شناسهٔ خبر: 54460224 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصوبات جدید کنکور سراسری تشریح شد

مصوبات جدید کنکور سراسری 1402 اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در شبکه خبر سیما گفت: تاثیر کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می شود و ضرایب خاص خود را دارد و ۶۰ درصد هم بر مبنای آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه کنکور مقوله ای است که قانون از سال ۸۴  به آن ورود کرد و اولین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح شد و سپس قانون سال ۹۵ و اکنون این قانون تصویب شد، گفت: هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است و در کنکور سال آینده تحولات اساسی را شروع می کنیم.

پورعباس با تشریح جزئیات تحولات کنکور عنوان کرد: دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف می‌شود و به جای آن سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود، این کار از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد، همچنین آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار شود و نتیجه آن برای ۲ سال معتبر است. داوطلب در ۲ آزمون دروس اختصاصی شرکت می کند و نمره هر کدام از آزمون‌ها که بالاتر بود، به عنوان ملاک پذیرش خود در دانشگاه اعلام می‌کند.

وی گفت: داوطلبان به ۲ روش در دانشگاه ها پذیرش می شوند، یک شیوه پذیرش فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را شامل می شود، منظور از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی این است که نمره کنکور، تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا و پایین می رود.

پورعباس اظهار داشت: امسال سوابق تحصیلی در آزمون تاثیر مثبت دارد به این معنا که اگر داوطلبی نمره کنکور خوبی داشت، معدل نه تنها این نمره را پایین نمی‌آورد بلکه به بالا بردن نمره آزمون نیز کمک می‌کند. 

وی افزود: همچنین امسال افراد بر مبنای یک نمره، انتخاب رشته می کنند، وزن دهی و ضرایب همه دروس کنکور در حوزه آزمون سوال های تخصصی و همه دروس آموزش و پرورش تغییر می کند که این امر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو برسد، سازمان سنجش این موضوع را تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف و اطلاع رسانی می‌کند که امیدواریم تا خردادماه به این هدف  برسیم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز آزمون سراسری به شکل الکترونیکی و بدون کاغذ برگزار می‌شود، بر اساس پیش بینی ها، سازمان سنجش سالی ۶ آزمون برگزار می کند که از این تعداد، داوطلب ۲ آزمون را می تواند به رسمیت بشناسد و چهار آزمون دیگر، آزمایشی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند.

در جلسه امروز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تامین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و به ویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید.

همچنین اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مباحث خود برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

سیاست‌های جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد.

همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

جزئیات دقیق سیاست‌های جدید سنجش و پذیرش دانشجو متعاقبا از سوی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما