شناسهٔ خبر: 52797279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین

چهارمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین+ فیلم و تصویر

عملیات نظامی ارتش روسیه در منطقه دونباس اوکراین برای چهارمین روز ادامه یافته است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - روسیه به درخواست رؤسای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که دوشنبه گذشته استقلال آنان از سوی ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناخته شد، نظامیان خود را برای غیرنظامی کردن دونباس و دفع حملات ارتش اوکراین از بامداد پنجشنبه وارد عمل کرد. نیرو‌های روس در روز دوم عملیات خود وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شدند.

پس از آنکه کی‌یف برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، عملیات نیرو‌های روسیه در تمامی محور‌های اصلی متوقف شد؛ اما بعد از کنار کشیدن طرف اوکراینی از مذاکره دیروز دستوری برای تمامی نیرو‌ها صادر شد تا در تمامی محور‌ها طبق نقشه نظامی پیشروی کنند.
دیروز شنبه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین مطرح کرد که این قطعنامه از سوی روسیه وتو شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیروز در اظهاراتی خواستار مقابله اقتصادی اروپا و غرب با روسیه شد. این در حالی است که اندکی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند.

بیشتر بخوانید:

ادامه عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + تصاویر
عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + فیلم و تصاویر
سومین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

در ادامه آخرین تحولات مربوط به چهارمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین را می‌خوانید:

بایدن امروز با متحدان خود گفتگو خواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۷:۴۲

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه با متحدان خود در خصوص هماهنگی در ارائه پاسخ به بحران اوکراین گفتگو خواهد کرد.

زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۷:۳۳

«داونینگ استریت» سخنگوی نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه اعلام کرد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با «بوریس جانسون» گفت ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای افزود: جانسون نیز اظهار داشت انگلیس و متحدانش هر کاری برای تضمین دریافت کمک‌های دفاعی توسط اوکراین انجام خواهند داد.

سوئد بر خلاف دکترین خود، به اوکراین کمک تسلیحاتی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۷:۲۱

دولت سوئد روز یکشنبه در یک تصمیم تاریخی اعلام کرد دکترین خود مبنی بر عدم ارسال سلاح برای کشور‌های در حال جنگ را کنار گذاشته و ۵۰۰۰ راکت انداز ضد تانک برای اوکراین ارسال می‌کند.

واشنگتن پست: آمریکا و اروپا بانک مرکزی روسیه را هدف قرار داده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۷:۱۵

روزنامه واشنگتن پست نوشت آمریکا و اروپا ذخایر (ارزی) بانک مرکزی روسیه را هدف قرار می‌دهند و بدین ترتیب، تهدیدی برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه ایجاد می‌کنند.

کاهش ۳۰ درصدی ارزش روبل روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هنگ کنگ، به دنبال تحریم‌های اخیر اعمال شده علیه روسیه، ارزش روبل روسیه حدود ۳۰ درصد سقوط کرد.

ژاپن اعمال تحریم‌ها را علیه بلاروس بررسی می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۶:۳۱

«یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه ژاپن روز دوشنبه در واکنش این کشور به بحران اوکراین اعلام کرد توکیو در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه برخی افراد در بلاروس از جمله مقامات دولتی است.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن نیز اعلام کرد دولت امیدوار است هر چه زودتر در این خصوص تصمیم گیری کند.

درخواست دولت بایدن از کنگره آمریکا برای تخصیص بودجه به منظور کمک به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۶:۰۲

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا اعلام کرد دولت بایدن از کنگره خواسته با تخصیص ۶.۴ میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه موافقت کند.

به گفته شومر این درخواست قرار است هفته آینده در صحن علنی سنا مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که چهار روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد آمریکا و برخی کشورای غربی تحریم‌ها مختلفی را علیه دولت روسیه اعمال کرده اند.

آمریکا: امکان تغییر تاکتیک جنگ در اوکراین از سوی دولت مسکو وجود دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۵۱

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: از آنجایی که روسیه نتوانسته به تمامی اهداف خود در اوکراین دست یابد و شکستهای زیادی در میدان نبرد متحمل شده، ممکن است استراتژی خود را در محاصره شهرهای مختلف تغییر دهد.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد: به دلیل مقاومت شدید نیروهای اوکراینی در منطقه و پیشرفت ناچیز نظامیان روس در جنگ با اوکراین، پوتین دستور آماده باش به نیروهای بازدارنده هسته ای خود صادر کرده است.

جهش بهای نفت در پی نگرانی‌ها از ادامه جنگ اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۴۶

ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم های کشورهای غربی علیه مسکو باعث افزایش نگرانی ها درباره عرضه نفت خام به بازار شده و بهای طلای سیاه را تحت الشعاع قرار داده است.

به گفته خبرگزاری رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال در ابتدای معاملات امروز با ۵.۶ درصد افزایش به ۱۰۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۶.۲ درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید.

هشدار‌های هسته‌ای از سوی روسیه و نیز محدودیت در مراودات بانکی موجب شده این روز‌ها سرمایه گذاران به شدت نگران عرضه نفت خام در بازار‌های جهانی باشند.کشور‌های غربی و ژاپن اعلام کردند به دلیل گسترش حملات نظامی به مناطق مختلف اوکراین توسط روسیه، تحریم‌ها علیه نظام بانکداری این کشور را تشدید خواهند کرد.

پوتین روز گذشته در واکنش به اظهارات مقامات اروپایی و اعمال موج گسترده‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای خود دستور داد تا اطلاع ثانوی به حالت آماده باش باشند. تحلیلگران بازار‌های انرژی معتقدند این اقدام پوتین موجب تشدید تنش‌ها و در نتیجه تشدید نگرانی‌ها از آینده عرضه نفت خام در بازار‌های جهانی خواهد شد.

نقشه آنلاین گوگل در اوکراین تعلیق شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۲۳

شرکت گوگل اعلام کرد به منظور کمک به اوکراین و حفظ ایمنی برخی مناطق در این کشور پس از رایزنی با مقامات محلی تصمیم گرفته به طور موقت ارائه خدمات مربوط به نقشه آنلاین خود را در اوکراین به حالت تعلیق درآورد.

