شناسهٔ خبر: 67729680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

با انرژی؛ موثرترین روش کاهش مصرف برق

صاحب‌خبر -

مدیریت مصرف انرژی به ویژه در ایام پیک نظیر افزایش مصرف برق در تابستان‌ها و افزایش مصرف گاز در زمستان‌ها، بر خلاف تصورات عمومی‌تنها شامل ایران نیست و یک مساله جهانی است. کافیست تا عبارت کاهش مصرف انرژی را جست‌وجو کنید تا با انبوهی مطالب، مقالات و گزارش‌ها در سایت‌های خبری و منابع متولی مدیریت انرژی در سراسر دنیا مواجه شوید.
به گزارش آی‌تی آنالیز، در این میان فرارسیدن فصل تابستان در کشور بار دیگر مساله لزوم مدیریت مصرف انرژی برای جلوگیری از قطع برق و انبوهی از چالش‌ها و خسارات ناشی از آن را به موضوع روز مردم و رسانه‌ها تبدیل کرده است.
اما مساله این است که صرفه جویی در انرژی به این معنا نیست که شما باید کمتر کار کنید یا آسایش موجود را قربانی کنید. به لطف فناوری و راه‌کارهای، کارآمدتر (و اغلب مقرون به صرفه)، راحت‌تر می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی کنید، در کاهش نرخ خاموشی‌ها مشارکت کنید، مبلغ قبض‌های برق را پایین آورده و تأثیرات زیست محیطی خود را کاهش دهید.
در همین راستا سایت EnergySage به عنوان یک مرجع برای آموزش و ارایه‌راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کشور آمریکا توصیه‌هایی برای کاهش مصرف برق در خانه‌ها داشته است.

 

1. لامپ‌های خود را تعویض کنید
لامپ‌های رشته‌ای سنتی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به اندازه لامپ‌های کم‌مصرف انرژی دوام نمی‌آورند. هنگام خرید لامپ، به دنبال نماد انرژی با حمایت دولت برای بهره وری انرژی، باشید. البته این توصیه‌ای است که سال‌هاست در کشور ما نیز روی آن کار فرهنگسازی شده و می‌شود.


2. از نوارهای برق هوشمند استفاده کنید
«انرژی فانتوم» که به عنوان «انرژی آماده به کار» یا «انرژی خون آشام» نیز شناخته می‌شود، الکتریسیته‌ای است که لوازم الکترونیک در حالت خاموش یا در حالت آماده به کار استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش وزارت انرژی ایالات متحده (DOE)، انرژی آماده به کار 5 تا 10 درصد از مصرف انرژی مسکونی را تشکیل می‌دهد و هزینه متوسط خانوار آمریکایی بالغ بر 100 دلار در سال دارد. نوارهای برق هوشمند که به عنوان نوارهای برق پیشرفته نیز شناخته می‌شوند، با قطع برق وسایل الکترونیکی در زمانی که استفاده نمی‌شوند، مشکل بارهای فانتوم را از بین می‌برند. نوارهای برق هوشمند می‌توانند وسایل برقی را در زمان تعیین شده، در یک دوره عدم فعالیت، از طریق سوئیچ‌های راه دور یا بر اساس وضعیت یک دستگاه «مستر» خاموش کنند.


3. لوازم برقی کارآمد خریداری کنید
هنگام خرید یک دستگاه، باید به دو عدد توجه کنید: قیمت اولیه خرید و هزینه عملیاتی سالانه. اگرچه لوازم برقی کارآمد ممکن است قیمت‌های اولیه خرید بالاتری داشته باشند، اما معمولاً در قبض آب و برق ماهانه شما صرفه جویی می‌کنند.
هنگام خرید یک دستگاه کم مصرف، به دنبال برچسب میزان مصرف انرژی باشید چراکه این موضوع یک تضمین است که دستگاه انرژی کمتری نسبت به مدل‌های دیگر مصرف می‌کند. نکته مهم این است که صرفه جویی در انرژی بر اساس دستگاه خاص متفاوت است و بعضا تا 20 درصد به کاهش مصرف برق کمک می‌کنند.


4. پنجره‌های کم مصرف نصب کنید
بر اساس گزارش وزارت انرژی (DOE)آمریکا، افزایش و از دست دادن گرما از طریق پنجره‌ها 25 تا 30 درصد انرژی گرمایش و سرمایش بیشتر خانه‌ها را تشکیل می‌دهد. در آب و هوای گرم‌تر نیز، افزایش گرما از طریق پنجره‌ها ممکن است مشکل ساز باشد. علاوه بر به حداقل رساندن اتلاف گرما، روکش‌های روی پنجره‌ها می‌توانند با انعکاس نور بیشتر و کاهش میزان انرژی حرارتی وارد شده به خانه، افزایش گرما را کاهش دهند.


5- رفتارهای روزمره خود را تنظیم کنید
خوشبختانه، شما همیشه نیازی به خرید محصولات جدید کم مصرف برای کاهش مصرف انرژی در خانه خود ندارید. صرفه جویی در انرژی می‌تواند به سادگی خاموش کردن چراغ‌ها یا لوازم خانگی در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید باشد! انجام کارهای خانگی به صورت دستی نیز از استفاده از وسایل پر انرژی جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، خشک کردن لباس‌ها در حالت آویزان، انرژی مصرفی خشک‌کن لباس‌تان را حفظ می‌کند.

 

•    موثرترین روش؛ پیوستن به پویش با انرژی
اما اگر به کشور خودمان و شرایط فعلی یعنی اوج‌گیری گرما و مصرف برق برگردیم، در این زمینه و قبل از فرارسیدن فصل تابستان یعنی در دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، وزارت نیرو از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی با نام پویش «با انرژی» رونمایی کرد.
در این زمینه اما یکی از دقیق‌ترین و موثرترین روش‌های کاهش مصرف برق، پیوستن به این کمپین است. چراکه با توجه به رصد میزان مصرف برق از سوی توانیر، علاوه بر اطلاع مستمر از میزان مصرف انرژی، راه‌های کاهش مصرف برق به همراه انبوهی از مشوق‌ها و جوایز نیز پیش‌بینی شده است.
اگرچه سرپرستان خانوار مکررا پیامک‌های این کمپین را دریافت کرده‌‌اند و با این پویش از پیش آشنا شده‌اند.
در واقع دست‌اندرکاران پویش باانرژی، برای تحقق، کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق، بخش‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ‌سایت و اپلیکیشن باانرژی اشاره کرد که به گونه‌ای طراحی شده تا عموم مردم توانایی استفاده از آن را داشته باشند.
این اپلیکیشن که از طرق مختلف در دسترس کاربران قرار دارد، فضایی فراهم کرده است تا کاربران بتوانند با توجه به میزان مصرف خود و الگوی مصرف منطقه‌ای که در آن سکونت دارند، هزینه دوره‌ای برق خود را تخمین زده و در صورت انحراف از الگوی استاندارد مصرف، با راهکارهایی که در اپلیکیشن معرفی شده است، مصرف برق خود را مدیریت کنند.
بخش دوم این پویش سراسری، مسابقه باانرژی است که گروه‌های مختلف مشترکان بخش خانگی امکان حضور در آن را دارند. این مسابقه تعاملی به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران با کاربران با ثبت قبض برق خود قبل و بعد از بکارگیری راهکارهای مدیریت مصرف و کاهش پرمصرفی، امتیاز بگیرند و با افزایش امتیازهای خود در روزهای گرم پیش رو، شانس خود را در قرعه‌کشی ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری، صدها هزار دستگاه لوازم خانگی و بسته حجیم اینترنت، بالا ببرند.
آنطور که دست‌اندرکاران پویش باانرژی می‌گویند، خودروهای پیش‌بینی شده برای برندگان پویش، خودروهای باکیفیت داخلی نظیر دنا، شاهین، ۲۰۷ و … انتخاب شده است و مراسم قرعه‌کشی برندگان به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد.
از دیگر بخش‌های بزرگترین پویش اطلاع‌رسانی کشور، جشنواره هنری باانرژی است که از ۲۸ خردادماه همزمان با عید قربان و در دو بخش فیلم و عکس، آغاز به کار کرده است.
باانرژی اگر چه پویشی مقطعی و کوتاه است اما دست‌اندرکاران آن امیدوارند با همکاری مشترکان و کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق اثر بزرگی بر بهینه کردن فرهنگ و رفتار مصرف‌کنندگان بگذارد.
برای پیوستن به «باانرژی» چند مسیر وجود دارد که همگی ساده و در دسترس هستند. اولین مسیر پیوستن به پویش با انرژِی سایت این پویش به نشانی ba-energy.ir است. دومین مسیر همراهی، اپلیکیشن باانرژی است؛ کافی است از طریق گوشی تلفن همراه خود به یکی از فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی یا خارجی بروید، باانرژی را جستجو و نصب کنید و به پویش بپیوندید.
سومین مسیر دسترسی به پویش باانرژی شماره‌گیری کد دستوری #۱۵۲۱* است و چهارمین و آخرین مسیر همراهی نیز تلفن گویای ۰۹۱۲۹۹۹۷۵ است.

برچسب‌ها:

نظر شما