شناسهٔ خبر: 52764665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار از جنگ اوکراین؛ پیشروی نیروهای روس در اوکراین/ قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه/ بیش از 220 کشته و زخمی/ ادامه موج تحریم ها علیه روسیه + ویدیو

صاحب‌خبر -

شفقنا- روسیه از بامداد پنجشنبه عملیات نظامی در خاک اوکراین را آغاز کرده است. نیروی های روس از طریق منطقه کریمه در حال پیشروی به داخل اوکراین هستند. طبق اعلام وزیر بهداشت اوکراین حمله روسیه تاکنون بیش از 220 کشته و زخمی بر جای گذاشته است. قرار است شورای امنیت سازمان ملل «پیش‌نویس قطعنامه علیه روسیه» را به رأی بگذارد. 

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از تحولات اوکراین را می خوانید:

اوکراین: «بدون هیچ پیش شرطی» آماده مذاکره با روسیه هستیم

مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که اوکراین آماده است تا بدون هیچ گونه پیش شرطی با روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو کند.

لاوروف: روسیه همیشه آماده گفت‌وگو است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: ما گفت‌وگوهایی با همکاران آمریکایی و سایر اعضای ناتو برگزار کردیم. امیدواریم که همچنان شانسی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد. ما همچنین خواستار اقداماتی هستیم که تضمین‌های امنیتی روسیه و مردم ما را فراهم کند؛ همان تضمین‌های امنیتی که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام شد و بی‌شک ما مثل همیشه آماده گفت‌وگو خواهیم بود تا همه را به عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد بازگرداند.

مسکو: ۱۱۸ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاد/ بیش از ۱۵۰ سرباز تسلیم شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهایش ا از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ۱۱۸ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را از کار انداخته و دهها خودرو و تجهیزات نظامی را منهدم کرده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از یکصد و پنجاه نفر از نیروهای اوکراین تسلیم نیروهای روس شده اند.

انگلیس: قصد روسیه تصرف کل اوکراین است 

وزیر دفاع انگلیس گفته است که نظر اطلاعات بریتانیا این است که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند اما ارتش این کشور در روز اول تهاجم خود نتوانسته است به این هدف خود دست یابد.

روسیه استفاده از حریم هوایی خود برای خطوط هوایی بریتانیا را محدود کرد

مسکو روز جمعه تمامی هواپیماهای مرتبط با بریتانیا از جمله پروازهای ترانزیت را از حریم هوایی خود به دلیل ممانعت از پرواز هواپیماهای خطوط هوایی ایرفلوت بر فراز بریتانیا را ممنوع کرد.

اتحادیه اروپا «۷۰ درصد» بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را تحریم می کند

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را تحریم خواهند کرد.

این تحریم‌ها هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرند، همچنین محدودیت‌هایی برای دسترسی روسیه به محصولات تکنولوژی اروپایی را در بر می‌گیرند.

خبرنگار فایننشال تایمز: نیروهای روس از شمال وارد کی‌یف شده‌اند

پولینا ایوانووا خبرنگار فایننشال تایمز گفته صدای تیراندازی در محله دولتی در مرکز کیف شنیده می‌شود و نیروهای روسی از شمال شهر وارد کی‌یف می شوند.

کی‌یف از تصرف نیروگاه چرنوبیل به دست روس‌ها خبر داد

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تسلط روسیه بر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در استان کی‌یف خبر داد.

حمله روسیه ۲۲۴ کشته و زخمی بر جای گذاشته است

وزیر بهداشت اوکراین شامگاه پنج شنبه، از کشته و زخمی شدن بیش از ۲۲۰ نفر در نتیجه عملیات نظامی روسیه در خاک کشورش ظرف کمتر از ۲۴ ساعت از آغاز آن خبر داد.

۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روس از کریمه وارد اوکراین شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد اوکراین شدند. ارتش اوکراین شمار این نیروها را ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روسی اعلام کرد.

نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفته‌اند روسیه قصد دارد کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مسدود کند.

بایدن: دعای مردم جهان پشت سر اوکراین است

جو بایدن رییس جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد: «امشب، در حالی که مردم اوکراین از حمله بی دلیل و توجیه ناپذیر نیروهای روسیه رنج می برند، دعاهای سراسر جهان همراه آنها است. رئیس جمهور پوتین جنگی از قبل برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است، جنگی که پیامدهای فاجعه بار تلفات و رنج انسانی را به دنبال خواهد داشت».

اوکراین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست جلسه‌ فوری تشکیل دهد

شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که درخواستی از کی‌یف برای گفت‌وگویی فوری درخصوص مسئله حقوق بشر در اوکراین که از مداخله نظامی روسیه در این کشور ناشی می‌شود، دریافت کرده است.

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کرد.

رئیس جمهوری اوکراین: هدفِ اولِ روسیه، من هستم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز (جمعه) در پیامی ویدیویی گفت: «طبق اطلاعات، دشمن من را به عنوان هدف شماره یک، و خانواده‌ام را به عنوان هدف شماره دو نامگذاری کرده است. آن‌ها می‌خواهند با از میان برداشتن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند.

زلنسکی تأکید کرد که کی‌یف را ترک نکرده و در پایتخت و در کنار مردم است.

زلنسکی گفت: امروز از مسکو شنیدیم که روسیه در نهایت می‌خواهد گفت‌وگو کند. کرملین می‌خواهد درباره وضعیت بی‌طرف اوکراین صحبت کند. به شرکای اوکراین می‌گویم که سرنوشت کشورمان همین حالا در حال تعیین شدن است. من از آن‌ها (متحدان غربی اوکراین) می‌پرسم که آیا در کنار ما هستند یا خیر و پاسخ آن‌ها مثبت است؛ اما هنوز آماده پذیرش ما در این اتحاد (ناتو) نیستند.

رییس جمهور اوکراین در نهایت سرنوشت اوکراین را در دست ارتش کشورش دانست.

شورای امنیت «پیش‌نویس قطعنامه علیه روسیه» را به رأی می گذارد

شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رای می‌گذارد که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و از مسکو می‌خواهد عقب‌نشینی کند.

پیش‌نویس این قطعنامه که به دست رویترز رسیده است، «تهاجم» روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و خواستار عقب‌نشینی کامل، سریع و بی‌قید و شرط نیروهای نظامی مسکو از اوکراین شده است. این قطعنامه همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، می‌خواهد تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.

این متن همچنین بر تعهد شورای امنیت به «حاکمیت استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین» تأکید می‌کند.

این در حالی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روسیه نیز مانند آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس، حق وتو دارد.

تسلط مجدد نیروهای اوکراینی بر فرودگاه «هوستومل»

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند نیروهای اوکراینی توانستند کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف را از نظامیان روس پس بگیرند.

درگیری شدید در شهر «سومی»

منابع محلی با انتشار فیلم‌هایی گفتند درگیری‌های گسترده و تیراندازی شدیدی در شهر سومی واقع در شمال شرقی اوکراین در جریان است.

پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد».

این مقام نظامی آمریکایی اظهار داشت: «روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیِف مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد. نیروهای روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌اند».

وی ادامه داد: «روسیه به طور کامل از قابلیت‌های سایبری نظامی خود استفاده نکرده است و مشخص نیست که چرا از این کار خودداری کرده است. حمله روسیه به اوکراین از سه محور اصلی شمال، جنوب و شرق ادامه دارد. هیچ مدرکی دال بر اینکه نیروهای روسی کنترل اودسا اوکراین را به دست گرفتند یا به آنها حمله کردند وجود ندارد».

موشک‌باران اهدافی نزدیک «خارکیِف»

رسانه‌های آمریکایی با انتشار این فیلم گزارش دادند که موشک‌باران شدیدی در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شمال شرق این کشور رخ داده است.

کی‌یف: آمریکا سلاح بیشتری به ما می‌دهد

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین گفت: «همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد».

معاون وزیر دفاع اوکراین نیز خبر داد: «خسارات سنگینی به نیروهای روسی در هوستومل وارد کردیم و از شلیک هوایی آنها جلوگیری کردیم».

لندن نیز اعلام کرد وزرای دفاع بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا راه‌های پاسخ به عملیات روسیه را بررسی کرند.

مسکو: تحریم‌های اروپا غیرقانونی است

کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» همتی فرانسوی او تلفنی درباره وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفتگو کردند.

کرملین گفت: «پوتین جزئیات و دلایل و شرایط عملیات نظامی روسیه در اوکراین را برای ماکرون شرح داد».

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد: «بسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقانونی و غیرقابل قبول است».

دستور بسیج عمومی در اوکراین

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد.

طبق این دستور که مدت آن ۹۰ روز است، مردم اوکراین باید ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تأسیسات، زمین، ابزارهای فنی و دیگر وسایل مورد نیاز را در اختیار دولت و ارتش قرار دهند.

زلنسکی همچنین از کشورهای غربی خواست تحریم‌های سخت‌تری را بر روسیه اعمال کرده و دسترسی آن به سامانه سوئیفت را قطع کنند.

ارتش اوکراین: روسیه در پی محاصره پایتخت است

ارتش اوکراین با بیان اینکه ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند، گفت: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌ف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز خبر داد: «۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه روسیه در فرودگاه هوستومل کشته شدند».

تحریم‌های جدید ژاپن علیه روسیه

نخست‌وزیر ژاپن گفت که توکیو در حال وضع تحریم‌هایی جدید علیه روسیه است.

نخست‌وزیر ژاپن برنامه کشورش برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را این موارد اعلام کرد: مسدودسازی سرمایه‌ها، ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان و نهادهای روسیه، مسدود کردن دارایی‌های سازمان‌های مالی روسیه، ممنوعیت صادرات کالاهایی که ممکن است برای اهداف نظامی روسیه استفاده شوند.

پلوسی: ۶۰۰ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهیم

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «پوتین در تلاش برای ایجاد تفرقه بین ما شکست خورد و ناتو متحدتر و مصمم‌تر از همیشه است. ما به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهیم داد که از هر جهت روسیه را تضعیف خواهد کرد».

پلوسی همچنین خبر داد کنگره آمریکا قصد دارد ۶۰۰ میلیون دلار تسلیحات دفاعی مرگبار به اوکراین بدهد.

کولبا: امنیت ترکیه هم در خطر است

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره اقدامات عملی برای تضمین امنیت در منطقه دریای سیاه صحبت کرده است.

کولبا اعلام کرد که به چاووش‌اوغلو گفته امنیت مشترک اوکراین و ترکیه در خطر است.

بانک مرکزی روسیه: برای تحریم‌ها آماده شده‌ایم

بانک مرکزی روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا و اروپا برای تحریم بانک‌های این کشور، گفت: «بانک‌های روسی که تحت تحریم قرار گرفتند، خود را به خوبی و از قبل برای این موقعیت آماده کردند».

در این بیانیه آمده است: «بانک‌های تحریم‌شده آمادگی دارند در صورت درخواست مشتریان، سپرده‌ها را به آنها بازگردانند. ما آماده استفاده از ابزارهای اضافی برای حفظ ثبات بانک‌ها و حمایت از مشتریان هستیم».

پاریس: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

تظاهرات علیه حمله روسیه به اوکراین در نقاط مختلف جهان برگزار شد 

نقاط مختلف جهان شاهد تظاهرات ضدروسی است. پنجشنبه و جمعه، از توکیو تا نیویورک، هزاران تظاهرکننده به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اعتراض کردند. تظاهرات در روسیه نیز برگزار شد که طی آن تنها در مسکو هزار نفر بازداشت شدند.

در لندن، صدها تظاهرکننده که بسیاری از آنها اوکراینی بودند و برخی گریه می‌کردند، در بیرون خیابان داونینگ محل کار و زندگی نخست‌وزیر- تجمع کردند و از بریتانیا خواستند اقدامات بیشتری علیه تهاجم روسیه انجام دهد.

در مادرید، خاویر باردم، بازیگر اسپانیایی برنده اسکار، که امسال نامزد دریافت این جایزه دیگر شده بود، به حدود صد معترض در مقابل سفارت روسیه پیوست.

طبق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تظاهرات بیشتری در روزهای آینده در شهرهای هیوستون و دنور ایالات متحده برنامه‌ریزی شده است.

در خود روسیه، معترضان از هشدار رسمی که صریحاً تهدیدی برای تعقیب کیفری و حتی زندان به شمار می‌رفت، سرپیچی کردند.

صدها نفر در شهرهایی از جمله مسکو، سن پترزبورگ و یکاترینبورگ تظاهرات کردند و شعارهایی مانند نه به جنگ سر دادند

  1. 14001205000054
  2. 14001205000056
  3. 14001205000057
  4. 14001205000075
  5. 14001205000076
  6. 14001205000077
  7. 14001205000078
  8. 14001205000600
  9. 14001205000621
  10. 14001206000008
  11. 14001206000009
  12. 14001206000010
  13. 14001206000065
mp4

 

نظر شما