شناسهٔ خبر: 55565099 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گلکسی Z Fold در گذر زمان؛ سیر تکامل جذاب‌ترین گوشی تاشو سامسونگ

xda-developers

صاحب‌خبر -

به بهانه رونمایی از گوشی گلکسی زد فولد 4، در این جا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه چهار ساله خانواده گلکسی Z Fold و تغییرات نسل‌های مختلف این سری گوشی های تاشو را بررسی خواهیم کرد.

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام سامسونگ گوشی تاشوی گلکسی Z Fold 4 را به طور رسمی رونمایی کرد. این محصول در نگاه اول تفاوت چندانی با گلکسی Z Fold 3 که سال گذشته روانه بازار شد ندارد و همان طراحی کتاب‌مانند و تاشو را ارائه می‌کند.

با این حال اگر قدری دقیق‌تر به این محصول نگاه کنیم متوجه برخی تغییرات جزیی سامسونگ در این محصول خواهیم شد که به منظور بهینه‌سازی هر چه بیشتر طراحی این محصول محبوب صورت گرفته است. صفحه نمایش خارجی این گوشی کمی عریض‌تر از قبل است و لولاها طراحی ظریف‌تری دارند. به این ترتیب طراحی گوشی در حالت تاشده متقارن‌تر و چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، سامسونگ در ادامه سیاست خود برای سبک‌تر و فشرده‌تر کردن گوشی‌های تاشوی خود وزن گوشی گلکسی زد فولد 4 را هشت گرم نسبت به قبل کاهش داده است.

طبیعتا هیچ یک از تغییرات ایجاد شده در این گوشی را نمی‌توان به تنهایی بزرگ و قابل توجه دانست. اما مجموعه آن‌ها باعث بهبود چشمگیر طراحی این محصول شده و آن را از ظاهر تا حدی خنده‌دار نسل اول جدا کرده است.

امروز قصد داریم در گجت نیوز به بررسی تاریخچه خانواده گلکسی Z Fold سامسونگ بپردازیم و روند تکامل این محصولات در گذر زمان را بررسی کنیم. این دسته گوشی‌های تاشو در نسل‌های ابتدایی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند. با این حال در ادامه سامسونگ توانست ضمن نجات این دسته گوشی‌ها، آن‌ها را بار دیگر به محصولاتی محبوب در میان مخاطبان تبدیل کند.

بر اساس آنچه گفته شد، بررسی تاریخچه هرچند کوتاه این گوشی‌ها قطعا جذاب خواهد بود. با ما همراه باشید.

بررسی تاریخچه خانواده گلکسی Z Fold

نمونه اولیه

نمونه اولیه Galaxy Fold نمونه اولیه Galaxy Fold

غول تکنولوژی کره‌ای از سال 2013 محصولات تاشوی خود را تبلیغ می‌کرد. با این حال در پایان سال 2018 بود که این کمپانی به طور رسمی از نمونه‌ای واقعی از یک محصول تاشو رونمایی کرد. این گوشی در ابتدا از فاصله‌ای دور و تحت نورپردازی تاریک نمایش داده شده و هیچ کس نتوانست آن را در دست بگیرد. با این حال، حتی از همین فاصله هم می‌شد تشخیص داد که این نمونه ساخته شده زبان طراحی نسل اول محصولات سری گلکسی فولد را داشت و آغازگر مسیر پر پیچ و خم عرضه گوشی‌های تاشوی سامسونگ بود.

گلکسی فولد سامسونگ؛ یک شروع فاجعه‌بار!

اگر در زمان عرضه نسل نخست گوشی‌های گلکسی فولد سامسونگ پیگیر اخبار گوشی‌های هوشمند و گجت‌ها ‌می‌بودید، قطعا خبر دارید که نسل اول این سری گوشی‌ها چه شروع افتضاحی داشت! اکثر نسخه‌های این گوشی که به منظور بررسی برای منتقدین ارسال شده بودند، طی مدت کوتاهی شروع به خراب شدن کرده و عملکرد خود را از دست دادند.

خرابی گلکسی فولد خرابی گلکسی فولد

مهم‌ترین مشکل این گوشی‌های تاشو نمایش پیکسل‌های مرده در ابعاد وسیع بود و سامسونگ دلایل متعددی از جمله کندن لایه محافظ صفحه نمایش تا نفوذ گرد و غبار به درون آن را به عنوان دلیل این مشکل عنوان کرد. با این حال دلیل این ایراد هر چه که بود، سامسونگ را به جمع‌آوری تمامی نسخه‌های اولیه این گوشی به تاخیر انداختن زمان عرضه رسمی آن به بازار وادار کرد.

در ابتدا سامسونگ قرار بود طی چند هفته زمان جدید عرضه این محصول به بازار را اعلام کند. اما پس از گذشت ماه‌ها خبری از اعلام زمان رونمایی گلکسی فولد نشد. این اتفاق تا حد زیادی به بلندپروازی و حتی اعتبار سامسونگ لطمه زد!

گلکسی فولد ( نسخه دوم)؛ رفع موفقیت‌آمیز ایرادات

نسل دوم گلکسی فولد نسل دوم گلکسی فولد

پس از گذشت سه ماه، در انتهای سال 2019 سامسونگ سرانجام نسخه اصلاح‌شده Galaxy Fold را معرفی کرد. این کمپانی اعلام کرد که دلایل مشکلات عجیب سری اول را شناسایی کرده و اقدام به رفع آن‌ها نموده است. برای رفع این مشکلات، کره‌ای‌ها از قطعاتی ریز درون مکانیزم لولا استفاده کرده و دو گیره پلاستیکی را در بالا و پایین لولا قرار دادند که از ورود گرد و غبار به آن جلوگیری کند. علاوه بر این، مشکل کنده شدن تصادفی لایه محافظ صفحه نمایش هم در نسخه بهینه‌سازی شده رفع شده بود!

در ابتدا این تغییرات نتوانست نظر مخاطبین بدبین را جلب کند؛ به طوری که بسیاری از آن‌ها معتقد بودند مشکلات این گوشی حتی علیرغم این تغییرات هم پابرجا خواهد بود. با این حال، سامسونگ واقعا توانست مشکل را برطرف کرده و محصولی سالم و بدون مشکل را روانه بازار کند!

البته حتی با وجود رفع ایرادات نیز این محصول تاشو با استانداردهای امروز یک گوشی کاملا از مد افتاده و ناکارآمد به نظر می‌رسید! با اینکه عمر خانواده گلکسی فولد سامسونگ تنها چهار سال است، اما نسل اول این محصولات شبیه به یک گوشی قدیمی و بدریخت به نظر می‌رسد که صرفا به خاطر نوآوری خود مورد توجه قرار گرفته است.

سامسونگ زد فولد 2 سامسونگ زد فولد 2

حاشیه‌های صفحه نمایش بیرونی Galaxy Fold بسیار ضخیم بودند و حفره تعبیه شده در صفحه نمایش اصلی هم تا حد زیادی بر عملکرد دستگاه تاثیر منفی می‌گذاشت. از همه بدتر، مکانیزم لولای این گوشی بود که حس شکننده بودن بسیاری را به کاربران القا می‌کرد.

گلکسی Z Fold 2 گلکسی Z Fold 2

البته با وجود همه این کمبودها، سامسونگ در طراحی مکانیزم تاشوی صفحه نمایش به سمت داخل عملکرد بسیار ایده‌آلی داشت. تا پایان سال 2019 به جز گلکسی فولد سامسونگ، دو گوشی تاشوی دیگر ( هواوی میت ایکس و Royole FlexPai) هم در بازار حضور داشتند. با این حال در هر دوی آن‌ها صفحه نمایش رو به بیرون تا می‌شد و بخش خمیده آن همواره در معرض آسیب بود. با این وجود، Galaxy Fold با تاشدن به سمت داخل، صفحه نمایش را در حالت بسته کاملا محافظت کرده و حس مطمئن‌تری به کاربر می‌داد.

به طور کلی، نسل نخست گوشی‌های گلکسی فولد سامسونگ محصولی گرانقیمت بود و عملکرد فنی چندان ایده‌آلی هم نداشت. با این حال کره‌ای‌ها با عرضه این محصول به قول خود مبنی بر عرضه یک گوشی تاشو که بتواند به طور همزمان نقش گوشی و تبلت را ایفا کند عمل کردند و آینده‌ای روشن را برای این گجت‌ها ترسیم نمودند.

گلکسی Z Fold 2؛ بزرگ‌ترین پیشرفت نسلی یک محصول تکنولوژیک در سال‌های اخیر

گلکسی زد فولد 2 گلکسی زد فولد 2

یک قانون کلی در بین محصولات تکنولوژیک مهم بازار وجود دارد: اکثر دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی‌های جدید معمولا در نسل نخست خود عملکرد چندان ایده‌آلی ارائه نمی‌کنند؛ اما در نسل دوم شاهد عملکرد بسیار بهتر آن‌ها هستیم. حتی با در نظر گرفتن این قانون هم گلکسی Z Fold 2 پیشرفتی خیره‌کننده در مقایسه با نسل اول به شمار می‌رود!

