شناسهٔ خبر: 67298875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است/با فیلترینگ مخالفم

منیرسادات سیدرضا

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ با حضور در  سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت ها باشد و ما به آن توجه داریم.

وی تاکید کرد: اگر ایران قوی می خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است.

قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان  جبران همه کاستی ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که «مادر غم‌خوار خانواده است»، افزود: مادر داده شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که فرزندش ازدواج کند.

قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: قول می دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان را در دوراهی «زن خانه دار» باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کرده تا خودشان انتخاب کنند.

قالیباف با بیان این‌که «عنصر فرهنگ، زنانه ترین عنصر است»، گفت: در نشست‌ها و جلسه ها برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مروبط به زنان، ما مردان دور میز نشسته و بعضا بدون حضور آن ها تصمیم‌گیری می کنیم.

وی با اشاره به نقش زنان در دوران کرونا گفت: در آن دوران، زنان در خانواده پرستار، مسئول اقتصاد و معلم بچه‌ها بودند؛ زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است

قالیباف  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله اول مناظره گفت: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است و نباید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد اما چگونه؟

وی توضیح داد: آقای پورمحمدی گفت لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرند اما این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده و در مسیر خودش است؛ همه بخش این لایحه به سمت کارهای ایجابی است.

قالیباف بیان کرد: وقتی می گوییم چگونه، منظور این است که نمی شود بدون احترام و با تنش و خشونت کاری کرد؛ قطعا هر کدام از این کارها محکوم است.

وی افزود: مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و خانواده ها دغدغه ندارد. ۳۲ دستگاه مسئول با نقش فرهنگی و پیشگیری وجود دارد اما وظایفشان را انجام نمی‌دهند لذا همه چیز خلاصه در یک دستگاه و پلیس می شود. بعد اتفاقاتی می‌افتد که هیچ کدام از ما نمی‌پسندیم و نباید هم رخ داد و حتما هم باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

قالیباف با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: ما با تصویب این قانون، روی بحث زن و خانواده ایستادیم. کلیات لایحه مبارزه با خشونت نیز در مجلس یازدهم تصویب شد و حتما در اولین فرصت در دستور مجلس قرار می‌گیرد.

وی به اقداماتش در شهرداری تهران در حوزه زنان اشاره و اظهار کرد: آن زمان مرکز مداخله برای زنان راه‌اندازی شد تا اگر مرد ناجوان‌مردی زنی را از خانه بیرون انداخت، او جایی برای ماندن در شب داشته باشد.

قالیباف یادآور شد: شهدخت برای دختران و شهربانو برای اوقات فراغت زنان و مهدکودک ها در تمام محلات راه اندازی شد تا حداقل دو ساعت زنان استراحتی کنند.

وی با بیان این‌که «شهر را با نگاه زنانه و نه نگاه مردانه و مردسالار مدیریت کردیم»، گفت: در حوزه اقتصاد زنان سرپرست خانوار را توانمند کردیم و  بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آن ها راه‌اندازی شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در پلیس گفت: عملکرد به گونه ای بود که زنان در پلیس در سلسله مراتب فرماندهی  درجه نظامی گرفت.

وی با بیان این‌که «جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است»، گفت: تاکید ما بر کوچک نشدن سفره خانواده برای حمایت از زن خانواده است.

 با فیلترینگ مخالفم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره با بیان اینکه بحث فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم در تمام ابعاد آن است؛ مردم عین فضای حقیقی را در فضای مجازی زندگی می کنند.

قالیباف اظهار کرد: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می کنیم.

وی افزود: زمانی مثل ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی است که بحث آن جداست کما اینکه در تمام دنیا امنیت اولویت است ولی در سایر شرایط نباید اینگونه باشد.

قالیباف حکمرانی در فضای مجازی را ضروری خواند گفت: حتما حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی ضروری است.بخش عمده موضوعات اقتصادی در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: مردم فرهنگ را تولید و مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری و تولی‌گری و هدایت کنند.

قالیباف یک بخش حوزه فرهنگ را مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی دانست و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت جوانان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم اما چگونه این کار را با سرعت اینترنت فعلی و فیلترینگ انجام دهند؟

وی افزود: وضعیت به گونه ای شده که استفاده از فیلترشکن ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است یعنی به جای مسدودسازی خطر را بیشتر کردیم لذا هم خسارات اقتصادی و مالی و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم؛ نوجوانان می تواند از طریق همین بازی ها و فضای مجازی فرهنگ فارسی و انقلاب را گسترش دهیم اما بررسی کنید که چگونه برخی کشورها از طریق فضای مجازی روی جوان ها تاثیر گذاشته اند.

رییس مجلس بیان کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصمم به تکمیل شبکه ملی اطلاعات بود که بیش از ۷۵ درصد پیش رفت و در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل می شود تا اعصاب‌خوردی از مردم برداشته شود.

قالیباف اضافه کرد: البته در این راه رعایت حکمرانی در فضای مجازی ضروری است یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد؛ یکی از نگرانی ها مردم برای استفاده از سکوهای خارجی، احساس ناامنی است حضرت آقا حکم و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است که این شامل فضای مجازی هم می شود؛ باید این را تضمین کنیم.

وی افزود: هم باید سرعت اینترنت را حل کرد و هم با حکمرانی درست از فرصت های فضای مجازی استفاده کرد که در غیراین صورت خسارت فرهنگی و مالی به دنبال دارد.

رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: وقتی از تاثیر وجود مدیر قوی و با تجربه و آگاه می‌زنیم، برای آن می توان نمونه های متعددی بیان کرد از جمله آن در حوزه خودروسازی است که علی رغم وجود چندین کارخانه ها خودروساز، هرگز خودروساز نشدیم و اگر با این سیاست جلو رویم، هیچگاه خودروساز نمی شویم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی هم دچار اشکال این‌چنینی شدیم؛ امروز تمام سیاست‌های کلان برای جهش در عرصه فناوری مصوب شده و شورای عالی فضای مجازی روشن است اما در حوزه عملکرد و اجرا مشکل داریم.

قالیباف توضیح داد: بررسی کنید که چه کاری در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات شد؟ در آن زمان حدود ۳۰ درصد پیشرفت حاصل شد حال اینکه  شبکه ملی اطلاعات اساس کار در فضای مجازی است. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این کار را انجام داد و محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشت به طوری که اکنون پیشرفت به بالای ۷۵ درصد رسیده و یکسال دیگر به آن دست ‌پیدا می‌کنیم.

وی افزود: می‌گوییم سرورها به داخل کشور بیاید اما چرا این اتفاق رخ نداد به این دلیل که نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم آن‌ها حس‌شان این است که اگر سرورها در خارج باشد، بهتر است. باید این باور را در در کلام و عمل نشان دهیم.

قالیباف با اشاره به فتوای رهبر انقلاب مبنی بر این‌که «دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است»، گفت: در حوزه تحریم، چالش اقتصادی داریم و فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است اما ما خودتحریمی کردیم. البته ما این را در مجلس تبدیل به قانون کرده و پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی، عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم های بروکراسی، کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است.

قالیباف با بیان این‌که مبنای کار ما در دولت «پیشرفت و خدمت» هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی در تمام عرصه‌ها به خصوص مسائل اقتصادی است، گفت: متاسفانه در سه حوزه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی موفق نبودیم و پراکنده کاری داشتیم.

باید بی‌قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی حمایت کرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله سوم مناظره گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم است؛ مصون سازی را در اینترنت می خواهیم اما محدودیت نمی‌خواهیم پس باید به فرصت‌ها و تهدیدها توجه کرد.

وی با اشاره به عضویتش در شورای عالی فضای مجازی به بیان راهکارهایی پرداخت و افزود: باید بی‌قید و شرط از پلفترم‌های داخلی موفق مثل «نشان»، «بله» و «ایتا» حمایت کرد، همچنین لازم است ضمن تقویت کسب و کار، امنیت آن را فراهم کرد. برای این کار برای گروهی در شورای عالی فضای مجازی جهت نظارت و پیگیری وجود داشته باشد.

قالیباف اضافه کرد: تولید محتوا یکی از موضوعات مهمی است که به شدت از آن عقب هستیم. برای رفع این مشکل باید دولت ضمن حمایت و کمک از تولید محتوا، به تولیدکنندگان نیز پاداش دهد. همچنین باید با نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی، دغدغه خانواده‌ها را رفع کرد. علاوه براین می‌توان با یک پلتفرم خارجی اجتماعی و پیام رسان ها مشارکت داشته باشیم.

