شناسهٔ خبر: 67991774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شرکت‌های خارج از پارک‌ علم و فناوری خراسان‌رضوی از معافیت مالیاتی محروم هستند

مشهد-ایرنا- مسوول دفتر مالکیت معنوی پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: اکنون شرکت‌های دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند، می‌توانند از مالیات معاف شوند و شرکت‌های خارج از این محدوده از این معافیت بهره‌ای ندارند که باید این موضوع رسیدگی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نیکا خواجه پور روز پنجشنبه در نشست کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر لزوم تسری معافیت‌های مالیاتی به پردیس‌ها و ناحیه‌های نوآوری دیگر تاکید و بیان کرد: البته برخی از استان‌ها این چالش را مرتفع کردند، اما شرکت های استان خراسان رضوی همچنان با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر قانون معافیت های مالیاتی علاوه بر پارک علم و فناوری و مراکز رشد به پردیس ها و ناحیه های نوآوری نیز تسری یابد و زیست بوم به طور جامع دیده شود، گام بزرگی در جهت رشد شرکت های دانش بنیان و فناور برداشته‌ایم.

معاون مالی و اقتصادی یکی از شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی ادامه داد: زمانی که اسامی شرکت‌های دانش بنیان در سامانه معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام می‌شود، در وهله نخست باید مشخص شود آن شرکت در داخل پارک مستقر است یا خیر؛ ثانیا از آنجا که رسیدگی به درآمدهای مالیاتی با یک سال تاخیر انجام می‌شود، ممیز مالیاتی باید بتواند به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی یکی از شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به عدم امکان استفاده همزمان از مزایای مالیاتی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: با وجود اینکه در هیچ یک از قوانین مذکور محدودیتی در اعطای همزمان دو نوع معافیت دیده نشده؛ اما در تبصره یک ماده ۲ آیین نامه اجرایی بند ۲ ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان (مصوب هیات وزیران در مهر ۱۴۰۱)، این محدودیت ایجاد شده است و امکان استفاده همزمان از مزایای قانونی مندرج در قانون میسر نیست.

علی اربابی افزود: همچنین در تبصره ۲ آیین نامه مذکور، امکان استفاده از معافیت فروش محصولات دانش‌بنیان تولید شده از طرح‌های تحقیق و توسعه (پس از تجاری سازی محصول) سلب شده است.

شرکت‌های خارج از پارک‌ علم و فناوری خراسان‌رضوی از معافیت مالیاتی محروم هستند

سازمان امور مالیاتی نقشی پیرامون محاسبه مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد

رییس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان امور مالیاتی نقشی در تغییر آیین نامه اجرایی قانون دانش‌بنیان ندارد و صرفا مجری آن هستیم، لذا باید در این خصوص برای اصلاح ایرادات آن هم فکری کرد.

علی رجب زاده افزود: همچنین سازمان امور مالیاتی هیچ نقشی در خصوص نحوه محاسبه ضرایب مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، چرا که معاونت علمی‌ریاست جمهوری در این خصوص مرجع اصلی است.

معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان امور مالیاتی صرفا بر اساس ارقام تایید شده شورای راهبردی معاونت علمی ‌ریاست جمهوری برای اعمال اعتبار مالیاتی عمل می‌کند.

منوچهر علیزاده یادآور شد: ماده ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم در گذشته اشاره به آن داشت که اگر بخش خصوصی در حال پیاده‌سازی طرح توسعه است، از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار است؛ اما در حال حاضر خروجی طرح‌های توسعه‌ای باید منجر به تولید محصول دانش‌بنیان شود؛ همچنین باید مشخص گردد پروژه فناورانه است یا دانش‌بنیان؟ تا بتوان در خصوص نحوه محاسبه اعتبار مالیاتی اعلام نظر نمود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مالیات ابرازی در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان ۲ برابر افزایش یافته که ‌این مهم در کل کشور مصداق دارد، این مساله حاکی از آن است که وضعیت فعالیت شرکت‌ها در مجموع مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه آن است که حجم مدارک و مستندات بارگذاری شده بر روی سامانه «سنیم» (سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی ) افزایش چشمگیری داشته و کارشناسان اداره امور مالیاتی مجدانه در حال بررسی پرونده‌ها هستند، البته پیش بینی شده بود میزان پرونده‌های بارگذاری شده حدود ۲۰ درصد باشد که‌ این میزان به ۸۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

نظر شما