ده ها هزار نفر در سراسر اروپا خواستار پایان جنگ علیه اوکراین شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۱۷

مردم اروپایی در کشورهایی چون آلمان، چک، فرانسه، و اسپانیا به گسترش حملات نظامی به بخش های مختلف اوکراین اعتراض کردند و خواستار پایان هر چه سریعتر جنگ در این کشور شدند.

دولت انگلیس ممکن است بنادر این کشور را به روی کشتی های روس ببندد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۱۱

به نقل از روزنامه گاردین این هفته قرار است یک نفتکش روسیه در بندر اورکنی پهلو بگیرد، اما دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرده در حال بررسی ممنوعیت ورود کشتی های روس به بنادر این کشور است.

حمایت صریح اتحادیه اروپا از عضویت اوکراین در این اتحادیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۰۷

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا گفت: اوکراین متعلق به ماست و ما خواهان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هستیم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا رسماً برای نخستین بار در تاریخ خود اعلام کردند برای اوکراین تسلیحات نظامی خواهند فرستاد.

پیشروی یک کاروان بزرگ از نیرو‌های روس به سمت کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۴:۵۸

یک شرکت خصوصی آمریکایی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در روز یکشنبه نشان می‌دهد یک کاروان بزرگ از نیرو‌های زمینی روسیه از جمله تانک‌ها از حدود ۴۰ مایلی (۶۴ کیلومتری) کی‌یف، پایتخت اوکراین در حال حرکت در مسیر این شهر هستند.

تصاویر ماهواره‌ای پخش شده از شبکه تلویزیونی العربیه از کاروان نظامی چند کیلومتری روسیه در ۶۴ کیلومتری کی‌یف حکايت دارد.

کشورهای اروپایی و کانادا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روس بستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۴:۴۲

آلمان، اسپانیا و فرانسه همراه با انگلیس، کشورهای شمال اروپا و حوزه بالتیک حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسیه بستند. مقامات آمریکایی هم گفتند واشنگتن به دنبال اقدامی مشابه است اما هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است.

روسیه نیز در پاسخ به این اقدام کشورهای اروپایی پرواز خطوط هواپیمایی انگلیس، بلغارستان و لهستان را بر فراز آسمان خود ممنوع اعلام کرد.

درخواست آمریکا از اتباع خود برای خروج فوری از روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۴:۲۰

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، شهروندان این کشور باید خروج فوری از روسیه را با پرواز‌های تجاری بررسی کنند.

این وزارتخانه به افزایش تعداد موارد لغو پرواز‌های شرکت‌های هواپیمایی و بسته شدن حریم هوایی کشور‌ها به روی روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین اشاره کرد.

در هشداری امنیتی به تاریخ بیست و هفتم ماه فوریه که در پایگاه اینترنتی سفارت آمریکا در مسکو منتشر شده، آمده است: "شهروندان آمریکایی باید ترک فوری روسیه را از طریق گزینه‌های تجاری همچنان موجود بررسی کنند".

در این هشدار از اتباع آمریکایی خواسته شده است "یک طرح اضطراری که متکی به کمک دولت آمریکا نباشد", داشته باشند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۳:۵۷

به گزارش رویترز، فدراسیون تنیس اوکراین خواستار اخراج فدراسیون‌های روسیه و بلاروس از فدراسیون بین المللی تنیس شد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۳:۴۶

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد هم‌اکنون درگیری‌ها در ضلع شمالی کی‌یف در جریان است.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۳:۲۸

الجزیره به نقل از خبرگزاری اوکراین اعلام کرد، نیرو‌های اوکراینی یک کاروان نظامی روسیه را در نزدیکی منطقه «ماکارف» در ۶۰ کیلومتری کیف بمباران کردند

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۳:۱۴

به گزارش الجزیره، دولت انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون به زلنسکی گفت که تمام تلاش خود را برای دریافت کمک‌های دفاعی لندن و متحدانش به اوکراین انجام خواهد داد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۵۶

ترکیه اعلام کرد با تبدیل وضعیت در خاک اوکراین به جنگ، تمام مفاد توافقنامه دریایی مونترو را به طور شفاف اجرا خواهد کرد.

افزایش بهای نفت خام برنت به ۱۰۵ دلار
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۴۴

شبکه خبری رویترز اعلام کرد: قیمت قرارداد‌های آتی نفت خام برنت با حدود ۷ دلار افزایش به ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۱۸

به گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: تحریم‌های مالی ژاپن علیه روسیه نشان‌دهنده قاطعیت ما در گروه هفت (G7) برای توقف تجاوزات مسکو است.

وال استریت ژورنال: مقاومت اوکراین به جنگی پرهزینه برای مسکو تبدیل شده
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۰۶

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد، مقاومت شدید اوکراین امید‌های مسکو را برای پیروزی سریع به جنگی پرهزینه تبدیل می‌کند. ارتش روسیه در اوایل حمله به اوکراین دچار تزلزل شد.

وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان آمریکایی نوشت: استراتژی مسکو متکی بر این است که حملات موشکی اولیه و پیشروی به کی‌یف، دولت زلنسکی را از بین می‌برد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۰۲

خبرنگار الجزیره از درگیری‌های دوباره و شنیده شدن انفجار‌های جدید در کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.

سربازان چچنی حاضر در ارتش روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۵۰

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، قدیروف ویدئوهای جدیدی را از حضور سربازان چچنی در عملیات اوکراین منتشر کرده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15702897"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15702897?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15702900"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15702900?width=400&height=300"></script></div>

 

 

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۴۹
خبرنگار الجزیره گزارش داد، درگیری‌های شبانه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین روی داده است.
آژیر‌های خطر در کی‌یف پس از انفجار مهیب فعال شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۲۶

خبرنگار الجزیره گزارش داده است که آژیر‌های خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین پس از شنیدن یک انفجار مهیب به صدا درآمد.

پیش از این منابع خبری با انتشار فیلمی اعلام کردند ارتش روسیه طی یک حمله موشکی یکی از بزرگترین انبار‌های مهمات و تسلیحات اوکراین در چرکاسی را با خاک یکسان کرد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۰۹

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل برگزاری نشست ویژه بامداد دوشنبه درباره وضعیت اوکراین براساس قطعنامه شورای امنیت را تأیید کرد.

انفجار مهیب در چرکاسی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۰۴

برخی منابع خبری اعلام کردند ارتش روسیه طی یک حمله موشکی یکی از بزرگترین انبار‌های مهمات و تسلیحات اوکراین در چرکاسی را با خاک یکسان کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15702874"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15702874?width=400&height=300"></script></div>
ترودو: برای انتقال تجهیزات به اوکراین پل هوایی ایجاد می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۱:۰۳

به گزارش الجزیره، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده است: نیرو‌های مسلح ما یک پل هوایی برای انتقال تجهیزات به اوکراین و رفع نیاز‌های ناتو ایجاد خواهند کرد.

تعلیق پرواز‌های ایروفلوت روسیه به اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۵۲

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، شرکت هواپیمایی ایروفلوت روسیه (Aerovolt) تمام پرواز‌های خود به اروپا را به حالت تعلیق درآورد.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۴۵

نشریه بلومبرگ نوشت: اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه بازرگانان و شخصیت‌های سیاسی روسیه از جمله دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیشنهاد می‌کند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۴۰

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: آمریکا به دنبال این است که چین هزینه روابط نزدیک خود با روسیه در جنگ با اوکراین را بپردازد.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: هدف تحریم‌ها و بحث سازمان ملل ایجاد ناراحتی چین درمورد حمله به اوکراین است.

اوکراین: روسیه سرسخت است، اما شکست می‌خورد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۲۵

نماینده اوکراین در شورای امنیت مدعی شد:

  • روسیه سرسخت است و به تجاوزات خود ادامه می‌دهد، اما شکست می‌خورد.
  • حداقل ۱۶ کودک از آغاز عملیات نظامی روسیه کشته شده‌اند.
  • ۴۳۰۰ سرباز روسی از آغاز عملیات نظامی کشته شده‌اند.
  • روسیه در عملیات نظامی از انواع سلاح‌های سنگین از جمله موشک استفاده می‌کند.
  • روسیه در حال انجام یک حمله خشونت‌آمیز علیه اوکراین است.
  • تجاوز روسیه به اوکراین مبتنی بر دروغ و نقض قوانین بین‌المللی است.
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۵
روزنامه گاردین گزارش داد: انگلیس در حال بررسی ممنوعیت پهلوگیری کشتی‌های روسی در بنادر بریتانیا است.
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۴

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی اتباع فرانسوی مستقر در روسیه باید فوراً این کشور را ترک کنند.

آمریکا: برای کمک به اوکراین به اقدامات استثنایی نیاز داریم
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۰

نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین مدعی شد:

  • برای کمک به اوکراین و مقابله با تهدید روسیه به اقدامات استثنایی نیاز داریم.
  • از روسیه می‌خواهیم لفاظی‌های خود را درباره تهدید سلاح‌های هسته‌ای کاهش دهد.
  • تانک‌های روسی غیرنظامیان را در حملات غیرقابل توجیه و بی‌رویه هدف قرار می‌دهند.
  • نگران گزارش‌ها مبنی بر تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در اوکراین هستیم.
  • ما به افسران روسی می‌گوییم که دنیا شما را زیر نظر دارد و از اقدامات شما بازجویی می‌شود.
  • مردم اوکراین با استقامت خود در برابر تسلیحات روسی شجاعت خود را نشان دادند.
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۰

به گزارش الجزیره، شهردار کی‌یف از ساکنان این شهر حواست که شب را در پناهگاه‌ها بگذرانند و خبر تسلیم شدن شهر را باور نکنند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۰

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد شهر اودسا در دریای سیاه زیر آتش است.

شورای امنیت به برگزاری مجمع عمومی درباره بحران اوکراین رأی داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۹

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه خواستار برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی در روز دوشنبه (امروز) درباره وضعیت اوکراین است.

روسیه به قطعنامه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین رأی منفی داد و چین، هند و امارات نیز رأی ممتنع دادند.

آمار وزارت بهداشت اوکراین از قربانیان جنگ
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۸

وزارت بهداشت اوکراین می‌گوید تاکنون ۳۵۲ غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک در حمله روسیه کشته شده اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۸

لهستان، ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا مدعی شد: «خصومت‌ها علیه غیرنظامیان در اوکراین باید متوقف شود. ما از روسیه می‌خواهیم آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را فوراً بپذیرد.

ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا افزود: اتحادیه اروپا با پذیرش پناهجویان اوکراینی به مدت ۳ سال بدون درخواست از آن‌ها برای درخواست پناهندگی موافقت می‌کند.

ادعای نخست وزیر انگلیس در خصوص آماده باش نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۷

بوریس جانسون: اقدام پوتین برای قرار دادن نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه در حالت آماده باش، اقدامی برای حواس پرتی از واقعیت آنچه در اوکراین می گذرد بود

تصویب کمک های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۵

اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

پیوستن سوئیس به تحریم های اتحادیه اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۴

رئیس جمهور سوئیس از پیوستن این کشور به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه خبر داد

استقرار گسترده نیروهای زمینی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۵۰

تصاویر ماهواره ای استقرار گسترده نیروهای زمینی روسیه با کاروانی به طول بیش از پنج کیلومتر را نشان می دهد که به سمت کی‌یف می روند.

توقف خدمات شرکت پستی آمریکایی به روسیه و اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۴۶

شرکت پستی «یونایتد پارسل سرویس» (UPS) محموله های بین المللی به روسیه و اوکراین را تا اطلاع ثانوی متوقف می کند.

یوپی‌اس یا یونایتد پارسل سرویس، شرکت پستی آمریکایی است، که تمرکز اصلی آن بر انتقال محموله‌های پستی، ارائه خدمات ترابری، پشتیبانی و لجستیک، معطوف می‌باشد. 

فیفا هم روسیه را تحریم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۲۲

فیفا سرود و پرچم روسیه را از حضور در بازی های بین المللی ممنوع کرد.

بر اساس بیانیه ای که فیفا داده است، تا اطلاع ثانوی هیچ مسابقه فوتبال بین‌المللی در خاک روسیه برگزار نمی‌شود و بازی‌های روسیه هم باید در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد.

