شناسهٔ خبر: 52956263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هشدار فرانسه به روسیه در مورد «باج‌خواهی» در مذاکرات هسته‌ای ایران

فرانسه در مورد آنچه باج‌خواهی در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران خواند، به روسیه هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، شفقنا به نقل از رویترز نوشت: فرانسه امروز دوشنبه به روسیه هشدار داد در موضوع مذاکره ایران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق اتمی این کشور به باج‌خواهی متوسل نشود. این موضع فرانسه پس از آن بیان می‌شود که مسکو خواستار تضمین آمریکا شد تا تحریم‌هایی که بر سر اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نزند. ایران نیز از روسیه خواسته در مورد این درخوست شفاف‌سازی کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که روسیه خواهان تضمین کتبی ایالات متحده است مبنی بر اینکه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی مسکو با ایران با تحریم‌های غرب- که از زمان حمله روسیه به اوکراین اعمال شده- دچار مانع نخواهد شد.

یک مقام آگاه در دفتر ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات‌ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس شایستگی‌های آن بررسی کنند و آنها را با هم مخلوط نکنند.

این مقام فرانسوی به خبرنگاران گفت: در غیر این صورت در واقعیت، با باج‌‎گیری طرف هستیم و این دیپلماسی نیست.

رویترز افزود: غربی‌ها در تلاشند تا مشخص کنند که آیا آنچه روسیه می خواهد فقط به تعهداتش در قبال توافق ایران مربوط می شود یا خیر. آنها می گویند که این امر قابل مدیریت خواهد بود، اما هر چیزی فراتر از آن مشکل ساز خواهد بود.

این مقام مطلع در دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین از روسیه خواست آنچه را واقعاً در مذاکرات وین در خطر است-یعنی بازگشت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام- را ارزیابی کند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی هم نوشت: روس‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند و ایرانی‌ها راضی نیستند، اگرچه خیلی علنی نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی برای عبور پیدا کنیم.

با این حال هم ایران و هم آمریکا تاکید دارند که هنوز مواردی هرچند اندک در مذاکرات باقی مانده که باید به آنها رسیدگی شود.

نظر شما