شناسهٔ خبر: 57657104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اختتامیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قزوین برگزار شد

فریبا قاسمی

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش نغمات قرآنی در حالی امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۱ به پایان رسید که ۲۳۹ شرکت کننده در رشته‌های مدیحه‌سرایی، اذان، همخوانی قرآن و دعاخوانی به رقابت پرداختند.

صاحب‌خبر -

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۲۳ آذرماه در بخش آقایان با معرفی نفرات برتر مدیحه‌سرایی، اذان، همخوانی قرآن و دعاخوانی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین به کار خود پایان داد.

مسابقه بخش آقایان در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه برگزار شد، در این دور از مسابقات در بخش آقایان، ۱۹ گروه در رشته همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی و ۲۱ نفر در رشته دعاخوانی و ۱۹ آقا در رشته اذان با یکدیگر به رقابت پرداختند. در بخش بانوان، ۱۱ گروه در رشته همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی  و ۱۷ نفر از بانوان نیز در رشته دعاخوانی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ آذر رقابت کردند و برگزیدگان ۲۰ آذر معرفی شدند.

برگزاری مسابقات قرآن، نشان‌دهنده مسیر درست انقلاب است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آیین اختتامیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش نغمات قرآنی اظهار کرد: قزوین میزبانی خوبی در این دوره داشت و خوشبختانه مسابقات از نظر کیفی فراتر از انتظارات بوده است.

وی با بیان اینکه، انقلاب اسلامی با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ اهل‌ بیت(ع) در تلاش است تا به اعتلای کلام‌الله بپردازد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین و پربرکت‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، خدمت به‌توسعه فرهنگ قرآنی بوده و به برکت انقلاب‌اسلامی پرچم‌اسلام برافراشته شده است.

خاموشی افزود: ثمرات مسابقات قرآن، می‌تواند پاسخی به تمام دشمنی‌های انقلاب اسلامی باشد. متسابقین در این دوره زیبایی‌های قرآن را به نمایش گذاشتند و در مسیر توسعه فرهنگی قرآنی گام نهاده‌اند که اجرشان محفوظ است.

رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: در طول انقلاب حتی یک سال هم مسابقات قرآنی وقفه نداشته است و این نقطه عطفی برای کشور اسلامی است. انقلاب همین مسیر را طی می‌کند و بدون وقفه برای دستیابی به اهدافش پیش می‌رود هرچند که دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب را منحرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه خدا وعده داده که جبهه حق پیروز است، گفت: در این ایام که فتنه دشمنان برپاست مسابقات قرآن نشان دهنده این است که مسیر انقلاب را دنبال می‌کنیم و در مقابل تمام پلیدی‌ها مقتدرانه می‌ایستیم و هویت فرهنگی و دینی ما متأثر از اهداف انقلاب اسلامی است.

خاموشی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه‌های مجازی و جبهه جنگ جهانی که علیه ایران شکل گرفته می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند ما باید در این مسیر باقی بمانیم و اگر در مقام اطاعت از ولی خدا حرکت کنیم از مسیر منحرف نخواهیم شد. یقین داریم انقلاب اسلامی زیر پرچم ولایت قرار دارد و آینده روشن و پیشرویی در جهان خواهیم داشت.

استقبال حداکثری جوانان از مسابقات سراسری قرآن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی مجیدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه گفت: این مسابقات به همت و تلاش عزیزان از ماه‌ها قبل تا به امروز شکل گرفته و برای برگزاری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در استان قزوین قریب‌ به ۲ تا سه ماه جلساتی با محوریت مسئولان ارشد استان، دستگاه‌های اجرایی و با همت متولیان وقف برگزار شد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، قزوین یکی از استان‌هایی است که بیشترین محافل قرآنی را در سطوح ملی و بین‌المللی، طی پنج سال گذشته برگزار کرده است و اتفاق خوبی که به برکت قرآن در کنار برگزاری مسابقات صورت گرفت، شکل‌گیری بیش از ۴۰ محفل قرآن کریم در شهرها و روستاهای استان بود، این محافل با حضور قاریان بین‌المللی برپا شد.

این مسئول بیان کرد: حضور جوانان در فرآیند برگزاری مسابقات از دیگر ویژگی‌های چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین بود و این امر پیام واضح و روشن در عصری است که دشمنان می‌خواهند بگویند جوانان و نوجوانان با معارف قرآنی و اهل بیت (ع) همراه نیستند.

نقش‌آفرینی مردم در حوزه فعالیت‌های قرآنی

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در این مراسم، اظهار کرد: قزوین استانی است که در تولید علوم دینی و ترویج آن در تاریخ اسلام به خصوص تاریخ شیعه اثرگذار بوده؛ این موضوع را می‌توان در تاریخ حکومت صفوی به وضوح ملاحظه کرد بنابراین درخواست می‌کنم کسانی که برای اولین بار به قزوین سفر کرده‌اند تاریخ قزوین را بررسی و مطالعه کنند.

وی بیان کرد: آنچه در قالب نغمات قرآنی و علوم مربوط به قرآن توسط سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه در چنین برنامه‌هایی بیان می‌شود، در واقع بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه معنویت است.

اعلایی در پایان گفت: مردم رسالت خود را در حوزه قرآن و عترت به‌خوبی می‌دانند و در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند، همانطور که در این ایام که توفیق میزبانی نصیب ما شده است، از هیچ تلاشی برای برگزاری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دریغ نکردیم.

معرفی برگزیدگان چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن

بنا بر این گزارش، در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم گروه «الانوار» از استان خوزستان رتبه نخست و گروه «نورالزهرا» از استان خوزستان رتبه دوم، «تبیان» از هرمزگان رتبه سوم، «فاطر» از مازندران رتبه چهارم و «انوارالهدی» از استان قم به رتبه پنجم دست یافتند.

در رشته اذان، «محمدرضا نمازی» از گیلان رتبه اول، «محمدرضا کرم‌نژاد» از فارس رتبه دوم، «سید سجاد اشرافی» از مازندران رتبه سوم و «سیدحامد ابطحی» از بوشهر رتبه چهارم و «سعیدرضا حق‌شناس» از اصفهان رتبه پنجم را از آن خود کردند.

در رشته دعاخوانی نیز «سید محمدرضا جعفریان» از استان اصفهان رتبه اول، «حافظ علیزاده» از استان آذربایجان غربی رتبه دوم، «سجاد براتیبنی» از استان چهارمحال بختیاری رتبه سوم، «احمد راهی مالکی» از خوزستان رتبه چهارم و «علی‌محمد دامچین» از خوزستان رتبه پنجم را از آن خود کردند.

انتهای پیام

نظر شما