شناسهٔ خبر: 67336110 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در گفت و گو با ایرنا:

خدمات رسانی مواکب بقاع متبرکه در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر خم

تهران- ایرنا- مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مواکب بقاع متبرکه روز سه شنبه این هفته در مسیر پیاده روی به طول ۱۰ کیلومتر به مناسب عید غدیرخم به فعالیت‌های فرهنگی و پذیرایی خواهند پرداخت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمد نوروزپور در گفت وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا ضمن تبریک دهه ولایت و امامت گفت: از دیرباز مردم ما علاقه مند بوده اند که در اعیاد و وفیات به آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه بروند. بزرگترین عید ما مسلمانان، عید سعید غدیر خم است که برنامه‌های ویژه ای هم عید قربان و هم قبل از آن در روز عرفه داشته ایم و خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: برنامه دعای عرفه در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار شد و صدا و سیما مراکز استان ها این مراسم را پوشش دادند. نماز عید سعید قربان نیز در بقاع متبرکه برگزار شد همچنین مراسم جشن عید سعید غدیر خم در بیش از ۲۵۰۰ بقعه متبرکه برگزار می شود.

نوروزپور با بیان اینکه جشن عید غدیر شامل چند برنامه است، افزود: عطرافشانی و غبارروبی بقاع متبرکه و مزار شهدا، آذین بندی و چراغانی فضای پیرامونی بقاع متبرکه، برپایی ایستگاه های صلواتی، توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان، راه اندازی کاروان های شادی که یا مبدا این کاروانها از بقاع متبرکه است یا مقصد این کاروانها به بقاع ختم می شود، از جمله این برنامه هاست.

وی عنوان کرد: همچنین دیدار با خانواده شهدا و سادات و علمای بزرگوار را خواهیم داشت. برنامه عقد اخوت بین مومنان بعد از نماز ظهر و عصر اجرا می شود که از سفارشات پیامبر اکرم(ص) است. اطعام غدیر که بسیار ثواب دارد و در روایات تاکید فراوان شده در دستور کار است و با کمک مومنان و متدینان در روز عید غدیر به زوار و مجاوران بقاع متبرکه و همچنین نیازمندان بسته های غذای گرم اعطا می شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان از دیگر برنامه های این روز است، همچنین برای جمع آوری کمک های مردمی شماره کارت خاصی برای قربانی در نظر گرفته شده که به بقاع متبرکه اختصاص داده شده و هر بقعه که شماره کارت ویژه قربانی بخواهد در اختیار بقعه قرار می گیرد.

وی افزود: هموطنان می توانند نذورات خود را به این حسابها واریز کنند. البته قربانی کردن ویژه عید قربان نیست در اول هر ماه قمری در بقاع متبرکه ذبح قربانی را داریم و گوشت قربانی در قرار دوازدهم هرماه از این طریق تامین می شود. شماره کارت دیگری با عنوان خدمات اجتماعی در نظر گرفته شده است که هموطنان به این کارتها در بحث دارو و درمان و تهیه جهیزیه و کمک به فقرا واریزی دارند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بقاع متبرکه در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر خم نیز مشارکت دارند. در تهران از خیابان دماوند (ابتدای اتوبان امام علی) تا میدان آزادی این مراسم برگزار می شود و چند بقعه متبرکه در این مسیر غرفه دارند. علاوه بر این در استانها و شهرستانهای مختلف برپایی ایستگاه های صلواتی برنامه ریزی شده است و خیابانهای منتهی به امامزاده ها آذین بندی شده اند. هیئت امنای بقاع متبرکه با همکاری شهرداری ها توانسته اند برنامه های خوبی را در بقاع متبرکه داشته باشند.

نوروزپور افزود: ایستگاه های فرهنگی در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده و خیمه های معرفت در دهه ولایت فعال هستند و طلاب و روحانیون در خیمه ها مستقر هستند و پاسخگوی سوالات مردم هستند.

وی ادامه داد: مسابقه «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» و مسابقات ورزشی نیز در این ایام برگزار می شود و در روز عید غدیر جوایز مسابقات ورزشی اعطا می شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: طبق ابلاغیه ای که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داشته اند در این بقاع متبرکه برنامه های قرآنی را شاهد هستیم. هم کرسی های تلاوت برگزار می شود، هم گروه های تواشیح اجرای برنامه دارند و برنامه تفسیر قرآن که به صورت هفتگی در بقاع متبرکه برگزار می شود در این دهه از مفسران درخواست داشتیم که تفسیر آیات ولایت و اهل بیت(ع) را بیان کنند.

نوروزپور خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در تهران در امامزاده صالح(ع) تجریش، امامزاده قاضی الصابر(ع) محله ونک، امامزاده قاسم(ع) شمیرانات، امامزاده سید جعفر(ع) و حمیده خاتون(س) باغ فیض، امامزاده معصوم(ع) محله بریانک، امامزاده شیخ عبدالله طرشتی محله طرشت و امامزاده حسن(ع) برگزار می شود و در استانها نیز در بقاع شاخص که ۲۰۰ بقعه هستند در این ایام برنامه های ویژه برگزار می شود.

نظر شما