شناسهٔ خبر: 52775793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سومین روز جنگ روسیه علیه اوکراین

بایدن: یا باید جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم یا تحریم کنیم/ الجزیره: نیرو‌های چچنی وارد اوکراین شده‌اند/ موافقت ۲۸ کشور با ارسال سلاح به اوکراین/ ماکرون: جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت در اوکراین آماده باشد

روز پنجشنبه با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ حمله‌ای که اکنون وارد دومین روز خود شده و واکنش‌های جهانی زیادی را به همراه داشته است. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

صاحب‌خبر -

وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه توسط روسیه

بین الملل تابناک: روز پنجشنبه با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ حمله‌ای که اکنون وارد دومین روز خود شده و واکنش‌های جهانی زیادی را به همراه داشته است. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

خبرها و تحولات روز نخست حمله روسیه به اوکراین

خبرها و تحولات روز دوم حمله روسیه به اوکراین

بایدن: یا باید جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم یا تحریم کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۳:۱۴

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سومین روز جنگ در اوکراین اظهار داشت: حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به اوکراین، اروپا و ناتو را به هم نزدیکتر می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک مصاحبه ضبط‌شده که روز شنبه به وقت محلی پخش شد، اظهار داشت یکی از اهداف راهبردی اصلی او حفظ اتحاد میان ناتو و اتحادیه اروپا است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: هدف من از همان ابتدا اطمینان از حفظ اتحاد میان ناتو و اتحادیه اروپا بوده است. زیرا فکر می کنم پوتین فکر کرد می تواند در ناتو اختلاف ایجاد کند و از آن عبور کند. اما این اتفاق نیفتاده است.

بایدن همچنین پیش بینی کرد که روسیه به دلیل حمله خود به اوکراین در کوتاه مدت و دراز مدت هزینه سنگین و گزافی را پرداخت خواهد کرد و این حمله، اتحادیه اروپا و ناتو را به یکدیگر نزدیکتر کرده است.

بایدن در ارتباط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: او دقیقا تاثیر عکس را بدست می آورد.

رئیس جمهوری آمریکا در مورد تحریم ها علیه روسیه اظهار داشت که این یکی از روش های فراوان برای مجازات روسیه بدون خطر جنگ در سطح جهانی است.

دو گزینه: جنگ جهانی سوم یا اطمینان از پرداخت هزینه برای روسیه

بایدن گفت: دو گزینه در اختیار داریم. جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم و وارد یک جنگ مستقیم با روسیه شویم و دوم اینکه اطمینان یابیم کشوری که برخلاف قوانین بین المللی عمل می کند، برای این کار خود هزینه پرداخت کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به کمک های نظامی و اقتصادی آمریکا به اوکراین برای کمک به این کشور در مقابله با پیشروی روسیه اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام پوتین با انتشار بیانیه ای گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پس از رایزنی با اعضای گروه هفت در سخنانی با بیان اینکه ارتش روسیه یک حمله بی رحمانه را علیه مردم اوکراین آغاز کرده است، این حمله را بدون دلیل، غیر ضروری و از پیش برنامه ریزی شده و ولادیمیر پوتین را متجاوز خواند و اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کنیم.

آمریکا تاکنون تحریم‌هایی علیه بانک ها و موسسات مالی آمریکا و نیز شرکت روسی خط لوله گاز نورد استریم ۲ اعمال کرده است. واشنگتن همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری، سرگئی لاوروف وزیر خارجه ، سرگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرده است.

الجزیره: نیروهای چچنی وارد اوکراین شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۱:۱۱

«رمضان قدیروف» رهبر منطقه چچن در روسیه و از متحدان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که جنگجوهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره»، در ویدئویی که روز شنبه در فضای مجازی منتشر شد، قدیروف به خود می‌بالد که واحدهای چچنی تاکنون خسارتی متحمل نشده‌اند. وی گفت که نیروهای روس به راحتی می‌توانند شهرهای بزرگ اوکراین از جمله شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین را تصرف کنند، اما وظیفه آنها جلوگیری از تلفات جانی است.

قدیروف با تکذیب گزارش‌های نادرست تلفات از سوی منابع اوکراینی، گفت تا امروز نیروهای چچنی یک مجروح هم نداشته‌اند.

قدیروف گفت: «پوتین تصمیم درستی گرفت و ما تحت هر شرایطی دستورات او را اجرا خواهیم کرد.»

وی از اوکراینی‌ها خواست تا علیه دولت خود که به گفته او از «نئونازی‌ها» تشکیل شده ، قیام کنند.

قدیروف نیروهای خود را در خارج از کشور برای حمایت از عملیات نظامی کرملین در سوریه و گرجستان نیز مستقر کرده است.

ویدئوی کوتاهی که توسط شبکه خبری «آرتی» منتشر شد که هزاران جنگجوی چچنی را نشان می‌داد که در میدان اصلی «گروزنی» پایتخت چچن جمع شده بودند تا آمادگی خود را برای جنگ در اوکراین نشان دهند. راشاتودی در گزارش خود مدعی شد که آنها منتظر دستور پوتین برای ورود به اوکراین هستند.

توصیه به آمریکایی‌ها برای ترک سریع بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۲۱:۱۰

همزمان با اوج گیری نبرد بین ارتش‌های روسیه با اوکراین، سفارت آمریکا در بلاروس شنبه شب به وقت تهران به شهروندان آمریکایی توصیه کرده خاک بلاروس را به سرعت ترک کنند.

به نوشته خبرگزاری «آرمنا پرس»، سفارت آمریکا در شهر «مینسک»، پایتخت بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود توصیه می‌کند بلاروس را فورا ترک کنند.»

در بخشی از این بیانیه آمده است که وزارت امور خارجه ایالات متحده به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کند به بلاروس سفر نکنند و از شهروندان آمریکایی در بلاروس می‌خواهد که فورا این کشور را ترک کنند.

انگلیس: اوکراین ماه‌های سختی پیش رو دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۱

«جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح روز شنبه گفت، درگیری و بحران در اوکراین ادامه خواهد داشت و این کشور ماه‌های سختی را پیش رو دارد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، هیپی در مصاحبه‌ای گفت: «هیچ‌کس نباید فکر کند که این [بحران] به اتمام خود نزدیک است. آنچه پیش روی اوکراین قرار دارد، اعم از نیروهای مسلح و متأسفانه مردم این کشور، تا روزها‌، هفته‌ها و ماه‌ها مشابه چیزی است که در ۴۸ ساعت گذشته رخ داده است».

این مقام انگلیسی مدعی شد: «اگر به سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری [ولادیمیر] پوتین در روزهای اخیر توجه کرده باشید، در کلام او نوعی تعصب و حرارت وجود دارد. او تصمیم خود را گرفته و فکر می‌کنم بدین معنا است که آنچه پیش روی [آینده] اوکراین قرار دارد خونین و بی‌رحمانه خواهد بود».

هیپی افزود، انگلیس هر اقدامی که در توان داشته باشد برای کمک به مقاومت اوکرین انجام خواهد داد اما «همچنان شاهد صحنه‌های وحشتناکی بر روی صفحه تلویزیون خواهیم بود».

معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح در مصاحبه دیگری گفت کشورش «به هر شکل معقولی که بتواند» از اوکراین حمایت می‌کند اما در نهایت «جنگ به شدت بی رحمانه‌ای» پیش روی نظامیان اوکراینی خواهد بود.

او در ادامه گفت درباره پوتین مدعی شد: «او بخش عظیمی از نیروهای مسلح روسیه را در این کارزار در اوکراین قرار داده و بسیار معتقدم که او خود را در گوشه‌ای گیر انداخته است».

هیپی با اشاره به حمایت لندن از پذیرفتن دولت در تبعید اوکراین گفت، دولت انگلیس به فشار برای قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوییفت ادامه خواهد داد.

ترکیه خواستار پایان عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۸:۰۰

 

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که تشدید بیشتر تنش‌های نظامی به نفع کسی نیست.

وی همچنین بر آمادگی ترکیه برای میزبانی مذاکراتی که ممکن است بین فدراسیون روسیه و اوکراین انجام شود، تاکید کرده است.

مسدود کردن دسترسی کشتی های جنگی روسیه به دریای سیاه توسط ترکیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۷:۵۸

 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دقایقی پیش در یک پیام توئیتری، از رئیس جمهوری و مردم ترکیه بخاطر حمایت های آنها قدردانی کرد. زلنسکی نوشت: اقدام ترکیه در مسدود کردن دسترسی کشتی های جنگی روسیه به دریای سیاه و نیز تامین حمایت ها مالی نظامی و انسان دوستانی برای اوکراین، در شرایط امروزی بسیار مهم است و ما آن را فراموش نخواهیم کرد.

زلنسکی: کنترل کی‌یف و اطراف آن به دست اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۹

 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ارتباط با جدیدترین تحولات کشور خو گفت: « ما همچنان کنترل کی‌یف و نقاط مهم اطراف آن را در اختیار داریم. دشمن می‌خواست مرکز کی‌یف را تحت کنترل درآورد و دست نشانده‌های خود را در دونتسک منصوب کند اما ما برنامه‌هایش را متوقف کردیم.»

وی در ارتباط با قطع دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت گفت: «امیدواریم آلمان و مجارستان شهامت کافی برای حمایت از تصمیم حذف روسیه از سیستم سوئیفت را داشته باشند».

رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد که «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا در یک تماس تلفنی با وی از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت کرده است.

کی‌یف مقررات حکومت نظامی را شدت می دهد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۹

شهردار کی‌یف با اشاره به شرایط این شهر، از تشدید مقررات حکومت نظامی (منع آمد و شد) در پایتخت اوکراین خبر داد.

به گزارش تارنمای روزنامه لو فیگارو، ویتالی کلیچکو (Vitali Klitschko) اعلام کرد: هرکس بین ساعت ۱۷ تا هشت صبح در خیابان‌های کی‌یف باشد به عنوان دشمن با وی رفتار می‌شود.

وی اضافه کرد: کلیه غیرنظامیانی که در زمان منع رفت و آمد در خیابان باشند جزو گروه‌های خرابکار و شناسایی دشمن محسوب می‌شوند.

رئیس دوما: زلنسکی از کی‌یف فرار کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۷

«ویچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه امروز مدعی شد که «ولودیمیر زلنسکی» ،کی‌یف را به مقصد «لوو» ترک کرده است و همچنین گفت که زلنسکی از روز گذشته، پایتخت اوکراین را ترک کرده بود.

موافقت 28 کشور با ارسال سلاح به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۳۱

به گزارش امروز منابع غربی، کشورهای اروپایی چک و هلند به اوکراین کمک های نظامی ارسال می کنند.

 خبرگزاری رویترز نوشت که هلند ۲۰۰ قبضه موشک دوش پرتاب پدافند هوایی استینگر به اوکراین ارسال می کند.

رسانه های چک نیز خبر دادند که دولت این کشور موافقت کرده تا مهمات و تسلیحات به ارزش ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به اوکراین ارسال کند.

ساعاتی پیش ولادومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین توئیت کرده بود: بعد از گفت و گوی من با امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) روز جدیدی در خط مقدم دیپلماتیک آغاز شد. سلاح ها و تجهیزات دوستان ما در راه اوکراین است. ائتلاف ضد جنگ فعال است!

شبکه انگلیسی اسکای نیوز نیز به نقل از منابع خود خبر داده که در مجموع ۲۸ کشور از جمله انگلیس، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی موافقت کرده اند که تسلیحات، تجهیزات پزشکی و سایر کمک های نظامی به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه گسیل کنند.

وزارت بهداشت اوکراین: ۱۹۳ غیرنظامی کشته شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۴۶

 

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت اوکراین گزارش کرد که ۱۹۳ غیرنظامی از جمله ۳ کودک در نبردهای سه روز گذشته کشته شدند.

تسلیم شدن ۸۰ نظامی اوکراینی در جزیره مار
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۱۰

 

ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد که ۸۰ نظامی اوکراینی در جریان کنترل جزیره مار تسلیم و به کریمه منتقل شدند.

افشاگری نیویورک تایمز درباره نقش چین در حمله روسیه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۵۱

نیویورک تایمز مدعی شد آمریکا به پکن اطلاعاتی را درباره تجمیع قوای نظامی روسیه در اطراف اوکراین ارائه ‌کرده و از آن ها خواسته بود از روسیه بخواهند که حمله نکند.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی طی سه ماه گذشته بالغ بر شش بار تلاش کردند چین را به دفع حمله روسیه به اوکراین وادارند اما "مکررا با دست رد پکن مواجه شدند."

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که آمریکا در این راستا به پکن اطلاعاتی را درباره تجمیع قوای نظامی روسیه در اطراف اوکراین ارائه ‌کرده و "به چینی‌ها التماس کرده بود از روسیه بخواهند که حمله نکند."

در همین حال به نوشته پایگاه آکسیوس، چینی ها از جمله وزیر امور خارجه آن و سفیر این کشور در آمریکا گفتند که فکر نمی کنند حمله ای در کار باشد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: پس از یک مورد تبادلات دیپلماتیک در ماه دسامبر، مقامات آمریکایی اطلاعاتی به دست آوردند که نشان می داد پکن این اطلاعات را با مسکو به اشتراک گذاشته است.

براساس گزارش این نشریه آمریکایی، چینی ها گفتند که آمریکا "در تلاش است اختلاف افکنی کند – و اینکه چین تلاش نخواهد کرد تا مانع برنامه ها و اقدامات روسیه شود."

اقدام کشورهای اروپایی علیه خطوط هوایی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۳۴

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی کشورهایشان را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

ماکرون: جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت در اوکراین آماده باشد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۰۳

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که «جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت» در اوکراین آمادگی داشته باشد.

 

ادعای ارتش اوکراین مبنی بر ساقط کردن ایلوشین روسی با 145 نیروی نظامی
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۹

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین۷۶ ارتش روسیه را بر فراز منطقه واسیلکوف در نزدیکی شمال غرب کی‌یف سرنگون کرده‌اند.

به گزارش "فاکس نیوز"، این ستاد در حساب کاربری خود در فیس‌بوک خود نوشت: نیروهای ما یک فروند ایلوشین۷۶ ارتش روسیه که حامل چتربازان نیروهای هوابرد روسیه بود را بر فراز منطقه واسیلکوف سرنگون کردند. این انتقام لوگانسک در سال ۲۰۱۴ است.

خبرهای تائید نشده حاکی از حضور ۱۴۵ نیروی نظامی روسیه در این هواپیما است.

همچنین ارتش اوکراین اعلام کرد که یک بالگرد و یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه را در دونباس سرنگون کرده است.

رویترز: تاکنون یک هزار نیروی روسیه کشته شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۴۹

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از مقام‌های اوکراینی مدعی شد که تاکنون بیش از یک هزار نیروی روسیه در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، روسیه هنوز آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است.

از سوی دیگر سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون ۲۵ غیر نظامی در اوکراین کشته و ۱۰۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

۵۱ کشور خواستار مطرح شدن بحران اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۴

۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

 

کانادا پوتین و لاوروف را تحریم کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۴

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که شامل تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک این کشور می‌شود.

نخست وزیر کانادا گفت: اتاوا سومین مجموعه تحریم‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌رحمانه علیه اوکراین، رئیس ستاد مشترک و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تحریم وضع می‌کنیم.

او ادامه داد: علاوه بر این، من حمایت کانادا از مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم.

سازمان ملل: بیش از ۵۰ هزار اوکراینی آواره شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۳

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت که در ۴۸ ساعت گذشته و از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۵۰ هزار اوکراینی آواره و از این کشور فرار کرد‌اند.

او نوشت که اکثر آن‌ها به کشورهای مولداوی و لهستان و باقی نیز به مرزهای اوکراین با کشورهای رومانی، اسلواکی، مجارستان و رومانی گریخته‌اند. گراندی در ادامه از کشورهایی که به پناهندگان اوکراینی اجازه ورود به خاک خود را داده‌اند تشکر کرد.

کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به طور ویژه از «مایا ساندو» رئیس‌جمهور مولداوی پس از اینکه اجازه عبور آوارگان اوکراینی به صورت امن به خاک کشورش را داد، تقدیر کرد و نوشت که این کمیساریا تمامی تلاش خود را برای آماده‌سازی کمک‌های بین‌المللی برای آوارگان اوکراینی انجام خواهد داد.

وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه توسط روسیه/زلنسکی : امشب روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را به کنترل در آورد/ کانادا پوتین و لاوروف را تحریم کرد

زلنسکی : امشب روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را به کنترل در آورد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸:۵۲

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در پیامی ضبط شده گفت که امشب روسیه تلاش خواهد کرد که کی‌یف را به کنترل در آورد.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید گفت که به نفع آمریکا نبوده که با روسیه جنگ کند و در نتیجه نیرویی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: «تاثیر تحریم‌های بر نظام مالی و اقتصادی روسیه بسیار بزرگ خواهد بود».

سخنگوی کاخ سفید افزود: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا همچنان آماده دیدار با رئیس جمهور روسیه است اما هم اکنون زمان مناسبی برای آن نیست.

 وی گفت: «نمی‌خواهیم به روسیه یا ملت آن آزاری برسانیم فقط می‌خواهیم به نظام و بخش مالی این کشور به دلیل اقدام‌های پوتین فشار بیاریم».

وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه توسط روسیه/زلنسکی : امشب روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را به کنترل در آورد/ کانادا پوتین و لاوروف را تحریم کرد

وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه توسط روسیه!

شورای امنیت سازمان ملل در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین با رای منفی روسیه ناکام ماند.

به گزارش اسکای نیوز، پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و "تجاوز روسیه" را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.

در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود، پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد؛ با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد.

در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط، تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.

چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.

اعمال حق وتو به این معناست که رای منفی هر یک از کشورهای عضو دائمی شورای امنیت، یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا، مانع از تصویب یک قطعنامه‌ می‌شود.

امارات متحده عربی و هند نیز - که پیش از این جلسه شورای امنیت، درباره موضع‌گیری آنان ابهاماتی وجود داشت - مانند چین از شرکت در این رای‌گیری خودداری کردند.

این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند، روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه، "لکه خونی" بر شورای امنیت توصیف کرد.

اکنون به دنبال وتوی روسیه، آمریکا اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.

قطعنامه یادشده، یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.

در آن زمان، شورای امنیت قطعنامه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت کریمه تهیه کرد و از کشورها خواست همه‌پرسی مذکور را به رسمیت نشناسند. پیش‌نویس آن قطعنامه ۱۳ رای موافق دریافت کرد، در حالی که چین در رای‌گیری شرکت نکرد و روسیه آن را وتو کرد.

پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۰۰ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف تصویب و آن همه‌پرسی را نامعتبر اعلام کرد.

مصوبات مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی ندارد.

گوترش پس از نشست شورای امنیت: به صلح یک فرصت دیگر بدهید

دبیرکل سازمان ملل امروز شنبه پس از اقدام روسیه در وتو کردن قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین، خواستار بازگشت سربازان روسی به پادگان‌هایشان شد و بر لزوم دادن فرصتی جدید به صلح تاکید کرد.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بامداد امروز در توییتی کوتاه نوشت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد تا به صلح دست یابیم.

وی تاکید کرد که طرف‌های درگیر در اوکراین باید به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند و خواستار اطمینان از عبور آزادانه کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه در اوکراین شد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب پس از استفاده روسیه از حق وتو در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین شکست خورد، در حالی که چین، هند و امارات رای ممتنع به این پیش‌نویس دادند.

گوترش درباره حق وتوی روسیه نوشت: "سازمان ملل از بطن جنگ و برای پایان دادن به جنگ متولد شد. امروز این هدف محقق نشده است. اما ما هرگز نباید تسلیم شویم. به صلح یک فرصت دیگر بدهید."

بیانیه نشست سران ناتو در حمایت از اوکراین

نشست سران کشورهای عضو ناتو برای بررسی حمله روسیه به اوکراین امروز به صورت مجازی برگزار شد.

در بیانیه ناتو از نشست امروز آمده است: «ما امروز برای بررسی بزرگترین تهدید علیه امنیت اروپا-آمریکا در طول چند دهه گذشته گرد  هم آمدیم و با قویترین و قاطعانه ترین لحن ممکن، تهاجم روسیه به اوکراین را که مورد حمایت بلاروس نیز است محکوم می‌کنیم.

ما از روسیه می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر و فوری دست از تهاجم نظامی خود بردارد، نیروهایش را از اوکراین خارج کند و از مسیر تهاجمی انتخاب کرده پا پس بکشد، این حمله طولانی مدت علیه اوکراین علیه یک کشور مستقل و دموکراتیک و به طرز وحشتناک است.

این حمله توجیه پذیر نیست، کشته شدن مردم و تخریب‌های صورت گرفته ناشی از اقدامات روسیه را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی در قاره اروپا کامل و نهادینه شده مضمحل شده است. جهان باید روسیه و بلاروس را مسئول این اقدامات بداند و از تمامی کشورها می‌خواهیم تا این حمله غیرقابل توجیه را محکوم کند. هیچ کس نباید بابت دروغ‌های دولت روسیه اشتباه کند. روسیه مسئولیت کامل این درگیری را باید برعهده بگیرد.

دولت روسیه مسیر دیپلماسی و گفتگو را که مکررا از سوی ناتو و متحدانش مطرح شده رد و به صورت نهادینه قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل را نقض کرده است. این اقدامات روسیه همچنین اصول و اولویت‌های مطرح در قوانین بنیادین ناتو را نقض کرده است.

تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حمله به اوکراین یک اشتباه استراتژیک وحشتناک است که روسیه بهای سنگین آن را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی برای سالهای پیش روی می‌پردازد و تحریم‌های غیر منتظره و گسترده از قبل علیه روسیه اتخاذ شده است.

ناتو از نزدیک با سایر متحدان خود و همچنین نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا در این راه همکاری می‌کند. همچنین به دعوت دبیرکل ناتو ما امروز میزبان فنلاند، سوئد و اتحادیه اروپا در این نشست بودیم. ما همبستگی کامل خود را با رئیس‌جمهور منتخب، با پارلمان و دولت اوکراین اعلام می‌کنیم و در کنار مردم شجاع اوکراین هستیم که اکنون از سرزمین خود دفاع می‌کنند. فکر و ذهن ما در کنار آنهایی است که کشته زخمی و بی خانمان شده‌اند. ناتو همچنان به تعهداتش درباره اصول اولیه مربوط به امنیت اروپا متعهد است. ما به تامین و ارائه حمایت سیاسی و عملی به اوکراین ادامه می‌دهیم، چون این کشور می‌خواهد از خودش دفاع کند اما بار دیگر بر حمایت قاطع خود از استقلال، یکپارچگی ارضی و تمامیت قلمرو اوکراین تاکید داریم.

این اصول هرگز تغییر نمی‌کند، در نتیجه اقدامات روسیه نیز ما یکسری پیامدهای جدی را برای بازدارندگی و موضع دفاعی ناتو در نظر داریم. متحدان بر اساس اصل ۴۴ پیمان واشنگتن اقدام می‌کنند، ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم و تصمیمات مورد نظر را برای امنیت و دفاع متحدان خود در نظر می‌گیریم. ما نیروهای زمینی و هوایی دفاعی را در شرق ائتلاف مستقر می‌کنیم و در تمامی مناطق دریایی ما برنامه‌های دفاعی را برای آماده کردن خود به منظور پاسخ دادن به یکسری اقدامات روسیه بر اساس اقدامات احتیاطی انجام می‌دهیم. ما همچنین اکنون یکسری استقرارهای دفاعی را در بخش شرقی ائتلاف داریم و تمامی اقدامات لازم را برای تضمین بازدارندگی معتبر و مطمئن و دفاع از ائتلاف اکنون و در آینده انجام می‌دهیم. همچنین تعهد ما به بند ۵ پیمان واشنگتن قاطعانه است، ما برای دفاع و حفاظت از تمامی کشورهای عضو ناتو متحد هستیم، آزادی همواره بر سرکوب پیروز می‌شود.»

پس از نشست سران ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت: اهداف کرملین فقط به اوکراین محدود نمی‌شود.

به گزارش اسکای نیوز، دبیرکل ناتو گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواستار خروج نیروها از کشورهایی است که پس از سال ۱۹۹۷ به ناتو پیوسته‌اند و برای دستیابی به این هدف از زور استفاده خواهد کرد.