همچنین تیم‌‌های فوتبال روسیه باید تحت پرچم اتحادیه فوتبال روسیه (RFU) در مسابقات شرکت کنند. در بازی‌ها هم نباید از پرچم و سرود ملی روسیه استفاده شود.

عدم ورود هیئت اوکراینی به محل مذاکرات
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۲۰

یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت: هیئت اوکراینی هنوز به محل مذاکرات با روسیه در بلاروس نرسیده است.

گفت و گوی رئیس کمیسیون اروپا با رئیس جمهور اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۱۹

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخاننی گفت: با ولودیمیر زلنسکی که مقاومت مصمم در برابر تهاجم روسیه را رهبری می کند، صحبت کردم. من اقدامات قوی و فوری اتحادیه اروپا برای حمایت از دفاع اوکراین، اقتصاد و پناهندگان و همچنین تحریم‌های جدید علیه روسیه و بلاروس را به او توضیح دادم.

محاصره پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۱۶

شهردار کی‌یف: اکنون شهر محاصره شده و تخلیه بیشتر غیرنظامیان غیرممکن شده است.

او در ادامه گفت: تا الان آب و برق داریم اما ممکن است به زودی خدمات قطع شود. زیرساخت های تحویل غذا و دارو تخریب شده است.

موافقت اتحادیه اروپا با ممنوعیت معامله با بانک مرکزی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۱۵

اتحادیه اروپا با ممنوعیت تمام معاملات با بانک مرکزی روسیه موافقت کرده است.

جوزپ بورل: هر کاری بتوانیم برای حمایت از اوکراین انجام می دهیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۳:۱۱

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درسخنانی گفت:  با سران جی ۷ ویدئو کنفرانس داشتیم و دیمیتری کولبا ما را در جریان آخرین تحولات قرار داد

او در ادامه گفت: ما متعهد هستیم که هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام دهیم. ما در کنار مردم قهرمان اوکراین ایستاده ایم.

جوزپ بورل همچنین گفت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا از تحریم‌های جدید علیه روسیه حمایت سیاسی کرده‌اند.

بورل همچنین گفت : اتحادیه اروپا رسماً با ممنوعیت تراکنش های بانک مرکزی روسیه موافقت کرد

تصمیم نخست وزیر نروژ برای ارسال تجهیزات غیرنظامی کشنده به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۳۳

نخست‌وزیر نروژ گفت: قصد داریم تجهیزات نظامی غیرکشنده به اوکراین ارسال کنیم.

پوتین: بیانیه تهاجمی کشورهای ناتو، علت آماده باش نیروی بازدارنده هسته‌ای روسیه است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۲۹

ولادیمیر  پوتین در سخنانی گفت: قرار دادن نیروی بازدارنده هسته‌ای روسیه در حالت آماده باش بالا، به دلیل بیانیه تهاجمی کشور‌های ناتو است

کمکهای نظامی دانمارک به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۲۶

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد: دانمارک تا ۲ هزار و ۷۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین اهدا خواهد کرد.

نشست شورای امنیت با محوریت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۲۴

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی با محوریت اوکراین برگزار می‌کند

کمک سوئد به نیروهای نظامی اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۲:۲۳

نخست‌وزیر سوئد: سوئد کمک‌های «جامع» به نیروهای نظامی اوکراین ارسال خواهد کرد.

اوکراین: خساراتی در دو سایت هسته‌ای مشاهده شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۱:۵۵

منابعی از اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خساراتی به ۲ سایت هسته‌ای این کشور خبردادند، اما گفتند که تاکنون هیچ نشت قابل توجهی از تشعشعات مشاهده نشده است.

بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی هواپیما‌های روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۴۵

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از بسته شدن حریم هوایی این اتحادیه بر روی هواپیماهای روسی خبر داد.

طبق گزارش سی‌جی‌تی‌ان، فون در لاین با بیان آنکه تمامی هواپیماهای روسی از ورود به حریم هوایی اتحادیه اروپا منع شدند، اعلام کرد: «خبرگزاری‌های دولتی روسیه از جمله آرتی، و اسپوتنیک، نیز در بسته تحریمی اتحادیه اروپا گنجانده شده‌اند.»

به صدا در آمدن آژیر هشدار در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۳۸

منابع خبری از به صدا درامدن آزیر هشدار در کی‌یف خبر دادند.

شبکه المیادین نیز از شنیده شدن صدای انفجار خبر داد.

زلسنکی: من به نتایج مذاکرات روسیه و بلاروس اعتقاد ندارم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۳۰

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، با ارزیابی مفید بودنِ مذاکرات با همتای بلاروسی خود اعلام کرد که نتایج رایزنی میان روسیه و بلاروس را قبول ندارد.

زلنسکی با بیان آنکه رایزنی با «الکساندر لوکاشنکو» اساسی بود، گفت: «من نتایج مذاکرات میان روسیه و بلاروس را قبول ندارم اما بگذارید آنها تلاش کنند. همه ما باید عملگرایانه رفتار کنیم تا به هدف خود برسیم، هدف ما تمامیت ارضی است.»

آمریکا: کمک نظامی ما به اوکراین متوقف نمی شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۲۱

یک مقام آمریکایی در سخنانی گفت: با وجود تصمیم پوتین برای افزایش آمادگی نیروهای بازدارنده هسته ای، کمک نظامی ما به اوکراین متوقف نخواهد شد.

شلیک موشکهای اسکندر از بلاروس به سمت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۲۰

یک مقام اوکراینی از شلیک موشکهای اسکندر از بلاروس به سمت خاک اوکراین در ساعت حدود ۵ بعد از  ظهر به وقت محلی  (۱۵ به وقت گرنویچ) خبر داد.

ادعای کاخ سفید: پوتین تهدیدهایی با هشدار هسته‌ای می‌دهد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۱۸

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، مدعی شد رئیس‌جمهور روسیه در بحبوحه تنش با اوکراین تهدیدهایی با هشدار نیروی هسته‌ای می‌فرستد.

سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، با اشاره به آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در بحبوحه تنش با اوکراین در حالت آماده باش قرار داده است، مدعی شد پوتین تهدیدهایی انجام می‌دهد که با هشدار نیروی هسته‌ای همراه است.

ورود بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی به اتحادیه اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۱۴

شبکه تی آر تی ترکیه از ورود بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی، در بحبوحه حملات روسیه به این کشور، به خاک اتحادیه اروپا خبر داد.

امکان محدود شدن فعالیت برخی کانالهای تلگرامی در پی تشدید اوضاع در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۲۰:۱۲

پاول دوروف، موسس تلگرام گفت: در صورت تشدید اوضاع در اوکراین، تلگرام به طور جزئی یا کامل فعالیت برخی از کانال های تلگرام را محدود می کند.

او همچنین تصریح کرد: کانال های تلگرام در حال تبدیل شدن به منبعی از اطلاعات تایید نشده هستند

آغاز مذاکرات روسیه با اوکراین در منطقه مرزی بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۵۶

رویترز به نقل از یک مقام اوکراینی اعلام کرد که م با این کشور شروع شده است.

در همین راستا خبرنگاران المیادین اعلام کردند هیأت‌های روسی و اوکراینی به محل مذاکرات در منطقه گومل بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین رسیده‌اند.

روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۲۸

وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات ممنوعه در اطراف شهر کی‌یف متهم کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ارتش اوکراین از مهمات فسفری در حومه کی‌یف نزدیک فرودگاه «هوستومل» استفاده می‌کند.

ناتو دستور پوتین درباره آماده‌ باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای را خطرناک خواند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۸:۲۳

دبیرکل ناتو دستور پوتین برای آماده‌ باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه را خطرناک و غیرمسئولانه توصیف کرد.

ینس استولتنبرگ گفت: ناتو توان دفاع هوایی خود را تقویت خواهد کرد.

او  در خصوص نشست آتی طرف‌های روسی و اوکراینی ادعا کرد: ناتو همیشه از راه حل های سیاسی حمایت می کند.

اسپانیا و کانادا هم حریم هوایی خود را به روی روسیه بستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۵۲

وزرای حمل و نقل اسپانیا و کانادا اعلام کردند که حریم هوایی کشورشان را به روی هواپیماهای روسی می بندند.

واکنش آمریکا به دستور پوتین برای آرایش جنگی نیروهای هسته‌ای روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۵۱

نماینده آمریکا در سازمان ملل، تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای آماده باش نیروهای بازدارنده هسته ای این کشور را غیرقابل قبول توصیف کرد.

نروژ حریم هوایی را به روی پروازهای روسیه می بندد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۷:۰۰

خبرگزاری ان تی بی نروژ به نقل از وزیر امور خارجه این کشور گزارش داد اسلو تصمیم دارد حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه ببندد.

استفاده ارتش اوکراین از پهپادهای ترکیه‌ای علیه نیروهای روسی
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۵۵

روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد ارتش اوکراین برای حمله به اهداف روسی از پهپادهای ساخت ترکیه استفاده می‌کند.

دستور پوتین برای آماده باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۴۷

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور دستور داد نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش قرار دهد.

پوتین در دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، موضع گیری ناتو را غیرقابل قبول توصیف کرد.

پوتین در پیامی تصویری گفت: علاوه بر تحریم ها، سران سیاسی ناتو به خود اجازه می دهند تا سخنان خصمانه ای در برابر کشور ما بیان کنند. به همین علت، به وزارت دفاع و ستاد مشترک دستور می دهم نیروهای بازدارنده را در حالت جنگی قرار دهند.

پوتین همچنین در جلسه با سران نظامی روسیه از فرمانده ارتش این کشور خواست وضعیت نظامیان را به حالت اضطراری تغییر دهد.

فرانسه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی می بندد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۳۳

وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را به روی شرکت های هواپیمایی روسیه می بندد.

مسکو: هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم بلاروس می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۱۰

دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: اوکراین با مذاکره در بلاروس موافقت کرده است و عازم بلاروس می‌شود. هیئت ما نیز از مینسک به گومل بلاروس خواهد رفت. مسکو آماده مذاکره با کی‌یف در هر زمانی با هدف دستیابی به صلح است.

پوتین میانجیگری رژیم صهیونیستی را رد کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۶:۰۷

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: پوتین میانجیگری اسرائیل در حل بحران اوکراین را از ابتدا رد کرد.

سخنگوی کرملین اعلام کرد نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد تل آویو برای توقف عملیات نظامی میانجی گری کند!

وقوع انفجار در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۵۵

خبرنگاران المیادین مستقر در اوکراین اعلام کردند صدای چندین انفجار در کی‌یف شنیده شده است.

تلاش تروریست‌های ادلب سوریه برای پیوستن به نیروهای اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۴۳

الجزیره گزارش داد، یک تاجر اوکراینی سوری الاصل یک گردان نظامی از تروریست‌های ادلب سوریه برای مقابله با عملیات نظامی روسیه به اوکراین تشکیل داده است.

تماس زلنسکی با رئیس جمهور بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۳۲

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین اعلام کرد با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود تماس گرفته است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس همچنین اعلام کرده است که هیچ حمله‌ای از سوی این کشور به خاک اوکراین انجام نمی‌گیرد. همچنین او در تلاش است تا اختلافات میان روسیه و اوکراین را حل کند.

ژاپن از تحریم مقامات روسیه به ویژه پوتین خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۲۴

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد کشورش تصمیم دارد تحریم هایی را علیه مقامات روسیه به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور اعمال کند.

کیشیدا همچنین از اختصاص یکصد میلیون دلار در قالب کمک‌های بشردوستانه به اوکراین خبر داد.

روسیه و اوکراین به طور مشترک مسئولیت حفاظت از نیروگاه چرنوبیل را بر عهده گرفتند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۸

شبکه روسیا الیوم گزارش داد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پس از تسلط نیروهای روسیه بر نیروگاه برقی-هسته ای چرنوبیل در شمال اوکراین، روسیه و اوکراین به طور مشترک مسئولیت حفاظت از آن را برعهده گرفتند تا گروه های تروریستی نتوانند به آن نفوذ کنند.