وی در ادامه درباره عدالت فرهنگی و هنری گفت: همه جل عدالت اساس است و حتما این موضوع در حوزه فرهنگی و هنری مهم است.

قالیباف با بیان این‌که «فرصت‌های موجود در تهران کمتر در شهرستان‌ها دیده می‌شود»، افزود: مثلا در بوشهر کوانان فعال در حوزه موسیقی و هنری است که همین جوان می‌تواند در تهران فعال باشد لذا باید بررسی کرد که چگونه می‌توان ظرفیت‌عای بالقوه عرصه هنر و را به بالفعل تبدیل کرد.

وی یکی از چالش‌ها را در حوزه عدالت فرهنگی خواند و افزود: در تهران چهره‌هایی ناشناخته وجود داشتند که نام آن ها در جشنواره های محلات درخشید و فرصت به آن‌ها داده شد.

فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله سوم مناظره گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و به تعبیری سیاست‌زدگی دور کرده و تحت تاثیر آن قرار نداده تا آسیب نبیند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ، ساحت و صاحبان و پیشکسوتانی دارد، افزود: مردم فرهنگ را تولید و مصرف می کنند و در این مسیر نقش دولت، تولی گری و ناوبری است.

قالیباف با تاکید بر لزوم توجه به زیرساخت های فرهنگی و اهالی فرهنگی و معیشت آن‌ها و محتوای فرهنگی، به دوران شهرداری در تهران اشاره و اظهار کرد: در ۱۲ سالی شهردار تهران بودم،  به موضوع فرهنگ توجه داشتم که نمونه آن ساخت ۳۶۰ کتابخانه، چند ده هزار صندلی سینما و سالن های تئاتر، سراهای محله، مساجد و حسینیه‌ها است. همچنین‌ در آن ایام سازه های تمدنی و هویتی همچون باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب ساخته شد.

وی گفت: این پذیرفتنی نیست که یک استان حتی یک سینما نداشته باشد، باید برای برقراری عدالت در این زمینه و سایر بخش ها تلاش کرد.

ما به فرهنگ بی توجهی کردیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره مربوط به جمع‌بندی گفت: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ، عدم توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان رهبر و ولی ما هستند و به عنوان شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ گفت: رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران فرهنگی فرمودند که هزاران مجموعه خودجوش فرهنگی که کار فرهنگی می‌کنند، باید روزبه روز توسعه پیدا کرده و دستگاه‌های دولتی کمک کنند اما آیا به این نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری به عنوان فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است؟

قالیباف ادامه داد: آیا امکانات و پول کم داشتیم یا اینکه امکانات به گونه ای مدیریت شده که ۹۰ بودجه فرهنگی دستگاه‌های مختلف صرف هزینه های جاری شده و چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمانده است؛ چرا این فرصت به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی، مراکز مردمی در کانون ها در شهر و روستا، دانشگاه و مدرسه و محله ندهیم؟ مثلا ۱۰۰ میلیون تومان بودجه به دستکاه های فرهنگی داده می شود اما خروجی آن ۱۰ میلیون تومان نیست.

وی بیان کرد: اگر این امکان به یک نویسنده و هنرمند زبردست در بخش های مخالف بدهیم، آن‌ها معجزه کرده و کار را متحول می‌کنند اما توجهی نکردیم؛ نمی‌گویم که آن پول «میل» می شود بلکه «حیف» می‌شود.

قالیباف با تاکید بر لزوم پیگیری مردمی‌سازی در اقتصاد و فرهنگ، گفت: اساس کار ما در دولت «خدمت و پیشرفت» مردمی سازی در حوزه‌های مختلف همچون فرهنگی است؛ همان طور که سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم، باید حتما سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان آن را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ غوغا می‌کند»، به دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره و اظهار کرد: در زمان نیروی انتظامی انیمیشن «داوود خطر و سیاساکتی» و «خواب و بیدار» ساخته شد. آیا کسی فکر می کرد بیش از ۸۰ درصد مردم عزیز و بافرهنگ ما در دوره کمتر از ۷۰ روز کمربند ببندد؟ این اثر هنر و هنرمندان است.

قالیباف در پایان گفت: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم؛ ما در دولت «خدمت و پیشرفت» به عرصه فرهنگ توجه می‌کنیم.

انتهای پیام

نظر شما