دبیرکل ناتو همچنین ادامه داد: روسیه و بلاروس در قبال این اقدامات مسئول خواهند بود.

دبیرکل ناتو تأکید کرد که نیروهای بیشتری از ناتو به سمت شرق این ائتلاف اعزام می‌شوند و همچنین قرار است تسلیحات بیشتری توسط اعضای ناتو به اوکراین ارسال شود.

استولتنبرگ در ادامه صحبت‌هایش گفت: رهبران کشورهای عضو ائتلاف امروز برای رسیدگی به بزرگترین تهدیدی که منطقه اروپا و آمریکا را هدف قرار داده گردهم آمدند. من از فنلاند و سوئد و اتحادیه اروپا در این نشست دعوت کردم، به خاطر اینکه این بحران بر همگی ما اثر می‌گذارد. روسیه فضای صلح آمیز در اروپا را مخدوش کرده است. مردم اوکراین برای آزادی خود در مواجهه با تهاجم بدون توجیه روسیه مبارزه می‌کنند. ما از کشته شدن و آسیب دیدن مردم و تخریب منازل و زیرساخت‌های اطراف آن بسیار ناراحت هستیم.

دبیر کل ناتو همچنین در ادامه صحبت‌هایش خواستار توقف سریع تهاجم روسیه به اوکراین و خروج نیروهای این کشور شد و از روسیه خواست تا مسیر گفتگو را انتخاب کند.

وی ادامه داد: در حالی که روسیه آشکارا مقابل نظم و امنیت اروپایی ایستاده و از زور برای پیگیری اهداف خود استفاده می‌کند، باید جهان، روسیه را مسئول بداند. روسیه که مهاجم است و بلاروس و حامیان تصمیم پوتین برای پیگیری این اتحاد علیه اوکراین یک اشتباه استراتژیک وحشتناک مرتکب شده‌اند. ما آماده‌ایم تا کارهای بیشتری را انجام دهیم و حتی اگر به منزله پرداخت هزینه و بهای آن باشد، آن را ادامه می‌دهیم.

دبیرکل ناتو در ادامه صحبت‌هایش گفت: مردم روسیه باید بدانند که جنگ کرملین علیه اوکراین روسیه را ایمن تر نمی‌کند و باعث نمی‌شود تا روسیه در عرصه جهانی احترام بیشتری به دست بیاورد و باعث آینده بهتری برای فرزندان والدین روسی نمی‌شود.

این مقام مسئول ناتو در ادامه گفت: در واکنش به اقدامات و تحرکات نظامی گسترده روسیه در ماه‌های گذشته اما امور دفاعی و بازدارندگی خود را تقویت و عناصری را از نیروهای واکنش ناتو در منطقه مستقر کرده‌ایم. آمریکا، کانادا و متحدان اروپایی هزاران نیروی خود را در بخش شرقی ائتلاف ناتو مستقر کرده‌اند و بیش از صد جنگنده را در مناطق مختلف در حالت آماده‌باش قرار داده‌ایم و بیش از ۱۲۰ ناو نیز در منطقه شمالی تا مدیترانه در حالت آماده باش هستند.

استولتنبرگ همچنین ادامه داد: جایی برای محاسبات و درک نادرست وجود ندارد، ما آنچه برای دفاع و حفاظت از متحدان خود نیاز باشد، انجام می‌دهیم و از هر وجب از قلمرو ناتو حمایت می‌کنیم و رهبران کشورهای عضو ناتو امروز این مساله را شفاف‌سازی کردند که ما باید به حمایت از ناتو ادامه دهیم؛ یعنی باید از همگی اعضای ناتو حمایت کنیم؛ از کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی و بوسنی و هرزگوین نیز حمایت می‌کنیم، برای آنکه آنها در اصلاحات دموکراتیک خود موفق شوند و راهی را در پیش بگیرند که آزادانه انتخاب کرده‌اند. همچنین این بحران نشان می‌دهد که اهمیت آمریکای شمالی و اروپا در کنار یکدیگر چقدر مهم است. هیچ امنیتی در اروپا بدون یک همکاری بین کشورهای عضو شامل اروپا و آمریکا وجود نخواهد داشت.

 

نظر شما