شناسهٔ خبر: 52814159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ادامه بحران روسیه و اوکراین؛ آمادگی کی یف برای مذاکره

خبرگزاری صداوسیما

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد امروز اعلام کرد تعداد آوارگان اوکراینی که پس از حمله روسیه کشورشان را ترک کردند به ۳۶۸ هزار نفر رسیده و این آمار همچنان در حال افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری رویترز آژانس آوارگان سازمان ملل متحد امروز اعلام کرد تعداد آوارگان اوکراینی که کشورشان را ترک کردند به ۳۶۸ هزار نفر رسیده است و این آمار همچنان در حال افزایش است.

 

روسیه پیش نویس قطعنامه درباره اوکراین را وتو کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روسیه این بار هم به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین رأی منفی داد. چین، هند و امارات نیز به این پیش نویس رأی ممتنع دادند.

 

تحریم و ممنوعیت فعالیت "راشا تودی" و "اسپوتنیک" در اروپا
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، "اوروزلا فون در لاین" رئیس کمیسون اروپا در نشست خبری در بروکسل گفت: اتحادیه اروپا دو رسانه "راشا تودی" و "اسپوتنیک" و شرکت‌های وابسته به آن‌ها را به عنوان بازوی رسانه‌ای کرملین تحریم می‌کند و این دو رسانه دیگر اجازه فعالیت در اروپا را ندارند.

 

جانسون: حمله روسیه به اوکراین، تهدیدی برای همه اروپا است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد نخست وزیر انگلیس گفت: حمله روسیه به اوکراین تهدیدی برای همه اروپا است و اتحادیه اروپا باید با قدرت و قاطعیت با این حمله برخورد کند.

 

بسته شدن حریم هوایی آلبانی به روی پرواز‌های روسیه
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، آلبانی اعلام کرد حریم هوایی خود را به روی پرواز‌های روسیه بسته است.

 

پیش بینی آواره شدن بیش از هفت میلیون اوکراینی 
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد کمیسر امور اضطراری اتحادیه اروپا اعلام کرد پیش بینی ما این است که بیش از هفت میلیون اوکراینی آواره و پناهنده شوند.

 

سامانه بازدارنده هسته‌ای اتحادیه اروپا در آماده باش کامل
شبکه تلویزیونی الجزیره جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سامانه بازدارنده هسته‌ای ما در آماده باش کامل قرار دارد و ما شاهد جنگ در مرز‌های اروپا هستیم.
بورل افزود برای حمایت از ارتش اوکراین در این جنگ به این کشور کمک تسلیحاتی می‌کنیم و ما در شرایط بی سابقه‌ای به سر می‌بریم.
وی اظهار داشت بی نهایت مهم است که پوتین دستور آماده باش سامانه دفاع هسته‌ای روسیه را صادر می‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد برای نخستین بار است که اتحادیه اروپا به یک کشور غیر عضو کمک نظامی می‌کند.
بورل خاطرنشان کرد بیش از نیمی از ذخایر بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد.
وی تصریح کرد خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران اتحادیه اروپا به منظور بررسی کمک بیشتر به اوکراین شده ام. روسیه تبلیغات گسترده‌ای را برای انتشار اطلاعات گمراه کننده در اوکراین و اتحادیه اروپا آغاز کرده است و ما به مقابله با آن پرداخته ایم. به زودی پیشنهاد تامین کمک مالی اروپا برای افزایش کمک تسلیحاتی و سوختی و لوازم پزشکی به اوکراین را ارائه می‌کنم.
ما به هماهنگی با دولت اوکراین و کشور‌های همسایه برای توقف جنگ ادامه می‌دهیم.

 

سوئد به اوکراین سلاح ضد تانک می‌دهد
خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از استکهلم به نقل از نخست وزیر سوئد اعلام کرد سوئد دکترین خود را کنار گذاشته و به اوکراین سلاح‌های ضد تانک می‌دهد.

 

حمله به ۱۰۶۷ مقر نظامی اوکراین از زمان آغاز جنگ تاکنون
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از اینترفاکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های ما از زمان آغاز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین ۱۰۶۷ مقر نظامی این کشور را هدف قرار داده اند.

 

حذف روسیه از سوئیفت
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا حذف روسیه از نظام بین المللی مبادلات بین بانکی (سوئیفت) را اعلام کردند.

 

حمله با موشک بالستیک به یک فرودگاه در غرب "کی یف" از خاک بلاروس
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد یک فرودگاه در غرب کی یف با موشک بالستیک شلیک شده از بلاروس هدف قرار گرفته است.

این در حالیست که همزمان با ادامه درگیری‌ها در مناطق مختلف در اوکراین، رئیس جمهور بلاروس همتای اوکراینی خود را به دروغگویی درباره حمله به خاک اوکراین از این کشور متهم کرده است.

 

تصمیم اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بیش از نیمی از سپرده‌های متعلق به بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد. وی افزود: خواستار برگزاری نشست فوق العاده امروز شورای وزرای اتحادیه اروپا برای بررسی ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین شدم.

 

اتحادیه اروپا از تحریم رسانه‌ای روسیه خبر داد
خبرگزاری رویترز به نقل رییس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا روسیه را تحریم رسانه‌ای می‌کند.

 

اتحادیه اروپا تأمین مالی تسلیحات برای اوکراین را بر عهده می‌گیرد
خبرگزاری رویترز به نقل از رییس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا تأمین مالی خرید و تحویل تسلیحات و سایر تجهیزات برای اوکراین را بر عهده می‌گیرد.

 

تظاهرات بیش از ۱۰۰ هزار نفر در برلین در حمایت از اوکراین
پایتخت آلمان صحنه تظاهرات ضد جنگ بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از صدهزار نفر در اعلام همبستگی با مردم اوکراین در برلین تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های اوکراین، تجاوز نظامی روسیه به این کشور را محکوم کردند.
معترضان در حالی که دست نوشته‌هایی با مضمون «پوتین برو بیرون»، «دموکراسی» و «صلح» در دست داشتند به سمت سفارت روسیه در برلین حرکت کردند.
به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از زمان حمله روسیه به اوکراین بیش از ۳۶۸ هزار نفر که اغلب آن‌ها زنان و کودکان هستند به کشور‌های همسایه گریخته اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7689436"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3373335/7689436?width=600&height=350"></script></div>

 

بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی پروازها و شرکت های هوایی روسیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "اوروزلا فون در لاین" رئیس کمیسون اروپا از بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی پروازها و شرکت های هوایی روسیه خبر داد.

 

استقرار نیرو‌های ارتش روسیه در ۳۰ کیلومتری شهر کی یف مستقر هستند
خبرگزاری رویترز گزارش داد یک مقام وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های روسیه هنوز در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر کی یف، پایتخت اوکراین مستقر هستند.

 

