شناسهٔ خبر: 53514062 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ناسا خنک‌کننده‌های جدید برای فضانوردان می‌سازد

فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال آزمایش یک سیستم خنک‌کننده جدید هستند که احتمالا داخل لباس‌های فضایی آینده برای مبارزه با گرمای شدید فضا به کار خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ناسا در ویدئویی که به تازگی منتشر کرده، نشان می‌دهد که پرسنلش با کمک یک سیستم خنک‌کننده درون لباس‌شان در حال پیاده‌روی فضایی در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. آنها زیر لباس فضایی خود لباس‌های مخصوصی پوشیده‌اند که مجهز به لوله‌هایی است که با جریان ثابتی از آب در گردش پر شده‌اند و باعث خنک شدن بدن فضانورد می‌شوند.

مفهوم استفاده از آب به عنوان خنک کننده به دوران آپولو در دهه 1970 برمی‌گردد، اما سیستم جدید ناسا مجهز به حسگرهای فشار، یک حلقه کنترل حرارتی برای حفظ دمای تنظیم شده و توانایی انتشار بخار آب گرم در فضا است.

به گفته ناسا، فناوری‌های خنک کننده برای ماموریت‌های آتی «آرتمیس» به ماه در حال آزمایش هستند که قرار است در سال 2025 انجام شود.

گرما در ماه

از آنجا که ماه، اتمسفر قابل توجهی برای جلوگیری از تابش پرتوهای خوشید و همچنین برای به دام انداختن گرما در هنگام شب ندارد، دمای آن بین روز و شب بسیار متفاوت است و به گفته ناسا، دمای سطح ماه می‌تواند به 121 درجه سانتی‌گراد برسد. میانگین دمای ماه (در استوا و عرض‌های جغرافیایی میانی) از منفی 183 درجه سانتی‌گراد در شب تا 106  سانتی‌گراد در طول روز متغیر است.

پیش به سوی ماه

در اواخر این دهه، ماه‌نوردان آرتمیس که قرار است در قطب جنوب ماه کاوش ‌کنند، لباس‌های فضایی را می‌پوشند که بتوانند دمای 121 سانتی‌گراد را تحمل کند و آنها را ایمن نگه دارد.

ناسا فناوری‌های آینده خود را در یک ویدئوی جدید با عنوان «مراقبت از فضانوردان در فضا» تشریح کرده و گفته است: تصور کنید یک فضانورد در ماه هستید. تا هشت ساعت آینده باید کاوش کنید و کارهایی مثل جمع‌آوری نمونه‌های علمی، پیمودن بالا و پایین تپه‌های ماه، نمونه‌برداری از سنگ‌ها و راه‌اندازی تجهیزات را به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس انجام دهید. حال فکر کنید که دمای سطح ماه به ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد برسد. چه چیزی بهتر از اینکه در لباس‌های فضایی‌تان خنک‌کننده‌ای داشته باشید که با راحتی کامل به کارهای تحقیقاتی‌تان بپردازید. خوشبختانه هر لباس فضایی شامل یک واحد خنک‌کننده شخصی است.

در طول راهپیمایی‌های فضایی، فضانوردان نیاز به ابزارهایی دارند که در برابر گرمای خورشید و همچنین گرمای تولید شده توسط بدن خودشان از آنها محافظت کند. به گفته ناسا، خنک‌کننده هوا برای این کار مهم کافی نیست، بنابراین از آب به عنوان خنک‌کننده استفاده می‌شود.

ناسا می‌گوید که همه عناصر حیاتی سیستم خنک‌کننده لباس فضایی در یک جعبه است و زمانی که فضانوردان قصد پیاده‌روی در ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارند، منبع ثابتی از آب خنک‌کننده را دریافت می‌کنند.

دو تا از این جعبه‌های SERFE ساخته شده‌اند؛ یکی روی ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگری در مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون. مهندسان دقیقا همان آزمایش‌هایی را که روی زمین روی واحد SERFE انجام داده‌اند، در ایستگاه فضایی هم انجام می‌دهند.

با این حال، فضانوردان در ماه باید این جعبه خنک‌کننده را روی پشت خود حمل کنند و این بخشی از چالش محققان برای کوچک کردن این محفظه برای راحت کردن حمل‌ونقل آن است. بخش کلیدی این دستگاه خنک‌کننده، فناوری‌ای است که ناسا برای حذف گرما از آبی طراحی کرده که در لباس فضایی در حال گردش است و توسط بدن فضانورد تولید می‌شود. این فناوری یک دستگاه دفع گرما به نام اواپراتور غشایی آب یا SWME است که در داخل جعبه خنک‌کننده قرار می‌گیرد. این سیستم آب را در لوله‌های کوچک به گردش درمی‌آورد. با عبور آب مایع از این لوله‌ها، بخار آب به فضا تخلیه می‌شود و در نتیجه گرما از بین می‌رود.

جعبه‌های SERFE به مدت هشت ساعت کار می‌کنند؛ تقریبا در حدی که یک پیاده‌روی فضایی ممکن است طول بکشد. اما زمانی که خاموش است، آلاینده‌هایی در آب ایجاد می‌شوند که می‌توانند بر جریان آب تاثیر بگذارند. بنابراین پرسنل ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبورند همیشه دستگاه را روشن نگه دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما