شناسهٔ خبر: 53578377 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

915 محصول نانو در 15 حوزه صنعتی بومی‌سازی شد

افزایش محصولات نانو ساخت ایران و توسعه بازار نانو از جمله دستاوردهایی است که طی چند سال به همت شرکت های دانش بنیان و خلاق و با حمایت های دولتی به دست آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمارها از این حکایت دارد که در حال حاضر ۹۱۵ محصول نانو در بیش از ۱۵حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار می‌شود. رقم کلی فروش محصولات نانو ایران‌ساخت، عددی بیش از  ۱۱۵ میلیارد ریال است که از این رقم بیش از ۹۲ درصد آن به بازار داخلی و عددی بیش از ۷ درصد به بازار صادرات اختصاص می یابد.

در نمودارهای نمایه سهم حوزه‌های صنعتی مختلف از بازار فروش محصولات نانو مشخص شده که صنعت ساخت‌و‌ساز  به دلیل نفوذ بیشتر فناوری نانو در این بخش بیشترین سهم بازار نانو را را دارد که بخش عمده آن مربوط به حوزه پوشش‌های نانو است.

ساخت و ساز با ۴۲ درصد، نفت، گاز و پتروشیمی با ۱۷درصد، خودرو با ۵/۱۳درصد و اپتوالکترونیک با ۷/۱۰ درصد بیشترین میزان فروش بازار نان ایران ساخت را به خود اختصاص می دهند و نیرو و انرژی و نانومواد هم با ۴/۰ درصد کمترین سهم این بازار را کسب کرده اند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری، با تولید محصولات و ارائه خدماتی باکیفیت توانسته‌اند بخش قابل قبولی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند. این روند رو به رشد نشان می‌دهد ضمن این‌که شناخت و استقبال عمومی از این محصولات بیشتر شده، تولیدات داخلی نیز با ارتقای کیفیت و کارایی، جای خود را در بازار کشور پیدا کرده‌ است.

معاونت علمی و فناوری، برای توسعه این بازار ثروت‌آفرین در تلاش است تا با حمایت‌های مادی و معنوی خود زنجیره ارزش این حوزه را تکمیل و مسیر تجاری‌سازی این محصولات و خدمات را هموار کند.

انتهای پیام/

نظر شما