پرتغال و رومانی تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می کنند
پرتغال و رومانی یکشنبه از تصمیم خود برای فرستادن تجهیزات نظامی به اوکراین به درخواست مقامات این کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشور‌ها «تهاجم غیرقابل توجیه و نامشروع» روسیه را محکوم کردند.
وزارت دفاع پرتغال اعلام کرد پرتغال به ویژه «جلیقه، کلاه ایمنی، عینک دید در شب، نارنجک، مهمات با کالیبر‌های مختلف» و حتی «اسلحه‌های خودکار جی-۳» به اوکراین تحویل خواهد داد.
شمار بسیاری از دیگر کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه و همچنین جمهوری چک برای ارسال تجهیزات نظامی متعهد شدند. اخیرا نیز یونان یکشنبه اعلام کرد علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، به زودی «تجهیزات دفاعی» ارسال خواهد کرد.
وزیر دفاع پرتغال در توئیتی نوشت «پرتغال از اوکراین حمایت و اقدام اوکراین را در دفاع از خود در برابر حمله غیرقابل توجیه، غیرمشروع و غیرقابل قبول روسیه تقدیر می‌کند».
دولت رومانی نیز به نوبه خود تصریح کرد به کی یف «سوخت، جلیقه‌های ضد گلوله، کلاه ایمنی، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به مبلغ کل ۳ میلیون یورو ارسال خواهد کرد».
وزارت دفاع رومانی اعلام کرد ۱۱ بیمارستان نظامی رومانی نیز آماده پذیرش زخمی‌های اوکراینی هستند.
در لیسبون، اوگوستو سانتوس سیلوا وزیر امور خارجه رومانی شنبه به شبکه خبری سی ان ان پرتغال گفت کشورش برای پذیرش هزاران اوکراینی که ناچار به فرار هستند آماده است.
وی همچنین تصریح کرد پرتغال بررسی پرونده‌های نامزدی شهروندان روسیه را برای اعطای «روادید طلایی» به حال تعلیق درآورده است.
روادید طلایی، مجوز اقامتی است که به سرمایه گذاران خارجی روس تعلق می‌گیرد.
پس از ابتکار شنبه و تجمع صد‌ها نفر مقابل کاخ ریاست جمهوری بلم، پیش بینی می‌شود، تجمع‌هایی یکشنبه بعدازظهر در پایتخت پرتغال، در همبستگی با اوکراین انجام گیرد.
«مارسِلو رِبِلو دوسوسا» رئیس جمهور پرتغال خطاب به تظاهرکنندگان گفت «ما با شجاعت مردم اوکراین ابراز همبستگی می‌کنیم».
وی به تظاهرکنندگان اطمینان داد جامعه بین المللی هر چه مشروع است انجام خواهد داد».

 

وزیر امور خارجه اوکراین: فشار هسته ای پوتین را محکوم کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به حالت آماده باش نیروی بازدارنده هست‌ ای روسیه که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور آن را صادر کرده است آنچه را که فشار هسته ای پوتین نامید محکوم کرد.

 

اوکراین در مذاکرات با مسکو تسلیم نخواهد شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، وزیر امور خارجه اوکراین گفت در مذاکرات با مسکو هرگز تسلیم نخواهد شد.

 

تصمیم بی‌سابقه آلمان در تامین سلاح برای اوکراین
شبکه الجزیره گزارش داد: آلمان نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم، اعلام کرد برای یکی از دو طرف درگیر در جنگ، یعنی اوکراین سلاح ارسال خواهد کرد.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در بروکسل گفت: صدر اعظم آلمان چند بار تاکید کرد شاهد نقطه تحول در تاریخ اروپا هستیم، اما سخنرانی خودش هم نقطه تحول بزرگی در عملکرد دولت آلمان و منطق سیاسی او بود. او با صراحت اعلام کرد آلمان با همه قدرت از متحدانش در منطقه شرق دفاع خواهد کرد. منظور او کشورهای شرق اروپا است. اولاف شولتس گفت، ولادیمیر پوتین می خواهد امپراتوری روسیه را احیا و تاریخ را به عقب بازگرداند. او با صراحت اعلام کرد آلمان سیاست قدیمی خودش را کنار گذاشت. سیاست قدیمی آلمان آن بود که برای هیچ یک از طرف های درگیر سلاح ارسال نکند. تا سه روز پیش، مقامات آلمانی تاکید داشتند که سلاح برای اوکراین ارسال نخواهند کرد، اما امروز صدر اعظم آلمان موضع متفاوتی اتخاذ کرد. بنابراین آلمان نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم، سلاح در اختیار کشوری قرار خواهد داد که هدف حمله قرار گرفته است که این اقدام تاریخی است. البته آلمان در جنگ هایی مانند افغانستان در چارچوب ناتو مشارکت داشت، اما اینکه خودش تصمیم بگیرد سلاح در اختیار کشور دیگر قرار دهد، بی سابقه است.
وی افزود: این سخنرانی در حضور سفیر اوکراین صورت گرفت. حضور سفیر یک کشور خارجی در پارلمان آلمان، به معنای حمایت برلین از آن کشور است. نمایندگان پارلمان آلمان، به گرمی برای سفیر اوکراین دست زدند. اینکه آلمان تصمیم گرفت سلاح در اختیار اوکراین قرار دهد، به معنای آن است که باید منتظر حمایت آلمان از اعمال تحریم های شدید علیه روسیه باشیم.

 

کانادا حریم هوایی خود را به روی همه پروازهای روسیه بست
خبرگزاری رویترز  گزارش داد وزیر حمل و نقل کانادا اعلام کرد اوتاوا حریم هوایی خود را به روی همه پروازهای روسیه بست.

 

وزیر خارجه اوکراین: حملات هوایی به کی‌یف از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزیر امور خارجه اوکراین گفت: شهرهای اوکراین هدف حملات کور نیروهای روسی قرار دارد که باعث کشته شدن غیرنظامیان شد. بخش بزرگی از زیرساخت های اوکراین تخریب شد. قدرت اوکراین برای مقاومت بسیار بالا و فراتر از تصور پوتین است و دشمن متحمل خسارت های سنگینی شد. کی‌یف هدف حملات هوایی قرار گرفت که از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه است، اما این شهر همچنان در کنترل نیروهای ما قرار دارد.

 

آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ آسمان خود را به روی هواپیماهای روسیه بستند
آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ یکشنبه اعلام کردند همانند شمار دیگری از کشورها و در واکنش به حمله به اوکراین، آسمان خود را به روی شرکتهای هواپیمایی روسیه بستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که فرانسه « اصل » این موضوع را بررسی می کند اما خواهان « هماهنگی اروپا » است.
وزارت حمل و نقل آلمان اعلام کرد « از یکشنبه ساعت 14 به وقت گرینویچ، فرمان ممنوعیت پرواز برای هواپیماهای روسیه و شرکتهای بهره برداری کننده از این هواپیماها، در حریم هوایی آلمان صادر شد ».
برلین اعلام کرد این ممنوعیت پرواز به مدت سه ماه معتبر است اما پروازهای بشردوستانه احتمالی را در برنمی گیرد.
الکساندر دوکرو نخست وزیر بلژیک نیز در توئیتی نوشت « بلژیک تصمیم گرفت حریم هوایی خود را به روی همه شرکتهای هواپیمایی روسیه ببندد »
نخست وزیر بلژیک گفت « در اروپا، آسمان به روی کسانی که مردم را به هم مرتبط می کنند باز است نه به روی کسانی که تجاوز وحشیانه انجام می دهند ».
دولت لوکزامبورگ هم در بیانیه ای اعلام کرد « در حال آماده کردن تذکرات لازم است تا حریم هوایی از یکشنبه به روی شرکتهای هواپیمایی روسیه بسته شود ».
لوکزامبورگ سکوی اصلی هواپیماهای باری و ارسال بار به اروپاست.
این سه کشور به لهستان، جمهوری چک، استونی، بلغارستان، فنلاند، دانمارک، آلمان، مولداوی و همچنین انگلیس پیوستند که پیش از این از تحریمی مشابه خبر داده بودند.
وزارت حمل و نقل فرانسه یکشنبه اعلام کرد برعکس، فرانسه در حال حاضر اصل موضوع بستن حریم هوایی خود را بررسی می کند ».
در حالی که گفتگوهای بین کشورهای اتحادیه اروپا در حال انجام است، ژان-باتیست جِباری وزیر ترابری فرانسه خواهان « هماهنگی فوری اروپا درباره این موضوع شد ».
مسکو در واکنش به این اقدام، از ممنوعیت پرواز هواپیماهای وابسته به این کشورهای اروپایی، از جمله پروازهای ترانزیت، برفراز حریم هوایی خود خبر داد.
لوفتهانزا ( نخستین گروه خط هوایی اروپا با نامهای لوفتهانزا، کوندور، سوئیس ایرلاینز و بروکسل ایرلاینز) پیش از این شنبه تصمیم گرفت در اقدامی هماهنگ با شمار بسیاری از شرکت های هواپیمایی غربی، پروازهای خود به روسیه و بر فراز روسیه را به مدت یک هفته متوقف کند. لوفتهانزا اعلام کرد تدابیر تلافی جویانه مسکو را پیش بینی می کند.

 

معاون پوتین: اوکراین با مذاکره در بلاروس موافقت کرد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: معاون رئیس جمهور روسیه گفت: اوکراین با مذاکره در بلاروس موافقت کرد و هیئت مذاکره کننده ما از مینسک به گومل سفر خواهد کرد. مسکو آماده مذاکره با کی‌یف در هر زمان با هدف دستیابی به صلح است.

مشاور ریاست جمهوری بلاروس نیز اعلام کرد: چند دقیقه قبل از پایان مهلت روسیه به اوکراین، کیف ضمن عقب نشینی از موضع قبلی خود، از اعزام هیاتی به گومل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولادیمیر مدینسکی اعلام کرد: هیئت اوکراینی برای مذاکره با طرف روسی، به گومل بلاروس عزیمت کرده است.
روسیه با اعزام هیاتی به بلاروس، تا ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به وقت محلی به دولت اوکراین فرصت داده بود در مذاکر شرکت کند.
اوکراین پیش از این اعلام کرده بود فقط در پایتخت‌های دیگری از جمله ورشو یا استانبول با روسیه مذاکره میکند.

 

اوکراین مدعی کشته شدن ۴۳۰۰ سرباز روسی شد
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: از آغاز حمله نظامی به اوکراین بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روسی کشته شده اند و ۱۴۶ تانک آن‌ها منهدم شده است.
وزارت دفاع اوکراین تاکید کرد: نیرو‌های اوکراینی توانستند ۲۷ هواپیما و ۲۶ بالگرد روسی را سرنگون کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7688411"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3373335/7688411?width=600&height=350"></script></div>
 

فنلاند و دانمارک حریم هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند 
فنلاند و دانمارک نیز روز یکشنبه اعلام کردند در اعتراض به عملیات نظامی روسیه در اوکراین و همگام با بسیاری از کشور‌های اروپایی، حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی می‌بندند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیمو هاراکا وزیر حمل و نقل فنلاند اعلام کرد کشورش که با روسیه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، آماده می‌شود حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی ببندد.
تاریخ اجرا شدن این تدبیر تنبیهی علیه روسیه هنوز مشخص نشده است.
دانمارک نیز صبح روز یکشنبه حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی از جمله جت‌های خصوصی متعلق به این کشور بست.
یپ کفود وزیر امور خارجه دانمارک در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: در نشست امروز (یکشنبه) وزرای خارجه اتحادیه اروپا، برای بستن حریم هوایی کل اتحادیه اروپا به روی هواپیما‌های روسی تلاش خواهیم کرد. حمله نظامی روسیه به اوکراین باید با قوی‌ترین تحریم‌های بین المللی ممکن پاسخ داده شود.
با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها مثل کشور‌های حوزه دریای بالتیک، لهستان، جمهوری چک، بلغارستان، آلمان پیش از این حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی بسته یا اتخاذ چنین تدبیری را اعلام کرده اند، صنعت حمل و نقل هوایی روسیه با یک منطقه پرواز ممنوع بسیار گسترده در اروپا روبرو شده است و هواپیما‌های روسی مجبور هستند مسیر‌های خود را به سمت غرب تغییر دهند.
بسته شدن حریم هوایی فنلاند بر خدمات رسانی هوایی به منطقه کالینینگراد روسیه که در سواحل دریای بالتیک بین لهستان و لیتوانی قرار گرفته است، تأثیر خواهد گذاشت.
مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه عبور هواپیما‌های چند کشور از حریم هوایی خود را ممنوع کرده است.
شرکت هواپیمایی ملی فنلاند عمدتا در مسیر‌های اروپا-آسیا فعالیت می‌کند و از حریم هوایی روسیه استفاده می‌کند. با این حال خدمات هوایی این شرکت از چندی پیش به دلیل پیامد‌های کووید ۱۹ و محدودیت‌های پرواز به آسیا به شدت کاهش یافته است.
قرار است فنلاند روز یکشنبه از ارسال جلیقه‌های ضدگلوله، کلاه‌های نظامی و همچنین یک بیمارستان سیار به اوکراین به منظور حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه خبر دهد.
فنلاند همچنین این هفته به استونی اجازه داد حدود ۴۰ هویتزر به اوکراین بفرستد. انتقال این تجهیزات به اوکراین منوط به تایید آلمان و فنلاند است که سازنده این تجهیزات هستند.

 

هلند حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسیه می‌بندد
خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های هلند روز یکشنبه در خبری فوری گزارش داد هلند اعلام کرد از عصر یکشنبه حریم هوایی خود را به روی هواپیماه‌های روسیه می‌بندد.

 

زلنسکی گفت: با همتای بلاروس خود تلفنی صحبت کرده است
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام کرد با همتای بلاروس خود که متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است‏‏ امروز تلفنی گفتگو کرده است.

 

پاپ خواستار آرامش در اوکراین شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واتیکان،پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در واکنش به حمله نظامی گسترده روسیه به خاک اوکراین،اعلام کرد صدای تسلیحات و تجهیزات نظامی در اوکراین باید خاموش شود.

 

نخست وزیر ژاپن از تحریم مقامات روسیه و به ویژه پوتین خبر داد
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه  گزارش داد فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد کشورش تصمیم دارد تحریم هایی را علیه مقامات روسیه، به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور اعمال کند.
کیشیدا همچنین از اختصاص یکصد میلیون دلار در قالب کمک های بشردوستانه به اوکراین خبر داد.

 

ایتالیا به اوکراین کمک مالی می‌کند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایتالیا اعلام کرد با توجه به اینکه اوکراین مورد تجاوز و حمله نظامی روسیه قرار گرفته است فورا کمکی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو در اختیار آن قرار می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه: ۹۷۵ زیرساخت نظامی اوکراین را نابود کردیم
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد گروهی از نیرو‌های جمهوری لوهانسک با پشتیبانی آتشبار نیرو‌های روسیه یک عملیات تهاجمی موفق را اجرا کردند و بر شهرک‌های نواختیرکا و اسمولنیولوا و استینیشنا لوگانسگی مسلط شدند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7688013"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3373335/7688013?width=600&height=350"></script></div>

عمق پیشروی از آغاز عملیات تهاجمی ۵۲ کیلومتر است. نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک به حمله به سمت پتروسکو ادامه دادند و ۱۲ کیلومتر دیگر پیشروی کردند. پاپلوبل و بیشیون تحت کنترل درآمد.
در روز گذشته دو شهر خرسون و بردیانسک به طور کامل به دست نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه محاصره شد و شهر گینیچفسک و فرودگاه چرنوپایفک در نزدیکی خرسون تحت کنترل درآمد.
در جریان عملیات ویژه، تسلیم شدن گروهی نظامیان اوکراین ادامه یافت. در منطقه خارکیف یگان موشک‌های ۳۰۲ ضد هواپیما وابسته به نیرو‌های مسلح اوکراین و سازمان موشکی ضد هوایی بوک ام ۱ سلاح‌های خودشان را داوطلبانه تحویل دادند و تسلیم شدند.
۴۷۱ نظامی اوکراینی بازداشت شده‌اند. با تمامی نظامیان اوکراینی با احترام و مساعدت برخورد می‌شود و آن‌ها بعد از کامل شدن کارهایشان به خانوادهایشان بازگردانده می‌شوند.
در ۲۳ فوریه ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۲۰: ۴ دقیقه نیرو‌های ملی گرای اوکراین گردان آزوف مناطق مسکونی شهر سرتانا در اطراف ماریوپل و مدرسه شماره ۸ شهر ماریوپل را با موشک‌های گراد هدف قرار دادند. در نتیجه ساختمان‌های مسکونی ویران شد. تمامی اقدامات برای نجات جان غیر نظامیان به کارگرفته شد. در ۲۶ فوریه نیرو‌های فدراسیون روسیه با سلاح‌های دقیقه و نقطه زن دوربرد با استفاده از موشک‌های هدایت شونده بالدار و دریایی علیه تاسیسات زیر بنایی نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.
تاکنون نیرو‌های مسلح ۹۷۵ زیرساخت نظامی اوکراین از جمله نیرو‌های مسلح و ۳ پست رادار و ۳۱ سامانه دفاع هوایی مثل بوکا ام ۱ و سازمانه ضد هوایی هواپیما‌ها و ۴۸ ایستگاه راداری هدف قرار گرفته و ۸ جنگنده و ۷ بالگرد و ۱۱ پهپاد و دو موشک از نوع توچکا او سرنگون شده اند. ۲۲۳ دستگاه تانک و سایر خودرو‌های زرهی و ۲۸ هواپیما در روی زمین و ۳۹ سیستم واکنشی آتش بار (پرتاب کننده موشک) و ۸۶ سلاح توپخانه‌ای و خمپاره انداز و ۱۴۳ واحد فناوری خودرویی نظامی منهدم شده است.

