شناسهٔ خبر: 52960621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ملت مخالف باج خواهی روس ها

روسیه و چین شرکای راهبردی ایران هستند.اما روسیه در دقیقه 90 بر سر احیای برجام باج خواهی کرده است.شگفت آنکه در حالی که برجام به ایستگاه آخر رسیده بود اولیانوف نماینده ویژه روسیه در مذاکرات هسته ای و همچنین لاوروف وزیر خارجه این کشور اعلام کردند در ارتباط با برجام از آمریکا تضمین می خواهند که چنانچه روسیه پس از توافق با ایران تجارت و داد و ستد داشت آمریکا این کشور را تحریم نکند.این مصداق باج خواهی روسیه است که با واکنش های گسترده در بین مردم ایران مواجه شده است.گفتنی است که جواد ظریف که حدود 23ماه در دولت اول روحانی با گروه 1+5 مذاکره می کرد گفته بود در سه ماهه اول مذاکرات و همچنین سه ماهه آخر آن روسیه مخالف توافق ایران با غرب بود.البته ایران به دنبال منافع خودش است به همین دلیل وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی به اظهارات دو مقام روسی واکنش نشان دادند و آن را مردود دانستند.چناچه برجام به نتیجه برسد ایران می تواند جای نفت و گاز روسیه را که به تدریج زیر تیغ تحریم می رود بگیرد و در این فرآیند میلیاردها دلار سرمایه برای ایرانی ها بدست آورد.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در "وین" تحت تاثیر قرار دهد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه صبح روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست هم اندیشی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور یافت. وزیر امور خارجه در این نشست آخرین تحولات مرتبط با حوزه سیاست خارجی خصوصا در زمینه گفتگوهای وین و همچنین تحولات اوکراین را تشریح کرد. امیرعبداللهیان همچنین در خصوص نقطه نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه ها به تبادل نظر پرداخت.وزیر امور خارجه ایران در این نشست هم اندیشی که در محل کمیسیون تلفیق  مجلس شورای اسلامی برگزار شد ،  در تشریح تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین، با تاکید بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از نهایی کردن یک توافق خوب و قوی ، عزم کشور در زمینه رعایت خطوط قرمز تعیین شده و خصوصا تضمین های موثر اقتصادی و حداکثر سازی منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد تصریح قرار داد.  امیر عبداللهیان افزود: ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز ، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تحت تاثیر قرار دهد.

واکنش شمخانی به درخواست تضمین روسیه از آمریکا 
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار توییتی در واکنش به درخواست تضمین روسیه از آمریکا درباره برجام نوشت: «کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین منافع انجام می‌شود و قابل درک است». وی تنها عامل موثر بر تعامل ایران با 1+4 را نیز «تامین منافع مردم ایران» عنوان کرد و در ادامه افزود: «ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم».گفتنی است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه گفته بود ما ضمانت می‌خواهیم که تحریم‌ها علیه روسیه به هیچ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری ما با ایران که ذیل برجام قید شده است، اثر نگذارد.در ادامه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درخواست تضمین از طرف سرگئی لاوروف، همتای روس خود، را «بی‌ربط» خواند و گفت مسئله تحریم‌های روسیه و برجام موضوعات جداگانه‌ای هستند و به هیچ شکل ارتباطی میان آن‌ها وجود ندارد.

در تله اتحاد به روسیه نیفتیم
دیاکو حسینی فعال سیاسی در اتاقی در کلاب هاوس گفت: اقای گلن اسنایدر که یکی از دانشمندان آمریکایی شناخته شده در روابط بین الملل است کتابی به نام «سیاست اتحاد» دارد که در آن دو مفهوم را به عنوان خطرات اتحاد به تصویر کشیده. مفهومی به نام «به تله افتادن» را معرفی کرده که اگر از بین دو کشور که با هم متحد هستند یکی به جنگ کشیده شود، امکان این وجود دارد که کشور دیگر هم علیرغم میل‌اش به جنگ کشیده شود. دومین مفهوم ر«هاشدگی» به این معناست که یک کشور که به جنگ کشیده شده و نیاز مند متحدش است از سوی او تنها گذاشته می شود . این دو خطر در همه نوع اتحادها وجود دارد. در رابطه با ایران و روسیه ذهنیت کلاسیک این است که ما ممکن است از سوی روس ها رها شویم. اما امروز خطر دوم قویتر است یعنی اینکه ناخواسته به میان منازعه روسیه و غرب کشیده شویم. روسیه پس از این جنگ هیچ وقت به قبل از این جنگ بر نمی گردد. اگر روسیه موفق شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند و اگر شکست بخورد کینه و انتقام جویی به وجود خواهد امد و روابط این کشور با بقیه کشورها هم تغییر خواهد کرد. برداشت های روسیه از جهان و جهان از روسیه تغییر می کند. ما باید همانطور که در گذشته نگران بودیم که ازسوی روسیه در مواقعی که به آنها نیاز داریم تنها گذاشته نشویم، اکنون باید نگران باشیم که در دام تله اتحاد با روس نیفتیم که اگر روس ها به هر دلیلی در اینده با غرب وارد منازعه شدند پای ایران وسط کشیده نشود. این خطر جدی است. اگر فهم جهانی این باشد که ایران متحد روسیه است، ضربه به ایران می‌تواند جنگی نیابتی با روسیه باشد. ما باید فاصله خود را با روسیه در این دوره جدید حفظ کنیم. با این هدف که ایران به‌عنوان متحد روسیه که آماده است برای روسیه در جنگ‌های احتمالی جان‌فشانی کند، شناخته نشود و این ابهام ایجاد نشود که ضربه به ایران ضربه به روسیه است.

فرانسه در مورد «باج‌خواهی» در مذاکرات هسته‌ای ایران به روسیه هشدار داد
 فرانسه دیروز دوشنبه به روسیه هشدار داد در موضوع مذاکره ایران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق اتمی این کشور به باج‌خواهی متوسل نشود. این موضع فرانسه پس از آن بیان می‌شود که مسکو خواستار تضمین آمریکا شد تا تحریم‌هایی که بر سر اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نزند. ایران نیز از روسیه خواسته در مورد این درخوست شفاف‌سازی کند.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که روسیه خواهان تضمین کتبی ایالات متحده است مبنی بر اینکه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی مسکو با ایران با تحریم‌های غرب- که از زمان حمله روسیه به اوکراین اعمال شده- دچار مانع نخواهد شد.یک مقام آگاه در دفتر ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات‌ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس شایستگی‌های آن بررسی کنند و آنها را با هم مخلوط نکنند.این مقام فرانسوی به خبرنگاران گفت: در غیر این صورت در واقعیت، با باج‌‎گیری طرف هستیم و این دیپلماسی نیست.رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی هم نوشت: روس‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند و ایرانی‌ها راضی نیستند، اگرچه خیلی علنی نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی برای عبور پیدا کنیم.با این حال هم ایران و هم آمریکا تاکید دارند که هنوز مواردی هرچند اندک در مذاکرات باقی مانده که باید به آنها رسیدگی شود.

نظر شما