شناسهٔ خبر: 52813584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

همزمان با آشکارتر شدن پوچ بودن وعده‌های حمایتی غرب

کی‌یف به مذاکره تن داد

صاحب‌خبر -
کشورهای غربی در حالی وعده‌ها و تعهدات خود به اوکراین را اجرایی نکرده و صرفا رفتارهای تبلیغاتی به ظاهر حمایتی را در پیش گرفته‌اند و در لوای نام اوکراین به دنبال اهداف نظامی و سیاسی خویش هستند، «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیئت روسی گفت که هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه به گومل
در بلاروس می‌رود.
این روزها اوکراین قربانی تعهد ناپذیری غرب در قبال تعهدات قدیمی‌اش به روسیه است که عمچنان اروپا و آمریکا با وعده درمانی سعی در طولانی کردن جنگ اوکراین دارند تا به زعم خود روسیه را گرفتار جنگ فرسایشی نمایند در حالی که این مردم اوکراین هستند که قربانی این طراحی می‌شوند. در این میان با آشکارتر شدن پوچ بودن وعده‌های غرب، کی یف نیز رویکرد به مذاکره با روسیه را در پیش گرفته است چنانکه خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از دستیار پوتین اعلام کرد هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم منطقه گومل در بلاروس شد.این خبر تنها دقایقی پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی هیأت روسی برای آغاز مذاکرات با اوکراین صورت اعلام شده است. «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیئت روسی گفت که هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه به گومل در بلاروس می‌رود.خبرگزاری «تاس» روسیه هم گزارش داد یک سیاستمدار بلاروسی گفت هیأت اوکراینی برای گفت‌وگو با روسیه عازم گومل شد.در این میان وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: شهرهای خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کردیم و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا را به دست گرفتیم.وزارت دفاع روسیه همچنین عنوان کرده است: نیروهای روسی موفق شدند ۹۷۵ تأسیسات نظامی زیرساختی اوکراین را منهدم سازند. افزون بر این، ۴۷۱ نظامی اوکراین هم در خارکیف سلاح خود را روی زمین گذاشتند و تسلیم شدند.پس از گزارش‌ها درباره درگیری‌های مشاور وزیر کشور اوکراین گفت نیروهای روسیه وارد شهر «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شده‌اند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که ناتو دلیلی ندارد عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «تجاوز» بنامد.«ماریا زاخارووا» گفت: «با توجه به ناتوانی کشورهای ناتو در مذاکره و عدم تمایل آنها به تقویت واقعی امنیت در اروپا بر اساس اصل امنیت برابر و غیر قابل تقسیمف ما تلاش آنها برای متهم کردن روسیه به تجاوز را بی اساس می‌دانیم.در این میان در اقدامی که بیشتر به سوء استفاده شباهت دارد تا کمک به اوکراین، صدر اعظم آلمان از ارسال چند نوع تجهیزات رزمی از جمله موشک‌های استینگر به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه و البته افزایش بودجه نظامی خبر داد.در این میان در ادامه رویکرد جنگ طلبانه تراس وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اینکه بحران اوکراین ممکن است چند سال به طول انجامد گفت، همه گزینه‌های تحریمی علیه روسیه روی میز هستند. در این میان سخنگوی کرملین اعلام کرد که به اوکراین هشدار داده عملیات نظامی روسیه در طول هر گونه مذاکرات احتمالی به حالت تعلیق درنخواهد آمد. از سوی دیگر وزیر خارجه چین در گفت‌و‌گو با همتای آلمانی، با «تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه مخالفت کرد. سفارت اوکراین نیز در فلسطین اشغالی با انتشار اعلامیه‌ای خواستار جذب صهیونیست‌های داوطلب مبارزه با ارتش روسیه شد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور و طرف اوکراینی توافق کردند که به صورت مشترک از ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت کنند. بایدن رئیس جمهور آمریکا مدعی شد اکنون فرصتی واقعی برای اینکه پوتین هزینه گزافی بپردازد، وجود دارد.او همچنین گفت: نقطه عطف تاریخی که اکنون از آن عبور می‌کنیم منجر به تغییرات عمده‌ای در دهه آینده خواهد شد، چیزی که اغلب اتفاق نمی‌افتد.رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در برابر اقدام روسیه علیه اوکراین، تنها دو راه «تحریم‌ها» یا «جنگ جهانی سوم» وجود دارد.
خبر دیگر آنکه رئیس جمهور روسیه در بیانیه ای، از نیروهای دخیل در پیشبرد عملیات ویژه این کشور قدردانی و اقدام آنها را در انجام وظیفه نظامی شان در اوکراین، قهرمانانه توصیف کرد.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای از نیروهای عملیات ویژه این کشور که در اوکراین حضور دارند، قدردانی کرد. از سوی دیگر رسانه‌ها از تلاش باکو در توزیع سوخت رایگان به برخی خودروها در اوکراین در بحبوحه نبرد این کشور با روسیه و کمبود سوخت خبر دادند.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به رئیس‌جمهور روسیه درباره میانجیگری تل‌آویو بین مسکو و کی‌یف پیشنهاد داد.
وزیر خارجه آلمان نیز گفت که آلمان و متحدان غربی آن نباید در تحریم روسیه کوتاهی کنند زیر ولادیمیر پوتین "یک برنامه بلند مدت" در سر دارد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در جلسه فوق‌العاده بوندستاگ (پارلمان آلمان) اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک "بازی موذیانه و خائنانه بلند مدت" در سر دارد، بنابراین تحریم‌های ما نیز باید بلند مدت باشد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که تا سه ماه آینده کوتاه نخواهیم آمد.خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری این کشور گزارش داد که فرانسه قرار است "تحریم‌های اقتصادی" علیه روسیه را بیشتر کند و همچنین ارسال "تجهیزات نظامی" به اوکراین را افزایش دهد.امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جلسه شورای امنیت و دفاع ملی این کشور تصمیمی مبنی بر "تشدید تحریم‌های اقتصادی" علیه روسیه، با هماهنگی کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ کرد.

نظر شما