شناسهٔ خبر: 55908449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۸ شهریور

تبریک روحانی به رئیسی/تحولات عراق در صدر تحلیل‌ها/آزادی سپیده رشنو/انتقاد‎ها از انتخاب تاج

مژگان رساپور

تحولات اخیر عراق/ هفته دولت/ پرونده متروپل/ آزادی سپیده رشنو/انتقاد ها به انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاست عراق و تحولات اخیر این کشور از جمله موضوعات خبرساز و پرمخاطب این روزهاست.

به اعتقاد  سیدرضا قزوینی غرابیکارشناس ارشد مسایل عراق در حال حاضر  شرایط جریان صدر را می‌توان به بازیگر بازنده ای تشبیه کرد که از فرط خشم، در حال خراب کردن زمین و میدان است.

در تحلیلی دیگر اما، حسین جابری انصاری معاون پیشین عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه می گوید: کناره‌گیری از سیاست، نه یک تصمیم برای اجرا که یک روش و تاکتیک ویژه سیاسی، برای تمهید مقدماتِ افزون تر و ادامه سیاست ورزیِ قدرتمندانه تر بوده و در چارچوب تاکتیکِ "فشار از پایین و چانه زنی در بالا" هم قابل تفسیر است.

در پی تحولات عراق، وزیر امور خارجه به سفیر ایران در عراق ماموریت داد که تمام توان سفارتخانه و کنسولگری‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند.

حسین امیر عبداللهیان با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت :از شروع حوادث اخیر در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری کرده  و در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم.  به خانواده‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان میدهم مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تکذیب حمله به اتوبوس زایران ایرانی در عراق

همه گروه‌های عراقی مسیر دوری از خشونت را در پیش گیرند

هشدار مرندی درباره پیامدهای «بی‌ثباتی» در عراق

اشتباه محاسباتی برخی رژیم‌های منطقه در بروز ناآرامی‌ها در عراق

منشاء تحولات اخیر در عراق

***

در سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر و به مناسبت هفته دولت، رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت سیزدهم با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مقام معظم رهبری در بخشی از این دیدار، زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهمترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است البته این تلاش‌ها در برخی زمینه‌ها به نتیجه رسیده و در بعضی زمینه‌ها نیز هنوز به نتایج لازم نرسیده است.

رهبر انقلاب همچنین «خارج کردن جامعه از چشم انتظاری برای تصمیم‌گیری و اقدام دیگران»، «پرهیز از شرطی کردن کشور» و «اهمیت دادن به ظرفیت‌های داخلی» را از دیگر موفقیت‌های قوه مجریه خواندند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی در روایت خود از دیدار امروز اعضای دولت با رهبری در توییتی نوشته است که دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب خستگی یک‌سال کار شبانه‌روزی را از تن اعضای دولت بیرون کرد و انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه مسیر پیش رو داد.

همزمان با هفته دولت حسن روحانی در تماسی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران این ایام را به وی تبریک گفت و با آرزوی موفقیت دولت، بار دیگر آمادگی خود و اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای هرگونه مساعدت و همفکری و همکاری با دولت سیزدهم در جهت رفع مشکلات کشور و مردم را مورد تاکید قرار داد.

در آستانه آغاز سال دوم فعالیت دولت سیزدهم، یازده‌تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با ایسنا، مهمترین نقاط قوت و ضعف قوه مجریه را بررسی و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد کابینه در سال آتی ارائه کردند که می توانید در این لینک بخوانید.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم محمدباقر قالیباف در پاسح به تذکر یکی از نمایندگان درباره معرفی وزیر صمت،‌ تاکید کرد که نظر رئیس جمهور همچنان بر معرفی دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی به مجلس پابرجاست و اظهارات معاون پارلمانی نیز خلاف این نیست.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده های متروپل و مهدی جهانگیری هم از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

 مسعود ستایشی از صدور رای پرونده متروپل خبر داد و افزود: پرونده مورد بحث که ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن بود. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد و رأی پرونده صادر شده است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده مهدی جهانگیری دوران محکومیتش را خارج از زندان سپری می کند؟ آیا این موضوع صحت دارد؟  گفت: مهدی جهانگیری  تاکنون رد مال و جزای نقدی در نظر گرفته شده در دادنامه‌اش را انجام داده است.  او  کمتر از ۸۰ روز حبس دارد و می‌تواند از مرخصی استفاده کند و مطابق مقررات به وی مرخصی اعطا شده است. گفتنی است او در اتهام پولشویی تبرئه شده است.

نعیم رضا نظامی چهارمحالی وکیل مدافع سپیده رشنو هم از آزادی موکلش خبر داد و گفت: سپیده رشنو امروز با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

لازم به ذکر است که ۲۹  مردادماه سال جاری مرکز رسانه قوه قضاییه از صدور و ابلاغ کیفرخواست برای «سپیده رشنو» به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور خبر داده بود.

در پی انتخاب تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال هم نعمت احمدی وکیل دادگستری ضمن انتقاد از این انتخاب گفت: باید به کسانی که هوادار گذشته آقای تاج هستند تبریک و به مردم تسلیت گفت. ما متاسفانه دچار یک ایستایی شدیم و ظاهرا قرار است همیشه در بر یک پاشنه بچرخد و قرار نیست نگاهمان به جلو باشد.

همچنین احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بر اساس آنچه که نسبت به آقای تاج در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح است و همچنین درباره پرونده‌های قضایی که موجود است و ابلاغ شده وزیر ورزش و جوانان حتماً باید به مجلس بیاید و پاسخ دهد.

گفت و گوی تفصیلی مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکراه کننده ایران در مذاکرات برجام هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

وی در بخشی از این گفت و گو ضمن تشریح برخی از اقدامات معاونت خانه متبوعش در حوزه دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: احیای برجام مثبت است اما این گونه نیست که اگر  برجام نباشد ما کنار دیوار صبر کنیم تا برجام بیاید، در یک سال اخیر ، روندی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور ایجاد و وارد ریل شده است که  در صورت احیای برجام، سرعت این ریل بیشتر می‌شود.

صفری درباره نحوه تسویه بدهی ایران به روسیه در مورد نیروگاه بوشهر  از طریق تهاتر گفت: این امر قرار است از طریق تهاتر کالاهای ساختمانی انجام شود. چرا ما اصرار می کنیم مصالح ساختمانی صادر شود؟ چون هم به نفع کشور است و  هم می‌توانیم بدهی‌مان را پرداخت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما