شناسهٔ خبر: 52955659 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مواضع روسیه می تواند احیای برجام را به خطر بیاندازد؟

صاحب‌خبر -
مواضع روسیه می تواند احیای برجام را به خطر بیاندازد؟
خبرگزاری آریا- وزیر خارجه روسیه گفته است: از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواسته ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاریها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود.
به گزارش خبرگزاری آریا، لاوروف روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان گفت: مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و تعداد نجومی (بسیار زیاد) موضوعات در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است و نکات مبهم زیادی برطرف شده و من این تلاش ها را منصفانه می دانم.
وی افزود: ازنظر ما اگر ایران موافقت کند، مراحل پذیرفتن سند برجام را می توان آغاز کرد.
لاوروف در ادامه با بیان اینکه اما اخیرا مساله ای در مورد منافع روسیه پدید آمده است، اظهار داشت: زیرا توافقات در مورد ازسرگیری برجام شامل مجموعه ای از تعهدات می شود که شامل تعهدات ایران در مورد حجم و شاخص های برنامه هسته ای این کشور و تعهدات دیگر شرکت کنندگان در برجام در مورد طرح هایی در عرصه هسته ای صلح آمیز در ایران می شود که با کمک چین و روسیه مطابق با قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.
وی افزود: سایر اعضای غربی برجام هم متعهد می شوند که به نظام موافقت شده در برجام در سال 2015 پایبند باشند که بر اساس آن مانعی برای همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران ایجاد نمی شود و در مورد همکاریهای فنی و نظامی با آن کشور هم مانعی وجود ندارد.  
وزیر خارجه روسیه گفت: باتوجه به اینکه تحریم های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده است و با توجه به اینکه واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه امریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی برجام (امضای سند برای اجرای آن) حقوق ما در سرمایه گذاریها و همکاریهای اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.

سفیر روسیه در تهران: در بحث تضمین سوءتفاهم شده؛ توضیح خواهیم داد
سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمین‌های برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سو تفاهمی در این خصوص پیش آمده است.
تسنیم: سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمین‌های برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سو تفاهمی در این خصوص پیش آمده است.
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم سی امین سالگرد روابط ایران و جمهوری آذربایجان درباره اظهارات منتشر شده از سوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که گفته بود، «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.» در پاسخ به تسنیم گفت: سو تفاهم شده است.
وی تاکید کرد: از مردم ایران می خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو دیروز(فردا) گوش ندهند.
وی با اشاره به اینکه دولت این کشور در این باره به تهران پاسخ خواهد داد نیز اظهار داشت: توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد. ما رسماً به دوستان ایرانی در این خصوص توضیح خواهیم داد.
لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه همچنین گفته بود که «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌های کتبی خواسته‌ایم تا تحریم‌ها، بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فنی-نظامی با ایران تاثیر نگذارد.»

وزیرخارجه آمریکا درخواست روسیه برای تضمین را رد کرد
آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا گفت: تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.
آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی Face the Nation شبکه CBS به سوالاتی درباره مذاکرات وین و خواسته ی روسیه برای تضمین  پاسخ داد.
مارگارت برنان: دیروز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که از شما می‌خواهد که برای حفظ همکاری در مورد توافق هسته‌ای، شخصاً به او ضمانت کتبی معافیت از تحریم‌ها بدهید. این تضمین را به او می دهید؟ آیا کل توافق ایران در خطر است؟
بلینکن: تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.
خروج از برجام یکی از بدترین اشتباهات در سال های اخیر بود. خروج از این توافق موجب شد برنامه هسته ای ایران که کنترل شده بود از کنترل خارج شود و بنابراین، اگر راهی برای بازگشت به اجرای مجدد آن به طور موثر وجود داشته باشد، به نفع ماست که آن را انجام دهیم . صرف نظر از هر چیز دیگری این همچنین به نفع روسیه است که ایران نتواند سلاح هسته ای یا توانایی تولید سلاح در زمان بسیار بسیار کوتاه را داشته باشد. صرف نظر از اینکه در رابطه ما با روسیه در نتیجه تجاوزات این کشور به اوکراین در کجا قرار داریم.

فرانسه: درخواست تضمین روسیه، باج‌خواهی است 
فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام، به باج‌گیری متوسل نشود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مسکو در روزهای اخیر خواستار اخذ تضمین کتبی از امریکا در مذاکرات وین جهت عدم لطمه ی تحریم اوکراین به روابط اقتصادی و.. کرملین با تهران شد.
رویترز نوشت: فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام، به باج‌گیری متوسل نشود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مسکو در روزهای اخیر خواستار اخذ تضمین کتبی از امریکا در مذاکرات وین جهت عدم لطمه ی تحریم اوکراین به روابط اقتصادی و.. کرملین با تهران شد.
یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس ویژگی های خاص آن بررسی کنند و آنها را با هم مخلوط نکنند.
او به خبرنگاران گفت: «زیرا در غیر این صورت، در واقعیت، فقط باج گیری است و این دیپلماسی نیست.»
این مقام ریاست جمهوری فرانسه با اشاره به برجام، از روسیه خواست تا آنچه را که در وین در خطر است در نظر بگیرد که آن «بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام» است.
یک دیپلمات اروپایی اضافه کرد: «روس‌ها واقعاً دارند تلاش خود را در این موضوع می کنند و ایرانی‌ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی در این مورد سخن نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم.»

خطیب زاده:خروج روسیه از برجام یک گمانه زنی رسانه ای است
همچنین سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات لاوروف مبنی بر این که تحریم‌های غرب علیه روسیه نباید بر مراودات تجاری روسیه و ایران تاثیر بگذارد و از واشنگتن تقاضای تضمین را کرده و این برداشت وجود دارد که روسیه به دنبال گروگان گرفتن مذاکرات وین به نفع خودش است نیز گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم.
خطیب زاده خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و یا تحت تاثیر هیچگونه تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران با روسیه و چین و یا کشورهای دیگر. در همین بستر این اظهارات را می‌‌فهیم.
خطیب‌زاده با بیان این‌که رویکرد روسیه تا امروز برای رسیدن به توافق دسته جمعی در وین سازنده بوده است، اظهار داشت: ما در همین چارچوب این را متوجه می‌شویم و منتظریم در وین جزییات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.
 وی یادآور شد: مردم بزرگ ایران می‌دانند مذاکره کنندگانشان در وین و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حداکثرسازی منافع ملت قدم برداشته و در همین راستا نیز کارش را جلو خواهد برد.

گاردین: روسیه از به تعویق افتادن احیای برجام سود می‌برد
تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال‌شده مذاکرات اتمی ایران در وین را با چالش مواجه کرده است.
گاردین نوشت: تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال‌شده مذاکرات اتمی ایران در وین را با چالش مواجه کرده است. روسیه همچنین از به تعویق افتادن قرارداد برجام سود می‌برد. ایران بیش‌از 2 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و اگر این نفت به بازار راه پیدا کند، روند افزایش قیمت آن آهسته می‌شود.
به‌گزارش گاردین، روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان ابزاری برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند، آن‌هم در شرایطی که مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران به مراحل نهایی خود رسیده‌ است.
پس‌از ماه‌ها مذاکرات در وین، انتظار می‌رفت قرارداد اتمی برجام طی روزهای آینده امضا شود. اما تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال‌شده، شرایط را پیچیده کرده‌ است.
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم‌های گسترده‌ای که غرب علیه این کشور اعمال کرده گفت مسکو از آمریکا یک ضمانت می‌خواهد که تحریم‌های جدید، حقوق آن در قرارداد اتمی ایران را تحت تاثیر قرار ندهد.
وی گفت:«ما از آمریکا می‌خواهیم یک ضمانت کتبی در حد وزارت امور خارجه به ما بدهد که تحریم‌های اخیر اعمال‌شده آسیبی به حق تجارت آزاد و همه‌جانبه‌ ما با ایران و سرمایه‌گذاری و همکاری فنی و نظامی ما با این کشور نرساند.
طبق درخواست لاوروف، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های این کشور معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های روسیه ایجاد می‌کند. دراین‌صورت مسکو می‌تواند کل قرارداد اتمی را وتو کند.
وزیر امور خارجه آمریکا این تقاضای روسیه را نامرتبط دانسته و اعلام کرد تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین علیه روسیه اعمال‌شده هیچ ارتباطی با قرارداد اتمی ایران ندارد.
روسیه همچنین از به تعویق افتادن قرارداد برجام سود می‌برد. ایران بیش‌از 2 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و اگر این نفت به بازار راه پیدا کند، روند افزایش قیمت آن آهسته می‌شود.
روسیه که یک تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، قصد دارد با افزایش بیشتر قیمت نفت اقتصاد غرب را تحت فشار قرار دهد و درآمد خود را هم‌بالا ببرد

وال‌استریت‌ژورنال: موضع روسیه، مذاکرات را تهدید می‌کند
لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال از وین گزارش داد که «توافق هسته‌ای ایران با درخواست روسیه در مورد تحریم‌های اوکراین، تهدید می‌شود» و نوشت: درخواست‌های جدید روسیه، مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند. این درخواست‌ها روز شنبه توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حالی مطرح شد که مقامات غربی و ایرانی گفتند که در آستانه دستیابی به توافق هستند. مقامات غربی گفته‌اند که خواهان توافق در مورد پرونده هسته ای در این هفته هستند.
مذاکره‌کنندگان ارشد قدرت‌های اروپایی روز جمعه وین را ترک کردند تا به پایتخت‌های خود بازگردند و منتظر بودند تا ایران و آمریکا برای حل اختلافات نهایی بین دو کشور تلاش کنند. این موارد دقیقاً شامل تحریم‌هایی بود که واشنگتن طی توافق احتمالی لغو می‌کند.
 مقامات غربی درک می کنند که نقش ویژه روسیه در توافق هسته ای باید از تحریم ها محافظت شود؛ این شامل دریافت اورانیوم غنی شده از ایران و مبادله آن با کیک زرد، تلاش روسیه برای تبدیل تاسیسات هسته ای فردو ایران به مرکز تحقیقاتی و سایر اقدامات ویژه هسته ای مربوط به تاسیسات ایران است.

ایران: درخواست روسیه، سازنده نیست
یک مقام بلندپایه ایرانی نیزبه رویترز گفته است: درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری روسیه با ایران لطمه نمی‌زند، برای مذاکرات جاری "سازنده" نیست. 
این مقام ایرانی در تهران گفت: «روس‌ها از دو روز پیش این خواسته را روی میز (در مذاکرات وین) گذاشته بودند. این درک وجود دارد که روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین می‌خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تامین کند. اما این اقدام برای مذاکرات هسته‌ای وین سازنده نیست.

نظر شما