پیش از هر چیز، صفحه نمایش عجیب و تا حدی مسخره نسل اول در این گوشی با یک نمایشگر با حاشیه‌های باریک جایگزین شده بود که علیرغم ابعاد نامتعارفی که داشت، بسیار قابل استفاده‌تر و کاربردی‌تر بود.

Galaxy Z Fold 2 Galaxy Z Fold 2

همچنین حفره بدترکیب صفحه نمایش هم اکنون طراحی بسیار منطقی‌تری داشت و به بالا و وسط صفحه نمایش انتقال یافته بود. از همه مهم‌تر، عملکرد لولا و مکانیزم تاشوی این نسل بسیار بهتر از قبل بود. طراحی این لولاها بسیار مستحکم‌تر از نسل دوم به نظر می‌رسید و برای باز و بسته کردن آن به نیروی بیشتری نیاز بود.

همچنین این لولا قادر بود عملکردی مانند لولای لپ تاپ ها ارائه داده و در هر زوایه دلخواهی ثابت بایستد. سامسونگ این قابلیت کاربردی و جذاب را Flex Mode نامید و کاربردهای متعددی را برای آن طراحی کرد. به عنوان مثال، به کمک این سیستم لولا، گلکسی زد فولد 2 قادر بود عملکردی همانند یک سه‌پایه را ارائه دهد و سلفی‌های جالبی در زوایای مختلف را ثبت کند. این قابلیت همچنین در ضبط ویدیوهای تایم لپس و تماس‌های ویدیویی هم استفاده‌های زیادی داشت. قابلیت Flex Mode همچنین باعث می‌شد که عملکرد این گوشی همانند یک مینی لپ تاپ باشد و یک کیبورد در نیمه پایینی صفحه نمایش ظاهر شود!

گلکسی Z Fold گلکسی Z Fold

بعلاوه، صفحه نمایش بزرگ این گوشی هم کیفیت ساخت بسیار بیشتری داشت و استفاده از لایه شیشه فوق باریک در آن باعث می‌شد که از حس پلاستیکی و بی‌کیفیت خود در نسل قبل فاصله بگیرد.

به طور کلی تغییرات نسل دوم گلکسی Z Fold با استقبال فوق‌العاده مخاطبین روبرو شد. البته افزوده شدن حرف Z به نامگذاری این گوشی‌ها اقدامی نه چندان جالب از سوی سامسونگ به نظر می‌رسد؛ چرا که نام‌های Galaxy Fold و Galaxy Flip به خودی خود جذاب به نظر می‌رسند!

به طور کلی گلکسی زد فولد 2 را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر نسل به نسل در تاریخ گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر دانست.

گلکسی زد فولد 3؛ تبدیل گوشی های تاشو به محصولاتی کاربردی، مقاوم و قابل خرید

در نیمه اول سال 2021 نبرد گوشی‌های تاشو در چین بالا گرفته بود و کمپانی‌هایی چون هواوی و شیائومی با عرضه محصولات خود در صدد کسب سهم از این بازار نوپا بودند. به طور خاص، گوشی میت ایکس 2 هواوی محصولی بسیار جذاب بود و با قابلیت‌های منحصربفرد خود باعث شده بود گلکسی Z Fold 2 کمی از مد افتاده به نظر برسد! این گوشی تاشو صفحه نمایشی تقریبا بدون حاشیه داشت و مکانیزم لولای آن نیز بسیار پیشرفته به نظر می‌رسد. علاوه بر این، هواوی این محصولات تاشو را به دوربین‌های پریسکوپ با بزرگنمایی نوری ده برابری مجهز کرده بود.

به دنبال این دسته پیشرفت‌های Mate X2، بسیاری افراد انتظار داشتند که سامسونگ هم نسل سوم از گوشی‌های تاشوی خود را با تغییراتی بزرگ به بازار عرضه کند. با این حال در عمل چنین نشد و سامسونگ گلکسی زد فولد 3 را با تغییرات ظاهری حداقلی نسبت به نسل قبل روانه بازار کرد.

این گوشی مکانیزم تاشوی زمخت و بزرگی داشت و خمیدگی صفحه نمایش آن به طرز واضحی بیرون زده بود. علاوه بر این، دوربین به کار رفته در این گوشی هم کاملا معمولی بود و حتی با بهترین نمونه سامسونگ که در گلکسی اس 22 اولترا شاهدش بودیم هم فاصله بسیاری داشت. همچنین ابعاد این گوشی هم دقیقا مشابه با Z Fold 2 بود.

گلکسی Z Fold 3 در برابر میت X2 هواوی گلکسی Z Fold 3 در برابر میت X2 هواوی

لولای گلکسی زد فولد 3 (بالا) در مقایسه با هواوی میت ایکس 2 (پایین)

هیچ کس به جز مهندسین سامسونگ به طور دقیق نمی‌داند که چرا این کمپانی نسل سوم از محصولات تاشوی خود را با قابلیت‌های تکنولوژیک روز به بازار عرضه نکرد! با این حال بسیاری معتقدند دلیل سامسونگ این بود که تمایل داشت گوشی‌های تاشو را به محصولاتی فراگیر در میان کاربران مختلف تبدیل کند. برای این کار، کره‌ای‌ها به جای استفاده از قدرتمندترین دوربین و بروزترین تکنولوژی‌های روز که باعث افزایش قیمت دستگاه و سنگین‌تر شدن آن می‌شد، تصمیم گرفتند Galaxy Z Fold 3 را به دستگاهی مقاوم‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر تبدیل کنند.

سامسونگ به خوبی توانست هر سه هدف خود را در نسل سوم عملی کند. این محصول نخستین گوشی تاشوی دنیا بود که موفق به کسب استاندارد IP68 می‌شد. علاوه بر این، وزن آن حدودا ده گرم کمتر از نسل قبل بود و شروع قیمت آن 200 دلار پایین‌تر از برچسب قیمتی 2000 دلاری نسل‌های قبلی گلکسی زد فولد بود. سامسونگ همچنین پشتیبانی از قلم‌های S-Pen را هم به گلکسی زد فولد 3 افزوده بود تا استفاده از صفحه نمایش بزرگ آن توجیه بیشتری پیدا کند.

زد فولد 3 استایلوس زد فولد 3 استایلوس

در کنار این موارد، یکی از تغییرات نه چندان جالب نسل سوم Galaxy Z Fold در مقایسه با نسل‌های قبل، استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر برای صفحه نمایش اصلی بود. به این ترتیب، طراحی صفحه نمایش این گوشی یکدست‌تر به نظر می‌رسید. در عین حال اگر دقیق‌تر به این صفحه نمایش نگاه می‌کردیم، دوربین سلفی همچنان قابل تشخیص بود؛ اما نمی‌توان منکر جسارت سامسونگ در استفاده از این تکنولوژی در نسل سوم از گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد شد. کیفیت دوربین سلفی چهار مگاپیکسلی این گوشی البته کاملا متوسط است!

همچنین یک دوربین سلفی باکیفیت بر روی صفحه نمایش بیرونی این گوشی تعبیه شده بود تا کاربرانی که تمایل به ثبت سلفی‌های باکیفیت داشتند نیز گزینه مناسبی در اختیار داشته باشند.

گلکسی Z Fold 3 گلکسی Z Fold 3

گلکسی Z Fold 3 قطعا برای بسیاری علاقمندان به تکنولوژی‌های روز محصول چندان جذابی نبود و بسیاری قابلیت‌های آن، علی‌الخصوص دوربین، در مقایسه با رقبا، ضعیف‌تر بودند. با این حال تصمیم سامسونگ مبنی بر عدم استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در محصولات تاشو کاملا قابل دفاع است؛ چرا که اگر این کمپانی تصمیم داشت از ماژول دوربینی مشابه با اس 21 در زد فولد 3 استفاده کند، قطعا با محصولی بسیار سنگین‌تر و گران‌تر طرف می‌بودیم!

گلکسی Z Fold 4؛ تلاش دیگری برای ارتقای محصولات تاشوی سامسونگ

گلکسی زد فولد 4 گلکسی زد فولد 4

چهار سال پس از رونمایی از گوشی تاشوی Galaxy Fold، سامسونگ نسل چهارم از این سری محصولات را روانه بازار کرد. گلکسی زد فولد 4 هم تلاش جزیی دیگری از سامسونگ برای ارتقای حس کاربری القا شده توسط این گوشی به شمار می‌رود. لولاهای این گوشی کمتر از قبل بیرون‌زده هستند و حس بسیار بهتری از در دست گرفتن گوشی را منتقل می‌کنند.

علاوه بر این، صفحه نمایش بیرونی این گوشی نیز عرضی 2.7 میلیمتری داشته و عریض‌تر از قبل است. همچنین نسبت عرض به طول این صفحه نمایش اکنون برابر با 23:9 است که در مقایسه با نسبت 24.5:9 دو نسل قبل، عملکرد بهتری را در حالت بسته برای گلکسی زد فولد 4 به همراه خواهد داشت.

مقایسه زد فولد 3 و زد فولد 4 مقایسه زد فولد 3 و زد فولد 4

مقایسه لولای گلکسی زد فولد 4 (پایین) و زد فولد 3 (بالا)

سامسونگ همچنین ادعا می‌کند که صفحه نمایش زد فولد 4 با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ساخت و استفاده از لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس حدود 45 درصد قدرتمندتر از نسل قبل است.

اندازه باتری نسل چهارم در مقایسه با نسل سه ثابت باقی مانده است؛ با این وجود استفاده از تراشه‌های جدید اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 باعث ارائه عملکرد بسیار بهینه‌تر از این گوشی و عمر باتری بهتر آن خواهد شد. همچنین شارژ باتری Galaxy Z Fold 4 نیز با توان بیشتری انجام می‌شود. البته سامسونگ همانند بسیاری محصولات اخیرش شارژر را درون جعبه قرار نداده و کاربران باید به طور مجزا به خرید آن بپردازند.

این گوشی همچنین قادر به پشتیبانی از قلم‌های S-Pen هم خواهد بود؛ اما این قلم‌ها نیز باید به طور جداگانه خریداری شوند.

سامسونگ زد فولد 4 سامسونگ زد فولد 4

سامسونگ دوربین‌های گلکسی زد فولد 4 را نیز ارتقا داده است؛ به طوری که شاهد استفاده از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در این گوشی هستیم که رزولوشنی چهار برابر بیشتر از Z Fold 3 دارد. این تکنولوژی باعث عملکرد بسیار بهتر تکنولوژی ادغام تصاویر شده و ورودی نور را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اندازه حسگر این گوشی نیز نسبت به قبل بزرگ‌تر شده است؛ هرچند که سامسونگ به طور خاص به جزئیات آن اشاره‌ای نداشته است.

همچنین لنز زوم هم قادر به ارائه بزرگنمایی نوری سه برابری خواهد بود که آن را هم تراز با خانواده گلکسی اس 22 سامسونگ قرار می‌دهد. این در حالی است که در چند سال گذشته دائما شاهد استفاده از لنزهای با بزرگنمایی دو برابری در گوشی‌های تاشوی سامسونگ بودیم.

دوربین گلکسی Z Fold 4 دوربین گلکسی Z Fold 4

طبیعتا سیستم دوربین گلکسی زد فولد 4 با حداکثر توان سامسونگ ( حسگر بزرگ 108 مگاپیکسلی و لنز پریسکوپ با بزرگنمایی ده برابری) فاصله بسیاری دارد؛ اما همین تغییرات کنونی نیز بسیار قابل توجه هستند. مطمئنا بسیاری از ما دوست داشتیم نسل چهارم گلکسی زد فولد را مجهز به ماژول دوربین گلکسی اس 22 اولترا ببینیم؛ اما باید توجه داشت که انجام این کار مستلزم افزایش وزن و قیمت این گوشی‌ها خواهد بود که ظاهرا از سیاست‌های کنونی این کمپانی به دور است.

سامسونگ در حال حاضر همه انرژی خود را صرف فراگیرتر کردن محصولاتش تاشوی خود در میان دسته‌های مختلف کاربران کرده است و تلاش می‌کند این محصولات فروشی حداکثری داشته باشند. به همین جهت هرگونه افزایش قیمت گوشی‌های Z Fold 3 و Z Flip 3 می‌تواند باعث دور شدن این غول کره‌ای از هدفش شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که محصولات تاشوی سامسونگ تقریبا رقیبی در بازارهای جهانی ندارند؛ چرا که اکثر گوشی‌های تاشوی دیگر تولید شده توسط کمپانی‌های چینی تنها مختص بازار این کشور بوده و در سایر نقاط دنیا عرضه نمی‌شوند. با این وجود عملکرد سامسونگ در بهبود سخت افزاری خانواده گلکسی زد فولد و بهبود طراحی آن حتی بدون داشتن هیچ رقیبی هم ستودنی است.

این کمپانی خلاق به خوبی توانست سری گلکسی فولد و به طور کلی تمامی گوشی‌های تاشو را از مسیر نابودی اولیه خود نجات دهد و به محصولات محبوب در سرتاسر دنیا تبدیل کند.

نظر شما