مهلت روسیه به اوکراین برای اعلام موضع درباره مذاکرات بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۴

وسیه تا ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی به اوکراین اولتیماتوم داد تا موضع خود را در مورد شرکت در مذاکرات بلاروس مشخص کند.

ایتالیا حریم هوایی خود را به روی روسیه می بندد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۵۷

در پی عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، دولت ایتالیا اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی شرکت های هواپیمایی روسیه می بندد.

پاپ خواستار گشایش فوری گذرگاه های انسانی شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۵۵

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار گشایش گذرگاه های بشردوستانه برای کمک به مردم اوکراین شد.

ارتش اوکراین کنترل شهر اودسا را از دست داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۴۰

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: منابع مطلع در شهر اودسای اوکراین اعلام کردند پرچم اوکراین از ساختمان سازمان امنیت این کشور در اودسا پایین کشیده شد و این شهر دیگر در کنترل نیروهای اوکراینی قرار ندارد.

تسلط بر دو شهرک جدید در منطقه دونباس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۳۷

شبکه تلویزیونی المیادین: رسانه های روسی اعلام کردند نیروهای جمهوری لوهانسک از تسلط بر دو شهرک جدید در منطقه دونباس خبر دادند.

زلنسکی: علیه روسیه در دادگاه لاهه شکایت کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۲۸

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «علیه روسیه در دیوان بین المللی دادگستری (دادگاه لاهه) شکایت کردیم و منتظر هستیم جلسات این دادگاه از هفته آینده برگزار شود.»

او گفت: «خواستار تصمیم گیری فوری هستیم تا روسیه را به توقف فعالیت‌های نظامی که هم اکنون در جریان است، وادار کند.»

دیوان بین المللی دادگستری محل رسیدگی به اختلاف ها میان کشورهای جهان است.

درخواست بورل برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۲۶

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواست اسلحه‌های مرگبار و قوی به اوکراین ارسال کنند.

او همچنین اعلام کرد وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهند کرد که شامل قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت می‌شود.

ورود ۶۳ هزار نفر از مرز اوکراین به مجارستان
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۱۳

پلیس مجارستان اعلام کرد از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین نزدیک به ۶۳۰۰۰ نفر از مرز اوکراین به این کشور وارد شده‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۰۲

فاینشنال تایمز: روس‌ها پس از تصمیم غرب برای تحریم برخی از بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت به دستگاه‌های خودپرداز روی می‌آورند.

صدراعظم آلمان: پوتین باید از اقدامات خود را متوقف کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۴:۰۲

 اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان گفت: «پوتین وضعیتی را ایجاد کرده است که نیاز به پاسخ روشن دارد و ما به اوکراین سلاح تحویل خواهیم داد.ما از هر متر مربع از خاک متفقین دفاع خواهیم کرد و در این مورد جدی هستیم. از اوکراین و مردم آن که شجاعانه با جنگ پوتین روبرو هستند، حمایت می‌کنیم.»

بر اساس الجزیره، او گفت: «پوتین باید از اقدامات خود را متوقف کند، زیرا برای اوکراین و روسیه فاجعه بار خواهد بود و به زودی بهای سنگینی را  پرداخت خواهد کرد. حمله روسیه به اوکراین نقطه عطفی در تاریخ قاره ما است و ما در سمت راست این جنگ ایستاده ایم. پوتین در تلاش است تا امپراتوری روسیه را احیا کند و نظم جهانی جدیدی ایجاد کند.»

لیز تراس: از آنان که می خواهند کنار اوکراین بجنگند، حمایت می‌کنم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۴۹

وزیر خارجه انگلیس گفت: من از کسانی که می‌خواهند کنار اوکراینی‌ها بجنگند، از جمله انگلیسی‌ها حمایت می‌کنم.

ایسلند، بلژیک و سوئد حریم هوایی خود را به روی روسیه بستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۴۸

پس از اقدام برخی کشورهای اروپایی در بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه،  ایسلند، بلژیک و سوئد نیز به جمع تحریم کنندگان مسکو اضافه شدند.

مخالفت برخی کشورهای اروپایی با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۳۷

یک مقام‌ اروپایی در مصاحبه با رویترز اعلام کرد همه اعضای اتحادیه اروپا با پیوستن اوکراین به این اتحادیه موافق نیستند.

سخنگوی دولت اوکراین: در مکان دیگری غیر از بلاروس مذاکره می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۲۸

سرگی نیکیفوروف، سخنگوی ولودیمیر زلنسکی گفت: اوکراین به مذاکره با روسیه در بلاروس نمی‌رود، اما همچنان آماده است در مکان دیگری مذاکره کند.

او در فیس بوک خود نوشت: ما اظهاراتی درباره ورود روسیه به گومل برای مذاکره شنیدیم. می‌توانم به شما بگویم که نمایندگان اوکراین در آنجا حضور نخواهند داشت. موضع اوکراین تغییر نکرده است. ما آماده ایم در هر مکان بی طرفی مانند باکو، استانبول، ورشو، وین... ملاقات کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم هر چه زودتر پای میز مذاکره بنشیند.»

وزیر دفاع اوکراین هم در توییتی نوشت: ۷۲ ساعت مقاومت! کردیم. این برای دنیا غیرقابل باور بود. اما ما ایستادیم، با اطمینان به مبارزه با روسیه ادامه می‌دهیم! ما به جهان نشان دادیم نباید ترسید، باید قوی بود و دفاع کرد. امنیت شما به ما بستگی دارد!

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۳:۱۰

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: ممنوعیت پرواز‌های روسیه در سراسر اتحادیه اروپا می‌تواند بخشی از تحریم‌های جدید مسکو باشد.

ایرلند حریم هوایی خود را بر روی پرواز‌های روسیه بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۵۸

ایرلند با اعلام اینکه قصد دارد حریم هوایی خود را برای همه هواپیما‌های روسیه ببندد، از شرکای اتحادیه اروپا خواست که همین کار را انجام دهند.
اتریش و دانمارک نیز اعلام کردند که حریم هوایی خود را بر روی هواپیما‌های روسی می‌بندند.

سفیر روسیه در لبنان: مسکو بار‌ها خواستار اجرای توافقات مینسک شده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۵۳

الکساندر روداکف، سفیر روسیه در لبنان درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: روسیه سیاست خصمانه‌ای در قبال اوکراین دنبال نمی‌کند و از حق قانونی خود برای حفاظت از امنیت ملی خود و شهروندان روسیه در دونتسک و لوگانسک استفاده می‌کند. مسکو بار‌ها خواستار اجرای توافقات مینسک شده است.

دولت کیف و ناتو حق مسکو برای حفاظت از مرز‌ها و امنیت ملی خود را نادیده می‌گیرند. ما در جنگ نیستیم، بلکه در مقابل یک عملیات ویژه با اهداف مشخص هستیم. روسیه از استفاده از زیرساخت‌های اوکراینی برای اجرای تهدیدات ناتو علیه امنیت ملی خود خودداری می‌کند.

این عملیات نظامی، مردم اوکراین را که دارای روابط تاریخی با مردم روسیه هستند، هدف قرار نمی‌دهد. بیانیه وزارت امور خارجه لبنان روابط دوجانبه دوستانه تاریخی بین لبنان و روسیه را در نظر نمی‌گیرد

ادعای مشاور زلنسکی: روس ها ابتکار عمل را از دست داده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۵۰

بنا بر ادعای مشاور رئیس جمهور اوکراین هیچ پیشرفت نظامی از سوی روس‌ها در جنوب این کشور دیده نمیشود و آن‌ها ابتکار عمل را از دست داده است و دسترسی آن‌ها به مذاکرات بلاروس این را ثابت می‌کند.

او گفت متجاوزان روسی با هلیکوپتر به زیرساخت‌های اوکراین ضربه می‌زنند و ما در حال مقابله با آن‌ها هستیم. نیرو‌های اوکراین نیمی از خودرو‌های روسی را که وارد خارکبف شده بودند منهدم کردند.

عملیات پهپاد ساخت ترکیه متعلق به ارتش اوکراین علیه مواضع روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۴۵

میدل ایست آی ویدئویی منتشر کرد که در آن پهپاد بیرقدار «Bayraktar TB۲» ساخت ترکیه متعلق به نیرو‌های اوکراینی در حال حمله به نیرو‌های روسیه است.

اوکراین چند ماه قبل تعدادی پهپاد بیرقدار از ترکیه خریداری کرده بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15699893"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15699893?width=400&height=300"></script></div>
راکت روسی اسمرچ (Smerch) عمل نکرده در خارکوف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۳۹

راکت روسی عمل نکرده

تراس: اجرایی شدن تحریم‌ها علیه روسیه به زمان نیاز دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۱۷

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه روسیه گفت: تحریم‌هایی که ما اعمال کرده ایم بسیار قوی هستند، اما تاثیر آن‌ها به زمان نیاز دارد، ما باید هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام دهیم و اولین نفری بودیم که سلاح‌های دفاعی ارائه کردیم. نیرو‌های اوکراینی با قدرت و شجاعت به مقاومت در برابر پیشروی روسیه ادامه می‌دهند. من می‌ترسم این درگیری بسیار خونین شود. باید برای احتمال استفاده از سلاح‌های وحشتناک‌تر روسیه آماده شویم.

وزیر خارجه انگلیس از کسانی که می‌خواهند کنار اوکراینی‌ها بجنگند، از جمله انگلیسی ها، حمایت کرد.

پسکوف: شهر گومل پیشنهاد کی یف برای محل مذاکرات بود
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۱۱

سخنگوی کرملین در واکنش به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مبنی بر رد مذاکرات کی یف و مسکو در بلاروس گفت این طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد.هیئت روسی تا ساعت ۳ بعدازظهر منتظر خواهد ماند تا تایید کند که اوکراین به مذاکرات گومل ملحق خواهد شد.

زلنسکی گفته بود اگر روسیه از خاک بلاروس به اوکراین حمله نمی‌کرد، مذاکرات در مینسک انجام می‌شد.

لوکاشنکو: هیچ سرباز یا سلاح بلاروسی در اوکراین وجود ندارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۲:۰۳

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: هیچ سرباز یا سلاح بلاروسی در اوکراین وجود ندارد. سلاح‌هایی از اوکراین به بلاروس آورده شده است، باند‌هایی در آنجا آموزش داده شده‌اند تا در بلاروس اقدامات تحریک آمیز انجام دهند.

او گفت: شهروندان ما مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و که این مسئله ممکن است ما را به انجام یک عملیات نظامی وادار کند.

ما از روسیه خواستیم در صورت استقرار در لهستان یا لیتوانی، سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر کند.

اوکراینی‌ها با سلاح‌های سبک از خانه‌ها به سمت نیرو‌های روسیه در شهر خارکیف شلیک می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۴۰
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15699751"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15699751?width=400&height=300"></script></div>
مخالفت زلنسکی با برگزاری مذاکرات مسکو- کی یف در بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۱۸

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرد که اگر روسیه از خاک بلاروس به اوکراین حمله نمی‌کرد، مذاکرات در مینسک انجام می‌شد.

زلنسکی گفت که آماده گفتگو در مکان‌هایی است که نسبت به اوکراین تهاجمی نیستند. زلنسکی اظهار داشت با وجود سخنان روسیه در مورد ورود هیئت روسی به گومل در بلاروس، چرا مذاکرات در ورشو، بوداپست، استانبول برگزار نمی‌شود، چرا مینسک؟ سرزمین بلاروس نمی‌تواند به مکانی برای مذاکره تبدیل شود.

او گفت روسیه به همه چیز حمله می‌کند، حتی آمبولانس ها. آن‌ها به مناطق غیرنظامی که زیرساخت‌های نظامی وجود ندارد حمله می‌کنند. رئیس جمهور اوکراین از تشکیل سپاه جدیدی متشکل از نیرو‌های خارجی داوطلب در اوکراین مقابل روسیه خبر داد.

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که هیئت روسی به گومل می داند که حضور آن ها در بلاروس بیهوده است.

درهمین حال، وزیر امور خارجه اوکراین از کسانی که می خواهند از اوکراین دفاع کنند خواست با نمایندگی های دیپلماتیک اوکراین ارتباط برقرار کنند.

هواپیمای جنگنده اوکراینی در نزدیکی کی یف سقوط کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۵۱

هواپیمای جنگنده اوکراینی در نزدیکی کی یف سقوط کرد

کرملین: یک هیئت روسیه برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد مینسک شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۴۸

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد یک هیئت نظامی- دیپلماتیک روسی برای انجام مذاکرات با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شده و آماده است این مذاکرات را در گومل آغاز کند.

به گفته پسکوف روسیه آماده آغاز گفتگو است و مسکو اکنون منتظر اوکراینی‌ها است.

عملیات هوایی نیروهای روسیه بین کی یف و دینپرو
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۴۵

شبکه الجزیره به نقل از شاهدان عینی از فرود هوایی روسیه بین کی یف و دینپرو سومین شهر پرجمعیت اوکراین خبر داد.
نیرو‌های روسی سحرگاه امروز یک عملیات هوایی را در منطقه‌ای بین کی یف پایتخت و شهر دنیپرو انجام دادند.
نیروی دریایی اوکراین هم اعلام کرد چتربازان نیروی دریایی روسیه را در منطقه عملیاتی دریای سیاه شکست داده اند.

موشک بالدار بلاروس بر فراز کی یف سرنگون شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۳۷

فرمانده ارتش اوکراین اعلام کرد پدافند هوایی اوکراین موشک بالدار را که توسط هواپیمای TU-۲۲ بلاروس به سمت کی یف شلیک شد، ساقط کرد.
پیش از این آژیر هشدار در شهر کی یف به صدا درآمده بود.

تلاش نیرو‌های روسیه برای ورود به شهر «سومی»
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۲۶

در همین حال هیئت مدیره دولتی در سومی، شمال شرقی اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی در تلاش هستند تا از سمت خیمپروم به شهر یورش ببرند.

به گزارش شبکه الجزیره جدایی‌طلبان لوهانسک از ابتدای عملیات تا کنون به خط دفاعی نیرو‌های اوکراینی در عمق ۵۲ کیلومتری نفوذ کرده‌اند.

انهدام تجهیزات جنگی اوکراین توسط روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۰:۱۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش روسیه دو موشک تاکتیکی توچکا او، ۲۲۳ تانک و ۸ هواپیمای جنگی، ۳۱ سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ نیرو‌های مسلح اوکراین را منهدم کرده است.

محاصره دو شهر خرسون و بردیانسک اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۹:۵۴

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین را به دست روس ها افتاده است

۴۷۱ سرباز اوکراینی هنگ پدافند هوایی خارکیف تسلیم ارتش روسیه شدند.

ورود نیروهای روس به شهر خارکیف
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۹:۳۸

خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی در حال ورود به شهر خارکیف هستند.
رئیس هیئت دولتی خارکیف نیز گفته است نیرو‌های روسی وارد شهر شده اند و با آن‌ها برخورد می‌شود.
این در حالی است که وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از ۷۲ ساعت مقاومت هرگز متوقف نشدیم، به مبارزه ادامه دادیم. سفیر اوکراین در اتریش نیز درگیری های شدیدی در شهر خارکیف را تایید کرده است.

انتشار تصاویری از آتش گرفتن خودروها حاکی از آغاز درگیری شهری در خارکیف است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15698503"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15698503?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15698924"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8072541/15698924?width=400&height=300"></script></div>
مخالفت پکن با اعمال تحریم علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۹:۳۲

وزیر خارجه چین اعلام کرد سیاست تحریم‌ها بحران اوکراین را حل نمی‌کند. خطر واقعی برای جهان آمریکا است.

مسدود شدن تبلیغات رسانه‌های دولتی روسیه در گوگل
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۹

گوگل اعلام کرد تبلیغات رسانه‌های دولتی روسیه را مسدود خواهد کرد.

رویترز به نقل از سخنگوی گوگل، مایکل آسیمن گزارش داد که گوگل قصد دارد درآمدزایی در پلتفرم‌های خود برای رسانه‌های دولتی روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این بیانیه کانال راشاتودی روسیه، و همچنین سایر رسانه‌های دولتی روسیه، قادر به اجرای تبلیغات در یوتیوب، یا سایر خدمات گوگل، از جمله استفاده از جستجو و جیمیل برای قرار دادن تبلیغات، نخواهند بود.

روز جمعه، فیس بوک نیز اعلام کرد که رسانه‌های دولتی روسیه را از اجرای تبلیغات و کسب درآمد از محتوای روی پلتفرم خود منع می‌کند.

آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۶

در ادامه اقدام غرب برای بستن حریم هوایی خود به روی پرواز‌های هواپیما‌های روسیه، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی روسیه بست. همچون برخی کشور‌های اروپایی، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

سایت زباله‌های رادیواکتیو رادون هدف قرار گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۴

آژانس اتمی اوکراین می‌گوید سایت زباله‌های رادیواکتیو رادون در نزدیکی کی یف مورد حمله هوایی روسیه قرار گرفته است، با این حال اندازه گیری‌هایی در این سایت انجام شده و در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر نشت تشعشعات وجود ندارد.

بمباران انبار‌ها در محله واسلیکف در پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۵۰

معاون شهردار کی یف گفته است اوضاع در پایتخت آرام است و شهر در کنترل اوکراین است. این در حالی است که شبگه الجزیره از بمباران انبار‌ها در محله واسلیکف در پایتخت اوکراین خبر داده است.

تاکید وزرای خارجه آسه آن بر حل مسئله اوکراین از طریق گفتگو
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۲۱

وزرای خارجه آسه آن نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین اعلام کردند
در بیناینه وزرای خارجه آسه آن آمده است: ما معتقدیم که هنوز فضا برای گفتگوی مسالمت آمیز وجود دارد تا از تشدید اوضاع در اوکراین جلوگیری شود.

روس‌ها دامنه حملات هوایی را به شهر‌های دیگر اوکراین گسترش دادند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۱۹

به گزارش اسکای نیوز عربی صدای آژیر خطر در منطقه وولینسکا در شمال غرب اوکراین و همچنین راون در رووینسکی شنیده می‌شود

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۸:۱۴

اندکی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند.

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

نظر شما