شناسهٔ خبر: 54647440 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

اساتید بتمن چه کسانی بودند؟

راهنمایان راه شوالیه تاریکی / DC Comics

صاحب‌خبر -

همه ماجرای آن شب در کوچه جنایت را از بر هستند: زورو، میان‌بر، زورگیر، مروارید‌ها، تراژدی و پیمان بستن. این صحنه‌ای که بروس وین جوان را به طور اجتناب ناپذیری به سمت هویت بتمن سوق داد بخشی ماندگار از کمیک‌های دی‌سی است. اما سال‌های پس از آن شب که طی آن‌ها تبدیلِ یک بچه ضربه خورده به بزرگ‌ترین قهرمان گاتهام اتفاق افتاد، هنوز هم یک راز جالب باقی مانده‌اند.

بروس وین چطور جایگاه بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا را به دست آورد؟ یا چگونه به یکی از برترین مبارزان جهان تبدیل شد؟ یا یک مخترع، یک شیمی‌دان، یک بازیگر و متخصص هنر گریز؟ به طور کلی، او از چه طریقی تمام این مهارت‌های شگفت انگیز را به دست آورد؟

داستان‌ها و کمیک‌های زیادی وجود دارند که روی این بخش از زندگی بروس وین تمرکز کرده‌اند. با کند و کاو درون این روایت‌ها، می‌توان برخی از اساتید مهم و شناخته شده بتمن را پیدا کرد. حالا هم در ادامه به سراغ شخصیت‌هایی می‌رویم که به بروس وین در تبدیل شدن به شوالیه تاریکی کمک کرده‌اند.

کاراگاهان

ملاقات بروس وین جوان با هاروی هریس در شماره ۱ کمیک The Untold Legend of the Batman (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید) ملاقات بروس وین جوان با هاروی هریس در شماره ۱ کمیک The Untold Legend of the Batman (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید) ملاقات بروس وین جوان با هاروی هریس در شماره ۱ کمیک The Untold Legend of the Batman (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

جای تعجب ندارد که اولین الهام‌بخش بروس در هنر استنتاج سر آرتور کانن دویل بود؛ نویسنده داستان‌های شرلوک هولمز. بروس وین در دوران کودکی جزو پر و پا قرص‌ترین طرفداران شرلوک هولمز بود. او هر رازی را پیش از مشخص شدن حل می‌کرد.

اما اگر به سراغ کاراگاهانی برویم که شخصاً بروس وین را آموزش دادند، باید از هاروی هریس (Harvey Harris) آغاز کنیم. آن طور که برای اولین بار در شماره ۲۲۶ کمیک Detective Comics در سال ۱۹۵۵ روایت و سپس در سری The Untold Legend of the Batman دوباره به آن اشاره شد، بروس وین جوان ابتدا یک لباس رنگارنگِ قرمز و زرد به تن کرده بود تا دنبال هاروی هریس بیفتد و از یکی از برترین کاراگاه‌های کشور یاد بگیرد. هریس نقش استاد بروس جوان را با اشتیاق قبول کرد و حتی اولین نام مستعارش را به او داد: «رابین».

یکی دیگر از اساتید اولیه بتمن یک کاراگاه خصوصی به نام دن مالوری (Dan Mallory) بود که در سال ۱۹۹۶ و شماره ۶ کمیک The Batman Chronicles دیده شد. بروس وین جوان با هویت فرانک دیکسون (Frank Dixon) زیر دست مالوری کار کرد تا فنون کار را یاد بگیرد.

همچنین باید به یاد داشت که بروس به طور مستقل اجرای قانون را مطالعه کرد. او حتی برای شش هفته به برنامه آموزش اف‌بی‌آی پیوست ولی در نهایت از آن برنامه جدا شد.

یک کاراگاه که بروس هیچوقت فرصت یادگیری از او را پیدا نکرد کاساندر ویکلیف بیکر (Cassander Wycliffe Baker) نام داشت. او یک شخصیت هولمزی بود که در سال ۲۰۲۰ و شماره ۹۴ کمیک Batman معرفی شد اما قبول نکرد تا بروس وین را به عنوان یک شاگرد قبول کند. کاساندر به جایش یک درس مهم‌تر به بروس وین یاد داد که او شدیداً به آن نیاز داشت: چه کاری انجام دهی وقت تمام ثروت، منابع و تعهدت تو را به هدف نرساندند.

ردیاب‌ها

هنری دوکارد در کمیک Batman: Blind Justice (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید) هنری دوکارد در کمیک Batman: Blind Justice (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید) هنری دوکارد در کمیک Batman: Blind Justice (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

با این که اخیراً به آن اشاره نمی‌شود اما یکی از القاب بتمن در کنار «شوالیه شنل‌پوش» و «شوالیه تاریکی»، «شکارچی نقاب‌دار انسان» بود. همان طور که اهالی آرکهام از آن به خوبی خبر دارند، هیچ شخصی از دست بتمن نمی‌تواند فرار کند.

در طی دوران آموزش بروس، چندین شخصیت کلیدی بودند که به او مهارت‌های لازم برای پیدا کردن اهدافش را یاد دادند. بدنام‌ترین آن‌ها هنری دوکارد (Henri Ducard) نام داشت. این اسم را احتمالاً به خاطر فیلم Batman Begins به یاد داشته باشید.

در کمیک‌ها، هنری دوکارد اولین بار در داستانی به مناسب پنجاهمین سالگرد معرفی بتمن با نام Blind Justice معرفی شد. او یک ردیاب پر متقاضی در دنیا بود. بروس وین جوان در ابتدا با دوکارد در فرانسه ملاقات کرد. بروس در نهایت وقتی متوجه شد اخلاقیاتشان چقدر با هم فرق دارد از دوکارد جدا شد.

اما هنری دوکارد تنها شخصیت مرموزی نبود که بروس وین در جستجوی هنر جستجو به او رسید. در شماره ۷۳۴ کمیک Detective Comics، مخاطبان می‌بینند که بروس وین توسط یک آدمکش مشهور با نام دیوید کین (David Cain) هم آموزش دیده است. دیوید کین بیش‌تر به عنوان پدر یکی از بتگرل‌ها، کاساندرا کین (Cassandra Cain)، شناخته می‌شود.

آن طور که دنی اونیل (Denny O’Neil) روایت کرده، آخرین فردی که بروس پیش از بازگشت به گاتهام توسط او آموزش دیده نیز یک ردیاب بود. در شماره ۱ کمیک Batman: Legends of the Dark Knight، یک بروس تقریباً آماده را می‌بینیم که در کوه‌های آلاسکا قرار دارد و به دنبال یک هدف با هویت یک جایزه بگیر به نام ویلی داگت (Willy Doggett) است.

ویلی در این تعقیب و گریز از بین می‌رود اما بروس توسط یک قبلیه اینوئیت از سقوط نجات پیدا می‌کند. این جا است که او از افسانه یک خفاش مطلع می‌شود؛ یک دوره آموزشی در هدف و نمادگرایی که احتمالاً اساسی‌ترین درس بروس باشد.

رزمی کارها

گوست میکر از اساتید بتمن نبود اما در مسیر آموزش او بسیار کمک کرد گوست میکر از اساتید بتمن نبود اما در مسیر آموزش او بسیار کمک کرد

تلاش بتمن برای یافتن اساتید در جهت ماهر شدن در هنرهای رزمی از همه خاص‌تر است. خط داستانی Blind Justice در مورد یک استاد چینی با نام چو چین لی (Chu Chin Li) و همچنین یک استاد ژاپنی با نام سونتومو (Tsunetomo) خبر می‌دهد.

آن طور که در شماره ۳۱ کمیک Robin مخشص شد، بروس وین به لطف وایدکت (Wildcat) بوکس را یاد گرفت. ریچارد دراگون (Richard Dragon) کسی بود که بروس وین در سری Richard Dragon، رمان DC Universe: Helltown و فیلم انیمیشنی Batman: Soul of the Dragon در کنار او و تحت نظر او سنسی (O-Sensei) آموزش دیده است.

شماره ۰ کمیک Detective Comics در سال ۲۰۱۲ بروس وین را در حال به تصویر می‌کشد که تحت آموزش شیهان ماتسودا (Shihan Matsuda) کنترل کامل بدنش را به دست می‌آورد. در شماره ۵۲ و ۵۳ کمیک Batman: Legends of the Dark Knight نشان داده می‌شود که بروس شروع به یادگیری رازهای هر دو سمت روشنایی و تاریکی تائو می‌کند. البته با وجود چیزهای زیادی که فرا می‌گیرد اما او هیچگاه در هیچکدام از جنبه‌های این فلسفه و مهارت‌های مربوط به آن‌ها استاد نمی‌شود.

همچنین باید گفت که بروس به بسیاری از سازمان‌های هنرهای رزمی به صورت مخفیانه نفوذ کرده تا رازهای آن‌ها را یاد بگیرد.

در تریلوژی شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، بروس وین با لیگ قاتلان (یا آن طور که در فیلم بیان شد، سایه‌ها) آموزش می‌بیند. اما این اتفاق در دنیای کمیک‌ها جزوی از آموزش‌های او نبود. البته بروس با استادی با نام کیریگی (Kirigi) تمرین کرده که بعدها متوجه می‌شود او یکی از آموزش دهندگان لیگ قاتلان بوده و توسط رأس الغول (Ra’s al Ghul) هم استخدام شده است.

اما شاید تأثیرگذارترین فرد در یادگیری هنرهای رزمی بروس وین کسی است که به تازگی به مخاطبان معرفی شد. او هیچگاه کسی نبود که بروس وین به عنوان استاد در نظر بگیرد، بلکه یک رقیب همیشگی بود که مسیر یادگیری بی‌نقص هنرهای رزمی را پیش گرفته بود. این جوان که حالا با نام مستعار گوست میکر (Ghost-Maker) شناخته می‌شود، بروس را طوری به سطوح بالاتر متمایل کرد که حتی پیمان و مأموریتش هم نمی‌توانستند به تنهایی این کار را کنند.

متخصص‌ها

آلفرد پنی‌ورث نیز یکی دیگر از اساتید بتمن محسوب می‌شود آلفرد پنی‌ورث نیز یکی دیگر از اساتید بتمن محسوب می‌شود

برای هر مهارت دیگر، بتمن یک مرد یا زن را ملاقات کرده که قبل از او از این مهارت‌ها بهره می‌برده است. هر بار که بتمن از یک تله مرگبار فرار می‌کند باید از جووانی زاتارا (Giovanni Zatara) و مکس داج (Max Dodge) به خاطر آموزش‌هایش در زمینه هنر گریز تشکر کند.

بتمن رانندگی در ماشین‌های قدرتمند در سرعت زیاد و با دقت بالا را به لطف دان میگوئل (Don Miguel) یاد گرفت. سرگئی الکساندروف (Sergei Alexandrov) به او استفاده از ابزار و گجت‌های مختلف را آموزش داد. بازیگری و مخفی کردن هویت نیز توسط یک بازیگر تئاتر و افسر سابق اطلاعات بریتانیا به بروس آموخته شد؛ او کسی نیست جز آلفرد پنی‌ورث.

الهام‌گیری‌ها از هر جایی ممکن هستند. یکی از اساتید اولیه بتمن یک دزد خیابانی جوان در تایلند با نام مکالا (Mekhala) بود. آن حقه معروف بتمن را به یاد دارید که وقتی کمیسر گوردون در هنگام یک گفت و گو در پشت بام سر خود را برمی‌گرداند و متوجه می‌شود شوالیه تاریکی غیب شده است؟ مکالا کسی بود که آن را به بروس وین جوان یاد داد.

کامل‌ترین لیست از اساتید متخصص بتمن را می‌توان در داستان The Many Deaths of Batman در شماره‌های ۴۳۳ تا ۴۳۵ کمیک Batman یافت. در این داستان، یکی از اساتید گذشته بروس وین که یک استاد ویرانسازی با نام فردریک استون (Frederick Stone) است شروع به از بین بردن یک به یک اساتید شوالیه تاریکی می‌کند تا دشمنان بتمن با دنبال کردن مسیر آموزش او به خودش نرسند.

در اکثر موارد، بروس وین ۱۲ سال در دنیا گشت زد تا یاد بگیرد چطور به دیگران آسیب بزند، پیدایشان کند و هزار و یک مهارت دیگر را به دست آورد تا بالأخره تبدیل به خفاش گاتهام شود.

اما اگر از خود بروس وین پرسیده شود که دو مورد از تأثیرگذارترین اساتیدش که اخلاقیات را به او یاد داده‌اند نام ببرد با نام توماس وین و مارتا وین مواجه می‌شویم. توماس وین کسی بود که به عنوان یک پزشک ثروتمند خودش را وقف نجات زندگی دیگران می‌کرد. مارتا وین نیز حس هم نوع دوستی داشت و با انجام فعالیت‌های خیرخواهانه، هدف نجات تمام شهروندان گاتهام بدون نیاز به نقاب و شنل را دنبال می‌کرد.

در نهایت، بتمن پس از پشت سر گذاشتن تمام این آموزش‌ها، خودش تبدیل به یک استاد و الهام‌بخش نسل جدیدی از قهرمانان شد. او جایگاهش به عنوان قهرمان ایده‌آل شهر گاتهام را با منتقل کردن آموخته‌های خود به دیگر قهرمانان مستحکم‌تر می‌کند.

به مطالعه در مورد بتمن ادامه دهید

  • ۹ شریک مناسب بتمن خارج از خانواده خفاشی
  • توماس وین؛ پدر بتمن یک قهرمان است یا یک ویلن؟
  • سیر تکامل کتوومن از ویلن بودن تا معشوقه بتمن شدن
  • ۱۰ داستان که نشان می‌دهند بتمن بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا است
  • معرفی بتمنی که می‌خندد – وقتی بتمن و جوکر با هم ترکیب می‌شوند

DC Comics

برچسب‌ها:

نظر شما