شناسهٔ خبر: 55003107 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

سند تحول و تعالی محور تمامی فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است/ در تعلیم و تربیت اجتماعی نیازمند یک وفاق جمعی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۸ و پس از مرقومه مقام معظم رهبری تدوین شد و بر این اساس در ۵ سال آینده محور تمامی فعالیت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی این سند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست سراسری مدیران حراست مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع رفاهی و آموزشی سی سرا چالوس برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با ارائه سخنرانی در موضوع «تزکیه، مقدمه تعلیم و تربیت اجتماعی در برنامه تحول و تعالی دانشگاه»، گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۸ و پس از مرقومه مقام معظم رهبری در آذر تدوین شد و پس از نهایی شدن به تأیید هیأت امنا رسید و به تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. بر این اساس قرار است در ۵ سال آینده محور تمامی فعالیت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس این سند باشد.

تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از نگاه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی است

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از نگاه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی است، افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند تحول و تعالی پشتوانه فکری می‌خواهد، اما برخی در برنامه‌ریزی‌ها، نگاه به دانشگاه‌های غرب و مدل‌های غربی دارند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که باید از دارایی‌های معنوی خود که همان احکام اسلام، آیات قرآن کریم و کلام اهل بیت (ع) است، استفاده کنیم. سند تحول و تعالی بر این مبنا تهیه و تدوین شده است. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت معنوی شاه کلید فعالیت‌های این دانشگاه است، گفت: تعلیم و تربیت اجتماعی و تربیت معنوی در محیط دانشگاه مهم است.

حراست بازوی مدیران دانشگاه است

 طهرانچی ادامه داد: حراست بازوی مدیران دانشگاه در تزکیه است.  وظیفه مدیران در دانشگاه بر اساس آیه ۹۰ سوره نحل، امر به عدل، احسان و ایتاء ذی القربی است.  برای تربیت اجتماعی جوانان باید با زبان همان نسل صحبت کنیم و اگر زبان جوانان را ندانیم، نمی‌توانیم به تبیین بپردازیم. همچنین تبیین نیازمند علم و حکمت است، علم به تنهایی نمی‌تواند حکم اجتماعی بدهد و نیازمند حکمت است، به همین دلیل علم به تنهایی نمی‌تواند راهبر اجتماعی باشد.

لزوم توجه دانشگاه‌ها به سه رکن «بینش و دانش»، «گرایش» و «کنش»

 طهرانچی با اشاره به لزوم توجه دانشگاه ها به سه رکن «بینش و دانش»، «گرایش» و «کنش»، گفت: بینش شامل تعلیم و تربیت تخصصی می‌شود و تعلیم و تربیت فرهنگی و اجتماعی گرایش‌ساز است، اما تعلیم و تربیت مهارتی منجر به کنش‌سازی در افراد می‌شود. آنچه در رفتار اجتماعی دیده می‌شود، کنش است، اما بینش و گرایش در عقبه آن قرار دارد. بنابراین تبیین باید در هر سه وجه بینش، گرایش و کنش اتفاق بیفتد. 

در تعلیم و تربیت اجتماعی نیازمند یک وفاق جمعی هستیم

وی توجه به نقش محوری و تأثیرگذاری استاد، واقع گرایی، توجه به رفتار و پوشش فردی، تأثیرگذار بودن یا تأثیرپذیر بودن و دقت در منش اجتماعی را از جمله موضوعات بیان شده در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی برشمرد و گفت: همه دغدغه و تلاش ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که باید نسل طیب داشته باشیم و در تربیت این نسل مسئول بوده، از این‌رو در تعلیم و تربیت اجتماعی نیازمند یک وفاق جمعی هستیم تا انشاءالله بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما