که معتقدند چنین تصویرسازی‌هایی نباید در قالب چنین کمیک‌هایی انجام شود. آن‌ها باور دارند که مخاطب این دست کمیک‌های ابرقهرمانی عمدتاً افراد کم سن و سال هستند و به تصویر کشیده شدن باردار شدن شخصیتی مثل جوکر مناسب این قشر نیست.

در نهایت نیز افرادی هستند که باور دارند این حرکت دی‌سی فقط یک کاربرد تبلیغاتی و استفاده از بحث‌های اجتماعی روز دنیا برای جلب توجه است. دی‌سی با استفاده از این تصویرسازی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند بدون این که محتوای درخوری به مخاطبان عرضه کرده باشد. به این شکل، دی‌سی با یک بحث بی‌محتوا خود را سر زبان‌ها می‌اندازد.

به مطالعه در مورد جوکر و دیگر دشمنان بتمن ادامه دهید

برچسب‌ها:

نظر شما