 

شکایت اوکراین علیه روسیه در دیوان کیفری بین المللی
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، نهاد ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد این کشور علیه تجاوز گری و اشغال سرزمین هایش به دیوان کیفری بین المللی شکایت برده است.

 

هشدار وزارت دفاع روسیه درباره حمله شدید تبلیغات اوکراین علیه نیرو‌های مسلح روسیه در فضای مجازی
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد: در حالی که نیرو‌های مسلح روسیه با موفقیت به اجرای مأموریت رزمی شان ادامه می‌دهند، طی این عملیات نظامی ویژه در اوکراین ملاحظه می‌شود حجم گسترده‌ای از اطلاعات گمراه کننده و جنون آمیز از طرف حامیان اوکراین علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت منتشر می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7687961"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3373335/7687961?width=600&height=350"></script></div>

الاخباریه سوریه افزود: وزارت دفاع روسیه درباره تزریق اطلاعات گمراه کننده و دیوانه وار از طرف اوکراین در اینترنت هشدار داد و خاطر نشان کرد ویدیویی‌هایی از قبل تهیه شده است تا به دروغ گفته شود که غیر نظامیان در اوکراین کشته می‌شوند و این ویدئو‌ها را در رسانه‌های ارتباط اجتماعی منتشر می‌شود.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کرد نیرو‌های امنیتی اوکراینی در تلاشند اقدامات تحریک آمیز انجام دهند همان کاری که کلاه آبی‌ها (در سوریه) انجام دادند.
وی گفت: در شهر‌های اوکراین ویدئو‌های ساختگی تهیه شده است که نشانگر وقوع قربانیان جمعی در میان غیر نظامیان در شهر‌های اوکراین است و این ویدئو‌ها از طریق کانال‌هایی که مقامات اوکراینی در تلگرام و شبکه‌های ارتباط اجتماعی آن‌ها را مدیریت می‌کنند منتشر می‌شود.
گزارشگر به نقل وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کرد: برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند فقط حقایقی را می‌گویند که درباره آن‌ها اطمینان حاصل شده است، اما از همین طریق دروغ‌های اوکراین را ترویج و تبلیغ می‌کنند.
این وزارتخانه افزود: هدف از این تبلیغات نیز همانند سال‌های گذشته است یعنی هنگام مبارزه با تروریسم در جنوب روسیه و در عملیات در گرجستان و مبارزه با تروریسم بین المللی در سوریه. هدف نیز مخدوش کردن وجهه نیرو‌های مسلح روسیه با هر وسیله‌ای است. وی تصریح کرد: برخی رسانه ها، اطلاعات ساختگی و گمراه کننده‌ای منتشر می‌کنند که سازمان امنیت اوکراین این اطلاعات را منتشر می‌کند.

 

 

 
پیشروی نیروهای روسیه در بخش شرقی شهر خارکیف
به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری "هنا الخبر" ، نیروهای روسی در بخش شرقی شهر خارکیف اوکراین پیشروی کردند.
این در حالیست که به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرماندار خارکیف اعلام کرد نیروهای نظامی اوکراین کنترل این شهر را در دست دارند و همه نیروهای نظامی روسیه را پاکسازی کرده اند.

 

تصاویری از تسلیم شدن سربازان اوکراینی
کانال تلگرامی خبرگزاری "هنا الخبر" تصاویری از تسلیم شدن ۳۰ سرباز اوکراینی به نیرو‌های روسیه منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7687908"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3373335/7687908?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما